Gå til innhold

ikke fullført folkehøgskole HJELP KRISE...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
4 minutter siden, Carrot skrev:

Hvorfor føler du deg tvunget? Du har jo valgt å bli, du kunne tatt tak i dette mye tidligere - du skriver at du visste om fraværet, og konsekvensene men du håpte de skulle la deg "gli gjennom likevel" liksom? Har du virkelig gått glipp av innstrammingen "hele verden snakker om" i forhold til norsk skole og fraværsgrensen og at den er absolutt? Det tror jeg må være en form for rekord i seg selv..

Det er ingen som tvinger deg til noe - det er valg du tar, du valgte folkehøyskole, du valgte isolere deg fordi du mistrivst, du valgte fravær - du kunne valgt noe annet, du kunne valgt å snakke med rådgiver, lege, foreldre, venne andre steder osv mye tidligere, du kunne valgt mange ting for å endre situasjonen din - hvorfor gjorde du ikke det?

Når man er ung vet man gjerne ikke at det er et alternativ. Jeg var syk en periode som 20-åring og levde på sparepengene fordi jeg ikke visste at det fantes alternativer. Jeg tenkte at når jeg ikke fikk til, så måtte jeg bare leve sånn. Unge vet ikke alltid om hvordan sykmelding fungerer. Det er heller ikke så logisk for dem at de kan få hjelp om de går til rådgivere osv. Kommer muligens an på miljøet man vokser opp i. Er man i tillegg veldig deprimert og forvirret, så er det ikke alltid så rett frem

Det er veldig lett å sitte som godt voksen og si hva man burde gjort, det vil ikke endre at man ikke visste om det for 1 år siden. 

Anonymkode: 0814b...79c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå opp på rektors kontor, legg deg helt flat og spør om det er noen sjans for at du kan stå om du tar deg sammen. Tilby deg å ta ekstra prøver, studere overtid, ta på deg oppgaver etc. Du har selv satt deg i denne situasjonen, og nå har du to valg, enten pakke sammen, dra hjem med gjeld i bagasjen, eller å faktisk gjøre ditt ytterste for å stå. Valget er ditt, og det har vært det hele veien.

Anonymkode: 84ed0...c79

Det er snakk om FOLKEHØYSKOLE.  Der har man ingen prøver eller store arbeidskrav. Det er kun tilstedeværelse som teller ift å få året godkjent. Og det toget har gått for TS, bare fordi hun ikke har giddet å dra seg fra rommet sitt til klasserommet få meter unna. 

Anonymkode: 0da57...efe

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes du skal få med deg en voksenperson fra skolen som du føler deg komfortabel med (internatleder, en annen lærer e.l.) og snakke med ledelsen på skolen. Vær ærlig om hvorfor det har vært vanskelig for deg å fullføre. Spør om det er noen mulighet for å få året godkjent. Feks legeerklæring ift depresjon eller psykiske problemer (om det stemmer da). 

Alternativet er å pakke sammen og forlate skolen. Da får du en unødvendig gjeld, men det er ikke verdens undergang. Jeg kjenner mange som ikke har fullført studier og fått ekstra gjeld. De har alle klart seg fint. 

Har du noen i familien eller venner som kan hjelpe deg? 

Anonymkode: b67ba...d80

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du skal få med deg en voksenperson fra skolen som du føler deg komfortabel med (internatleder, en annen lærer e.l.) og snakke med ledelsen på skolen. Vær ærlig om hvorfor det har vært vanskelig for deg å fullføre. Spør om det er noen mulighet for å få året godkjent. Feks legeerklæring ift depresjon eller psykiske problemer (om det stemmer da). 

Alternativet er å pakke sammen og forlate skolen. Da får du en unødvendig gjeld, men det er ikke verdens undergang. Jeg kjenner mange som ikke har fullført studier og fått ekstra gjeld. De har alle klart seg fint. 

Har du noen i familien eller venner som kan hjelpe deg? 

Dette er ansvarsfraskrivelse viljeg påstå. Ts trodde det skulle gå greit,  men når hun nå ser at reglene stemmer med hensyn til fravær skal hun plutselig komme med "psykisk syk" kortet?? Nei, Ts har latt være å møte opp uten å ta tak i problemet,  og må nå ta konsekvensene!  Ingen krise annet enn litt mer studielån enn planlagt! 

Anonymkode: ff2ec...2fa

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ansvarsfraskrivelse viljeg påstå. Ts trodde det skulle gå greit,  men når hun nå ser at reglene stemmer med hensyn til fravær skal hun plutselig komme med "psykisk syk" kortet?? Nei, Ts har latt være å møte opp uten å ta tak i problemet,  og må nå ta konsekvensene!  Ingen krise annet enn litt mer studielån enn planlagt! 

Vi vet jo ikke så mye om årsakene til Ts sitt fravær. Hvis hun ikke har klart å fullføre pga psykiske problemer så kan det hende hun har rettigheter ift det. Da er det greit å snakke med ledelsen og få dette avklart.

Hvis det bare er latskap som er årsaken til at hun ikke har fullført så er jeg enig med deg. Men som sagt, vi vet jo ikke det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

skjønner ikke hvorfor man må bli tvunget til å være et sted om man egentlig ikke trives... 

Anonymkode: e7284...b46

Hvem som tvinger deg?

Mener du at du skal få ligge i senga å gjemme seg, uten at det skal få konsekvenser?
At du skal få omgjort lån til stipend, fordi du ikke har giddet ta ansvar tidligere?
Du har tatt opp plassen, du kunne valgt droppe ut tidligere.
Du kan da virkelig ikke forvente at dem skal gjøre om lån til stipend, slik at du har fått ett gratis år med gratis mat og gratis bolig, og gratis mulighet til utdanning, når du ikke gjør en innsats selv.
av de 100 000 du må betale tilbake, så er rundt 7-80 000,- mat/bolig, som du har benyttet deg av, hvorfor skal du slippe betale dette?

Joda, klart det er tøft om man ikke trives, men verden fungerer ikke slik at man kan dra dyna over hodet og glemme alt.
Om man ikke klarer møte opp på skole eller jobb, så må man faktisk skaffe seg en sykemelding eller gjøre en avtale med leder/lærer. 
Ingen får lønn, og slettet husleie/lån om dem mistrives på jobb og ikke gidder møte opp.

Anonymkode: fa365...fac

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjenner jeg nesten blir litt oppgitt av enkelte svar i denne tråden. Dette er en person som er helt i starten av en ny fase og kanskje akkurat har forlatt redet sitt. Hvor ansvarlig var du da du flyttet? Tabbet du deg aldri ut? Enn hvis det var ungen din, ett søsken, eller en venn – hvordan ville du svart da? Sånn, måtte bare få det. Så til poenget mitt med dette svaret,

Kjære Ts, jeg har noen ord jeg vil si til deg.

1. Først og fremst – pust med magen.

2. Det er ikke verdens undergang (nei til og med ikke for deg).

3. Du er hverken den første eller den siste som opplever det du nå opplever. Du kan være takknemlig for at du dro, fordi nå slipper du og eventuelt angre og tenke «enn hvis…?».  Og ikke minst, nå vet du – nei det var ikke noe du kunne tenke deg. Kanskje du faktisk kan flire av det om noen år? «Husker når jeg gikk på folkehøgskole og sov hele dagen», «dette blir hvertfall ikke verre enn folkehøyskolen, så dette klarer jeg», «jaja, selv om hybelen min nå er liten, slipper jeg hvertfall å dele soverom med en annen» og bla bla bla. Det kan faktisk være litt komiske ting som kan komme utav en dårlig opplevelse.

4. Du tenker kanskje, «ååh enn visst jeg bare heller hadde studert?». Jeg kan gi deg en liten «funfact» om mitt første halvår som student etter jeg flyttet hjemmefra; Jeg strøk i to av tre fag ved universitet.

5. Ts, slik jeg ser det har du to alternativer: A) Oppsøke rektor eller B) Slutte.

Du må velge. Og husk; det som kanskje virker som det letteste her og nå, er ikke det nødvendigvis det letteste om noen år.

6. For at du skal velge kan du skrive ned alt du tenker og still deg (f.eks. følgende) spørsmål:

- Hva er grunnen til at jeg har fravær?

- Har det skjedd noe rundt meg i omgivelsene?

Dersom du ikke får mulighet til å fortsette eller bestemmer deg for å slutte:

- Hva skal jeg fortelle familien/de nærmeste om jeg slutter?

- Hvis jeg ikke skal si noe, klarer jeg å la være å si sannheten?

- Hva er planen min nå?

Om du får muligheten til å fortsette:

- Klarer jeg å fullføre siste del?

- Hvordan vil det føles når folkehøgskolen er ferdig?

7. Dersom du velger alternativ A (noe jeg håper) må du finne ut hva du skal si. Dersom det er vanskelig å snakke med rektor, foreslår jeg at du skriver et brev som rektor heller kan lese.

8. Har du noen som du kanskje kan prate med?  

Du skal vite at dette ordner seg nok skal du se. Du klarer det du bestemmer deg for. Så vil jeg bare ønske deg masse lykke til, og igjen – dette er virkelig bare en liten brøkdel av livet ditt og det er ikke verdens undergang. Du lærer nok mye av denne opplevelsen tenker jeg, både på godt og vondt.

Anonymkode: b096d...041

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg nesten blir litt oppgitt av enkelte svar i denne tråden. Dette er en person som er helt i starten av en ny fase og kanskje akkurat har forlatt redet sitt. Hvor ansvarlig var du da du flyttet? Tabbet du deg aldri ut? Enn hvis det var ungen din, ett søsken, eller en venn – hvordan ville du svart da? Sånn, måtte bare få det. Så til poenget mitt med dette svaret,

Kjære Ts, jeg har noen ord jeg vil si til deg.

1. Først og fremst – pust med magen.

2. Det er ikke verdens undergang (nei til og med ikke for deg).

3. Du er hverken den første eller den siste som opplever det du nå opplever. Du kan være takknemlig for at du dro, fordi nå slipper du og eventuelt angre og tenke «enn hvis…?».  Og ikke minst, nå vet du – nei det var ikke noe du kunne tenke deg. Kanskje du faktisk kan flire av det om noen år? «Husker når jeg gikk på folkehøgskole og sov hele dagen», «dette blir hvertfall ikke verre enn folkehøyskolen, så dette klarer jeg», «jaja, selv om hybelen min nå er liten, slipper jeg hvertfall å dele soverom med en annen» og bla bla bla. Det kan faktisk være litt komiske ting som kan komme utav en dårlig opplevelse.

4. Du tenker kanskje, «ååh enn visst jeg bare heller hadde studert?». Jeg kan gi deg en liten «funfact» om mitt første halvår som student etter jeg flyttet hjemmefra; Jeg strøk i to av tre fag ved universitet.

5. Ts, slik jeg ser det har du to alternativer: A) Oppsøke rektor eller B) Slutte.

Du må velge. Og husk; det som kanskje virker som det letteste her og nå, er ikke det nødvendigvis det letteste om noen år.

6. For at du skal velge kan du skrive ned alt du tenker og still deg (f.eks. følgende) spørsmål:

- Hva er grunnen til at jeg har fravær?

- Har det skjedd noe rundt meg i omgivelsene?

Dersom du ikke får mulighet til å fortsette eller bestemmer deg for å slutte:

- Hva skal jeg fortelle familien/de nærmeste om jeg slutter?

- Hvis jeg ikke skal si noe, klarer jeg å la være å si sannheten?

- Hva er planen min nå?

Om du får muligheten til å fortsette:

- Klarer jeg å fullføre siste del?

- Hvordan vil det føles når folkehøgskolen er ferdig?

7. Dersom du velger alternativ A (noe jeg håper) må du finne ut hva du skal si. Dersom det er vanskelig å snakke med rektor, foreslår jeg at du skriver et brev som rektor heller kan lese.

8. Har du noen som du kanskje kan prate med?  

Du skal vite at dette ordner seg nok skal du se. Du klarer det du bestemmer deg for. Så vil jeg bare ønske deg masse lykke til, og igjen – dette er virkelig bare en liten brøkdel av livet ditt og det er ikke verdens undergang. Du lærer nok mye av denne opplevelsen tenker jeg, både på godt og vondt.

Anonymkode: b096d...041

Fornuftige ord!! :Nikke: 

Her er det gode råd Ts. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ekstra prøver?  I hva? Studere overtid?  I hva? Har du gått på folkehøyskole?? Hovedpoenget er oppmøte og deltagelse!  Vanskelig å gjøre omatt liksom.....

Gått på fhs hele to ganger faktisk. Og der kunne man med knallhard jobbing og initiativ karre seg til en ståkarakter rimelig sent opp til skoleslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om FOLKEHØYSKOLE.  Der har man ingen prøver eller store arbeidskrav. Det er kun tilstedeværelse som teller ift å få året godkjent. Og det toget har gått for TS, bare fordi hun ikke har giddet å dra seg fra rommet sitt til klasserommet få meter unna. 

Anonymkode: 0da57...efe

Vi hadde prøver og arbeidskrav på mine FHS. Kommer helt an på hva slags linjer man går. Er forskjell på friluftslinja og musikkteori liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man er ung vet man gjerne ikke at det er et alternativ. Jeg var syk en periode som 20-åring og levde på sparepengene fordi jeg ikke visste at det fantes alternativer. Jeg tenkte at når jeg ikke fikk til, så måtte jeg bare leve sånn. Unge vet ikke alltid om hvordan sykmelding fungerer. Det er heller ikke så logisk for dem at de kan få hjelp om de går til rådgivere osv. Kommer muligens an på miljøet man vokser opp i. Er man i tillegg veldig deprimert og forvirret, så er det ikke alltid så rett frem

Det er veldig lett å sitte som godt voksen og si hva man burde gjort, det vil ikke endre at man ikke visste om det for 1 år siden. 

De fleste folkehøyskoler i dag har 18 års aldersgrense (vet ikke om noen som ikke har det, men ser på linken at det skal finnes; https://www.folkehogskole.no/om-folkehogskole) da er man gammel nok til å vite at det er alternativer og at man ikke kan ignorere regler. Og man regnes som voksen, ergo er det fra en voksen til en annen jeg svarer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Læreren min kom inn på rommet å fortalte meg om at jeg ikke får fullført året, jeg får ikke de to studie poengene eller omgjøring av stipendet. Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, jeg mistrives sykt mye, hva skal jeg gjøre nå? føler meg totalt mislykket. Slutter liksom 20 mai, jeg kan ikke fortelle de det hjemme. Skal jeg bli til 20 mai å kjempe meg til omgjøring av stipendet? Herregud altså jeg føler meg latterlig dårlig, med tanke på folk som har fått slettet fraværet sitt.. Har ikke råd til å betale 100 tusen tilbake, må vel være noe jeg kan gjøre?

Anonymkode: e7284...b46

Ja, du må bestå. Stipend er noe man får for å hafullført. De som gir opp får ikke noe. Det er jo en rettferdig løsning. Og det er en mnd igjen. Man klarer å ta seg sammen i så kort tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Læreren din burde tatt dette opp MYE tidligere! Ta dette med til ledelsen å fortell din side av saken: at du ikke hvisste det. 

De kan ikke forvente at du har 100 tusen ligende på konto....

Anonymkode: d35bb...909

Det er voksne mennesker som er elever på Fhs. Det er forventet at man skal ha orden i sånt selv. Man får beskjed om fraværsgrensen når man starter. Det er litt som å gå på høyere studier. Lærerne er ikke som en kontaktlærer på ungdomsskolen eller vgs som skal passe på elevene.

Anonymkode: d6b51...a11

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gått på fhs hele to ganger faktisk. Og der kunne man med knallhard jobbing og initiativ karre seg til en ståkarakter rimelig sent opp til skoleslutt.

Fhs har ikke karakterer. :P så der avslørte du deg selv. ;) 

Anonymkode: 24d6d...28c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, Carrot skrev:

De fleste folkehøyskoler i dag har 18 års aldersgrense (vet ikke om noen som ikke har det, men ser på linken at det skal finnes; https://www.folkehogskole.no/om-folkehogskole) da er man gammel nok til å vite at det er alternativer og at man ikke kan ignorere regler. Og man regnes som voksen, ergo er det fra en voksen til en annen jeg svarer. 

Eh, man får ikke magisk kunnskap dagen man fyller 18. Det er ikke slik at man magisk vet hvordan kjøre bil. Samme gjelder hvilke rettigheter og valg man har i forbindelse med skole og jobb. Denne kunnskapen får man ikke automatisk, og dersom man ikke vet at det finnes alternativer vet man jo heller ikke at man skal søke opp alternativer. Det er veldig lett å dømme fra sin høye hest når man enten har hatt et nettverk rundt seg som har hjulpet og gitt råd, eller ikke har hatt noe problem i jobb eller skole før man ble godt voksen og hadde hørt om disse alternativene. Når man har mye å slite med, så tenker man ikke alltid så klart. 

TS har da aldri sagt noe om å ignoerere regler, så skjønner ikke hvor du tar det fra

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke helt frivillig å gå videregående enten skole eller folkehøgskole (noe som ikke må forveksles med høgskole).

Om du mistrives, så er det jo ditt valg å fortsette.

