AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #61 Del Skrevet 25. april 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: For et elendig eksempel! Det er faktisk forventet at man vet hvordan man kjører bil når man er 18, forutsatt at man har lappen. Man kan ikke vingle rundt og skade seg selv og andre fordi man ikke er voksen nok. Når man er 18 har man også gått på skolen i mange år. Se på det som en utdannelse i å være elev, slik som kjøreskolen lærer deg å kjøre bil. Når man er 18 vet man at man må møte opp og delta i undervisningen, for å oppnå resultater. I dette tilfellet godkjent folkehøgskole. Hvis man ikke har fått med seg at det i tillegg ble innført en fraværsgrense, må man ha vært komatøs i hele 2016! Anonymkode: 08278...f5f 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det har du rett i, men oppdragelsen foreldrene skulle ha gitt deg, bestemmer hvordan du er, når du fyller 18. Greier man ikke å komme seg opp om morgene som 18'åring, da har foreldrene feilet grovt, men det nytter ikke å legge skylden på de. Når man er 18 er det et minimum at man klarer selv å finne informasjon og ta til den til seg. Anonymkode: dd635...d1a Har dere fulgt med på hva vi diskuterte? Vi snakker ikke om fravær og oppmøte på skolen, dette bommer totalt på de vi snakket om Anonymkode: 0814b...79c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 25. april 2017 #62 Del Skrevet 25. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eh, man får ikke magisk kunnskap dagen man fyller 18. Det er ikke slik at man magisk vet hvordan kjøre bil. Samme gjelder hvilke rettigheter og valg man har i forbindelse med skole og jobb. Denne kunnskapen får man ikke automatisk, og dersom man ikke vet at det finnes alternativer vet man jo heller ikke at man skal søke opp alternativer. Det er veldig lett å dømme fra sin høye hest når man enten har hatt et nettverk rundt seg som har hjulpet og gitt råd, eller ikke har hatt noe problem i jobb eller skole før man ble godt voksen og hadde hørt om disse alternativene. Når man har mye å slite med, så tenker man ikke alltid så klart. TS har da aldri sagt noe om å ignoerere regler, så skjønner ikke hvor du tar det fra Anonymkode: 0814b...79c TS skrev at hun "ikke trodde det var viktig" å følge reglene mtp fraværsgrensen, hun skrev at hun "trodde det skulle gå bra" - der fikkjeg det fra. Og du dro inn "voksen" - 18 er per definisjon voksen. Og nei, det er desverre ikke alle som har den kunnskap som trengs når de er 18, men det fritar dem desverre ikke ansvaret som følger med. Hvis du føler jeg har dømt ts må du lese om igjen det jeg skriver - hvor i løpet av tiden på skole hvor TS har mistrivdes så mye har TS selv gjørt noe for å endre siruasjonen? Det er ikke dømmende, det er å spørre.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #63 Del Skrevet 25. april 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere fulgt med på hva vi diskuterte? Vi snakker ikke om fravær og oppmøte på skolen, dette bommer totalt på de vi snakket om Anonymkode: 0814b...79c Det er akkurat det vi diskuterer. Folkehøyskole godkjennes om man ikke har for mye fravær! Og folkehøyskole er primært for det sosiale, det faglige kommer i andre rekke! Anonymkode: ff2ec...2fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #64 Del Skrevet 25. april 2017 Akkurat nå, Carrot skrev: TS skrev at hun "ikke trodde det var viktig" å følge reglene mtp fraværsgrensen, hun skrev at hun "trodde det skulle gå bra" - der fikkjeg det fra. Og du dro inn "voksen" - 18 er per definisjon voksen. Og nei, det er desverre ikke alle som har den kunnskap som trengs når de er 18, men det fritar dem desverre ikke ansvaret som følger med. Hvis du føler jeg har dømt ts må du lese om igjen det jeg skriver - hvor i løpet av tiden på skole hvor TS har mistrivdes så mye har TS selv gjørt noe for å endre siruasjonen? Det er ikke dømmende, det er å spørre.. "Godt voksen" sa jeg. Dvs ut i 20-årene, gjerne 30. Man er ikke godt voksen som 18-åring. Ikke at jeg skjønner at du gidder kverulere på det, da meningen var at de som har rundet 30 vet mye mer om arbeidsliv, rettigheter, utdannelse osv enn noen på 18. Om du mener at en 18-åring burde kalles godt voksen har INGENTING med poenget mitt om at man kan mer som 30-åring. Ingen har sagt noe om at man ikke skal ta ansvar, men dere sitter jo og klandrer TS, det har vært poenget mitt. Dere sitter der som sure, bedrevitende kjerringer som mener TS burde ha stålkontroll på egen situasjon, helst kunne jus og alle rettigheter som eksisterer under norsk lov. Og du er ikke dømmende? Seriøst? les innleggene dine en gang til og si det igjen. Om du er en tøddel ærlig med deg selv innrømmer du at du har vært ufordragelig mot et ungt menneske som sliter. Du hadde aldri behandlet eget barn slik du behandler ts Anonymkode: 0814b...79c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #65 Del Skrevet 25. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er akkurat det vi diskuterer. Folkehøyskole godkjennes om man ikke har for mye fravær! Og folkehøyskole er primært for det sosiale, det faglige kommer i andre rekke! Anonymkode: ff2ec...2fa Kan være det er det du diskuterer, men vi snakket om noe annet Anonymkode: 0814b...79c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #66 Del Skrevet 25. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan være det er det du diskuterer, men vi snakket om noe annet Anonymkode: 0814b...79c Såvidt jeg kan se er det kun du som ikke forstår hvordan fhs fungerer. Fravær er jo grunnlag for diskusjonen! Anonymkode: ff2ec...2fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #67 Del Skrevet 25. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Såvidt jeg kan se er det kun du som ikke forstår hvordan fhs fungerer. Fravær er jo grunnlag for diskusjonen! Anonymkode: ff2ec...2fa Vi snakket ikke om fravær, vi snakket om sykmeldinger og andre alternativer man kan benytte seg av når man er syk. Herregud Anonymkode: 0814b...79c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #68 Del Skrevet 25. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi snakket ikke om fravær, vi snakket om sykmeldinger og andre alternativer man kan benytte seg av når man er syk. Herregud Anonymkode: 0814b...79c Har du lest HI? Anonymkode: ff2ec...2fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svartedauden Skrevet 25. april 2017 #69 Del Skrevet 25. april 2017 Skjønner ikke helt hva folk vil i den tråden, skaden er allerede skjedd. TS har heller ikke spurt om kjeft fra 30+ år damer/menn, men råd hva hun skal gjøre videre. Men til TS: Been there done that, jeg gikk på skole ett sted jeg ikke trivdes. Hadde null venner og begynte å bli deprimert. Skjønte det ikke selv før jeg var midt i det, at noe var galt og jeg måtte komme meg bor der ifra. Strøk selv på ett fag pga jeg ikke klarte å komme meg til timen fordi jeg sov konstant hele tiden. Var min "escape" for å deale med at jeg hadde det vondt. Jeg ga ikke opp og jeg fullførte, kanskje det verste halvåret i mitt liv. Det må du også. Du MÅ fullføre. Ja, jeg har 100K mer i studielån enn andre, og det er mange som stryker på høgskoler/universiteter og dropper ut av studiet sitt. Du er ikke alene. Så slapp av, utdannede leger ol har mer studiegjeld enn deg. Du burde snakke med foreldrene dine, tror foreldrene dine skjønner deg. At du bærer dette helt selv, gjør saken bare mye verre for din del. Gå til legen og få henvisning til en psykolog, du må snakke om dette her til noen. Pust ut, det er 1 måned igjen, dette klarer du. Alle gjør feil iblant. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #70 Del Skrevet 25. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du lest HI? Anonymkode: ff2ec...2fa nei Anonymkode: 0814b...79c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #71 Del Skrevet 25. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: nei Anonymkode: 0814b...79c ...... neivel... kan du gjøre det da? Anonymkode: ff2ec...2fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #72 Del Skrevet 25. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: ...... neivel... kan du gjøre det da? Anonymkode: ff2ec...2fa nei takk Anonymkode: 0814b...79c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #73 Del Skrevet 25. april 2017 1 minutt siden, sommermorgen skrev: Skjønner ikke helt hva folk vil i den tråden, skaden er allerede skjedd. TS har heller ikke spurt om kjeft fra 30+ år damer/menn, men råd hva hun skal gjøre videre. Men til TS: Been there done that, jeg gikk på skole ett sted jeg ikke trivdes. Hadde null venner og begynte å bli deprimert. Skjønte det ikke selv før jeg var midt i det, at noe var galt og jeg måtte komme meg bor der ifra. Strøk selv på ett fag pga jeg ikke klarte å komme meg til timen fordi jeg sov konstant hele tiden. Var min "escape" for å deale med at jeg hadde det vondt. Jeg ga ikke opp og jeg fullførte, kanskje det verste halvåret i mitt liv. Det må du også. Du MÅ fullføre. Ja, jeg har 100K mer i studielån enn andre, og det er mange som stryker på høgskoler/universiteter og dropper ut av studiet sitt. Du er ikke alene. Så slapp av, utdannede leger ol har mer studiegjeld enn deg. Du burde snakke med foreldrene dine, tror foreldrene dine skjønner deg. At du bærer dette helt selv, gjør saken bare mye verre for din del. Gå til legen og få henvisning til en psykolog, du må snakke om dette her til noen. Pust ut, det er 1 måned igjen, dette klarer du. Alle gjør feil iblant. 2nd that. Jeg gjorde det samme for mange, mange år siden.Tenker ikke noe over det nå. Jeg hadde ikke lån, men strøk på en eksamen en annen gang og fikk ikke stipend omgjort til lån. Det er kjipt nå, men om en stund tenker du ikke på det lenger. Jeg har betalt ned lånet for lenge siden, jeg tenker ikke på det nå, men var kjipt da det skjedde. Senere kommer du til å finne ut at det ikke gjør noe Stipend er jo uansett bare 40 000 i løpet av året, det er ikke så mye i det lange løp. Anonymkode: e8727...89b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #74 Del Skrevet 25. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: nei takk Anonymkode: 0814b...79c Anonymkode: ff2ec...2fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #75 Del Skrevet 25. april 2017 ...og alle gjør feil i blant. Også de prektige i denne tråden som sitter på sin høye hest... Anonymkode: e8727...89b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #76 Del Skrevet 25. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: ...og alle gjør feil i blant. Også de prektige i denne tråden som sitter på sin høye hest... Anonymkode: e8727...89b Jeg opplever ikke at folk "sitter på sin høye hest ". De fleste sier at det kommer til å ordne seg, men året kommer ikke til å bli godkjent med for mye fravær. Ingen krise i det lange løp, men tungt for ts nå forstår jeg. Anonymkode: ff2ec...2fa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perle Skrevet 25. april 2017 #77 Del Skrevet 25. april 2017 (endret) Herregud, voks opp! Blir skremt av at du er myndig. Og hva har foreldrene dine med dette å gjøre? Folk har underbetalte brdritne jobber, noen er arvorlig sjuke og andre rømmer fra krig, og der sitter du å jamer fordi du frivillig befinner deg på en årslang leirskole og det er så veldig grusomt. Jadda. Endret 25. april 2017 av Perle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 25. april 2017 #78 Del Skrevet 25. april 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Godt voksen" sa jeg. Dvs ut i 20-årene, gjerne 30. Man er ikke godt voksen som 18-åring. Ikke at jeg skjønner at du gidder kverulere på det, da meningen var at de som har rundet 30 vet mye mer om arbeidsliv, rettigheter, utdannelse osv enn noen på 18. Om du mener at en 18-åring burde kalles godt voksen har INGENTING med poenget mitt om at man kan mer som 30-åring. Ingen har sagt noe om at man ikke skal ta ansvar, men dere sitter jo og klandrer TS, det har vært poenget mitt. Dere sitter der som sure, bedrevitende kjerringer som mener TS burde ha stålkontroll på egen situasjon, helst kunne jus og alle rettigheter som eksisterer under norsk lov. Og du er ikke dømmende? Seriøst? les innleggene dine en gang til og si det igjen. Om du er en tøddel ærlig med deg selv innrømmer du at du har vært ufordragelig mot et ungt menneske som sliter. Du hadde aldri behandlet eget barn slik du behandler ts Anonymkode: 0814b...79c jeg kverulerer ikke, jeg svarer på det du skriver. Som elev har man selv ansvar, det innprentes fra barneskolen av - og dette med fravær er en sak som har vært debattert mye. Så ikke noe du skriver endrer det faktum at TS selv har satt seg i en vanskelig situasjon. Ingen andre enn TS kan få henne ut av den, det handler ikke om at man er 18 eller 30 - det er slik livet er for alle. Jeg "klandrer" ikke som du skriver - jeg påpeker at hun ikke kan stikke hodet i sanden og håpe problemet forsvinner. At du oppfatter det som dømmende er leit. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #79 Del Skrevet 25. april 2017 Det er nok ikke mye du kan gjøre. Skaden er skjedd. Men som flere sier vil jeg anbefale deg å snakke med ledelsen på skolen om det og hører hva de har å si om saken. Om det er noe håp. Du regnes som voksen og at du skal ta tak i slike ting. Alle voksne feiler på noe (enten det er skole, jobb, fritid, økonomi eller noe helt annet). Og ingen forventer at du skal leve feilfritt hele livet, men det som forventes er at du tar ansvar, må du vite at du har gjort feil, du må ta tak i det, snakke med noen som kan hjelpe deg, prøve å finne en løsning. Det er det verden forventer når du er voksen. Vanskelig ja, men ikke umulig. Virker som mangeforveksler folkehøgskole med andre skolen. Fhs har eneste kravet at du møter opp. Deltagelse er ikke nøye. Går du en treningslinje så må du være tilstede, men du kan sitte å se på uten å få fravær. Når jeg gikk på fhs så hadde vi ikke noen prøver, tester eller noe slik. Vi møtte opp og deltok så godt vi kunne. Og da besto vi uten noen spørsmålstegn. Ingen forventet at vi skulle levere inn noen oppgaver eller noe. Vet at fhs kan være vanskelig. Jeg hadde perioder med store vansker selv på den tiden. Men ang stipend og lån. Stryker du, så ja. Da blir alt oomgjort til lån, det er surt, men livet. Om du finner ut at du er psykisk syk hos legen raskt, så kan du søke om å få sykestipend (da kan du få omgjort mye av lånet til stipend igjen. Men da må det ligge en sykdom bak og legeerklæring. Regner med det gåe på fhs også. Gikk ihvertfall på høgskolen når jeg måtte droppe ut og strøk på alle eksamene pga psykisk sykdom for litt siden. Sjekk rundt det alternativet. Ingen informerer deg om slike ting desverre. En må finne ut selv, noe som er ekstremt vanskelig. Anonymkode: e7cb9...121 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #80 Del Skrevet 25. april 2017 Ta et møte med rektor og forklar. Anonymkode: e4083...16a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå