Gå til innhold

ikke fullført folkehøgskole HJELP KRISE...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet ikke om det er sagt i tråden, men det du kan gjøre Ts er å sjekke opp i lover og regler ang varsel om at du ikke får fullført skolen. skal du det så har du en sterk sak. Du skal få skriftlig med dato og underskrift om varsel...

Anonymkode: 075ef...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva har skjedd Ts? Er du fortsatt på skolen? 

Anonymkode: b67ba...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 24.4.2017 den 14.01, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg nesten blir litt oppgitt av enkelte svar i denne tråden. Dette er en person som er helt i starten av en ny fase og kanskje akkurat har forlatt redet sitt. Hvor ansvarlig var du da du flyttet? Tabbet du deg aldri ut? Enn hvis det var ungen din, ett søsken, eller en venn – hvordan ville du svart da? Sånn, måtte bare få det. Så til poenget mitt med dette svaret,

Kjære Ts, jeg har noen ord jeg vil si til deg.

1. Først og fremst – pust med magen.

2. Det er ikke verdens undergang (nei til og med ikke for deg).

3. Du er hverken den første eller den siste som opplever det du nå opplever. Du kan være takknemlig for at du dro, fordi nå slipper du og eventuelt angre og tenke «enn hvis…?».  Og ikke minst, nå vet du – nei det var ikke noe du kunne tenke deg. Kanskje du faktisk kan flire av det om noen år? «Husker når jeg gikk på folkehøgskole og sov hele dagen», «dette blir hvertfall ikke verre enn folkehøyskolen, så dette klarer jeg», «jaja, selv om hybelen min nå er liten, slipper jeg hvertfall å dele soverom med en annen» og bla bla bla. Det kan faktisk være litt komiske ting som kan komme utav en dårlig opplevelse.

4. Du tenker kanskje, «ååh enn visst jeg bare heller hadde studert?». Jeg kan gi deg en liten «funfact» om mitt første halvår som student etter jeg flyttet hjemmefra; Jeg strøk i to av tre fag ved universitet.

5. Ts, slik jeg ser det har du to alternativer: A) Oppsøke rektor eller B) Slutte.

Du må velge. Og husk; det som kanskje virker som det letteste her og nå, er ikke det nødvendigvis det letteste om noen år.

6. For at du skal velge kan du skrive ned alt du tenker og still deg (f.eks. følgende) spørsmål:

- Hva er grunnen til at jeg har fravær?

- Har det skjedd noe rundt meg i omgivelsene?

Dersom du ikke får mulighet til å fortsette eller bestemmer deg for å slutte:

- Hva skal jeg fortelle familien/de nærmeste om jeg slutter?

- Hvis jeg ikke skal si noe, klarer jeg å la være å si sannheten?

- Hva er planen min nå?

Om du får muligheten til å fortsette:

- Klarer jeg å fullføre siste del?

- Hvordan vil det føles når folkehøgskolen er ferdig?

7. Dersom du velger alternativ A (noe jeg håper) må du finne ut hva du skal si. Dersom det er vanskelig å snakke med rektor, foreslår jeg at du skriver et brev som rektor heller kan lese.

8. Har du noen som du kanskje kan prate med?  

Du skal vite at dette ordner seg nok skal du se. Du klarer det du bestemmer deg for. Så vil jeg bare ønske deg masse lykke til, og igjen – dette er virkelig bare en liten brøkdel av livet ditt og det er ikke verdens undergang. Du lærer nok mye av denne opplevelsen tenker jeg, både på godt og vondt.

Anonymkode: b096d...041

Tusen takk, jeg har heldigvis fått skaffet meg legeerklæring, så jeg får slettet 9 dager. Da får jeg både godkjent året, og få de to studiepoengene. Har bestemt meg for å fullføre resten av skoleåret når jeg kommer tilbake til skolen. Håper på bedre tider!

Anonymkode: e7284...b46

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 25.4.2017 den 14.28, Perle skrev:

Herregud, voks opp! Blir skremt av at du er myndig. Og hva har foreldrene dine med dette å gjøre?

Folk har underbetalte brdritne jobber, noen er arvorlig sjuke og andre rømmer fra krig, og der sitter du å jamer fordi du frivillig befinner deg på en årslang leirskole og det er så veldig grusomt. Jadda.

Du kan ikke sammenlinge det med folkehøgskole. Det handler om at jeg aldri har opplevd så mye på et år som jeg har gjort i år. Har hatt mange fine dager, men merker at jeg har fått angst av å gå der etter alt som har skjedd. Det eneste jeg ville var å få et år for livet, noe jeg delvis har fått. Har opplevd så mye fint også, men dessverre har flere av vennene mine på skolen sluttet, noen andre derimot ble kastet ut. I tillegg til alt dramaet har jeg blitt utrolig sliten, det er utrolig dårlig miljø på skolen, folk har fester å utestenger folk. Tror de aller fleste har forstått at jeg ikke trives av mine nærmeste. Har fått skaffet meg legeerklæring så får slettet 8/9 dager. 

Anonymkode: e7284...b46

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...