Anonymkode: dd635...d1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, man får ikke magisk kunnskap dagen man fyller 18. Det er ikke slik at man magisk vet hvordan kjøre bil. Samme gjelder hvilke rettigheter og valg man har i forbindelse med skole og jobb. Denne kunnskapen får man ikke automatisk, og dersom man ikke vet at det finnes alternativer vet man jo heller ikke at man skal søke opp alternativer. Det er veldig lett å dømme fra sin høye hest når man enten har hatt et nettverk rundt seg som har hjulpet og gitt råd, eller ikke har hatt noe problem i jobb eller skole før man ble godt voksen og hadde hørt om disse alternativene. Når man har mye å slite med, så tenker man ikke alltid så klart. 

TS har da aldri sagt noe om å ignoerere regler, så skjønner ikke hvor du tar det fra

For et elendig eksempel! Det er faktisk forventet at man vet hvordan man kjører bil når man er 18, forutsatt at man har lappen. Man kan ikke vingle rundt og skade seg selv og andre fordi man ikke er voksen nok.

Når man er 18 har man også gått på skolen i mange år. Se på det som en utdannelse i å være elev, slik som kjøreskolen lærer deg å kjøre bil. Når man er 18 vet man at man må møte opp og delta i undervisningen, for å oppnå resultater. I dette tilfellet godkjent folkehøgskole. Hvis man ikke har fått med seg at det i tillegg ble innført en fraværsgrense, må man ha vært komatøs i hele 2016!

Anonymkode: 08278...f5f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det har du rett i, men oppdragelsen foreldrene skulle ha gitt deg, bestemmer hvordan du er, når du fyller 18. Greier man ikke å komme seg opp om morgene som 18'åring, da har foreldrene feilet grovt, men det nytter ikke å legge skylden på de. Når man er 18 er det et minimum at man klarer selv å finne informasjon og ta til den til seg.

Anonymkode: dd635...d1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 24.4.2017 den 12.27, AnonymBruker skrev:

Fullfør de fagene du kan og drit i resten. Er ikke problematisk i det hele tatt. Skjønner ikke hva folk i tråden stresser over. Dette betyr ingenting i den større sammenheng. Mange har et fag eller to de strøk i. Noen tok de opp igjen, men om man ikke gjør det spiller det ingen rolle, annet enn at du vil skylde lånekassen litt mer enn du ellers ville. For du tar jo opp lån OG stipend, så du skal jo betale den delen som er lån uansett, men i flere avdrag over lengre tid. Etter du er ferdig med studiene og har fått deg jobb. Et par tusenlepper virker kanskje mye nå, men når du tjener 400 000 i året så er det fillepenger

Du kan ikke ta opp fag, får det går ikke på fag men fravær. Du har 2 oppgaver i året som bevis på at du møtte opp. Du møter opp og får en enkel oppgave som du skal levere inn. Fotolinjen hadde en så enkel oppgave som "gå ut og ta bilder av motiv xx, rediger og lever inn når timen er over". Film hadde lignende, lag en kort film av hva du selv måtte ønske, rediger og lever inn. Filmen var en gruppeoppgave og tok 3 dager å lage, på grunn av mengden arbeid. Det er det eneste som kreves av deg, resten av året går på oppmøte. 
Jeg gikk to år på FHS, foto og film.

Du mister retten til stipend hvis du ikke består året. Det blir omgjort til lån. Du får ikke stipend + lån. Du får lån + lån, hvor den siste blir omgjort til stipend hvis du består men forblir lån hvis du ikke består. Det er 60% lån og 40% lån som gjøres om til stipend hvis du består. 

100 000 kr er mye, men studielån er det beste lånet. Det er ikke verdens undergang. Men det er fortsatt surt å vite at du kunne ha fått 40% som stipend. 

Du må ha mindre enn 10% fravær for å få året godkjent. Når 80% er bare gøy og moro, reiser og hygge så er det ikke så vanskelig å unngå. Kronisk sykdom er gyldig, du kan få godkjent deler av vanlig sykdom med legeerklæring. 
Du får ikke fravær om du må reise hjem 1 dag tidligere før en ferie. Hvis du bor langt unna og ikke har mulighet til å reise dagen etter. De tar hensyn til slikt.
FHS er enkelt å få bestått, det krever så lite av deg. Selv når du mistrives. 

Anonymkode: 22b24...7eb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fhs har ikke karakterer. :P så der avslørte du deg selv. ;) 

Anonymkode: 24d6d...28c

Hvor har jeg sagt man får karakterer?? Har prøver sa jeg. Vi ble individuelt vurdert og hadde prøver i i alle fagene hver gang vi hadde fullført èn modul. Hadde til og med "eksamen" i alle fagene våre. Hadde individuelle evalueringer , etc etc. Og vi kunne påta oss ekstra verv og oppgaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...