Gå til innhold

Spiser dere fem om dagen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spiser dere fem om dagen?  Med fem mener jeg kostholdsrådet, fem grønnsaker og frukt i løpet av dagen. hvor en porsjon er 100 g eller 1 dl. https://www.frukt.no/artikler/hva-er-5-om-dagen/

Jeg spør fordi jeg er medlem av flere ganske store matgrupper på FB og plutselig gikk det opp for meg hvor mye kjøtt og lite grønnsaker folk har på tallerkenen. 

Selv gjør jeg det ikke, sjekket akkurat myfitnesspal og jeg ligger på rundt 3 om dagen, unntatt de dagene vi spiser vegetarisk (3 dager i uka) da klarer jeg gjerne både 5 og seks.  For meg skorter det på at jeg ikke spiser noe grønnsaker utenom middag og spiser en frukt til lunsj. 

Anonymkode: 9d32b...d2e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vegetarianer så jeg spiser noe mer enn 5 til dagen. Spiser mest grønnsaker så jeg burde egentlig prøve å få i meg mer frukt ved siden av. 
Ellers er jeg veldig enig i at folk har altfor lite grønnsaker på tallerkenen. 1/2 av tallerkenen skal være grønnsaker, 1/4 skal være karbohydrater, og 1/4 skal være protein og fett. 

Anonymkode: ef656...914

Skrevet

På hverdager spiser jeg som regel åtte porsjoner om dagen, men da teller jeg med både potet og belgfrukter (har lest at de skal holdes utenom). 

I helgene spiser jeg gjerne mindre, spesielt om vinteren. Da havner jeg på alt fra to til fem om dagen. På sommeren spiser jeg vel fire-fem om dagen i helgene. 

Skrevet

Telles smoothie på dette? Drikker en smoothie hver dag med innhold av papaya, mango, banan, ananas og eple & mange juice, ellers starter jeg dagen med et eple for å få i gang magen, og en senere frokost, nå som plummene  har kommet i butikk så blir det også en del av dem. 

Mannen er vegetarianer, så det blir mye grønnsaker blant annet hjemmelaget ertesuppe, grønnsaksuppe, indisk og spennende salater, så ja, 4/7 dager tenker jeg at vi får i oss 5 om dagen. Men for å ikke virke "jeg er så sinnsykt perfekt, haha!" så har vi dager hvor det går i pizza uten noe spesielt på, goddis og cola, men fordi vi spiser så variet går det innimellom. 

Ser man på Mat fra bunnen på facebook, så blir jeg ærlig talt litt redd, for den dagen disse som studerer sykepleier og det har gått et par år, hvor mange vil de treffe pga hjerteinfarkt, diabetes o.l? Hjelper ikke å spise brokkoli  når brokkolien er ihjelkokt med fløtesaus på toppen. 

• Liker 1
Skrevet

Er heldig å har kantine på jobben, så da blir det salat til lunsj og kanskje en suppe med grønnsaker i. Vi har også jobbfrukt, så det blir minst en frukt om dagen. Vanligvis vegetarmat til middag. Så jeg lander på over 5 om dagen.

AnonymBruker
Skrevet

har aldri i hele mitt liv spist så mye som 5(!!) grønnsaker og frukter om dagen :fnise: stikker heller en tur på mcern ass

Anonymkode: 4c84b...b68

• Liker 1
Gjest antbug
Skrevet

Ja, det gjør jeg. Vi har nesten alltid ca halve middagstallerkenen full av grønnsaker og spiser mye frukt og bær. 

AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis så gjør jeg det. Prøver å spise grønnsaker til alle måltider. En salat ved siden av brødskivene til lunsj og grønnsaker ved siden av knekkebrødene til frokost. Til middag har vi så godt som alltid mye grønnsaker. Spiser en frukt til mellommåltid og bær til yoghurt. 

Anonymkode: 06a53...6aa

Skrevet

Jeg er vegetarianer, så spiser minst 5 om dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Spiser så og si aldri frukt og grønnsaker. 

Er ikke så veldig glad i det, så det blir stort sett glemt. 

Anonymkode: ac031...52a

AnonymBruker
Skrevet

Aldri. 

Anonymkode: c5cf5...4c2

AnonymBruker
Skrevet

Ligger vanligvis på 10-12 om dagen, og minst 15 hvis man regner med belgfrukt. Av og til er en av de frukt eller bær, men stort sett er alle enhetene grønnsaker. 

Anonymkode: a51aa...3ee

Skrevet

har et ellers ganske bra kosthold, men grønnsaker...fysj! :) (unntatt gulrøtter til potetmiddag, og litt salat til enkelte retter).

Skrevet

Ja, to porsjoner frukt og tre porsjoner grønnsaker hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Veganer her,og det er null stess to say the least.Men må føye til at jeg spiser selvsagt mye mer enn bare frukt og grønt :)

Anonymkode: 4fc6b...67f

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Ja, det gjør jeg, spiser alltid mer grønnsaker og frukt enn kjøtt og  fisk, i løpet av dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Glemte jeg lagde tråden. Godt å se det ikke bare er meg som sliter med fem om dagen. Felles trøst osv...

hvis ikke dere som er veggiser hadde klart fem om dagen hadde jeg blitt bekymra😉

Denne uka tar jeg grep. Nå har jeg planlagt inn mer grønnsaker og frukt i kemenyen, neste uke skal jeg klare fem om dagen. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Glemte jeg lagde tråden. Godt å se det ikke bare er meg som sliter med fem om dagen. Felles trøst osv...

hvis ikke dere som er veggiser hadde klart fem om dagen hadde jeg blitt bekymra😉

Denne uka tar jeg grep. Nå har jeg planlagt inn mer grønnsaker og frukt i kemenyen, neste uke skal jeg klare fem om dagen. 

Jeg slet med å få i meg nok frukt og grønt når jeg ikke hadde noe system for det. Nå spiser jeg frukt og grønt som jeg liker, på måter jeg liker dem, og som en naturlig del av måltidene mine. Hvis jeg skulle presset det i meg, hadde jeg fremdeles slitt, og så gitt opp. Det er ikke noe jeg bare tror, jeg har forsøkt det også, så jeg vet det.

Derfor veldig nysgjerrig på planen din, og om du synes den virker gjennomførbar?

• Liker 1
Skrevet

Det handler om vaner dette.. Etter å ha flytta hjemmefra og over flere år gradvis endret rutiner har jeg nå et kosthold som holder meg mett, tarmene glade og vekta stabil. Spiser agurk og paprika sammen med hva enn jeg har til frokost (ofte egg), gulrot eller kålrot sammen med lunsj, brokkoli/blomkål-mos eller gryte med squash, sopp  og aubergine sammen med enten fisk eller kjøtt til middag, søtpotet, pommes frites av sellerirot og nepe er ofte tilbehør, og spiser ellers en del reddik, selleri, sukkererter, asparges, plommer og melon. Mange tenker på grønnsaker som bare brokkoli og da blir man lei. Men om en lærer å lage mos/purre/stapper, fries, variere mellom baking, steking, grilling, damping  osv så er det umulig å bli lei av grønnsaker 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg får ikke i meg fem om dagen til vanlig. Jeg er fæl til å glemme den "regelen" der, dessverre.  Men jeg er glad i grønnsaker da. Spiste en stor bolle med tomatsalat nå nettopp i stad, men det var lenge siden sist. Jeg kjøper frukt hver uke, vanligvis pærer og bananer, og det får jeg i meg en om dagen av. 

Jeg kjøper grønnsaksjuice til sønnen for at han skal få i seg noe grønt i det minste, og det prøver jeg å få i han et glass av daglig. Heldigvis er det greit med grønnsaker når de kan drikkes (og er blandet med frukt) :- )

Anonymkode: 97b6e...ec3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...