Maleficenta Skrevet 24. april 2017 #21 Del Skrevet 24. april 2017 1 minutt siden, Silje Lien skrev: Ja, det er litt rart, spesielt om barnet ikke får mat når det spør. Jeg serverer alltid mat til barn som er på besøk her, men jeg spør også foreldrene om det er greit (kan jo hende at barnet har en eller annen allergi, ikke får spise en matvare, eller rett og slett skal spise middag senere). Vi avtaler det på forhånd, rett og slett. Lurer på hva de har svart. Jeg er sulten. Er det mulig å få noe å spise? Hvordan svarer man nei til det? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 24. april 2017 #22 Del Skrevet 24. april 2017 Noen foreldre er slappere enn andre og gir blaffen. Og derfor hadde vi gjester til middag, og til langt ut over kvelden omtrent daglig hjemme hos oss. Fordelen er at man blir godt kjent med barna, og har enda god kontakt med dem nå som de er tenåringer. Men jeg har bare ett barn da... 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 24. april 2017 #23 Del Skrevet 24. april 2017 25 minutter siden, Maleficenta skrev: Jeg syns det er rart ja. Man serverer da gjester. Er da ikke sånn at det er normalt å si til kiden sin at nå er det middag og så ber man gjesten til barnet sitte å vente til de er ferdig å spise. Det er jo direkte uhøflig Jeg har faktisk vært borti folk som gjør sånt. Har ikke barn selv, men en venninne av meg var ganske sjokkert og sint. Barnet hennes hadde ofte besøk av en venn, og selvsagt fikk dette barnet middag og oppvartning hver gang h*n var hos venninnen min. De få gangene barnet hennes var hos vennen, så ble barnet bedt om å sitte på rommet til vennen og vente mens vennen og familien spiste middag (og dette hadde ingenting med dårlig råd å gjøre). Noen er rett og slett sære. Hun tok det opp med foreldrene og etter dette, så fikk barnet mat hos vennen... likevel utrolig sært at det skal være nødvendig å måtte forklare folk. De hadde visst et bilde av at middagstid var hellig og familietid. Det er forsåvidt greit nok, men da får man heller sende gjesten hjem når man skal spise og ikke la stakkaren sitte alene og være sulten. Det er barn vi snakker om her. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #24 Del Skrevet 24. april 2017 En venninne av meg (en del år eldre enn meg) var på besøk hos en venninne som hadde flyttet til Spania, og hun reagerte på at venninnen ikke ga mat til barnets venn. Barnet hadde venn på besøk og moren gav ham et lite måltid, en skive og noe juice eller noe, og gav ikke gjesten noe. Jeg syns det er veldig merkelig. Når jeg vokste opp så fikk jeg middag hos andre hvis jeg var på besøk. Hvis de var venner som bodde i samme gate som meg, så fikk jeg av og til, mens andre ganger ventet jeg på rommet. Hvis barnet bor i samme gate, tenker jeg at det går greit å forvente at de spiser middag hjemme hos seg selv. Men hvis jeg var hos noen som bodde langt borte fikk jeg både lunsj og middag. Om sommeren fikk vi ikke gå inn og ta is om vi ikke hadde nok til de andre barne som var ute og lekte. Pappa pleide å si at hvis vi gjorde det ville "hjertet deres blø". Anonymkode: 80dc9...758 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #25 Del Skrevet 24. april 2017 Hva med å begrense besøkene litt? Mine barn er også med venner hjem etter skolen titt og ofte (og motsatt), men besøkene er korte, og når foreldre kommer hjem fra arbeid og lager middag så går gjesten hjem til seg selv og spiser. For meg hadde middagsgjest flere ganger i uka vært uaktuelt, både fordi det betyr at jeg må beregne ekstra mat hele tiden, og fordi middag er spesiell familietid hvor jeg får snakket ordentlig med ungene mine i en travel hverdag. Kanskje tenker foreldrene i ditt tilfelle likt, og at de prøver å signalisere dette ved å ikke tilby middag - nå er det på tide å gå hjem. Om vi har invitert på besøk, så får selvsagt ungene mat. Når ungen din er invitert gjest hos noen fra 11-17 en lørdag så bør h*n selvsagt få mat. Men bare av nysgjerrighet - ble barnet invitert til et så langt besøk, eller var tidspunkt ditt forslag? Vi pleier sjelden å avtale besøk på så mange timer, da det er mye å forlange at de andre foreldrene skal være "barnevakt" så lenge. Bare tenker på om du kanskje har en annen oppfatning av vanlig omfang på barnebesøk enn de andre. Anonymkode: 6bee6...364 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #26 Del Skrevet 24. april 2017 37 minutter siden, Maleficenta skrev: Jeg syns det er rart ja. Man serverer da gjester. Er da ikke sånn at det er normalt å si til kiden sin at nå er det middag og så ber man gjesten til barnet sitte å vente til de er ferdig å spise. Det er jo direkte uhøflig Hadde en barndomsvenninne som maren alltid sa det. Jeg måtte vente på rommet hennes mens de spiste gjennom barndommen. Vi var selvsagt mye heller hos meg, der fikk alle mat Anonymkode: 812b8...9bd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #27 Del Skrevet 24. april 2017 Da jeg var barn fikk jeg så godt som aldri middag hos bestevenninnen min. Jeg bodde såpass langt unna at dersom jeg skulle gå hjem for å spise middag hadde jeg ikke rukket å gå hjem og komme tilbake igjen for å leke mer, likevel ble jeg bedt om å gå på rommet til venninnen og vente mens de spiste. Jeg syntes det var rart og litt sårt. Venninnen min fikk selvsagt alltid middag hjemme hos meg. Jeg vet ikke om det er noe poeng i å snakke med foreldrene det gjelder. Kanskje har de anstrengt økonomi (min venninnes familie hadde ikke det), kanskje har de ikke nok middag til flere eller kanskje de syntes middagene er familietid og ønsker ikke gjester. Jeg ville nok heller sagt til barnet mitt at h*n måtte komme hjem til middag dersom det er ok gangavstand, hentet barnet ved middagstid dersom det er langt borte eller smurt med et par ekstra brødskiver som barnet kunne tatt med på skolen i tilfelle h*n ble med noen hjem. Jeg syntes det er temmelig sært å ikke tilby barn som er på besøk så mye som ei brødskive... Anonymkode: de713...827 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dricka Skrevet 24. april 2017 #28 Del Skrevet 24. april 2017 Tenker at det er noe dere kan ta opp på foreldremøter. Kan prøve å bli enige om at man i det minste kan servere havregryn f.eks da det ikke koster noe særlig. Dette er bare et forslag! Eventuelt så kan du jo pakke med ekstra niste i sekken til barnet ditt så hvis barnet ikke får noe mat da han er borte på besøk så har han litt mat til nød i sekken. Jeg synes det er skikkelig leit at barn ikke får mat da de er borte på besøk til andre. Husker ofte at jeg ikke ble bydd mat og heller måtte sitte på rommet eller et annet sted da de jeg var på besøk hos skulle spise middag. Pappa sa til meg at hvis jeg ble bydd middag borte hos andre så skulle jeg takke nei fordi vi hadde mat hjemme. Og det er greit nok, jeg sa aldri jatakk til mat, men det hadde i det minste vært hyggelig å sitte sammen med de selvom de spiste middag. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillesky Skrevet 24. april 2017 #29 Del Skrevet 24. april 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er bra samhold i klassen til barnet mitt, og alle er venner med alle. Vi har mye besøk av barn i klassen, og mitt barn er ofte på besøk hos andre. Dersom mitt barn har med seg noen hjem etter skolen, lager jeg mat til de, og de gjør lekser her. Er det veldig unormalt? Jeg synes nemlig aldri at mitt barn får mat noe annet sted med mindre det er avtalt med foreldrene... (dette er 3. klassinger). Det er trening 2 dager i uka, og da får jeg ikke mye tid mellom jobb og trening. Om det er med noen barn til oss på disse dagene kommer de hjem i god tid til trening og har spist og gjort lekser her. 2 ganger har mitt barn vært med hjem til andre på dager med trening, og har begge gangene kommet hjem sulten og ikke gjort lekser når jeg kommer hjem fra jobb og vi har 45 minutter til trening. Barnet har da også fortalt at foreldrene hos de han var på besøk