Gå til innhold

Barnet mitt får aldri mat borte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Maleficenta skrev:

Jeg syns det er rart ja. Man serverer da gjester. Er da ikke sånn at det er normalt å si til kiden sin at nå er det middag og så ber man gjesten til barnet sitte å vente til de er ferdig å spise. Det er jo direkte uhøflig

Vil ikke si det er normalt. Når jeg var liten fikk mine gjester middag hos oss og hvis jeg var borte fikk jeg middag hos dem, etter at man hadde spurt foreldrene slik at de ikke stod med middag klar til barnet sitt.

Hadde to venninner som jeg aldri fikk mat hos. Jeg måtte sitte på rommet å vente til de var ferdig, hos den ene fikk jeg sitte med dem ved bordet men ble ikke tilbudt mat!?! Utrolig frekt. Jeg var for høflig til å noensinne spørre, regnet med at hvis de ville at jeg skulle spise så hadde de satt frem en tallerken til meg også.

Og når jeg overnattet hos hun ene så fikk vi "lov" til å dele en pakke nudler til frokost men that's it. Ikke fattige eller ellers gjerrige men altså... Hun andre kunne invitere oss hjem til lunsj, for så å egentlig mene at vi skulle hjem til henne for at hun skulle spise. Fikk ikke en brødskive engang, måtte se på at hun spiste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her bor ungene så spredt at det må kjøres mellom for å bringe og hente. Det er ikke bare å stikke hjemom for å spise. Jeg serverer alltid middag til unger som er med hjem etter skolen. Det er da en selvfølge, de er jo sultne etter en lang dag! Ofte blir de ikke hentet før kl 18-19, og det ville vært uhørt å ikke mate ungene i mellomtiden!! 

Anonymkode: cfb52...5a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd å ikke bli servert mat da jeg var liten. Et av de mest flaue minnene jeg har fra barneskolen var da jeg var på besøk hos en klasseveninne og det ble middagstid. Jeg forventet selvfølgelig at jeg også skulle få middag, slik mine veninner fikk hjemme hos meg, men da maten ble satt på bordet utbrøt plutselig faren: "Skal du bare sitte her og glo mens vi spiser middag? Gå opp på rommet og vent!" :icon_frown:

Anonymkode: 6594d...aae

Fy for en idiot-far 😡 Og at resten av familien støttet det og ikke sa ham i mot og ga deg litt mat... Sinnsykt frekt rett og slett.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at det avhenger litt av barnas alder dette. Med så små barn som du beskriver, Ts, så synes jeg det er en selvfølge at de tilbys mat på besøk. Samtidig, så vet vi som har flere store tenåringer i huset, at når tenåringsgutten har med seg flere kompiser hjem, så kan det være utfordrende å få den middagen du har planlagt til familien den dagen til å rekke til en to-tre tenåringsslamper med ulvehunger i tillegg (de spiser virkelig mye noen av disse guttene!). Ofte har jeg måttet ta meg en ekstra tur på butikken før middag når disse tenåringsguttene gjør sitt inntog i heimen. Det kan være flere ganger i uka. Akkurat dette er litt slitsomt etter en lang arbeidsdag. I tillegg har ikke tenåringer peiling på hva mat koster. De kan fort finne på å rane både kjøleskap og frysere når vi ikke er hjemme for både biffer og annet fordi de er sultne.

Anonymkode: 6610e...b06

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier alltid servere mat, men insisterer på at de skal ( eller hvis de er yngre, jeg skal) si fra hjemme først. I tilfelle det er noen regler rundt det. Har inntrykk av at ca halvparten av ungene har en eller annen allergi. ( typisk Oslo-fenomen?) 

Syntes ofte barna mine også har spist hos andre... 

Anonymkode: 812b8...9bd

Nå får du gi deg! Typisk Oslo fenomen at barn har allergier? Få hue ditt bort fra den 1800-talls tenkningen du bedriver å dra ræva di inn i år 2000. Barn har allergier.

Anonymkode: d36c7...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn selv, men jeg syns det er uhørt at barn ikke skal få mat når man er på besøk, selv om det kun er for en kort stund. "Alle" har da vel en brødskive eller to med litt pålegg å by gjesten på. Kan forstå at det blir vanskelig om det er snakk om flere som er på besøk, mtp middag, men det går ofte an å fordele middagen i mindre porsjoner (generelt spiser vi nordmenn mye mat ifht hva vi trenger) og heller ta en brødskive etter middag om man blir sulten.

Som barn fikk jeg som regel middag eller brødskiver/frukt om jeg var på besøk. Noen var ikke alltid så flinke til å by på mat eller hadde for vane å spise sent, så da spurte jeg om mat. Og det fikk jeg. Dårlig gjort av folk å nekte barn mat, selv eventuelt tenåringer. Da får man heller stacke opp masse rimelig findusmat eller lignende og putte de i fryseren til man får besøk.

Når jeg fikk besøk fikk også folk mat, selv om mamma hadde uføretrygd og fem barn (med 3 som bodde med henne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bra samhold i klassen til barnet mitt, og alle er venner med alle. Vi har mye besøk av barn i klassen, og mitt barn er ofte på besøk hos andre. Dersom mitt barn har med seg noen hjem etter skolen, lager jeg mat til de, og de gjør lekser her. Er det veldig unormalt? Jeg synes nemlig aldri at mitt barn får mat noe annet sted med mindre det er avtalt med foreldrene... (dette er 3. klassinger).

Det er trening 2 dager i uka, og da får jeg ikke mye tid mellom jobb og trening. Om det er med noen barn til oss på disse dagene kommer de hjem i god tid til trening og har spist og gjort lekser her. 2 ganger har mitt barn vært med hjem til andre på dager med trening, og har begge gangene kommet hjem sulten og ikke gjort lekser når jeg kommer hjem fra jobb og vi har 45 minutter til trening. Barnet har da også fortalt at foreldrene hos de han var på besøk hos var hjemme. + at det barnet de var på besøk hos går på samme trening.

I dag kom mitt barn hjem kl 18.00, kjempesulten. Hadde ikke fått noe å spise hos vennen, enda h*n hadde spurt.

Er dette vanlig praksis over alt? Jeg merker det begynner å bli litt frustrerende. Jeg serverer andre barn i klassen sikkert 3-4 ganger i uka jeg, og setter gjerne frem frukt, kjeks og vann om det er en stund til mat. Mens mitt barn nærmest ALDRI får noe borte. Det er de samme 11 barna som er hos hverandre hele tiden...

Hvordan er praksis der dere bor?

Anonymkode: 9e5ab...5cc

Hvis det er bra samhold i klassen og ungene rullerer rundt hos hverandre så kan du ta det opp med de andre foreldrene kanskje? Vet ikke med dere, men vi har alltid hatt ei lukket facebookgruppe for oss foreldre i klassen (der barna ikke har adgang). Hvis dere har noe sånt så kunne du tatt det opp der? Evt dere kunne ha opprettet ei facebookgruppe for dere foreldre. Veldig kjekt egentlig. 

Ang å spise hos venner så er det litt forskjellig hvordan jeg gjør det hjemme hos oss. Hvis det er et planlagt besøk med hjem fra skolen så er det en selvfølge at klassevennen spiser hos oss (de gjør også lekser, har alltid hatt en regel om at lekser skal gjøres når de kommer hjem fra skolen, så er de ferdig med det. Å begynne med lekser rett før leggetid er som oftest lite konstruktivt). Er det et mere impulsivt besøk så ber jeg ungen spørre hjemme om det er greit at han spiser hos oss. Jeg lager som oftest alltid ekstra middag uansett siden jeg liker å ha noen restemiddagsdager i uka. Hvis det er nabobarna som er innom så bruker jeg som oftest å sende de hjem til middag, pga jeg vet de spiser middag på samme tidspunkt som oss og moren setter pris på at de kommer hjem til middag. 

Jeg synes det var veldig dårlig gjort at barnet ditt ikke fikk noe å spise da klokka var så mange og han ga uttrykk for å være sulten, t.o.m spurte om han kunne få noe å spise! Om de ikke hadde middag så kunne han iallefall fått noen brødskiver, knekkebrød eller frukt. 

En annen ting jeg tenker på ang at han ikke har fått middag hos andre de dagene det er trening rett etter at du kommer hjem fra jobb ts kan rett og slett være at de familiene ikke har middag rett etter jobb. Mange gjør nok som meg de dagene det er tidlig trening, de bytter om på middag og kveldsmat sånn at barna tar seg brødskiver når de kommer hjem fra skolen også lages det middag til kvelds. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut.

Husker alltid den der "Kan Kari spise med oss" når jeg var på besøk hos andre og samme spurte jeg når jeg hadde besøk, men det resulterte alltid i ett ja. Og kan ikke si vi alltid hadde så god råd.

Jeg er liksom 26 og kan enda ta med venner på middag hos foreldrene mine :P 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det viktige er jo om barnet som er på besøk har måttet sitte på rommet og vente mens familien de er hos spiser, eller om ingen av dem har spist noe?

Vi spiser som regel middag nokså sent hver dag, og spesielt de dagene det er tidlig trening velger vi heller å ta middagen etter treningen i stedet for å kaste i oss noe kjapt i full fart. Det fungerer fint for oss, for barnet spiser også på SFO i to-tretida og er ikke sulten igjen før noen timer senere. I tillegg er det greit å ikke være for mett når man skal trene.

Nå hadde nok ikke vi hatt med oss unger hjem for så kort tid og uten å avklare med foreldrene hva vi gjør med mat. Men poenget mitt er at dette kan skyldes forskjeller i måltidsrutiner og dårlig kommunikasjon heller enn at noen er gjerrige og lite gjestmilde.

Anonymkode: 39444...e6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Raiu skrev:

Vil ikke si det er normalt. Når jeg var liten fikk mine gjester middag hos oss og hvis jeg var borte fikk jeg middag hos dem, etter at man hadde spurt foreldrene slik at de ikke stod med middag klar til barnet sitt.

Hadde to venninner som jeg aldri fikk mat hos. Jeg måtte sitte på rommet å vente til de var ferdig, hos den ene fikk jeg sitte med dem ved bordet men ble ikke tilbudt mat!?! Utrolig frekt. Jeg var for høflig til å noensinne spørre, regnet med at hvis de ville at jeg skulle spise så hadde de satt frem en tallerken til meg også.

Og når jeg overnattet hos hun ene så fikk vi "lov" til å dele en pakke nudler til frokost men that's it. Ikke fattige eller ellers gjerrige men altså... Hun andre kunne invitere oss hjem til lunsj, for så å egentlig mene at vi skulle hjem til henne for at hun skulle spise. Fikk ikke en brødskive engang, måtte se på at hun spiste.

Herregud. Slike foreldre lærer ikke unhene sine gjestfrihet akkurat, ved å opptre sånn. Ikke rart hun ene inviterte til lunsj for at bare hun skulle spise, når hun er oppdratt til at man ikke skal by gjester på noe. Dette bare må være et norsk fenomen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, skruf skrev:

Hvis det er bra samhold i klassen og ungene rullerer rundt hos hverandre så kan du ta det opp med de andre foreldrene kanskje? Vet ikke med dere, men vi har alltid hatt ei lukket facebookgruppe for oss foreldre i klassen (der barna ikke har adgang). Hvis dere har noe sånt så kunne du tatt det opp der? Evt dere kunne ha opprettet ei facebookgruppe for dere foreldre. Veldig kjekt egentlig. 

Ang å spise hos venner så er det litt forskjellig hvordan jeg gjør det hjemme hos oss. Hvis det er et planlagt besøk med hjem fra skolen så er det en selvfølge at klassevennen spiser hos oss (de gjør også lekser, har alltid hatt en regel om at lekser skal gjøres når de kommer hjem fra skolen, så er de ferdig med det. Å begynne med lekser rett før leggetid er som oftest lite konstruktivt). Er det et mere impulsivt besøk så ber jeg ungen spørre hjemme om det er greit at han spiser hos oss. Jeg lager som oftest alltid ekstra middag uansett siden jeg liker å ha noen restemiddagsdager i uka. Hvis det er nabobarna som er innom så bruker jeg som oftest å sende de hjem til middag, pga jeg vet de spiser middag på samme tidspunkt som oss og moren setter pris på at de kommer hjem til middag. 

Jeg synes det var veldig dårlig gjort at barnet ditt ikke fikk noe å spise da klokka var så mange og han ga uttrykk for å være sulten, t.o.m spurte om han kunne få noe å spise! Om de ikke hadde middag så kunne han iallefall fått noen brødskiver, knekkebrød eller frukt. 

En annen ting jeg tenker på ang at han ikke har fått middag hos andre de dagene det er trening rett etter at du kommer hjem fra jobb ts kan rett og slett være at de familiene ikke har middag rett etter jobb. Mange gjør nok som meg de dagene det er tidlig trening, de bytter om på middag og kveldsmat sånn at barna tar seg brødskiver når de kommer hjem fra skolen også lages det middag til kvelds. 

Da kunne de jo fått brødskiver...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Minlillesky skrev:

Mitt barn er bare 5 år, blir snart 6 år og skolejente til høsten. Men etter egen erfaring fra min barndom, så husker jeg at mamma hadde "åpent hus". Alle som var på besøk, fikk middag. Ingen fikk lov av min mamma til å måtte vente på rommet osv. Alle som kom innom, uansett hvor mange, fikk middag! Om de ikke var veldig sulten, så fikk de for eksempel en brødskive istedet. Det var liksom bare å gå i kjøleskapet om man var sulten, for å finne pålegg til skiva :) 

Det blir stadig flere venninne besøk i min datters alder. Og hun var hos en venninne forrige uke, og fikk middag der borte, før hun skulle hjem til meg igjen. Det samme gjelder de andre vennene hennes. Alle får middag om de er på besøk rundt middagstider osv. Er de sultne, får de en brødskive for eksempel, om det er utenfor middag tid :)  Jeg har også frukt i en skål på bordet fremme, som barna bare kan forsyne seg av. Det er stor stas :) 

Jeg tar etter mamma, og har selv "åpent hus". Alle som kommer på besøk får tilbud om middag, om det er rundt middagstider. Er de ikke så sultne, får de en brødskive istedet. 

Husker selv da jeg var på besøk hos en venninne, da jeg var mindre, der måtte jeg vente på rommet hennes til de hadde spist opp middagen. Det var faktisk ganske sårt. Det var avtalt mellom foreldrene at jeg skulle være der etter skoletid, frem til 18-19 ca. Så ingen mat, bli satt på rommet for å vente, sulten osv... det var sårt. 

Mamma hadde ikke god råd, men hun hadde alltid nok mat til alle. Men hun var veldig flink til å få mye mat ut av pengene :) Vi var ikke direkte fattige heller, men mamma var veldig sparsom, men vi hadde alltid for mye mat igjen etter middagen. Men det meste kunne fryses, settes i kjøleskap osv, og brukes på nytt til ny middag senere i uken. 

Jeg kommer aldri til å sette besøket på rommet for å vente til min datter har spist middagen sin. Det synes jeg er direkte frekt.. 

Ja guri spesielt når det er avtalt på forhånd. Direkte grimt å forvente at barnet skal sulte fram til det blir hentet  i 18-19 tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg var barn fikk vi alltid middag hos hverandre. Men jeg husker ei venninne hvor familien spiste middag og jeg fikk knekkebrød med brunost, jeg måtte også sitte på vaskerommet å spise... Kanskje litt spesielt, men jeg gikk ikke sulten hvertfall! 

Anonymkode: f56f9...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Maleficenta skrev:

Da kunne de jo fått brødskiver...

Ja? Jeg skrev jo at de tar seg brødskiver når de kommer hjem fra skolen. 

Men hvis barna mine har hatt med seg venner hjem så må de jo ordne seg selv de også, de kan ikke vente til jeg kommer hjem for å forvente å bli servert brødskiver liksom.. Så hvis et barn har vært hjem til oss og deretter klaget hjemme over å være sulten for det fikk ikke mat så er det utenfor min kontroll, jeg har ikke nektet mat, bare at de må finne seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg har ikke barn, men da jeg var lita husker jeg godt at når jeg var på besøk hos ei venninne- som alltid fikk mat hos oss- måtte jeg ofte sitte ute, eller på rommet hennes å vente mens de spiste middag.

vi pleide å dra til hverandre etter skoletid (1400) og bli hentet etter barnetv ca 1830.
da hadde jeg ikke spist siden lunsj på skolen og var selvfølgelig sulten.

dette var en av de familien i bygda med best råd også, så det var ikke fordi de hadde lite penger.

Anonymkode: a1ae2...17f

Kanskje derfor de hadde mye penger😁

Kan forstå foreldre som legger inn kvalitetstid under middagen, men å konsekvent ikke være på tilbudsiden avogtil vitner om en litt mindre flatterende personlighet syns jeg. Liker godt at mine unger inviterer med seg hjem venner. Da blir en litt mer kjent og. Det er egentlig ganske hyggelig.

Anonymkode: 04178...157

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, skruf skrev:

Ja? Jeg skrev jo at de tar seg brødskiver når de kommer hjem fra skolen. 

Men hvis barna mine har hatt med seg venner hjem så må de jo ordne seg selv de også, de kan ikke vente til jeg kommer hjem for å forvente å bli servert brødskiver liksom.. Så hvis et barn har vært hjem til oss og deretter klaget hjemme over å være sulten for det fikk ikke mat så er det utenfor min kontroll, jeg har ikke nektet mat, bare at de må finne seg selv. 

Men da må jo du gi uttrykk for det. Mange barn er forsiktige og tør ikke forsyne seg før de får klarsignal. Da må jo du formidle til dine barn at har de med seg venner hjem så må de la vennene vite at det er greit at de også tar seg mat.

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var barn fikk vi alltid middag hos hverandre. Men jeg husker ei venninne hvor familien spiste middag og jeg fikk knekkebrød med brunost, jeg måtte også sitte på vaskerommet å spise... Kanskje litt spesielt, men jeg gikk ikke sulten hvertfall! 

Anonymkode: f56f9...d51

Hva faen? Jojo du fikk da mat men hvorfor i helvete måtte du sitte på vaskerommet??

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Men da må jo du gi uttrykk for det. Mange barn er forsiktige og tør ikke forsyne seg før de får klarsignal. Da må jo du formidle til dine barn at har de med seg venner hjem så må de la vennene viye at det er greit at de også tar seg mat.

Igjen, jeg er ikke alltid hjemme når de kommer hjem fra skolen, så med mindre de ringer så kan ikke jeg si der og da at det er bare å ordne seg noen brødskiver. Selvfølgelig kan datteren min si ifra, men igjen; de er barn, ikke alltid de husker å være vertinne/vert. 

Men nå er det ikke et problem for akkurat oss, med mindre jentungen får noen nye venner, vennene har vært til oss mange ganger og de tar seg mat er de sultne på de dagene vi ikke har middag før til kvelds. 

Ingen barn skal iallefall bli nektet mat hjemme hos meg. Høres horribelt ut at et barn t.o.m spør om mat og tydeligvis får et nei siden det kommer hjem til kvelden og er sulten og sier at det har spurt om mat hjemme hos vennen men ikke fått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, skruf skrev:

Igjen, jeg er ikke alltid hjemme når de kommer hjem fra skolen, så med mindre de ringer så kan ikke jeg si der og da at det er bare å ordne seg noen brødskiver. Selvfølgelig kan datteren min si ifra, men igjen; de er barn, ikke alltid de husker å være vertinne/vert. 

Men nå er det ikke et problem for akkurat oss, med mindre jentungen får noen nye venner, vennene har vært til oss mange ganger og de tar seg mat er de sultne på de dagene vi ikke har middag før til kvelds. 

Ingen barn skal iallefall bli nektet mat hjemme hos meg. Høres horribelt ut at et barn t.o.m spør om mat og tydeligvis får et nei siden det kommer hjem til kvelden og er sulten og sier at det har spurt om mat hjemme hos vennen men ikke fått. 

Du kan da si det når du faktisk er hjemme da. Det er jo ikke noe du må si hver gang de har besøk. Det holder jo å bare lære de å opptre gjestfritt når de har besøk. Jeg husker da jeg car barn kunne jeg spørre venninner om de ville ha noe å spise men de turte bare å spise om jeg også skulle ha. De hadde aldri forsynt seg av mat om jeg bare hadde gått og yatt mat selv uten å si noe

Endret av Maleficenta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Du kan da si det når du faktisk er hjemme da. Det er jo ikke noe du må si hver gang de har besøk. Det holder jo å bare lære de å opptre gjestfritt når de har besøk.

Oh my... igjen: jeg har ikke alltid kontroll på om noen barn er med hjem etter skolen eller ikke. De har det ganske fritt, og er med hverandre hjem hipp som happ. Det kan godt være 4 barn her når jeg kommer hjem fra jobb f.eks. Eller bare mitt barn. Eller ingen barn (men da vet jeg det siden hun sender meg ei melding etter skolen at hun blir med noen hjem). 

Og igjen: de er barn. Det er fort gjort å glemme. Men tror ikke det har skjedd til nå at barnet mitt har tatt seg noen brødskiver og ikke tilbydd de hun har på besøk. 

Det er ikke meg som er ts, jeg kom bare med ei forklaring på hvorfor barnet hennes kommer hjem kl 18 og ikke har spist noe enda. Hva jeg gjør er noe annet. Her får barna mat, både mine og andre barn. 

Siden ts skriver at de er en sammensveiset gjeng så synes jeg ts kunne tatt det opp med foreldrene i klassen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...