Juniper Skrevet 24. april 2017 #21 Del Skrevet 24. april 2017 Akkurat nå, Chiyo skrev: Hvordan hadde du følt deg om du gikk fra venninnen din på fest når hun var så full at hun ikke hadde kontroll og hun ble voldtatt? Skumle ting kan skje når folk er skikkelig beruset. Man kan la være å gå ut ilag, men hvis man først er ute ilag så må man passe på hverandre. Det høres jo ikke ut som om faren er størst for voldtekt, mer for at hun selv hopper til sengs med hvem hun nå får tak i. Vet du, om jeg hadde ei venninne som jeg gjentatte ganger hadde måtte passe på når jeg egentlig skulle vært på fest, fordi hun nektet å kontrollere alkoholinntaket sitt, og om jeg etter gjentatte advarsler hadde gått fra henne og hun hadde blitt voldtatt fordi hun var sveiseblind og helt ute av stand til å motsette seg noe, så ville det uansett ikke vært noe jeg skulle føle skyld for! Det er en sak mellom hun som drikker for mye og han som voldtar! Og fordi ting kan skje når folk blir skikkelig beruset må man ta inn over seg at en ikke kan drikke som en svamp. Vil en ikke ta konsekvensen av egen manglende evne til å håndtere alkohol så kan en jo ikke legge det på omgivelsene! Det er helt urimelig å forvente av venner til stadighet skal få sine utekvelder ødelagt fordi en ikke kan drikke med måte. I ytterste konsekvens får en da slutte å drikke alkohol om man mangler evnen til å begrense det. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #22 Del Skrevet 24. april 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det ikke kun vi to som går ut sammen. Vi er flere og hvorfor er det allid jeg som må passe på henne? Vi er flere venninner sammen. Det blir jo helt annet om vi to var på byen og jeg bare stakk av. Hun er 29 år og jeg har ikke noe ansvar for henne. Jerg har hjulpet henne så mye når un har vært full, så grensen går en plass. På lørdag var et andre som tok seg av henne, sånn at jeg kunne ut på byen Ja, jeg har tatt det opp med henne flere ganger i edru tilstand. Ts Anonymkode: 8fbea...f82 Jeg regner med at du ikke er den eneste i venninnegjengen som er lei av oppførselen hennes? Kan dere ikke ta opp dette med henne sammen? Inviter henne til en venninnekveld med te og kaffe midt i uka, og konfrontér henne sammen? Jeg mener ikke at dere skal bombardere henne, for da kan utfallet bli helt feil, men vær rolige og saklige, sett ord på bekymringen for henne, og hva oppførselen hennes gjør med dere, og med de hun er glad i? Anonymkode: 757b8...d88 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #23 Del Skrevet 24. april 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg regner med at du ikke er den eneste i venninnegjengen som er lei av oppførselen hennes? Kan dere ikke ta opp dette med henne sammen? Inviter henne til en venninnekveld med te og kaffe midt i uka, og konfrontér henne sammen? Jeg mener ikke at dere skal bombardere henne, for da kan utfallet bli helt feil, men vær rolige og saklige, sett ord på bekymringen for henne, og hva oppførselen hennes gjør med dere, og med de hun er glad i? Anonymkode: 757b8...d88 Ja, det hørtes ut som en god ide. Flere som er lei nå. Ts Anonymkode: 8fbea...f82 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salka Skrevet 24. april 2017 #24 Del Skrevet 24. april 2017 Meld henne på AA-kurs. Det tror jeg hun trenger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 24. april 2017 #25 Del Skrevet 24. april 2017 36 minutter siden, Juniper skrev: Vet du, om jeg hadde ei venninne som jeg gjentatte ganger hadde måtte passe på når jeg egentlig skulle vært på fest, fordi hun nektet å kontrollere alkoholinntaket sitt, og om jeg etter gjentatte advarsler hadde gått fra henne og hun hadde blitt voldtatt fordi hun var sveiseblind og helt ute av stand til å motsette seg noe, så ville det uansett ikke vært noe jeg skulle føle skyld for! Det er en sak mellom hun som drikker for mye og han som voldtar! Jo fordi du går fra en venninne som er så sveisblind og ikke kunne motsette seg noe om noen skulle finne på å utnytte henne seksuelt. Selvfølgelig skal du føler skyld for det! Hva slags vennskap er det du har! Jeg ville passet på en vilt fremmed om jeg fant noen så pass full som ikke hadde noen som kunne hjelpe dem. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #26 Del Skrevet 24. april 2017 Dere kan gå sammen i venninnegjengen og fortelle at hun har brukt opp kvoten med barnevakt fra dere, og at hvis det skjer flere ganger må dere ringe kjæresten hennes og be ham ta over fordi hun ikke har kontroll. Anonymkode: 4fc15...aba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smalls Skrevet 24. april 2017 #27 Del Skrevet 24. april 2017 23 minutter siden, Chiyo skrev: Jo fordi du går fra en venninne som er så sveisblind og ikke kunne motsette seg noe om noen skulle finne på å utnytte henne seksuelt. Selvfølgelig skal du føler skyld for det! Hva slags vennskap er det du har! Jeg ville passet på en vilt fremmed om jeg fant noen så pass full som ikke hadde noen som kunne hjelpe dem. Det blir en helt annen diskusjon. Venninnen hadde faktisk noen til å passe på henne, så skjønner ikke hvorfor du mener det var dårlig gjort at ts dro på byen? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 24. april 2017 #28 Del Skrevet 24. april 2017 (endret) 3 minutter siden, smalls skrev: Det blir en helt annen diskusjon. Venninnen hadde faktisk noen til å passe på henne, så skjønner ikke hvorfor du mener det var dårlig gjort at ts dro på byen? Det var ikke TS jeg pratet om. Juniper skriver at hun ikke burde få dårlig samvittighet hvis en venninne blir voldtatt etter hun går ifra henne fordi hun er full. Det var henne jeg svarte. Endret 24. april 2017 av Chiyo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smalls Skrevet 24. april 2017 #29 Del Skrevet 24. april 2017 11 minutter siden, Chiyo skrev: Det var ikke TS jeg pratet om. Juniper skriver at hun ikke burde få dårlig samvittighet hvis en venninne blir voldtatt etter hun går ifra henne fordi hun er full. Det var henne jeg svarte. Ok, men da misforsto jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juniper Skrevet 24. april 2017 #30 Del Skrevet 24. april 2017 10 minutter siden, Chiyo skrev: Det var ikke TS jeg pratet om. Juniper skriver at hun ikke burde få dårlig samvittighet hvis en venninne blir voldtatt etter hun går ifra henne fordi hun er full. Det var henne jeg svarte. Hvis noen blir voldtatt sitter skylden hos den som voldtar! Som jeg skrev så ville jeg selvsagt passet på personen om det var noe som ikke pleide å skje. Men om det er regelen og ikke unntaket at venninna blir sånn så må denne venninna ta ansvaret selv og ikke legge det på gud og hvermann som ikke passet på henne! Jeg personlig hadde løst det med å la vær å feste med vedkommende for mange fester siden, men det er en helt annen sak. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #31 Del Skrevet 24. april 2017 Jeg har en lignende venninne. Sluttet å gå ut med henne for mange år siden. Hvis hun spør om vi skal ut takker jeg alltid nei. Hun vet godt grunnen altså, men er alltid en unnskyldning for hvorfor hun har oppført seg slik/legger skylden på at jeg overdriver. Nå er hun ute kanskje to ganger i året etter at vi ble eldre, så løste seg litt selv også for min del. Anonymkode: 0211b...e34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #32 Del Skrevet 24. april 2017 Jeg har også hatt en slik venninne. Kuttet henne bare ut fordi jeg ikke gadd å sitte barnevakt. Sa til henne fra starten av at jeg ikke passet på henne, det var hennes eget ansvar. Så hvis hun ble sørpe full ringte jeg bare foreldrene hennes, kjæresten hennes o.l. Hvis ingen av de svarte ringte jeg bare taxi og kastet henne inn i den. Så fikk taxisjåføren kjøre henne hjem. Når man er voksen så får man oppføre seg voksent. Får være grenser. Jeg passer på en uheldig sjel som blir litt for full én gang i året, men skjer det hver eneste gang personen er ute må personen enten slutte å drikke eller ta ansvar for seg selv. Anonymkode: d913b...97e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #33 Del Skrevet 24. april 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det hørtes ut som en god ide. Flere som er lei nå. Ts Anonymkode: 8fbea...f82 Det er en VELDIG dårlig idé!!! Hvordan ville du følt det om en gjeng av dine venninner samlet seg og i bunn og grunn sa: "Vi har snakket sammen, vi er alle enige om at du oppfører deg teit..." Jeg har kjent folk som oppfører seg sånn som er både 10 og 20 år eldre enn denne dama. Min erfaring er at det ofte har sin grunn. Kanskje du skulle prøve å hjelpe henne til å bryte den destruktive atferden? Eller er du mer en godværsvenninne? Anonymkode: 3e599...49f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #34 Del Skrevet 24. april 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en VELDIG dårlig idé!!! Hvordan ville du følt det om en gjeng av dine venninner samlet seg og i bunn og grunn sa: "Vi har snakket sammen, vi er alle enige om at du oppfører deg teit..." Jeg har kjent folk som oppfører seg sånn som er både 10 og 20 år eldre enn denne dama. Min erfaring er at det ofte har sin grunn. Kanskje du skulle prøve å hjelpe henne til å bryte den destruktive atferden? Eller er du mer en godværsvenninne? Anonymkode: 3e599...49f På hvilke måte er det en dårlig idé? Hun er godt voksen, og bør tåle en slik konfrontasjon, så lenge det gjøres slik jeg skisserer med en rolig og saklig tilnærming hvor man understreker at bakgrunnen ikke bare er at man er lei, men også at man er glad i henne, og bekymret for hvordan hun oppfører seg/hva hun kan bli utsatt for. Herregud, dama har jo et rusproblem! Anonymkode: 757b8...d88 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #35 Del Skrevet 24. april 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: På hvilke måte er det en dårlig idé? Hun er godt voksen, og bør tåle en slik konfrontasjon, så lenge det gjøres slik jeg skisserer med en rolig og saklig tilnærming hvor man understreker at bakgrunnen ikke bare er at man er lei, men også at man er glad i henne, og bekymret for hvordan hun oppfører seg/hva hun kan bli utsatt for. Herregud, dama har jo et rusproblem! Anonymkode: 757b8...d88 Forstår du ikke det? Prøv å sette deg inn i situasjonen, da. Tenk deg at du skal møte bestevenninna di Anne, to andre gode venninner, Eva og Emma, en fjernere venninne, Kari, og så venninna til Eva som du ser på mer som en bekjent, Lisa. Dere møtes på kafé og prater og ler. Etter en stunds løst prat sier plutselig Eva alvorlig på deg og sier; - Du, det er noe vi må snakke med deg om. Vi er alle litt bekymret....og for å være ærlig er vi litt lei også. Når du gjør X, blir det litt slitsomt for oss...ikke sant? Hun ser rundt på de andre, og der sitter Anne, bestevenninna di, og nikker side om side med Lisa, som du så vidt kjenner. Din litt fjernere venninne Kari følger opp: - Nå må du ikke ta det ille opp altså! Vi vil bare hjelpe deg. Men hvis du fortsetter med X, orker ikke vi bli med deg de gangene. Da vil vi heller dra uten deg. Håper du forstår det altså! Anne sier "Det er veldig ubehagelig noen ganger, og det vet jeg de andre føler også..." Ny nikking rundt bordet. Hvordan føler du deg i denne situasjonen? Hadde det kanskje vært bedre om Anne eller Eva snakket med deg på EGNE vegne (ikke sånn "ALLE synes du oppfører deg dumt"), på tomannshånd? Anonymkode: 3e599...49f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #36 Del Skrevet 24. april 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forstår du ikke det? Prøv å sette deg inn i situasjonen, da. Tenk deg at du skal møte bestevenninna di Anne, to andre gode venninner, Eva og Emma, en fjernere venninne, Kari, og så venninna til Eva som du ser på mer som en bekjent, Lisa. Dere møtes på kafé og prater og ler. Etter en stunds løst prat sier plutselig Eva alvorlig på deg og sier; - Du, det er noe vi må snakke med deg om. Vi er alle litt bekymret....og for å være ærlig er vi litt lei også. Når du gjør X, blir det litt slitsomt for oss...ikke sant? Hun ser rundt på de andre, og der sitter Anne, bestevenninna di, og nikker side om side med Lisa, som du så vidt kjenner. Din litt fjernere venninne Kari følger opp: - Nå må du ikke ta det ille opp altså! Vi vil bare hjelpe deg. Men hvis du fortsetter med X, orker ikke vi bli med deg de gangene. Da vil vi heller dra uten deg. Håper du forstår det altså! Anne sier "Det er veldig ubehagelig noen ganger, og det vet jeg de andre føler også..." Ny nikking rundt bordet. Hvordan føler du deg i denne situasjonen? Hadde det kanskje vært bedre om Anne eller Eva snakket med deg på EGNE vegne (ikke sånn "ALLE synes du oppfører deg dumt"), på tomannshånd? Anonymkode: 3e599...49f Du har god fantasi, det skal du ha. Hvor fikk du alle de perifere venninnene fra? Og ordvekslingen? Den kommer jo bare fra sitt eget hode. Merkelig. Nei, jeg synes fortsatt ikke det er en dårlig idé. Det er ofte sånn man må håndtere folk med rusproblemer for å få dem til å forstå alvoret. Ja, jeg har erfart det. Anonymkode: 757b8...d88 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 24. april 2017 #37 Del Skrevet 24. april 2017 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #38 Del Skrevet 24. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har god fantasi, det skal du ha. Hvor fikk du alle de perifere venninnene fra? Og ordvekslingen? Den kommer jo bare fra sitt eget hode. Merkelig. Nei, jeg synes fortsatt ikke det er en dårlig idé. Det er ofte sånn man må håndtere folk med rusproblemer for å få dem til å forstå alvoret. Ja, jeg har erfart det. Anonymkode: 757b8...d88 Jeg prøvde bare å hjelpe deg til å sette deg i andres sted. Så rart at du ikke skjønner det....? Jeg tror for min del det ville knekt selvtilliten min fullstendig om veninnene mine møtte meg med samla front for å ta opp mine feil... Anonymkode: 3e599...49f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeilaS Skrevet 24. april 2017 #39 Del Skrevet 24. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøvde bare å hjelpe deg til å sette deg i andres sted. Så rart at du ikke skjønner det....? Jeg tror for min del det ville knekt selvtilliten min fullstendig om veninnene mine møtte meg med samla front for å ta opp mine feil... Anonymkode: 3e599...49f Når man er 29 år og ikke kan oppføre seg med andre, så må man tåle å få tilsnakk. Ingen har sagt de skal dra henne med på cafe og ta praten der. Meningen er heller ikke å dømme og komme med pekefinger. De vil kun hjelpe. Det er jo det venner er for. Jeg hadde faktisk satt pris på at de ville mitt beste og kanskje gitt meg en wakeup call. Noen ganger er det det som må til. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #40 Del Skrevet 24. april 2017 11 minutter siden, LeilaS skrev: Når man er 29 år og ikke kan oppføre seg med andre, så må man tåle å få tilsnakk. Ingen har sagt de skal dra henne med på cafe og ta praten der. Meningen er heller ikke å dømme og komme med pekefinger. De vil kun hjelpe. Det er jo det venner er for. Jeg hadde faktisk satt pris på at de ville mitt beste og kanskje gitt meg en wakeup call. Noen ganger er det det som må til. Poenget mitt var at det lett føles for henne som om de andre rotter seg sammen, og at de har baksnakket henne. Det spiller egentlig ingen rolle hvor fornuftig og velment det er - det er en dårlig idé å opptre sånn i samlet tropp. Mye bedre å ta det på tomannshånd... Anonymkode: 3e599...49f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå