AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #41 Del Skrevet 24. april 2017 Er tørrlagt alkis og vil komme med ett innspill. Jeg kjenner meg igjen. I din venninne. Da jeg var henne var jeg så dritings at jeg ikke ante hva jeg gjorde i fylla. Hvor kjip jeg var. Jeg husket ikke. Jeg skjønte ikke hvor ille det var. Ikke detaljene. Det er ingen unnskyldning nå for alt som skjedde. men jeg tenker at om en gjeng hadde satt meg ned og fortalt meg hva jeg utsatte dem for, ting for ting, hele den nærmest endeløse lista, (og også ev filma meg og viste meg,) ville jeg skjønt alvoret mye før. Jeg som var snill som en lam var en jubel-dust i fylla. Det at folk drev å passa på meg var en annen ting som gjorde det mer mulig for meg å fortsette. Det gikk jo ikke alvorlig galt og jeg skjønte ikke alvoret. Det at folk passet på og ev løy for meg gjorde jeg kunne fortsette som før... En må skjønne alvoret. Så sett krav. Gå sammen, gjerne. Si dere er bekymret, vis omsorg. Men si rett ut dere er møkk lei.. Kom med konkrete eksempler på ting hun har gjort. Jo flauere jo bedre. Vis film og bilder om dere har. Gjenta dere er bekymra og dritt lei. Og dere kan også si dere bare ikke vil ha noe med henne å gjøre når hun drikker om det fortsetter. Det må være ubehagelig for henne å fortsette som hun gjør. Det må være konsekvenser. Før det er ubehagelig nok vil hun ikke skjerpe seg. Fortell gjerne at du ikke lenger vil lyve for noen for henne. Ved å gjøre det legger du faktisk bare til rette for at hun kan fortsette. for det får ingen egentlig konsekvenser for henne det hun gjør. Noen må gå i veggen før de stopper. De fleste må det. Dere kan jo si dere vil finne på ting med henne som ikke involverer alkohol men, ikke lenger med. At det er nok nå og dette er ikke en advarsel men endelig. Ikke en fasit dette så klart. Men tanker fra tørrlagt alkis-dame som nok har vært din venninne, dessverre. Anonymkode: 23d08...7b2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #42 Del Skrevet 24. april 2017 Må bare si også: joda jeg ble nok utnyttet seksuelt noen ganger ja, og neida jeg legger ikke ansvaret på noen andre enn meg og den som tok seg til rette. Å bli utnyttet er dessverre en del av det å være rusmisbruker. Fortell det til henne også. Tror mange kvinnelige rusmisbrukere vet dette. Selv har jeg ikke orket ha partner siden. Noe å tenke på for din venninne det også Anonymkode: 23d08...7b2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #43 Del Skrevet 24. april 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Poenget mitt var at det lett føles for henne som om de andre rotter seg sammen, og at de har baksnakket henne. Det spiller egentlig ingen rolle hvor fornuftig og velment det er - det er en dårlig idé å opptre sånn i samlet tropp. Mye bedre å ta det på tomannshånd... Anonymkode: 3e599...49f Nå har hun vel forsøkt nettopp det, uten å nå inn. Det at de har snakket om oppførselen hennes er vel ikke rart. At venner snakker sammen om bekymringer de har for en i vennegjengen er da ikke det samme som baksnakking? Rotte seg sammen? Dette er fjortis-takter, altså. Disse jentene er voksne, nærmer seg 30, så jeg har trua på at de fullt ut er i stand til å ta opp dette med venninnen sin på en fornuftig måte. Anonymkode: 757b8...d88 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 24. april 2017 #44 Del Skrevet 24. april 2017 Jeg hadde (har) en slik venninne. Mitt beger var fullt da jeg hadde vært barnevakt for henne en hel uke i Syden. Da satte jeg meg ned med henne - edru- og sa at nå var det nok. Jeg kom ikke til å passe på henne på fester mer, for jeg også ville kose meg, og jeg ville aldri aldri dra på tur med henne igjen. Og så gjorde jeg det ikke etter den samtalen. Hun drakk seg like full neste fest, men da hun ikke ble ivaretatt på samme måte sluttet hun faktisk å drikke seg så full. Litt artig var det at et par år senere traff hun en mann som hun stadig måtte være "barnevakt" for når han drakk. Da lo jeg faktisk litt av problemet, og sa at "Ja slik holdt jo jeg på i flere år. For deg!" Å drikke seg så full at andre ikke kan kose seg er svært egoistisk! Ta en alvorlig og bestemt samtale med henne når hun er edru. Si at du ikke gidder mer, og så følger du opp. Bare slutt med å være hennes barnevakt! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #45 Del Skrevet 24. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå har hun vel forsøkt nettopp det, uten å nå inn. Det at de har snakket om oppførselen hennes er vel ikke rart. At venner snakker sammen om bekymringer de har for en i vennegjengen er da ikke det samme som baksnakking? Rotte seg sammen? Dette er fjortis-takter, altså. Disse jentene er voksne, nærmer seg 30, så jeg har trua på at de fullt ut er i stand til å ta opp dette med venninnen sin på en fornuftig måte. Anonymkode: 757b8...d88 Jeg mener at det FØLES for venninnen som de rotter seg sammen og baksnakker, og da er det veldig lett for henne å avfeie og bli selvmedlidende heller. Klarte heller ikke å lese noen bekynring ut fra ts sine innlegg, ingen refleksjon over hva dette kunne skyldes, mest irritasjon over venninnen. Anonymkode: 3e599...49f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 24. april 2017 #46 Del Skrevet 24. april 2017 Jeg er enig i at det ikke nødvendigvis er en god ide og gå flere sammen om å snakke med venninnen, men hva gjør man da? I dette tilfellet HAR jo TS allerede prøvd å snakke med henne flere ganger på tomannshånd. Når ikke det funker så må man bruke sterkere hjelpemidler. Kanskje man ikke trenger å være hele venninnegjengen med kjente og bekjente, men to-tre av de næreste? Legg det frem på en ok måte uten å stikke noe mellom. Du virker som en god venninne TS som ønsker å hjelpe venninnen din. Skjønner godt at du er lei. Har selv hatt en sånn venninne og jeg orket ikke feste med henne lenger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #47 Del Skrevet 25. april 2017 Eneste du kan gjøre er å ta en alvorsprat med dama. En siste gang! Ta gjerne med en til (som står henne nært) og gi henne klikkende klar beskjed om at nok er nok. Dere er bekymret over det ville inntaket og alt som følger med. Nå må hun skjerpe seg og dere kan ikke holde henne i han den mer. Siden hun ikke er velkommen hos noen mer, så burde hun vel ta et hint? Men uansett ville jeg ha prøvd en gang til. Hvis ikke det går, så ville bare sagt "neivel men da vil ikke jeg feste med deg mer. Enkelt og greit. Jeg vet selv hvor kjedelig det er å få kvelden sin ødelagt pga noen må drikke seg for full og ødelegge. Anonymkode: 35c54...693 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 26. april 2017 #48 Del Skrevet 26. april 2017 På 24.4.2017 den 10.06, AnonymBruker skrev: Jeg har faen meg fått nok. Jeg er for gammel til sånt fylledrama. Jeg kommer ikke til å hjelpe henne mer og lyve for kjæresten hennes. Jeg har prøvd å få henne til å ikke bli så drita (sånn at hun ikke gjør dumme ting) men det nytter ikke. Hun blir nesten alltid for full på fester. Jeg har sagt til henne ørten ganger nå at hun må ta det med ro og ikke bare helle innpå. Da går det galt, spesielt når det er sprit. Men neeeei da, hun har kontroll og jeg er den kjipe venninna Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har holdt håret mens hun har spydd, fått henne i seng, fått henne hjem osv. Jeg blir alltid barnevakt for henne. Ikke nok med det, blir hun full, da kan hun rote med andre menn. En gang fant jeg henne full i seng med en fyr. Er det mulig? Når typen vet vi har vært på fest sammen og hører rykter, da har han ringt meg for å høre om ryktene stemmer. Da har jeg bare avbekreftet det. Det gidder jeg ikke mer. Nå får hun ordne opp selv. Ikke mitt problem hun driter seg ut gang på gang. På lørdag var siste dråpe. Da ble hun kanakas og rotet med en ny fyr på dass. Jeg ble helt overgitt. Lærer hun aldri?! Endte med hun lå å spydde på soverommet, men jeg dro på byen. Nå fikk noen andre ta seg av fyllevraket. Ringer typen igjen, da kommer jeg ikke til å lyve. Jeg får vondt av han og han fortjener å vite hva dama holder på med. Hun kommer sikkert til å bli forbanna, men det får hun bare bli. Sånn, måtte bare få ut litt frustrasjon. Anonymkode: 8fbea...f82 Neste gang det skjer så ringer du ham og ber ham om å komme og hente henne. Når han kommer så be om unnskyldninger for at du har løyet til ham tidligere i den tro at du var en god vennine, men at du nå ser at du faktisk ikke er en god venninne av henne når du er barnevakt for henne hver gang hun blir så drita. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leeloo Skrevet 26. april 2017 #49 Del Skrevet 26. april 2017 På 24.04.2017 den 17.19, AnonymBruker skrev: Forstår du ikke det? Prøv å sette deg inn i situasjonen, da. Tenk deg at du skal møte bestevenninna di Anne, to andre gode venninner, Eva og Emma, en fjernere venninne, Kari, og så venninna til Eva som du ser på mer som en bekjent, Lisa. Dere møtes på kafé og prater og ler. Etter en stunds løst prat sier plutselig Eva alvorlig på deg og sier; - Du, det er noe vi må snakke med deg om. Vi er alle litt bekymret....og for å være ærlig er vi litt lei også. Når du gjør X, blir det litt slitsomt for oss...ikke sant? Hun ser rundt på de andre, og der sitter Anne, bestevenninna di, og nikker side om side med Lisa, som du så vidt kjenner. Din litt fjernere venninne Kari følger opp: - Nå må du ikke ta det ille opp altså! Vi vil bare hjelpe deg. Men hvis du fortsetter med X, orker ikke vi bli med deg de gangene. Da vil vi heller dra uten deg. Håper du forstår det altså! Anne sier "Det er veldig ubehagelig noen ganger, og det vet jeg de andre føler også..." Ny nikking rundt bordet. Hvordan føler du deg i denne situasjonen? Hadde det kanskje vært bedre om Anne eller Eva snakket med deg på EGNE vegne (ikke sånn "ALLE synes du oppfører deg dumt"), på tomannshånd? Anonymkode: 3e599...49f Bortsett fra de perifere vennene (som ingen har sagt at skal være med) så er vel dette en helt vanlig metode ved avhengighet kalt intervensjon. Meningen er jo ikke at alle skal sitte og kjefte på henne, men å få henne til å innse at hun har et problem, og dette problemet går i tillegg ut over andre. Jeg kan til en viss grad relatere til venninnen, jeg har tidvis problemer med å begrense alkoholinntaket mitt, men jeg klarer som regel å ta vare på meg selv (med noen få unntak, veldig flaut). Jeg drikker ikke ofte, det blir bare av og til for mye når jeg først skal på fest, men jeg spyr (stort sett) ikke, og lager aldri drama. http://askimveiledning.no/hva-er-intervensjon-og-hvorfor-bruker-man-intervensjon/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Kilmister Skrevet 26. april 2017 #50 Del Skrevet 26. april 2017 På 24.4.2017 den 10.06, AnonymBruker skrev: Jeg har faen meg fått nok. Jeg er for gammel til sånt fylledrama. Jeg kommer ikke til å hjelpe henne mer og lyve for kjæresten hennes. Jeg har prøvd å få henne til å ikke bli så drita (sånn at hun ikke gjør dumme ting) men det nytter ikke. Hun blir nesten alltid for full på fester. Jeg har sagt til henne ørten ganger nå at hun må ta det med ro og ikke bare helle innpå. Da går det galt, spesielt når det er sprit. Men neeeei da, hun har kontroll og jeg er den kjipe venninna Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har holdt håret mens hun har spydd, fått henne i seng, fått henne hjem osv. Jeg blir alltid barnevakt for henne. Ikke nok med det, blir hun full, da kan hun rote med andre menn. En gang fant jeg henne full i seng med en fyr. Er det mulig? Når typen vet vi har vært på fest sammen og hører rykter, da har han ringt meg for å høre om ryktene stemmer. Da har jeg bare avbekreftet det. Det gidder jeg ikke mer. Nå får hun ordne opp selv. Ikke mitt problem hun driter seg ut gang på gang. På lørdag var siste dråpe. Da ble hun kanakas og rotet med en ny fyr på dass. Jeg ble helt overgitt. Lærer hun aldri?! Endte med hun lå å spydde på soverommet, men jeg dro på byen. Nå fikk noen andre ta seg av fyllevraket. Ringer typen igjen, da kommer jeg ikke til å lyve. Jeg får vondt av han og han fortjener å vite hva dama holder på med. Hun kommer sikkert til å bli forbanna, men det får hun bare bli. Sånn, måtte bare få ut litt frustrasjon. Anonymkode: 8fbea...f82 Gi beskjed til ho at du ikke gidder mer, då har du alt på ditt rene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 27. april 2017 #51 Del Skrevet 27. april 2017 Jeg leste kun overskriften og forventet at TS hadde vært barnevakt for venninnen sin unge som oppførte seg som en drittungen mens ts tror ungen er en engel.. det hadde vært mye kjekkere å lese om enn denne fylletråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 28. april 2017 #52 Del Skrevet 28. april 2017 På 24.04.2017 den 18.18, AnonymBruker skrev: Poenget mitt var at det lett føles for henne som om de andre rotter seg sammen, og at de har baksnakket henne. Det spiller egentlig ingen rolle hvor fornuftig og velment det er - det er en dårlig idé å opptre sånn i samlet tropp. Mye bedre å ta det på tomannshånd... Anonymkode: 3e599...49f Det er allerede tatt på tomannshånd uten effekt. Da er det ikke ufornuftig å vise at de nærmeste står samlet både i å støtte og i å sette grenser. Kanskje alvoret da synker inn. Å regelmessig drikke seg så sveiseblind at andre må ta seg av deg, er ingen bagatell folk skal skåne deg for å bli konfrontert med. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå