Ulven Skrevet 24. april 2017 #21 Del Skrevet 24. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: kommer til å ta et dumt valg nå, men jeg klarer bare ikke mer nå... Anonymkode: e7284...b46 Nå går du opp til rektors kontor. Forklarer situasjonen og hører hva du kan gjøre for å få året godkjent. Å slutte en måned før skoleslutt og ende med et lån på 100K er veldig veldig dumt. Du klarer en måned til, men da må du endre tankesettet ditt. Du må innstille deg mentalt på at du skal komme gjennom de siste dagene og ta en dag av gangen. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #22 Del Skrevet 24. april 2017 Fullfør de fagene du kan og drit i resten. Er ikke problematisk i det hele tatt. Skjønner ikke hva folk i tråden stresser over. Dette betyr ingenting i den større sammenheng. Mange har et fag eller to de strøk i. Noen tok de opp igjen, men om man ikke gjør det spiller det ingen rolle, annet enn at du vil skylde lånekassen litt mer enn du ellers ville. For du tar jo opp lån OG stipend, så du skal jo betale den delen som er lån uansett, men i flere avdrag over lengre tid. Etter du er ferdig med studiene og har fått deg jobb. Et par tusenlepper virker kanskje mye nå, men når du tjener 400 000 i året så er det fillepenger Anonymkode: 0814b...79c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #23 Del Skrevet 24. april 2017 skjønner ikke hvorfor man må bli tvunget til å være et sted om man egentlig ikke trives... Anonymkode: e7284...b46 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #24 Del Skrevet 24. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: kommer til å ta et dumt valg nå, men jeg klarer bare ikke mer nå... Anonymkode: e7284...b46 Du kommer ingen vei i livet ved å true med selvmord heller. Seriøst, ta og skjerp deg. Anonymkode: 7fbd0...564 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #25 Del Skrevet 24. april 2017 Du kan forresten få sykemelding fra lege om du er ekstremt deprimert, men vet ikke hvordan det fungerer. Men selv om du stryker hele året på folkehøyskole, så gjør det ingenting at du har 100 000 i gjeld. Som sagt, så betaler du rundt 1000 kr annenhver måned, og dette har du råd til når du får jobb. Det blir litt mindre penger på deg selv, men det spiller ikke så stor rolle. Jeg ville googlet folkehøyskole + sykemelding. I verste fall hadde jeg droppet ut og akseptert at jeg måtte betale tilbake de 100 000. Penger er ikke alt, så lenge man har nok til mat og leie- who cares Anonymkode: 0814b...79c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #26 Del Skrevet 24. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: skjønner ikke hvorfor man må bli tvunget til å være et sted om man egentlig ikke trives... Anonymkode: e7284...b46 TA DEG SAMMEN! Nei, du blir ikke tvunget men det er et ufattelig dumt valg å skulle avslutte en måned før skoleslutt uten å en gang prøve å se om du får det godkjent. Ikke godkjent studiepoeng, og sitte med 100 000 i gjeld fordi du var så dum å sluttet. Kan du fortelle oss HVORFOR du mistrives? Anonymkode: 54967...eec 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 24. april 2017 #27 Del Skrevet 24. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: skjønner ikke hvorfor man må bli tvunget til å være et sted om man egentlig ikke trives... Anonymkode: e7284...b46 Vel det er ingen som tvinger deg til noe som helst, men det er 100000 tusen som står på spill her. Hvis du synes det er greit å starte resten av utdannelsen din med et lån på 100K, så er det ingen som kan tvinge deg til noe annet. Men så lenge det er snakk om kun en måned, mener jeg at det skal være mulig å gjennomføre hvis du legger all godviljen til. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #28 Del Skrevet 24. april 2017 Skal ikke ta selvmord. Anonymkode: e7284...b46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #29 Del Skrevet 24. april 2017 Nei men jeg får jo ikke godkjent året likevel? så skal jeg liksom bare gå her ut måneden å håpe på det beste? ved å snakke med rektor osv? Anonymkode: e7284...b46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #30 Del Skrevet 24. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei men jeg får jo ikke godkjent året likevel? så skal jeg liksom bare gå her ut måneden å håpe på det beste? ved å snakke med rektor osv? Anonymkode: e7284...b46 Du vet aldri hvis du ikke prøver... Du kan snakke med rektor og fortelle situasjonen, gjerne med legeerklæring fra fastlegen din i hånd så kanskje du får godkjent fraværet ditt. Men da må du i alle fall møte opp til hver time frem til skoleslutt. Anonymkode: 54967...eec 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sera D Skrevet 24. april 2017 #31 Del Skrevet 24. april 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: kommer til å ta et dumt valg nå, men jeg klarer bare ikke mer nå... Anonymkode: e7284...b46 Gå og snakk med rektor. Ikke gjør noe dumt! Dette er ikke verdens undergang, selv om det kjennes vanskelig ut nå. Om det er for sent i forhold til omgjøring av lån til stipend, så må du uansett ikke betale alt på en gang, det blir fordelt over mange år. Lånekassen er heller ikke den verste å skylde penger. Det ordner seg skal du se Sender deg en klem 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #32 Del Skrevet 24. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: skjønner ikke hvorfor man må bli tvunget til å være et sted om man egentlig ikke trives... Anonymkode: e7284...b46 Folkehøyskole er jo frivillig. Det er en del av voksenlivet å klare å møte opp og gjøre det man skal uansett hvor mye man mistrives. Hva gjør du om du får full jobb og finner ut at du hater stedet? Møter du opp på jobb hver dag likevel mens du søker ny jobb, eller dropper du å komme på jobb? Du må selvfølgelig møte opp. Jeg regner med at du viste om fraværsgrensen da du begynte på folkehøyskolen? De informerte vel om det eller det sto på nettsiden deres? Det voksne her er å hatt oversikt over sitt fravær og dermed møtt opp den siste tiden, slik at du fikk bestått. Eventuelt reist til legen veldig tidlig og forklart at du psykisk mistrives så sterkt, da hadde du kanskje fått gyldig fravær. Men er litt sent å gjøre dette i ettertid. Meldte du i fra til skolen tidlig i året angående dramaet du opplevde? Alt dette kunne jo ha vært til hjelp. Har de en fraværsgrense er det jo helt naturlig at du stryker om du har for mye fravær. Det er jo rart at det kom som en overraskelse. Men, det er ikke krise å ha gjeld. Du begynner å betale tilbake i februar neste år tror jeg. Begynner du på studie neste høst får du uansett en utdanning så du er mer klar til å betale ned. Og så lenge du studerer betaler du ikke ned på lånet. Anonymkode: 3806d...48b 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #33 Del Skrevet 24. april 2017 Altså, jeg har selv gjeld på 150 000 og jeg har ingen utdanning. Synd at det ble sånn, men jeg sitter ikke og føler på det i ettertid. Jeg betaler innimellom og ellers har jeg gått videre i livet mitt. Det er ikke stress, bedre enn å få kreft og dø, lissom... 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei men jeg får jo ikke godkjent året likevel? så skal jeg liksom bare gå her ut måneden å håpe på det beste? ved å snakke med rektor osv? Anonymkode: e7284...b46 Du får gå og spørre om du ikke vet nøyaktig hva som skjer. Gå og spør om du kommer til å stryke alt uansett hva du gjør- om så er tilfelle er det ikke vits å være der lenger. Men du må jo sjekke at læreren din ikke har lurt deg eller svindlet deg Anonymkode: 0814b...79c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #34 Del Skrevet 24. april 2017 Kontakt en lege. Er jo en grunn til at du sitter på rommet ditt og har meldt deg ut fra å delta? Lider du av depresjon? Snakk også med rektor. Noen burde ha grepet inn tidligere hvis du har så mye fravær på folkehøyskole. Anonymkode: ed2da...f1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #35 Del Skrevet 24. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei men jeg får jo ikke godkjent året likevel? så skal jeg liksom bare gå her ut måneden å håpe på det beste? ved å snakke med rektor osv? Anonymkode: e7284...b46 Tror kanskje ikke folkehøyskole var rette valget for deg ts? Det er ikke krise om du ikke får godkjent og får alt som lån. Men hva er det som har gått galt her? Hvordan har du klart å få så mye fravær på folkehøyskole?? Målet med folkehøyskole er jo det sosiale, samt at man lærer å "klare seg litt selv" Det ordner seg nok ts! Anonymkode: ff2ec...2fa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #36 Del Skrevet 24. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Læreren min kom inn på rommet å fortalte meg om at jeg ikke får fullført året, jeg får ikke de to studie poengene eller omgjøring av stipendet. Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, jeg mistrives sykt mye, hva skal jeg gjøre nå? føler meg totalt mislykket. Slutter liksom 20 mai, jeg kan ikke fortelle de det hjemme. Skal jeg bli til 20 mai å kjempe meg til omgjøring av stipendet? Herregud altså jeg føler meg latterlig dårlig, med tanke på folk som har fått slettet fraværet sitt.. Har ikke råd til å betale 100 tusen tilbake, må vel være noe jeg kan gjøre? Anonymkode: e7284...b46 Hvorfor 20 mai? Du kan jo pakke å dra i dag. Hvor gammel er du? Du må jo ikke fortelle hjemme. Er du over 18...finn deg hybel og jobb. Du bor på skolen, så gikk det så langt?tviler på at ikke skolen har tatt fatt i dette med deg før det gikk så langt. Du mistrives. ..desverre er livet sånn. Jeg mistrives i jobben min...noe så grusomt. Jobben gir meg lønn, så jeg får mat på bordet,og tak over hodet. Skal jeg bare holde meg hjemme pga det er tøft for meg? Hvordan tror du det går? Da blir jeg kastet ut. Dette blir en dyr lærepenge for deg. Noe du må betale for i ettertid. Du kaster også vekk et helt skoleår. Anonymkode: e242c...d2b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #37 Del Skrevet 24. april 2017 Mistrives én måned av livet ditt VS 100k i lån i flere år? Det er bare en måned!! Virker som at du har feil innstilling, for det finnes løsninger så lenge du prater med rektor. Anonymkode: e4f77...556 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 24. april 2017 #38 Del Skrevet 24. april 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: skjønner ikke hvorfor man må bli tvunget til å være et sted om man egentlig ikke trives... Anonymkode: e7284...b46 Hvorfor føler du deg tvunget? Du har jo valgt å bli, du kunne tatt tak i dette mye tidligere - du skriver at du visste om fraværet, og konsekvensene men du håpte de skulle la deg "gli gjennom likevel" liksom? Har du virkelig gått glipp av innstrammingen "hele verden snakker om" i forhold til norsk skole og fraværsgrensen og at den er absolutt? Det tror jeg må være en form for rekord i seg selv.. Det er ingen som tvinger deg til noe - det er valg du tar, du valgte folkehøyskole, du valgte isolere deg fordi du mistrivst, du valgte fravær - du kunne valgt noe annet, du kunne valgt å snakke med rådgiver, lege, foreldre, venne andre steder osv mye tidligere, du kunne valgt mange ting for å endre situasjonen din - hvorfor gjorde du ikke det? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #39 Del Skrevet 24. april 2017 Gå opp på rektors kontor, legg deg helt flat og spør om det er noen sjans for at du kan stå om du tar deg sammen. Tilby deg å ta ekstra prøver, studere overtid, ta på deg oppgaver etc. Du har selv satt deg i denne situasjonen, og nå har du to valg, enten pakke sammen, dra hjem med gjeld i bagasjen, eller å faktisk gjøre ditt ytterste for å stå. Valget er ditt, og det har vært det hele veien. Anonymkode: 84ed0...c79 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #40 Del Skrevet 24. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gå opp på rektors kontor, legg deg helt flat og spør om det er noen sjans for at du kan stå om du tar deg sammen. Tilby deg å ta ekstra prøver, studere overtid, ta på deg oppgaver etc. Du har selv satt deg i denne situasjonen, og nå har du to valg, enten pakke sammen, dra hjem med gjeld i bagasjen, eller å faktisk gjøre ditt ytterste for å stå. Valget er ditt, og det har vært det hele veien. Anonymkode: 84ed0...c79 Ekstra prøver? I hva? Studere overtid? I hva? Har du gått på folkehøyskole?? Hovedpoenget er oppmøte og deltagelse! Vanskelig å gjøre omatt liksom..... Anonymkode: ff2ec...2fa 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå