Gå til innhold

Taco i konfirmasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg skjønner diskusjonen er det ikke tacoen i seg selv, men hva den betyr. En konfirmasjon er gjerne første anledning konfirmanten har til å være hovedperson i et formelt selskap til hans ære. For foreldrene er det da en mulighet til å lære konfirmanten kutyme rundt planlegging, invitasjon, påkledning, valg av mat, gjennomføring av dagen, holde tale og skriving av takkekort som er uvurderlig kunnskap senere i livet.

Hvor mange har vel ikke snakket i krokene om han som kom i jeans i bryllup? Eller tenkt at brudeparet man ikke fikk takkekort fra var utakknemlige? Og hva med forloveren som fyller talen med pinlige fyllehistorier om brudens one-night stand? Dette er eksempler på sosiale brølere man kan gjøre hvis man ikke har lært noe annet og ikke selv har erfaring med formelle selskap.

Formelle selskap er fulle av do's and dont's, og nå lærer konfirmanten at det ikke er forskjell på hverdagsmat og festmat.

Anonymkode: 0e630...f2f

Så bra skrevet. Sånne folk kan da ikke lære unger kotyme,og vise de vei i selskapslivet

Anonymkode: f46fa...817

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min oldefar giftet seg under krigen. Det var rasjonering og lite med mat. Og klær.

Det ble laget lapskaus dagen i forveien.  De hadde ikke kjøleskap, så den ble satt i den kalde elven. Om natten slo været om. De måtte ro til kirken. Han hadde dress og sko av papir,noe som var vanlig.

På tilbaketuren fra kirken til båt,kom det skybrudd. Voldsomt regnvær. Det tok tid å komme til gards...hilse på gjester osv. Været snudde og solen og varmen kom. Dress og sko var ødelagt av regn. 

De gikk til bords og skålte i hjemmelaget øl.

Alle fornøyde. Det hele endte i diaré på alle sammen

Selv i dag går historien i familien.

• Liker 3
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg servert Taco i min datters konfirmasjon, så hadde mange hevet bryna. Taco er godt det, men passer seg ikke i selskapet der folk kommer pent kledd. Taco er mer fredags kos.

Jeg sier ikke man må ha super fancy mat, men finnes jo en mellomting :) 

Anonymkode: bd7d3...77b

Sønnen min elsker kjøtt og brun saus så i hans konf ble det kalvestek, hadde han foreslått taco hadde jeg bare ledd. Det er ikke selskapsmat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men lapskaus og gryterett er festmat? Eller koldtbord som i bunn og grunn er brødmat og pålegg? Synes det er flott at jenta selv får bestemme menyen. Det er faktisk hennes store dag, og hun vil vel dele livretten sin med gjestene.

Anonymkode: bd4b2...7fc

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hyggelig du er som sammeligner mennesker som ikke deler din mening med de du jobber med i en så stygg setting som svaret ditt er. Du må være et vakkert menneske på innsiden...

Mulig å diskutere uten å svare frekt?

Er man "fisefin" om man ikke liker taco og syns det er festmat?

igjen, du må være en møsteransatt i sosialomsorgen...

De inneholder midler som er skadelig for linstoffet i bunadsskjorten, just saying!

Lapskaus er restemat også i norge :fnise: 

men, herfra har jeg hentet noen som viser hvordan enkelte ikke klarer se andres meninger og argumenter uten å måtte ty til ufine konnetarer, og jeg orket ikke gå gjennom de siste fire sidene med svar fordi det bare ble for dumt å lese slike svar som dette:

seriøst?

*oppgitt* over brukere som bare må henge ut heller enn å tenke før de svarer..

Anonymkode: 4b81c...b0e

Nå blir jeg jo en sånn 7-åring som sier "Ja men, hun staaarta", men siden du drar meg frem som uvillig til å tåle andres meninger, så vil jeg minne på at jeg holdt meg saklig i flere innlegg frem til noen siterte meg som en annen sosiolog og påstod at det handla om manglende forståelse for klasse og at "vi var på ulik planet", uten å argumentere overhodet. Ser ut som du, som de fleste av oss, gir mer velvilje til de i en tråd du er enig med. Beklager om jeg var ufin,mulig jeg burde holdt kjeft, men jeg syns det var greit å svare vedkommende slik, siden det ble for dumt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lest hele tråden, men ser ut til å tatt av, da det er kommet nesten 350 innlegg :P 

Vært i konfirmasjon og fått taco. Var helt supert det. At det ikke er "selskapsmat" er bare vås, det er hva man gjør det til. Hos oss er gryterett, lapskaus, kjøttsuppe og stek en del av hverdagen også. Koldtbord ville jeg aldri gått for, men det handler mest om meg som ikke er særlig glad i kald mat og brød med pålegg.  Når det gjelder kjøtt ville jeg beregnet 150 g per voksen og 100 g per barn. 

Anonymkode: e66a7...2d9

• Liker 1
Skrevet

18 sider med krangling over taco :fnise:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min søster ville foressten ha tomatsuppe og pannekaker i sin konfirmasjon, det er jo konfirmanten som får velge. Ble hjemmelaget tomatsuppe til forrett og hjort til hovedrett. Hun innså at pannekaker var litt tungvindt til 50 pers :P Hun måtte ha stekt dem selv :P 

Anonymkode: e66a7...2d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg skjønner diskusjonen er det ikke tacoen i seg selv, men hva den betyr. En konfirmasjon er gjerne første anledning konfirmanten har til å være hovedperson i et formelt selskap til hans ære. For foreldrene er det da en mulighet til å lære konfirmanten kutyme rundt planlegging, invitasjon, påkledning, valg av mat, gjennomføring av dagen, holde tale og skriving av takkekort som er uvurderlig kunnskap senere i livet.

Hvor mange har vel ikke snakket i krokene om han som kom i jeans i bryllup? Eller tenkt at brudeparet man ikke fikk takkekort fra var utakknemlige? Og hva med forloveren som fyller talen med pinlige fyllehistorier om brudens one-night stand? Dette er eksempler på sosiale brølere man kan gjøre hvis man ikke har lært noe annet og ikke selv har erfaring med formelle selskap.

Formelle selskap er fulle av do's and dont's, og nå lærer konfirmanten at det ikke er forskjell på hverdagsmat og festmat.

Vi får være enige om å være uenig tenker jeg. Om man anser taco i konfirmasjon som en sosial brøler på lik linje med noen som lager dårlig stemning i et bryllup så har du mye å være fortvilt over.

Og vi får sannelig håpe at dette forskrekkende taco-valget ikke ødelegger konfirmantens uvurderlige kunnskap i blandt annet skriving av takkekort senere i livet. Men spørs om hun er en lost case...

Anonymkode: df380...bdc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg siterte deg, og var på vei til å svare deg,men jeg ombestemte meg.

Anonymkode: e5ee6...d13

Jeg ser du skriver det. To ganger til og med ☺

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da får du be gjestene ha på seg hverdagstøy i stedet for finstasen.

Ingenting hadde vært deiligere enn om man kunne gått i hverdagsklær i konfirmasjoner og familieselskaper. ;)

Anonymkode: 3eb5e...d20

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser du skriver det. To ganger til og med ☺

Ja, det gjorde jeg, bra at du la merke til deg.

Anonymkode: e5ee6...d13

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting hadde vært deiligere enn om man kunne gått i hverdagsklær i konfirmasjoner og familieselskaper. ;)

Er du helt splitter pine gal! Arrangering av konfirmasjon bevitner om du er verdig til å gå rundt her på jorden eller om du bare kan settes inn i buret med de andre apekattene!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, LeilaS skrev:

18 sider med krangling over taco :fnise:

😆 

Føler for å si unnskyld til TS, men det ble umulig å ikke fjase litt med de som ikke ser humoren i noe i denne tråden.

TS; Håper dere får en flott konfirmasjonsdag med glade og takknemlige gjester! Og så får vi for all del håpe at konfirmanten selv ikke havner på skråplanet etter dette 😉

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du helt splitter pine gal! Arrangering av konfirmasjon bevitner om du er verdig til å gå rundt her på jorden eller om du bare kan settes inn i buret med de andre apekattene!

Vi er jo apekatter alle som en. Å gå rundt i finstasen gjør oss ikke noe mindre primale.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men lapskaus og gryterett er festmat? Eller koldtbord som i bunn og grunn er brødmat og pålegg? Synes det er flott at jenta selv får bestemme menyen. Det er faktisk hennes store dag, og hun vil vel dele livretten sin med gjestene.

Anonymkode: bd4b2...7fc

Pålegg?da har det vært en dårlig kokk. 

Siste koldtbord jeg var på,så var det både hummer og kreps. Det var ikke skinke, og alle disse salatene for å fylle opp bordene. Heller ikke karbonader. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden minner litt om "pasta carbonara i bryllup"-tråden. Det noen av oss har forsøkt å få fram er at et selskap ikke er en egotripp hvor det er selvsagt å servere akkurat det hovedpersonen "liker best". Et selskap er en vennlighet mot gjestene, og dette kunne jo være en fin anledning å lære konfirmanten hvordan man planlegger en fest. Hvem kommer (barn, gamle, allergikere), hvor mange, når på dagen er det, hvilken anledning er det osv.Jo flere gjester og mer formell anledning, desto viktigere å ta hensyn til dette. Samtidig må det tas praktiske hensyn, ikke minst når man skal lage maten selv. Når gjestene varierer fra bestefar til barn og er så mange som i dette tilfellet, ville jeg nok valgt å lage en buffet der eventuelt en meksikansk rett eller to kan inngå. Dette gjør det også mye enklere for den som skal lage maten, pluss at alle gjestene vil finne noe de liker. Jeg har gjort dette selv i konfirmasjonene til mine barn samt i andre familiesammenkomster. Med litt planlegging kan du lage det meste klart på forhånd. Alle blir fornøyde og mor slipper å slite seg ut med å lage taco til 40 stk, det kan heller inngå som en av rettene. 

Anonymkode: 863d7...d4a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De som synes Taco er fest...Ville vel klikka om jeg kom i dongeri eller joggedress i selskapet.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er et selskap en vennlighet mot gjestene?

Er det ikke gjestene som er så heldig å få være med på å feire noen sin store dag? Det er da slett ikke gitt at man får komme i selskap, og det hører da ingen steds hjemme at man skal legge seg opp i hva man får servert i et selskap. Er dere sånne som klager når dere får gaver dere ikke liker også?

Anonymkode: b5e9c...db7

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...