AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #61 Del Skrevet 25. april 2017 Jeg har et minne fra jeg gikk på barneskolen og var hjemme hos en venninne. Da familien skulle spise middag spurte venninnen min sine foreldre om jeg også kunne få mat. Det var ikke greit for foreldrene og jeg måtte vente alene til måltidet var over. Jeg husker jeg følte meg skikkelig avvist og ble trist. Dersom foreldrene nekter barnet ditt mat er det deres ansvar å kontakte deg å gi beskjed om at barnet trenger mat og ikke får det av dem. Hvis de vikrelig synes det er for ille å dele bort en matbit til et sultent barn. Helt enig med de andre, du burde ta det opp på foreldremøte. Husk at det kan være ulike årsaker (som f.eks økonomi eller frykt for å utsette barn for allergier) til at de ikke gir bort mat. Ingen vits i å diskutere med foreldrene hva som er rett og galt, men prøv å få til en god dialog og felles forståelse for hva som er vanlig praksis i de forksjellige hjem slik at dere kan ta forholdsregler. Anonymkode: 0a22e...c69 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #62 Del Skrevet 25. april 2017 3 timer siden, Maleficenta skrev: Hva faen? Jojo du fikk da mat men hvorfor i helvete måtte du sitte på vaskerommet?? Sikkert fordi jeg ikke skulle smule med knekkebrød andre veier?? Haha, aner ikke faktisk.. Men det var sånn hver gang jeg var der, og det var alltid avtalt på forhånd siden denne venninnen bodde litt lengre unna enn de andre. Anonymkode: f56f9...d51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 25. april 2017 #63 Del Skrevet 25. april 2017 Hos oss får barn som er med hjem mat sammen med våre. Stort sett middag. Vi fôrer de barna som er i hus. Våre barn får mat hos andre når det er avtalt de skal dit. Jeg ville ha spurt hun lørdagsmammaen om du skal sende med matpakke neste gang. For å sette det på spissen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 25. april 2017 #64 Del Skrevet 25. april 2017 23 timer siden, altflyter skrev: Det er ufattelig hva skolen blander seg inn i nå til dags... bare tenkt på begrensningene enkelte skoler setter i forhold til at man MÅ invitere alle i forbindelse med barnebursdag og at man kan få tilsnakk hvis ungen har med seg en lunsj skolen er uenig i.... Man setter begrensinger fordi man må invitere alle til en bursdag..? Tenker du hele klassen, eller alle jentene/alle guttene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #65 Del Skrevet 25. april 2017 19 timer siden, Maleficenta skrev: Men blir de med rett etter skolen så har de jo ikke spist middag Hvis du leser hva jeg har skrevet, så ser du at jeg skriver at barna har vært hjemme og spist middag, og kommer på besøk fra 17-19. Dette er vanlig med vennene til mitt yngste barn på snart 7. Da spør jeg foreldrene om barna har spist, og de bekrefter dette. Da serverer jeg ikke mat, annet enn frukt og drikke feks. Det hender noen barn går å maser etter mat likevel, type: "kan jeg få kjeks? Boller?" Barn som er på besøk i flere timer en lørdag feks, får alltid mat. Og vi foreldre avtaler oss i mellom om barna skal spise middag hos hverandre osv. Anonymkode: 48683...5bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vscare Skrevet 25. april 2017 #66 Del Skrevet 25. april 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Da jeg var barn fikk vi alltid middag hos hverandre. Men jeg husker ei venninne hvor familien spiste middag og jeg fikk knekkebrød med brunost, jeg måtte også sitte på vaskerommet å spise... Kanskje litt spesielt, men jeg gikk ikke sulten hvertfall! Anonymkode: f56f9...d51 Å herregud, det der hørtes skummelt kjent ut! Skjedde dette i Østfold, eller finnes det faktisk flere folk der ute som får gjestene sine til å spise på vaskerommet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vscare Skrevet 25. april 2017 #67 Del Skrevet 25. april 2017 (endret) Denne tråden var interessant lesing for min del, for når jeg var barn var det ikke vanlig at vi spiste middag hos venner med mindre det var snakk om overnattingsbesøk. Det kan selvsagt ha noe å gjøre med at alle i min omgangskrets spiste middag såpass seint at det ikke var naturlig å være på besøk hos hverandre da, og når vi kom opp i den alderen at det var naturlig så lagde vi like så greit vår egen middag. Også bodde vi alle mindre enn tjue meter fra hverandre, så vi var liksom aldri på besøk i mer enn et par timer av gangen uansett, og dermed ble det på en måte ikke nødvendig å spise middag borte, det var like lett å bare løpe hjem. Hvis vi ba om mat hos hverandre så fikk vi selvsagt alltid, men vi var i grunnen oppdratt til å ikke spørre med mindre det var en god grunn til det, så... heh. Jeg tror ikke nødvendigvis det hadde noe med gjerrighet å gjøre, men mer at det, av en eller annen grunn, ikke var en ting som var vanlig i det området. Jeg husker én venninne som jeg var på besøk hos tre-fire ganger i uken (det var venninnen min som på død og liv ville at jeg skulle komme til henne istedet for omvendt) og alltid fikk middag hos, men familien hennes var også tilflyttet fra en større by, så jeg tenker at det kanskje var mer normalt der de kom fra. Også en annen venninne fikk jeg som regel middag hos (og hun hos meg) fordi vi bodde en halvtimes kjøretur fra hverandre, så når vi først var og besøkte hverandre så ble vi gjerne i mange timer Men interessant å se at det tydeligvis er/var annerledes i andre områder! Kjenner på det selv at hvis jeg hadde hatt barn og de hadde hatt venner på besøk, så hadde jeg servert middag til vennen(e) og, rett og slett fordi jeg husker hvor koselig jeg syntes det var å spise borte eller ha venner på middagsbesøk hjemme når jeg var yngre! Å ikke gi mat til et barn som uttrykker at h*n er sulten synes jeg er ganske uhyrlig. Endret 25. april 2017 av vscare Skrivefeil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #68 Del Skrevet 25. april 2017 Jeg tenker at man alltid bør tilby mat til avtalt besøk, er det ikke avtalt kan barnet eller en selv ringe foreldrene å høre om det er greit barnet spiser der (i tilfellet barnet er ventet hjem til middag). Som mange andre har nevnt her så får man en ganske kjip følelse som barn når man må vente på rommet mens de andre spiser. Hadde selv en slik venninne. Denne jentas bestefar forlangte også bensinpenger av meg da han kjørte oss til riding hver 14 dag. Skikkelig sært Var ikke akkurat lange veien å kjøre, og mamma kjørte jo hans barnebarn sammen med meg (gratis selvfølgelig, mamma skulle jo kjøre meg uansett). Husker jeg ble ganske paff og litt redd da jeg som liten jente plutselig ble bedt om 30 kr i bensinpenger fra en morsk sjafør Anonymkode: 53c03...0ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vscare Skrevet 25. april 2017 #69 Del Skrevet 25. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at man alltid bør tilby mat til avtalt besøk, er det ikke avtalt kan barnet eller en selv ringe foreldrene å høre om det er greit barnet spiser der (i tilfellet barnet er ventet hjem til middag). Som mange andre har nevnt her så får man en ganske kjip følelse som barn når man må vente på rommet mens de andre spiser. Hadde selv en slik venninne. Denne jentas bestefar forlangte også bensinpenger av meg da han kjørte oss til riding hver 14 dag. Skikkelig sært Var ikke akkurat lange veien å kjøre, og mamma kjørte jo hans barnebarn sammen med meg (gratis selvfølgelig, mamma skulle jo kjøre meg uansett). Husker jeg ble ganske paff og litt redd da jeg som liten jente plutselig ble bedt om 30 kr i bensinpenger fra en morsk sjafør Anonymkode: 53c03...0ec Å herregud Denne historien hører jo hjemme i gjerrigknark-tråden! Tenk å be et barn om 30kr til bensin da?! Hadde det vært meg hadde jeg blitt vettskremt hahah Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #70 Del Skrevet 25. april 2017 20 minutter siden, vscare skrev: Å herregud, det der hørtes skummelt kjent ut! Skjedde dette i Østfold, eller finnes det faktisk flere folk der ute som får gjestene sine til å spise på vaskerommet? Er nok ikke i samme området av Norge nei! Så sikkert flere som har denne praksisen da.. 😝😝 Anonymkode: f56f9...d51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vscare Skrevet 25. april 2017 #71 Del Skrevet 25. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er nok ikke i samme området av Norge nei! Så sikkert flere som har denne praksisen da.. 😝😝 Anonymkode: f56f9...d51 Hahah kjære vene... sitter med et veldig klart minne i hodet av at jeg sitter på et vaskerom og spiser et knekkebrød med en eller annen form for ost på, var vel kanskje en 5-6 år gammel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bananen Skrevet 25. april 2017 #72 Del Skrevet 25. april 2017 jeg kan huske å ha vært på besøk hos noen venninner der jeg fikk beskjed om at det desverre ikke var nok middag til meg. Men jeg bodde nærme vennene mine så jeg kunne gå hjem og få middag der. Jeg valgte skjeldent å dra hjem bare for å spise middag, så jeg gikk heller sulten til kvelds. Jeg opplevde ikke at dette var noe problem. Tror folk har forskjellige rutiner når det gjelder dette. Det beste er nok å snakke med foreldrene og lage en avtale angående matlaging. Eventuelt om de kan servere noen brødskiver hvis det er lenge siden ungene har spist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raiu Skrevet 25. april 2017 #73 Del Skrevet 25. april 2017 9 minutter siden, Bananen skrev: jeg kan huske å ha vært på besøk hos noen venninner der jeg fikk beskjed om at det desverre ikke var nok middag til meg. Men jeg bodde nærme vennene mine så jeg kunne gå hjem og få middag der. Jeg valgte skjeldent å dra hjem bare for å spise middag, så jeg gikk heller sulten til kvelds. Jeg opplevde ikke at dette var noe problem. Tror folk har forskjellige rutiner når det gjelder dette. Det beste er nok å snakke med foreldrene og lage en avtale angående matlaging. Eventuelt om de kan servere noen brødskiver hvis det er lenge siden ungene har spist. Men jeg kan forsåvidt forstå det hvis det ikke er nok mat, ved at de sa det til deg så viste de jo at de hadde tenkt på at du skulle spise også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 25. april 2017 #74 Del Skrevet 25. april 2017 1 time siden, Vera skrev: Man setter begrensinger fordi man må invitere alle til en bursdag..? Tenker du hele klassen, eller alle jentene/alle guttene? Alle jentene eller alle guttene... Datteren til en venninne av meg fikk ikke lov til å invitere to venninner fra klassen i bursdagen sin fordi skolen mente at hun måtte invitere alle.... Hun ble mobbet av mange av de andre jentene i klassen. Invitasjonene ble ikke delt ut på skolen en gang... likevel blandet skolen seg inn i det.... mobbingen derimot var deres eget problem. Og har hørt om flere som ikke får lov til å sende salat med barna sine på skolen fordi de andre barna blir misunnelig.... sprø verden vi lever i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #75 Del Skrevet 25. april 2017 Jeg syntes det er uhørt å ikke tilby barna mat. Når jeg var barn hadde jeg en bestevenninne jeg var endel hos. De bodde en times spasertur unna, ganske langt ifra nabolaget hvor vi gikk på skole. Jeg måtte sitte på rommet og vente til de hadde spist middag. Var jeg på overnattings besøk fikk jeg ikke alltid mat da heller og var skrubbsulten når jeg kom hjem. De var ganske rike i forhold til oss så var ikke pengene det sto på. Foreldrene mine var rusmisbrukere og det var knapt med mat,dette visste de likevel bydde de ikke på en brødskive engang. Jeg tenkte ikke noe på det da som barn, men nå som jeg er voksen og har barn selv tenker jeg at man må ha et hjerte av is for å være så kiip. Vi var rundt 8-9 år. Husker at venninna mi pleide å snike inn et eple eller en banan til meg i ny og ne fordi hun ville ikke jeg skulle gå hjem. Rimelig snålt kan kan si. Det hører til historien at de ikke ville kjøre meg hjem på kveld heller, selv ikke når det pøs regnet. Hun var enebarn venninnen min og tryglet og ba om jeg ikke kunne besøke henne. Hun hadde ikke mange venner, ikke så rart å skjønne hvorfor i grunn. Anonymkode: 6b0d7...29d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 25. april 2017 #76 Del Skrevet 25. april 2017 1 time siden, altflyter skrev: Alle jentene eller alle guttene... Datteren til en venninne av meg fikk ikke lov til å invitere to venninner fra klassen i bursdagen sin fordi skolen mente at hun måtte invitere alle.... Hun ble mobbet av mange av de andre jentene i klassen. Invitasjonene ble ikke delt ut på skolen en gang... likevel blandet skolen seg inn i det.... mobbingen derimot var deres eget problem. Og har hørt om flere som ikke får lov til å sende salat med barna sine på skolen fordi de andre barna blir misunnelig.... sprø verden vi lever i. Da må du fortelle venninnen din at datteren hennes er beskyttet av opplæringsloven. Skolen har også sitt eget lovverk som sier noe om mobbing. Alt i alt, om mobbingen foregår i skoletiden, langs skoleveien, i fritiden av medelever - så er skolen pliktige til å sette inn tiltak for å stoppe mobbingen. Blir ikke dette gjort, gjør skolen noe ulovlig. Ta inn rektor, inspektør, helsesøster osv på møtet og KREV. Ingen barn skal mobbes. Jeg hater mobbing! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 26. april 2017 #77 Del Skrevet 26. april 2017 På 24.4.2017 den 18.27, altflyter skrev: Når man har besøk av såpass små barn og det er middagstid, så syntes jeg faktisk det er helt naturlig å også gi besøket noe å spise. I hvert fall når ditt barn får mat hos andre Enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #78 Del Skrevet 26. april 2017 Merkelige er at ingen i denne tråden har svart hvorfor de eventuelt ikke vil servere andres barn som er på besøk. Jeg er veldig nysgjerrig, for jeg synes det er virkelig egoistisk, enten fordi man vil spare penger, eller bare forventer at andre barn oppfører seg og tar seg til rette som sitt eget. En ting jeg lurer på, som jeg stusset over, er alle disse avtalte besøkene. Jeg har ikke barn selv, men husker da jeg selv var liten var det aldri snakk om at foreldrene avtalte om at barna skulle leke sammen eller være med hverandre hjem etter skolen? Enten ringte man på døra hvis det var i nabolaget, eller så ble man bare med vennen hjem og ringte hjem for å fortelle. Sånn var det selv før jeg begynte på skolen (5-6 år). Men da lekte vi barna også fritt ute i gatene.. Er dette en greie i dag, at foreldre må avtale seg i mellom? Anonymkode: 256f8...5e4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lammelåret Skrevet 26. april 2017 #79 Del Skrevet 26. april 2017 Ab #78 Ja det er en greie blant foreldre i dag. Noen er manisk opptatt av planlegging og takler ikke uanmeldt besøk, men mest handler det nok om at folk er travle og har fullt program og at besøk dermed må passe inn. Flere har nevnt grunner til at det ikke serveres mat, som at familien har en annen måltidsrytme, at man ser på middagen som familietid eller at man rett og slett vil ha det stille rundt måltidet. Kan også være en økonomisk /praktisk belastning. Kan også være at ens eget barn ikke spiser middag dersom det spiser etter skolen. Folk er veldig ulike i hvor mye mat vi trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 27. april 2017 #80 Del Skrevet 27. april 2017 På 24.4.2017 den 18.10, AnonymBruker skrev: Det er bra samhold i klassen til barnet mitt, og alle er venner med alle. Vi har mye besøk av barn i klassen, og mitt barn er ofte på besøk hos andre. Dersom mitt barn har med seg noen hjem etter skolen, lager jeg mat til de, og de gjør lekser her. Er det veldig unormalt? Jeg synes nemlig aldri at mitt barn får mat noe annet sted med mindre det er avtalt med foreldrene... (dette er 3. klassinger). Det er trening 2 dager i uka, og da får jeg ikke mye tid mellom jobb og trening. Om det er med noen barn til oss på disse dagene kommer de hjem i god tid til trening og har spist og gjort lekser her. 2 ganger har mitt barn vært med hjem til andre på dager med trening, og har begge gangene kommet hjem sulten og ikke gjort lekser når jeg kommer hjem fra jobb og vi har 45 minutter til trening. Barnet har da også fortalt at foreldrene hos de han var på besøk hos var hjemme. + at det barnet de var på besøk hos går på samme trening. I dag kom mitt barn hjem kl 18.00, kjempesulten. Hadde ikke fått noe å spise hos vennen, enda h*n hadde spurt. Er dette vanlig praksis over alt? Jeg merker det begynner å bli litt frustrerende. Jeg serverer andre barn i klassen sikkert 3-4 ganger i uka jeg, og setter gjerne frem frukt, kjeks og vann om det er en stund til mat. Mens mitt barn nærmest ALDRI får noe borte. Det er de samme 11 barna som er hos hverandre hele tiden... Hvordan er praksis der dere bor? Anonymkode: 9e5ab...5cc Praksis her jeg bor er at barnet får mat der det er på besøk om det sammenfaller med middagstid. Ellers er det brødmat å få om de/det er sultent. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå