AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #1 Del Skrevet 21. april 2017 Jeg har hørt om flere som har sagt at der de bor, er det ett klassetrinn som står for forberedelser, salg av kaker og rundstykker (pølser, is) osv. Og leker. Og loddtrekning. Ja - det er mye man kan finne på den 17.mai! Men jeg er misfornøyd med hvordan de gjør det her. Liker tanken på at det f.eks er 7.kl-foreldre som ordner. Eller 3.klasse - poenget er at det er én klasse, og at "alle kommer dit", så alle bidrar ett år. Her gjør foreldrene det sånn at alle må bidra - hvert år! Helt fra du sender avgårde ettåringen i barnehagen, forplikter du deg til timesvis med baking, forberedelser, dekking, kiosksalg, rigging.. ja.. Hvert eneste år. Det er ingen 17.mai-feiringer der du kan slappe av med barna og nyte dagen! Anonymkode: a702e...38a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #2 Del Skrevet 21. april 2017 Her vi bor så er det på våre barns skole tredjetrinnet hvert år som har ansvar for 17. mai. Ergo har en ansvar/medansvar ett år pr barn en har på skolen. Anonymkode: e17c9...331 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #3 Del Skrevet 21. april 2017 Her er det 6.trinnet. Anonymkode: ccdc8...4f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 21. april 2017 #4 Del Skrevet 21. april 2017 Sitter du i Fau eller er klassekontakt ta det opp på et møte. Hvis du ikke sitter i noe som helst, så send et forslag til FAU om å innføre at et trinn får ansvaret. Noen skoler- barnehager fortsetter ofte i et spor av gammel vane. Uten at noen "klager" blir det ingen forandring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 21. april 2017 #5 Del Skrevet 21. april 2017 Som jeg skrev i en annen tråd har vi delt "bygda" inn i roder og så er det disse som ordner festen. Skolen og elevene stiller med program på kvelden. Bygdefolket tar med kake, snitter, rundstykker osv - ett fat per familie. Roden som har ansvar deles inn i komiteer, en for å pynte, en for å rydde, en for å lage lapskaus og koke kafi osv, en for å selge mat, en for leker osv osv.. På den måten er det ikke kun foreldre med barn i skolen, det er fellesskap på tvers av alder osv. Alle regnes som voksen etter konfirmasjon og kalles inn på deres rode.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #6 Del Skrevet 21. april 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her vi bor så er det på våre barns skole tredjetrinnet hvert år som har ansvar for 17. mai. Ergo har en ansvar/medansvar ett år pr barn en har på skolen. Anonymkode: e17c9...331 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er det 6.trinnet. Anonymkode: ccdc8...4f1 Herlig da Anonymkode: a702e...38a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #7 Del Skrevet 21. april 2017 4 minutter siden, Belima skrev: Sitter du i Fau eller er klassekontakt ta det opp på et møte. Hvis du ikke sitter i noe som helst, så send et forslag til FAU om å innføre at et trinn får ansvaret. Noen skoler- barnehager fortsetter ofte i et spor av gammel vane. Uten at noen "klager" blir det ingen forandring. Jeg sitter ikke i FAU. Har kun barnehagebarn, så det irriterer meg. Siden jeg har TO barnehagebarn, utdeler de dobbelte oppgaver til meg! Det er faktisk så ille at jeg ikke ønsker å feire 17.mai her. Og kommer mest sannsynlig ikke til å gjøre det. Anonymkode: a702e...38a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #8 Del Skrevet 21. april 2017 4 minutter siden, Carrot skrev: Som jeg skrev i en annen tråd har vi delt "bygda" inn i roder og så er det disse som ordner festen. Skolen og elevene stiller med program på kvelden. Bygdefolket tar med kake, snitter, rundstykker osv - ett fat per familie. Roden som har ansvar deles inn i komiteer, en for å pynte, en for å rydde, en for å lage lapskaus og koke kafi osv, en for å selge mat, en for leker osv osv.. På den måten er det ikke kun foreldre med barn i skolen, det er fellesskap på tvers av alder osv. Alle regnes som voksen etter konfirmasjon og kalles inn på deres rode.. Det høres forferdelig ut. Anonymkode: a702e...38a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 21. april 2017 #9 Del Skrevet 21. april 2017 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres forferdelig ut. Anonymkode: a702e...38a Hvorfor? - Det er seks år mellom hver gang det er "vår rode" og det er veldig fint om man har flere barn at man ikke er den som må ordne hvert år hele barneskolen for eksempel... Endret 21. april 2017 av Carrot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 21. april 2017 #10 Del Skrevet 21. april 2017 Her på skolen har hvert trinn sine oppgaver. Et år må man kanskje drive loddsalg, andre år kan man levere kake dagen før. Noen år er mer arbeidsomme enn andre, det er så. Skulle ett trinn holdt hele arrangementet, hadde det vært et hævete for de foreldrene som faktisk gidder å bidra. Man skulle tro at å levere en kake eller et bollefat ikke var spesielt vanskelig, men joda. Poenget er at om alle bidrar litt så får de aller fleste plenty av tid til å kose seg. Endel kloke foreldre involverer også barna slik at de også lærer at alle må bidra for fellesskapet. 17. mai er jeg forøvrig også korpsmamma, noe som også bidrar, siden toget blir stusslig uten litt ompa ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #11 Del Skrevet 21. april 2017 6 minutter siden, Carrot skrev: Hvorfor? Det er seks år mellom hver gang det er "vår rode" :D Fungerer fint her. Jeg forstod det sånn at alle måtte bidra hvert år. Men om det er hvert 6. år er det jo flott Anonymkode: a702e...38a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #12 Del Skrevet 21. april 2017 3 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Her på skolen har hvert trinn sine oppgaver. Et år må man kanskje drive loddsalg, andre år kan man levere kake dagen før. Noen år er mer arbeidsomme enn andre, det er så. Skulle ett trinn holdt hele arrangementet, hadde det vært et hævete for de foreldrene som faktisk gidder å bidra. Man skulle tro at å levere en kake eller et bollefat ikke var spesielt vanskelig, men joda. Poenget er at om alle bidrar litt så får de aller fleste plenty av tid til å kose seg. Endel kloke foreldre involverer også barna slik at de også lærer at alle må bidra for fellesskapet. 17. mai er jeg forøvrig også korpsmamma, noe som også bidrar, siden toget blir stusslig uten litt ompa ;-) Du forstår ikke; våre "bidrag til 17.mai" innebærer at vi må ha BARNEVAKT på 17.mai siden jeg ikke kan ha med en 1-åring når jeg står i kiosken... Høres det hyggelig ut? Nei! Som sagt får vi dobbelt opp med oppgaver, det er ikke 1 oppgave per familie. Det er 1-3 oppgaver PER barn. Så de som har flere barn, straffes. Anonymkode: a702e...38a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 21. april 2017 #13 Del Skrevet 21. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du forstår ikke; våre "bidrag til 17.mai" innebærer at vi må ha BARNEVAKT på 17.mai siden jeg ikke kan ha med en 1-åring når jeg står i kiosken... Høres det hyggelig ut? Nei! Som sagt får vi dobbelt opp med oppgaver, det er ikke 1 oppgave per familie. Det er 1-3 oppgaver PER barn. Så de som har flere barn, straffes. Anonymkode: a702e...38a Her der det ingen som forlanger at man må ha barnevakt. Barnehagen vi gikk i hadde lite 17. mai arrangement, de som ville gikk i tog. Jeg snakker om SKOLE. Og selv om man står i kiosken kan jo ungen leke i skolegården. Artig det du sier om mange barn... i klassen vår var det en som ba seg fritatt fra alt som hadde med dugnad i klassesammenheng for all fremtid, for de hadde så mange unger. det var en mor som ikke kunne dy seg og sa at "vi er fler som puler, man trenger ikke få unger hver gang". De har tre barn. Noen vil bare aldri bidra, andre gjør det hele tiden. Sånn er verden. Jeg foreslår at du melder deg i styre og stell, så du kan bidra til å endre systemet, så du slipper BARNEVAKT hver 17. mai. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 21. april 2017 #14 Del Skrevet 21. april 2017 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstod det sånn at alle måtte bidra hvert år. Men om det er hvert 6. år er det jo flott Anonymkode: a702e...38a ååh mulig jeg forklarte dette med roder dårlig.. For vår del da så deles "bygda" i seks deler med like mange husstander og folk ca i hver og så er det hver sitt år.. Nabobygda har fire roder, og en annen bygd har åtte.. (eller bygd og bygd, tettsted, småby, kommune.) Vi bor på vestlandet.. Endret 21. april 2017 av Carrot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #15 Del Skrevet 21. april 2017 4 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Her der det ingen som forlanger at man må ha barnevakt. Barnehagen vi gikk i hadde lite 17. mai arrangement, de som ville gikk i tog. Jeg snakker om SKOLE. Og selv om man står i kiosken kan jo ungen leke i skolegården. Artig det du sier om mange barn... i klassen vår var det en som ba seg fritatt fra alt som hadde med dugnad i klassesammenheng for all fremtid, for de hadde så mange unger. det var en mor som ikke kunne dy seg og sa at "vi er fler som puler, man trenger ikke få unger hver gang". De har tre barn. Noen vil bare aldri bidra, andre gjør det hele tiden. Sånn er verden. Jeg foreslår at du melder deg i styre og stell, så du kan bidra til å endre systemet, så du slipper BARNEVAKT hver 17. mai. Nei, så fint at ingen forlanger det der du bor! Men jeg lar ikke en 1-åring leke alene blant 500 mennesker skjønner du, så her går ikke det. Hva du mener med eksempelet om en mor som ikke vil bidra fordi hun har mange barn, skjønner jeg ikke Anonymkode: a702e...38a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #16 Del Skrevet 21. april 2017 2 minutter siden, Carrot skrev: ååh mulig jeg forklarte dette med roder dårlig.. For vår del da så deles "bygda" i seks deler med like mange husstander og folk ca i hver og så er det hver sitt år.. Nabobygda har fire roder, og en annen bygd har åtte.. (eller bygd og bygd, tettsted, småby, kommune.) Vi bor på vestlandet.. ok ikke hørt om "roder" engang, men skjønte hva du mener nå. Anonymkode: a702e...38a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 21. april 2017 #17 Del Skrevet 21. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, så fint at ingen forlanger det der du bor! Men jeg lar ikke en 1-åring leke alene blant 500 mennesker skjønner du, så her går ikke det. Hva du mener med eksempelet om en mor som ikke vil bidra fordi hun har mange barn, skjønner jeg ikke Anonymkode: a702e...38a Jeg skjønner det, men jeg snakker om SKOLEBARN. O forklarer hvordan det er hos OSS. (siden du nå er så fan av capslock) Og jeg nevnte de med flere bar fordi du snakket om at de med flere barn blir STRAFFET (faktisk). Men spørsmålet var hvordan vi gjorde det her. Det har jeg nå svart på, så ferdig snakka i denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #18 Del Skrevet 21. april 2017 3 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Jeg skjønner det, men jeg snakker om SKOLEBARN. O forklarer hvordan det er hos OSS. (siden du nå er så fan av capslock) Og jeg nevnte de med flere bar fordi du snakket om at de med flere barn blir STRAFFET (faktisk). Men spørsmålet var hvordan vi gjorde det her. Det har jeg nå svart på, så ferdig snakka i denne tråden. Ja, de blir straffet. Når du har en 1-åring og en 2-åring i barnehagen, og får dobbelte oppgaver fordi de regner pr barn, blir det galt. Derfor trekker jeg meg ut av det, og gir rolig beskjed om at vi ikke feirer 17.mai her i år. Anonymkode: a702e...38a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #19 Del Skrevet 21. april 2017 17 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Her der det ingen som forlanger at man må ha barnevakt. Barnehagen vi gikk i hadde lite 17. mai arrangement, de som ville gikk i tog. Jeg snakker om SKOLE. Og selv om man står i kiosken kan jo ungen leke i skolegården. Artig det du sier om mange barn... i klassen vår var det en som ba seg fritatt fra alt som hadde med dugnad i klassesammenheng for all fremtid, for de hadde så mange unger. det var en mor som ikke kunne dy seg og sa at "vi er fler som puler, man trenger ikke få unger hver gang". De har tre barn. Noen vil bare aldri bidra, andre gjør det hele tiden. Sånn er verden. Jeg foreslår at du melder deg i styre og stell, så du kan bidra til å endre systemet, så du slipper BARNEVAKT hver 17. mai. Men kjære deg, selv foreldre med skolebarn kan også ha barnehagebarn/babyer. Som IKKE kan leke fritt ute på en skolegård uten tilsyn, blant kanskje hundrevis av andre små og store. Så å stå i kiosken er UMULIG for enkelte å si ja til. Anonymkode: 93cf7...fa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 21. april 2017 #20 Del Skrevet 21. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men kjære deg, selv foreldre med skolebarn kan også ha barnehagebarn/babyer. Som IKKE kan leke fritt ute på en skolegård uten tilsyn, blant kanskje hundrevis av andre små og store. Så å stå i kiosken er UMULIG for enkelte å si ja til. Anonymkode: 93cf7...fa0 Kjære deg så nedlatende vi var da... jeg skjønner jo det. Det vil alltd være noen som av plausible grunner ikke kan være med. Alle forstår jo det. Vi har ikke dugnadsfengsel i kjelleren eller noe sånn. Det hender seg også at barn har to foreldre hvor den ene kan passe barn og den andre kan stå to timer i kiosken. Vi blir ikke jaget inn til dugnad med batonger heller, Herregud! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå