Gå til innhold

Få kostbare gaver av venninne.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om man er venner over lang tid har sånt en tendens til å jevne seg ut. I perioder har venner av meg hatt god råd og jeg dårlig råd og dermed har de spandert for de at de ønsker å gjøre ting sammen med meg. Og i andre perioder har det vært motsatt. Så selv om det ikke er så gøy å være i mottaker-enden akkurat der og da så jevner det seg ofte ut:)

Anonymkode: 8f1a2...620

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så synd at du skjemmes over å måtte si nei til mye på grunn av økonomi. Det er ikke noe å skjemmes over.

Hvis denne vennen hadde mer enn gjerne spandert på deg, fordi hun/han hadde satt sånn pris på ditt vennskap og ville dele opplevelser sammen med deg. Din venn hadde synes det hadde vært hyggelig om du ville ta imot, og satt pris på det. Du likte denne vennen veldig godt (venn av samme kjønn som gode kamerater). Ville du likevel ikke ta imot?

Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 43576...97b

Jeg har selv sagt nei til lignende tilbud fordi jeg ikke hadde råd (eller ville prioritere det). Og nei, jeg skjemmes ikke over det.

For min del blir det et skjevt vennskap hvis min venninne skal spandere på meg ting/reiser jeg egentlig ikke har råd til. Jeg vet at min venninne ville satt pris på at jeg tok i mot, men jeg følte ikke at jeg kunne. Jeg klarer ikke å ta i mot (som gave) mange tusen kr i en reise. Jeg vet at andre venninner av henne har gjort dette, og at de har "fått" mange tusen i reisekostnader fordi de reiser med henne, på turer som hun betaler. Men nei, jeg gjør ikke det. 

Jeg hadde heller skjemtes over å motta reiser som hun har betalt for og som jeg egentlig ikke hadde råd til. Da hadde jeg følt at jeg hadde brukt henne, og følt at vi hadde et skjevt vennskap. Jeg vil heller ha det sånn at vi er like, og er basic venner, enn at hun skal betale mer enn meg på ting vi gjør sammen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde du følt hvis du hadde en venninne som ville spandere en reise som dere da kunne dra på sammen? Og hvis hun gav deg ting du ønsket, men ikke hadde råd til selv? 

Denne venninnen ønsket å gi deg ting, for hun hadde god anledning og da kunne dere gjort mye mer gøy sammen. Selv kunne du ikke ta deg råd til de samme tingene.

Da hadde jeg følt at jeg hadde kommet i en takknemlighetsgjeld til henne, som jeg ikke ville følt meg bekvem i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I penger vil det ikke jevne seg ut over tid. 

Jeg vil aldri gi uttrykk for at hun er i gjeld til meg på noen som helst måte. Uansett hva. Om vi glir fra hverandre en gang, så heller ikke da, selvsagt.

1 time siden, Majott skrev:

Da hadde jeg følt at jeg hadde kommet i en takknemlighetsgjeld til henne, som jeg ikke ville følt meg bekvem i.

1 time siden, Majott skrev:

Det er det jeg er redd for at hun ikke vil føle seg bekvem med det. 

Egentlig synd, men sånn er vi vel bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2017 den 9.28, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor føler du deg liten av det, dersom de gjør det med glede?

Ville ikke du likt å betale for andre hvis du kunne og det kostet deg ingenting? Og det gledet deg å gjøre det, for du ønsket så gjerne at vedkommende var med.

Det handler utelukkende om selvrespekt. Å bli spandert litt på er greit, men full ferietur? Nei takk. Da føler jeg at jeg står i gjeld for alltid.  

Selv om tanken er god, så fint gjort er det! Men jeg bare får meg ikke til å bli med.

Endret av hypes
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke gjør det, TS. Det skaper en ubalanse i vennskapet som ikke er heldig. Jeg har vært i den situasjonen, spanderte noe veldig dyrt på en god venninne (min aller nærmeste venninne, vært venner i 10 år), hun tok i mot - men det var med på å ødelegge vennskapet vårt. Etterpå ble hun aggressiv mot meg, skjønte ikke hvorfor jeg ikke likegodt kunne betale ned huslånet hennes (omtrent, tar i litt her nå) - jeg tror det var en underlegenhetsfølelse som slo ut. Så jeg har lært en lekse og gjør det aldri igjen. 

Anonymkode: 421e9...813

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2017 den 21.18, AnonymBruker skrev:

Hva hadde du følt hvis du hadde en venninne som ville spandere en reise som dere da kunne dra på sammen? Og hvis hun gav deg ting du ønsket, men ikke hadde råd til selv? 

Denne venninnen ønsket å gi deg ting, for hun hadde god anledning og da kunne dere gjort mye mer gøy sammen. Selv kunne du ikke ta deg råd til de samme tingene.

Hadde takket ja og så gjort andre ting for min venninne når anledningen bød seg frem. Å gi og få i et vennskap handler om så mangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4/21/2017 den 9.19, AnonymBruker skrev:

Ja, man må selvfølgelig sikre seg at mottaker synes det er greit.

Så fint. Men hun kan aldri gi igjen, eller spandere på samme måte som meg pga økonomi. Men jeg sier at det går opp i opp, for jeg får så mye av henne av bare det å være sammen. Hun er der for meg som en god venninne.

Så flink du er å sette ord på det. Det er sant. Og jeg tror noen vil føle seg litt underlegen selv om de ikke vil si det høyt eller innrømme det for seg selv. Det er mye hyggeligere egentlig å være den som gir dersom man har god anledning og det ikke går på at det går utover noe for en selv.

Takk for komplimentet, det var hyggelig å lese :) 

Det er veldig vesentlig det du sier om at det å tilbringe tid med henne er det som gir deg mest - det kan ikke måles i penger. Vi kan jo ikke bare gå i butikken og kjøpe oss nye venner uansett hvor rike vi er, man bygger relasjoner over tid med å tilbringe tid sammen, dele opplevelser og bli kjent på flere plan, og mellommenneskelige relasjoner er verdt mye mer enn tall på en konto.

Jeg kom på noe en venninne av meg sa i går som jeg ikke har tenkt på før, men det er noe med at når vi får lov til å hjelpe noen, enten det er økonomisk eller på andre vis, så blir vi mer knyttet til dem. Og jeg tror det er veldig sant, det er noe med at når noen viser seg sårbar og vi kan bedre situasjonen deres på et eller annet vis så blir relasjonen tettere. Kanskje har det sammenheng med at vi føler et større ansvar, eller bare gleden i å hjelpe og støtte noen man er glad i, jeg har ikke noe faglig grunnlag for det her, det er bare antagelser, men det slo meg at de av vennene mine som tar imot hjelp og tjenester føles mye nærere enn de som ikke er komfortable med å ta imot. Noen ganger kan det være å bli med noen på legevakta midt på natta så de ikke må dra alene, andre ganger kan det være å ta husvasken for noen som har en vond rygg og en gang kanskje spandere en langhelg på noen som ikke har hatt råd til ferie på flere år - alle trenger hjelp i blant og alle kan gjøre noe for å hjelpe andre. De fleste ville nok synes det var ok å ta imot hjelp til de første to eksemplene, men med en gang penger kommer inn i bildet så blir det plutselig mye mer sårbart og vi føler vi må gi igjen krone for krone, når det i realiteten kan være slik at den som spanderer kanskje har mye mer behov for selskapet og opplevelsen enn for de ekstra pengene turen koster.

Anonymkode: 15d43...00e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke vært helt bekvem med å ta i mot noe så dyrt som en reise, selv om personen hadde god råd og ville spandere. Vet ikke helt hvorfor, kanskje fordi jeg aldri har vært bortskjemt i livet og vært vant til å måtte jobbe for det jeg vil ha. Og det er helt greit. Hadde derimot ikke hatt noe i mot å delt med de jeg er glad i om jeg plutselig skulle fått god råd og elsker å kjøpe gaver til andre. Forstå det den som kan.

Endret av Bloodless
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en pen tanke, men det kan jo lett bli litt klein. Dersom venninnen din har varig dårlig økonomi (ufør eller lignende) kan det hende hun tenker at hun i steden for en fin ferie heller ville ønsket seg pengene til å dekke basale behov som mat og regninger, evt. kan hun føle at du gnir det litt inn at du har bedre økonomi. Venninnen din kan også kjenne ubehag dersom du finner ut at hun bruker penger på noe "unødvendig" senere, evt. kan det jo hende hun "ikke har råd" fordi hun sparer til f. eks. bolig eller annet og at du da kjenner deg lurt ("Det har hun råd til, men å betale sin egen ferie har hun ikke, nei!") 

Jeg har selv spandert diverse på venner som "ikke hadde råd", og mumlet litt i barten når de litt senere har kjøpt seg ny bil, ny bolig eller tur til den andre siden av kloden. Viste seg da at de "ikke hadde råd" fordi de satte store deler av sine disponible midler på sparekonto...

Så det kan lett bli kleint. 

Anonymkode: bff7a...281

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Venninnen kan kan kan føle/tenke ditt og datt. Joda, hun kan det, men TS argumenterer godt og jeg hadde latt meg overtale ihvertfall :) Dvs, jeg hadde kanskje protestert litt halvhjertet. 

Som andre også påpeker, det går an å gjengjelde på andre måter enn rent økonomisk. 

Anonymkode: e20d3...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ei venninne med dårlig råd. Hun hjelper meg med jobber i blant, så har det gått opp i opp med hva jeg spanderer for å kunne ha med henne på ting. Vi syns det er gøy å jobbe sammen og gøy å reise på ting. Så det ordner seg alltid her. 

Anonymkode: b050e...aa8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.4.2017 den 0.31, AnonymBruker skrev:

Jeg kom på noe en venninne av meg sa i går som jeg ikke har tenkt på før, men det er noe med at når vi får lov til å hjelpe noen, enten det er økonomisk eller på andre vis, så blir vi mer knyttet til dem. Og jeg tror det er veldig sant, det er noe med at når noen viser seg sårbar og vi kan bedre situasjonen deres på et eller annet vis så blir relasjonen tettere. Kanskje har det sammenheng med at vi føler et større ansvar, eller bare gleden i å hjelpe og støtte noen man er glad i,

Anonymkode: 15d43...00e

Høres logisk ut.

Det er fint å både gi og ta imot.

På 27.4.2017 den 20.27, AnonymBruker skrev:

Dersom venninnen din har varig dårlig økonomi (ufør eller lignende) kan det hende hun tenker at hun i steden for en fin ferie heller ville ønsket seg pengene til å dekke basale behov som mat og regninger, evt. kan hun føle at du gnir det litt inn at du har bedre økonomi.

Nei, det føler hun nok ikke.

Venninnen din kan også kjenne ubehag dersom du finner ut at hun bruker penger på noe "unødvendig" senere, evt. kan det jo hende hun "ikke har råd" fordi hun sparer til f. eks. bolig eller annet og at du da kjenner deg lurt ("Det har hun råd til, men å betale sin egen ferie har hun ikke, nei!") 

Jeg vil aldri føle meg lurt av henne. Hun prioriterer pengene sine fornuftig. Om hun velger å "skeie ut" med noe, så er det bare fint. Jeg unner henne alt hun vil. Men kan jo være hun føler det noe ubehagelig at jeg spanderer på henne. 

Jeg får snakke med henne om det. Men egentig ikke noe lett å snakke om, føler jeg.

Jeg har selv spandert diverse på venner som "ikke hadde råd", og mumlet litt i barten når de litt senere har kjøpt seg ny bil, ny bolig eller tur til den andre siden av kloden. Viste seg da at de "ikke hadde råd" fordi de satte store deler av sine disponible midler på sparekonto...

Så det kan lett bli kleint. 

Anonymkode: bff7a...281

Dette er en helt annen sak enn det som gjelder her. 

Det å ha råd til ting handler også om prioriteringer. Hun prioriterer kanskje en dyr ferie med familien sin en gang. Men det er jo bare hyggelig. Hun sutrer ikke over at hun har dårlig råd. Jeg vet bare at hun ikke har all verdens, og at jeg har mye bedre økonomi. Hvis hun har spart noe på en sparekonto, og jeg spanderer, gjør det meg ingenting. Det er bare hyggelig det, og veldig gledelig.

På 28.4.2017 den 8.17, AnonymBruker skrev:

Som andre også påpeker, det går an å gjengjelde på andre måter enn rent økonomisk. 

Anonymkode: e20d3...9ab

Absolutt :)

På 28.4.2017 den 8.49, AnonymBruker skrev:

Har ei venninne med dårlig råd. Hun hjelper meg med jobber i blant, så har det gått opp i opp med hva jeg spanderer for å kunne ha med henne på ting. Vi syns det er gøy å jobbe sammen og gøy å reise på ting. Så det ordner seg alltid her. 

Anonymkode: b050e...aa8

Så fint for dere. Det viktigste er at begge parter er fornøyde og glade :)

Takk for gode svar alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...