Gå til innhold

Dere systematiske kvinner og menn! Hjelp!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg roter og vasker ikke. Jeg kan rote og ikke vaske og ikke rydde opp etter meg og la det gå 3- 4 uker før jeg gjør alt på en gang også neste dag er det til det samme også går det 3-4 uker igjen før jeg rydder og vasker. 

Jeg trenger hjelp!!!! :( Jeg trenger et system ned på et ark! Trenger rutiner! Prøver å tegne en mal men vet ikke hvordan. Jeg må lære meg dette! Jeg er vokst opp sånn derfor jeg er sånn men vil ikke at mine barn skal få det sånn. Har ikke fått barn enda for jeg vil fikse opp i dette først! Har ikke planlagt å få barn om hvertfall 4 år. 

Jeg er 26 år og er kvinne. 

Har dere noen råd? 

Anonymkode: 61b5e...55f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg roter og vasker ikke. Jeg kan rote og ikke vaske og ikke rydde opp etter meg og la det gå 3- 4 uker før jeg gjør alt på en gang også neste dag er det til det samme også går det 3-4 uker igjen før jeg rydder og vasker. 

Jeg trenger hjelp!!!! :( Jeg trenger et system ned på et ark! Trenger rutiner! Prøver å tegne en mal men vet ikke hvordan. Jeg må lære meg dette! Jeg er vokst opp sånn derfor jeg er sånn men vil ikke at mine barn skal få det sånn. Har ikke fått barn enda for jeg vil fikse opp i dette først! Har ikke planlagt å få barn om hvertfall 4 år. 

Har dere noen råd? 

jeg har det helt samme som deg, heldigvis er kjæresten min både flink og opptatt av å holde det ryddig hjemme

over til noe helt annet, du er 26 år like gammel som meg, hvorfor skal du få fram at " du ikke har fått noen barn enda pga ditt og datt" 

du er 26 , virker som om de fleste damer her må ha full familie før 30 ellers er det forsent

AnonymBruker
Skrevet

Steg nummer 1: Rydd opp etter deg med en gang. Det blir en vane etterhvert.

Og ha en fast vaskedag en gang i uka eller noe. 

Anonymkode: d86f8...91a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, brownbrown skrev:

jeg har det helt samme som deg, heldigvis er kjæresten min både flink og opptatt av å holde det ryddig hjemme

over til noe helt annet, du er 26 år like gammel som meg, hvorfor skal du få fram at " du ikke har fått noen barn enda pga ditt og datt" 

du er 26 , virker som om de fleste damer her må ha full familie før 30 ellers er det forsent

Jeg bryr meg ikke om hva andre mener om jeg burde få barn før 30 eller at de synes jeg er ekkel pga rydding og vasking. Jeg dømmer ikke andre og jeg vet folk dømmer meg men jeg lar det ikke gå innpå meg, da lever jeg bedre :)

Heldig du er da! Min partner er verre enn meg! Så derfor jeg må ta meg sammen :P

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Steg nummer 1: Rydd opp etter deg med en gang. Det blir en vane etterhvert.

Og ha en fast vaskedag en gang i uka eller noe. 

Jeg må ha et system! Det er alt for lite system :\ 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må ha et system! Det er alt for lite system :\ 

Men hva mener du med system? En plan over hvordan og hva du skal vaske når du først gjør det? Og hvor ofte? 

AnonymBruker
Skrevet

Det første du bør begynne med er å gjøre en ting av gangen ellers blir det bare overveldende for deg. 

Det første du gjør fast hver eneste gang er å rydde bort når dere har spist. At dere setter inn i kjøleskapet og rydder av bordet med en gang etter at dere har spist. Ikke noe røyk eller kaffe eller slappe av først eller noe sånt, bare gjør det med en gang. Og sett inn i oppvaskmaskin - evt. vask opp og tørk opp - med en gang. 

Etter noen dager så blir det rutine og når det går av seg selv så går du over til neste oppgave. 

Du kan henge opp en timeplan på kjøleskapet og bruke den til å krysse av for hva som er gjort. Der ser du hva som mangler. Evt kan dere også skrive opp navn til hvem som skal gjøre den og den tingen, og så forplikter dere dere til det. Når uken er over og dere har gjort alle tingene dere har satt opp på lista så kan dere belønne dere selv med ett eller annet fint. 

Anonymkode: 7b992...066

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva mener du med system? En plan over hvordan og hva du skal vaske når du først gjør det? Og hvor ofte? 

Ja :laugh:

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det første du bør begynne med er å gjøre en ting av gangen ellers blir det bare overveldende for deg. 

Det første du gjør fast hver eneste gang er å rydde bort når dere har spist. At dere setter inn i kjøleskapet og rydder av bordet med en gang etter at dere har spist. Ikke noe røyk eller kaffe eller slappe av først eller noe sånt, bare gjør det med en gang. Og sett inn i oppvaskmaskin - evt. vask opp og tørk opp - med en gang. 

Etter noen dager så blir det rutine og når det går av seg selv så går du over til neste oppgave. 

Du kan henge opp en timeplan på kjøleskapet og bruke den til å krysse av for hva som er gjort. Der ser du hva som mangler. Evt kan dere også skrive opp navn til hvem som skal gjøre den og den tingen, og så forplikter dere dere til det. Når uken er over og dere har gjort alle tingene dere har satt opp på lista så kan dere belønne dere selv med ett eller annet fint. 

Anonymkode: 7b992...066

Oi kom inni denne :nori:Ja kjempe lurt!!! Sånn plan vil jeg ha! Men hvordan få det ned på ark uten at det blir bare rot og vi ser ikke hva som står osv..

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja :laugh:

OK, kan si hvordan jeg gjør det. 

1. Rydder etter meg etter jeg er ferdig med noe. 

2. Vasker en dag i uka, stort sett søndag. Tar hele leiligheten.

-Starter med kjøkkenbenk og andre overflater på kjøkkenet.

-Tørker støv på kjøkken/stue og gang

- Støvsuger møbler, deretter tepper og gulv på kjøkken/stue og gang.

- Vasker gulv.

-Vasker soverom i samme rekkefølge som kjøkken/stue og gang. Og skifter sengetøy

-Vasker bad i samme rekkefølge som de andre

3. Tar en kjapp runde med støvsugeren en dag i uka, stort sett torsdag. Vasker kjøkkenbenk daglig.

Har det stort sett alltid ryddig og rimelig rent.

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, brownbrown skrev:

Kan det bare være det at ts vet at hvis det hadde vært barn i et slikt hjemmemiljø så kunne det gått under omsorgsvikt.. og hadde behov for å avverge krigshylene som mest sannsynlig hadde kommet fra kggjengen hvis ts hadde hatt barn..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å være ryddig og holde det ryddig rundt seg er en vane du bygger opp med erfaring over tid. Det er ikke et system som endrer livet ditt over natten, fordi det ligger i vanene dine. Begynn gradvis og tren deg selv. Du kan begynne med å bestemme en vaskedag i uken. Torsdag eller Fredag? Hyggelig å ha det ryddig rundt seg når det blir helg. For andre passer Lørdag bedre. Så du må se hvor godt en dag passer for deg i forhold til studier/jobb. 

Å skrive todolister kan også være et nyttig verktøy. Der skriver du alt du skal gjøre, omså rom for rom, og krysser av når det er gjort.

En annen god vane er å rydde opp før man legger seg, da våkner man til en ryddig hverdag. 

Anonymkode: 3e580...eb1

• Liker 1
Skrevet

Tabell med avkryssing for utførte plinkter.

7 dager og fordele pliktene på det. 

Sånn selvsagte ting som rydde av bordet, vaske opp/ oppvaskmaskin, sette varer på plass o.l er ikke nødvendige å føre opp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har bilde av et eksempel på en mal? :) ts 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest alle tipsene dere har skrevet! Tusen takk! :nori: skal prøve å lage meg et system av det dere skriver! For både meg og min partner! :laugh:

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du skal vaske? Så lenge kjøkkenbenken er ren trenger du ikke vaske noe særlig ellers. Vask over dørhåndtak, lysbrytere og fjernkontroll med mikrofiberklut noen ganger i året.  

Anonymkode: a8943...d03

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet
På 24.4.2017 den 20.07, AnonymBruker skrev:

Har dere noen råd? 

Bor du alene eller sammen med noen? Det har litt å si. 

Uansett, gjør du for store endringer, eller lager et for stort opplegg kommer du bare til å feile over tid. Du må gjøre små ting hver dag, så vil du se at det baller på seg. Gjør en oppgave om gangen og si deg fornøyd. 

Start i det små: vask for eksempel en maskin med klær en dag, brett klærne og legg dem på plass - så er du ferdig for dagen. Neste dag velger du et rom hvor du tørker støv av alle vinduspostene - så er du ferdig. 

Bittelitt hver dag - blir ganske mye på en uke, måned, halvår og et år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...