hos var hjemme. + at det barnet de var på besøk hos går på samme trening. I dag kom mitt barn hjem kl 18.00, kjempesulten. Hadde ikke fått noe å spise hos vennen, enda h*n hadde spurt. Er dette vanlig praksis over alt? Jeg merker det begynner å bli litt frustrerende. Jeg serverer andre barn i klassen sikkert 3-4 ganger i uka jeg, og setter gjerne frem frukt, kjeks og vann om det er en stund til mat. Mens mitt barn nærmest ALDRI får noe borte. Det er de samme 11 barna som er hos hverandre hele tiden... Hvordan er praksis der dere bor? Anonymkode: 9e5ab...5cc Mitt barn er bare 5 år, blir snart 6 år og skolejente til høsten. Men etter egen erfaring fra min barndom, så husker jeg at mamma hadde "åpent hus". Alle som var på besøk, fikk middag. Ingen fikk lov av min mamma til å måtte vente på rommet osv. Alle som kom innom, uansett hvor mange, fikk middag! Om de ikke var veldig sulten, så fikk de for eksempel en brødskive istedet. Det var liksom bare å gå i kjøleskapet om man var sulten, for å finne pålegg til skiva Det blir stadig flere venninne besøk i min datters alder. Og hun var hos en venninne forrige uke, og fikk middag der borte, før hun skulle hjem til meg igjen. Det samme gjelder de andre vennene hennes. Alle får middag om de er på besøk rundt middagstider osv. Er de sultne, får de en brødskive for eksempel, om det er utenfor middag tid Jeg har også frukt i en skål på bordet fremme, som barna bare kan forsyne seg av. Det er stor stas Jeg tar etter mamma, og har selv "åpent hus". Alle som kommer på besøk får tilbud om middag, om det er rundt middagstider. Er de ikke så sultne, får de en brødskive istedet. Husker selv da jeg var på besøk hos en venninne, da jeg var mindre, der måtte jeg vente på rommet hennes til de hadde spist opp middagen. Det var faktisk ganske sårt. Det var avtalt mellom foreldrene at jeg skulle være der etter skoletid, frem til 18-19 ca. Så ingen mat, bli satt på rommet for å vente, sulten osv... det var sårt. Mamma hadde ikke god råd, men hun hadde alltid nok mat til alle. Men hun var veldig flink til å få mye mat ut av pengene Vi var ikke direkte fattige heller, men mamma var veldig sparsom, men vi hadde alltid for mye mat igjen etter middagen. Men det meste kunne fryses, settes i kjøleskap osv, og brukes på nytt til ny middag senere i uken. Jeg kommer aldri til å sette besøket på rommet for å vente til min datter har spist middagen sin. Det synes jeg er direkte frekt.. Endret 24. april 2017 av Minlillesky 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lammelåret Skrevet 24. april 2017 #30 Del Skrevet 24. april 2017 Synes ikke dette har noe med skolen å gjøre, altså! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #31 Del Skrevet 24. april 2017 jeg har ikke barn, men da jeg var lita husker jeg godt at når jeg var på besøk hos ei venninne- som alltid fikk mat hos oss- måtte jeg ofte sitte ute, eller på rommet hennes å vente mens de spiste middag. vi pleide å dra til hverandre etter skoletid (1400) og bli hentet etter barnetv ca 1830. da hadde jeg ikke spist siden lunsj på skolen og var selvfølgelig sulten. dette var en av de familien i bygda med best råd også, så det var ikke fordi de hadde lite penger. Anonymkode: a1ae2...17f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 24. april 2017 #32 Del Skrevet 24. april 2017 21 minutter siden, Lammelåret skrev: Synes ikke dette har noe med skolen å gjøre, altså! Det er ufattelig hva skolen blander seg inn i nå til dags... bare tenkt på begrensningene enkelte skoler setter i forhold til at man MÅ invitere alle i forbindelse med barnebursdag og at man kan få tilsnakk hvis ungen har med seg en lunsj skolen er uenig i.... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #33 Del Skrevet 24. april 2017 Det kunne ikke falle meg inn å ikke gi mat til barn jeg har i hus. Så lenge de er her ser jeg på det som mitt ansvar. Anonymkode: 0e478...13d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #34 Del Skrevet 24. april 2017 Dette synes jeg er litt både og... Jeg opplever innimellom barn som er på besøk her på ettermiddag (de har vært hjemme etter skolen å spist middag) som går å maser etter mat. Jeg mener det er unødvendig å servere mat til barn som nettopp har spist middag og skal være på besøk fra 17-19. Hvis barn er på besøk i flere timer en lørdag så får de selvsagt mat her. Da lager vi som regel noe godt å spise til barna eller sammen med barna. Men altså, med mindre det er avtalt på forhånd, så forventer jeg ikke at barna mine skal få servert mat på besøk hos venner. De spiser alltid før de går på besøk. Skal de vere med fra skolen så avtales det. Anonymkode: 48683...5bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #35 Del Skrevet 24. april 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke opp til andre og mate ungen din. Anonymkode: f7466...770 Det er SELVSAGT, at dersom barn blir med barn hjem etter skolen - då får de mat! Har aldri hørt på makan til smålighet! Hilsen singel mamma til 3, med dårlig råd! Anonymkode: c0e73...427 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #36 Del Skrevet 24. april 2017 3 timer siden, altflyter skrev: Det er ufattelig hva skolen blander seg inn i nå til dags... bare tenkt på begrensningene enkelte skoler setter i forhold til at man MÅ invitere alle i forbindelse med barnebursdag og at man kan få tilsnakk hvis ungen har med seg en lunsj skolen er uenig i.... Plutselig gav nicket ditt mening... 🙄 Anonymkode: c0e73...427 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 24. april 2017 #37 Del Skrevet 24. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette synes jeg er litt både og... Jeg opplever innimellom barn som er på besøk her på ettermiddag (de har vært hjemme etter skolen å spist middag) som går å maser etter mat. Jeg mener det er unødvendig å servere mat til barn som nettopp har spist middag og skal være på besøk fra 17-19. Hvis barn er på besøk i flere timer en lørdag så får de selvsagt mat her. Da lager vi som regel noe godt å spise til barna eller sammen med barna. Men altså, med mindre det er avtalt på forhånd, så forventer jeg ikke at barna mine skal få servert mat på besøk hos venner. De spiser alltid før de går på besøk. Skal de vere med fra skolen så avtales det. Anonymkode: 48683...5bf Men blir de med rett etter skolen så har de jo ikke spist middag 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #38 Del Skrevet 24. april 2017 Sånn var det hos en venninne jeg var mye hos som barn også. Styrtrik, men smålig familie som levde etter filosofien om at "det som er vårt er vårt". Jeg ville jo fortsette å leke der, så pleide bare å vente og kom skrubbsulten hjem på kvelden. Synes det er normal høflighet å servere gjester. Selv i (eller kanskje spesielt i) lutfattige deler av verden varter man opp de man har på besøk med det man har tilgjengelig. Anonymkode: cc4a6...cb4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #39 Del Skrevet 25. april 2017 Men når man vet at det er slik, hvorfor ikke sende med barnet ekstra mat? Ta høyde for at barnet kanskje blir med en venn hjem, og lage ekstra mat. Hvis det blir for mye, spiser barnet den ekstra maten som kveldsmat senere. Jeg tror jeg ville betenkt meg på å ringe eller på annen måte kontakte foreldre for å be dem om å lage mat til ungen min hvis de ikke gjør det på eget initiativ. Anonymkode: e8e43...07f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #40 Del Skrevet 25. april 2017 Jeg har opplevd å ikke bli servert mat da jeg var liten. Et av de mest flaue minnene jeg har fra barneskolen var da jeg var på besøk hos en klasseveninne og det ble middagstid. Jeg forventet selvfølgelig at jeg også skulle få middag, slik mine veninner fikk hjemme hos meg, men da maten ble satt på bordet utbrøt plutselig faren: "Skal du bare sitte her og glo mens vi spiser middag? Gå opp på rommet og vent!" Anonymkode: 6594d...aae 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå