Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje ikke du, men mange ville. Man ser jo hvor lett en del faller for Frp sin skremselspropaganda. 

Anonymkode: 0efdc...339

Hvem håper du vinner valget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke at jeg syntes noen av politikerne i Norge har diktatortendenser (enn så lenge hvertfall), men du ser jo noe av den samme følelsesladde retorikken i Norge også dessverre. Og partier som FrP spiller jo faktisk på folks fryktfølelse de også, selv om det ikke kan sies å være i samme grad som Erdogans propaganda. 

Vi tror vi liksom har kommet så langt i Norge, og før man vet ordet av det så ser man stadig vekk "folk flest" faller for makthavernes eldste triks, dvs. spille på frykt og å sette folkegrupper opp mot hverandre. Handler dessverre om at de aller fleste her i landet er dumme som brød. 

Anonymkode: e41dd...9e7

Ja. Var nettopp en på FB- veggen som linket til en side om den voksende høyrepopulismen i Europa. Det er rett og slett gått så langt at man har begynt å se et økende antall gjenger i øst- Europa med oppslutning til ny- nazisme. Jeg synes for all del man skal åpne for kritikk av innvandring, asyl, osv. Og man skal ta tak i illiberale ideer som har vært årsaken til terror- aksjoner i Europa og resten av verden. Men jeg tror det er viktigere å løse slike problemer i fellesskap, ikke bare forby en religion og tro at det løser seg av seg selv. 

Skrevet

Er det valgfusk eller ikke? Vet at valgobservatører mener at det er noe som skurrer, men hvem vet. Dette er ikke sjokkerende mtp Trump og Brexit, venter nesten på at Le Pen vinner i Frankrike. 

Skrevet
15 timer siden, sommermorgen skrev:

Er det valgfusk eller ikke? Vet at valgobservatører mener at det er noe som skurrer, men hvem vet. Dette er ikke sjokkerende mtp Trump og Brexit, venter nesten på at Le Pen vinner i Frankrike. 

Selv om det kansje ikke er direkte valgfusk, så er det nok issues med valget for å kunne si at det ikke holder demokratisk standard.

Gitt at poenget er å fjerne demokratiske sikkerhetsfunksjoner og såpass mange aktivt har stemt disse vekk, blir dette en relativt uinteressant diskusjon. 

Det jeg virkelig er spent på nå: Erdogan har frigjort seg fra de formelle begrensningene av sin stilling, hvordan skal han snu det toget han har kjørt for å komme dit han er nå, uten at han virkelig får problemer. Han har lovd veldig mye han ikke kan holde. Og i motsetning til Trump har han lite å gå på. 

AnonymBruker
Skrevet
På 4/17/2017 den 11.28, AnonymBruker skrev:

Den store forskjellen er at Trump og Brexit er begge logiske løsninger, mens å innsette en diktator er ingenting likt. At du i det hele tatt geier å få deg selv til å si det tullet du selv sier her er ganske utrolig.

Anonymkode: 75863...2ca

Ja, det er utrolig hvordan folk klarer å sammenligne Trump som er for demokrati og Tyrkia sin leder som er for diktatur. Hvis man ikke ser at det ene er mye bedre for mennesker og jorden enn det andre så lykke til sier jeg bare.

Anonymkode: e4548...59f

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er utrolig hvordan folk klarer å sammenligne Trump som er for demokrati og Tyrkia sin leder som er for diktatur. Hvis man ikke ser at det ene er mye bedre for mennesker og jorden enn det andre så lykke til sier jeg bare.

Det er ingen i denne tråden som sammenligner dette 100%, men man kan likevel se likheter mellom valget av Trump og Erdogan. Selv om nøyaktig det samme aldri hadde gått i USA, så var også valget der et valg av en "sterk mann" som kan få landet på kjøl igjen. Ikke nøyaktig den samme situasjonen, men samme tendenser, og i et ennå mer hierarkisk land som Tyrkia så får det mer ekstreme konsekvenser. 

Anonymkode: e41dd...9e7

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det utrolig? Det er snakk om ganske store omveltninger på internasjonalt basis. Sier ikke Trump er en diktator, men Brexit, Trump og muligens Le Pen er svært populistiske valg, og man kan diskutere om dette er en omveltning av normalen som aldri har vært så populistisk. Samme er at en diktator blir satt inn i et land som søker EU medlemskap. Det er store omveltninger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...