Gå til innhold

Årsvikariat, månedslønn og ferie/feriepenger, kan noen hjelpe meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg synes dette er litt vanskelig, og kommer ikke frem til noe i følge arbeidskontrakten. 

Jeg har 330 000 kr i årslønn, og jeg tenkte da at utbetalt kom til å være 330 000/12=27500kr minus skatt. Men det er trekt noen andre ting også, for det er ikke det jeg har fått utbetalt. Det er noe feil med det tekniske og jeg har ikke fått tilgang til nettsiden der lønnsslipp og alt sånt står (skikkelig irriterende), men de jobber visst med det.

2% går til pensjon og forsikring ser jeg. Men etter å ha tatt hensyn til de prosentene er det er ca 2500 kr mindre utbetalt jeg regnet med utover dette. Da tenker jeg på feriepenger og slikt, men siden dette er et årsvikariat og de sa at jeg ikke får noe ferie/feriepenger i år uansett, så skjønner jeg ikke helt hvorfor dette blir trekt? Ville det ikke vært lurere å bare betale meg like mye hver måned siden dette uansett kun er snakk om et år? Jeg vet ikke, men så lurte jeg også på, siden jeg ikke skal ha ferie så kan de vel ikke trekke meg noe i lønn i juli? 

Takk for svar! 
Jeg har prøvd å sende mail til han som er ansvarlig for tilsettingen om tilgang til systemet med arbeidstimene mine og lønnsslipp og pensjon og diverse (har blant annet ikke fått utbetalt for en del overtid og reiseregninger), men det er vanskelig å få de svarene jeg trenger, som er vanskelig å forholde seg til i seg selv. Så jeg prøver her for å se om jeg blir litt klokere på akkurat dette, før jeg igjen henvender meg dit. 

Anonymkode: aabac...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg synes dette er litt vanskelig, og kommer ikke frem til noe i følge arbeidskontrakten. 

Jeg har 330 000 kr i årslønn, og jeg tenkte da at utbetalt kom til å være 330 000/12=27500kr minus skatt. Men det er trekt noen andre ting også, for det er ikke det jeg har fått utbetalt. Det er noe feil med det tekniske og jeg har ikke fått tilgang til nettsiden der lønnsslipp og alt sånt står (skikkelig irriterende), men de jobber visst med det.

2% går til pensjon og forsikring ser jeg. Men etter å ha tatt hensyn til de prosentene er det er ca 2500 kr mindre utbetalt jeg regnet med utover dette. Da tenker jeg på feriepenger og slikt, men siden dette er et årsvikariat og de sa at jeg ikke får noe ferie/feriepenger i år uansett, så skjønner jeg ikke helt hvorfor dette blir trekt? Ville det ikke vært lurere å bare betale meg like mye hver måned siden dette uansett kun er snakk om et år? Jeg vet ikke, men så lurte jeg også på, siden jeg ikke skal ha ferie så kan de vel ikke trekke meg noe i lønn i juli? 

Takk for svar! 
Jeg har prøvd å sende mail til han som er ansvarlig for tilsettingen om tilgang til systemet med arbeidstimene mine og lønnsslipp og pensjon og diverse (har blant annet ikke fått utbetalt for en del overtid og reiseregninger), men det er vanskelig å få de svarene jeg trenger, som er vanskelig å forholde seg til i seg selv. Så jeg prøver her for å se om jeg blir litt klokere på akkurat dette, før jeg igjen henvender meg dit. 

Anonymkode: aabac...82b

Hvilket skattetrekk har du, tabellnr evt prosent?

Sansynligvis trekkes det 2 % i pensjonstrekk, forsikring kommer i tillegg. 

Ferie har du krav på, men trekkes i lønn når denne evt avvikles. Feriepenger utbetales neste år (ferieåret) på bakgrunn av hva du har tjent i år (opptjeningsåret). 

Anonymkode: fb12c...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper du skal ha ca 20.000 utbetalt etter skatt o.l i normal månedene, har du det?

Du trekkes i feriepenger, men de får du igjen neste år :) 

Anonymkode: fe80d...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 23.4.2017 den 18.15, AnonymBruker skrev:

Jeg tipper du skal ha ca 20.000 utbetalt etter skatt o.l i normal månedene, har du det?

Du trekkes i feriepenger, men de får du igjen neste år :) 

Anonymkode: fe80d...e82

Man trekkes ikke i feriepenger. Feriepenger er noe som utbetales, basert på fjoråret inntekt. Man trekkes i lønn ved ferie, og får utbetalt feriepengene i stedet. "Oppgjørstidspunktet" for trekk i lønn og utbetaling av feriepenger varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. 

Anonymkode: fb12c...8ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forlag til ting som trekkes: 

  • elektronisk kommunikasjon
  • skatt på kollektiv forsikringsavtale
  • fagforening
  • pensjonstrekk
  • skatt på kjøring privat med firmabil

 

Anonymkode: 148d0...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...