Gå til innhold

Ekstrem pms

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med ekstrem pms, såkalt PMDD og får pms 14 dager før menstruasjon. Symptomene varer også ut hele menstruasjonen. Jeg blir forferdelig deprimert, og forholdet mellom meg og kjæresten går fra helt fantastisk til helt forferdelig på noen sekunder. Jeg feiltolker det meste han sier i en negativ retning, blir paranoid og tror han lyver til meg. Jeg blir også ekstremt sjalu. Blir generelt veldig sårbar og får vanvittig angst og depresjon. Livet føles kort sagt helt meningsløst. I tillegg til de psykiske symptomene, får jeg feber i flere dager, verker i beina og mister så og si all energi. Når mensen endelig er over er alt fint igjen, men dette er jo da veldig kortvarig før det er på an igjen. Jeg har prøvd prevensjonsmidler, men dette ble jeg bare verre av. Har også prøvd å kutte ut sukker, alkohol og kaffe, men det utgjorde heller ikke noen forskjell. I tillegg har jeg prøvd magnesiumtilskudd, sinktilskudd, ekstra vitaminer, jerntilskudd og diverse kosttilskudd som er ment for pms. Har også gått på forskjellige antidepressiva. Ellers har jeg tatt mange blodprøver og alt er fint rent fysisk. Jeg får, som fortalt, både psykiske og fysiske symptomer, men det er de psykiske symptomene som virkelig tar all livsgnist fra meg og som ødelegger livet mitt.

Er det noen som er/har vært i en lignende situasjon som har noen råd å komme med? 

Anonymkode: 7c267...ff7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du fått barn, kan det være en tanke å fjerne eggstokkene for å komme i overgangsalderen og bli kvitt hele mensproblemet. Evt fryse ned egg og fjerne eggstokkene etterpå.

Dette kan og vil føre med seg en hel rekke andre kjipe ting, men du blir i det minste kvitt pmdd'en...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Minya skrev:

Har du fått barn, kan det være en tanke å fjerne eggstokkene for å komme i overgangsalderen og bli kvitt hele mensproblemet. Evt fryse ned egg og fjerne eggstokkene etterpå.

Dette kan og vil føre med seg en hel rekke andre kjipe ting, men du blir i det minste kvitt pmdd'en...

Takk for svar. Jeg har vurdert dette, men det er ikke verdt det siden det fører med seg så mange bivirkninger. I tillegg er jeg skeptisk til om det faktisk vil fjerne pmdd-en siden overgangsalderen deler mange av de samme symptomene. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også forferdelige PMS-symptomer, men jeg tror du har det verre. Jeg blir dypt deprimert og ingenting gir mening. Jeg blir også forferdelig irritabel.  Det starter ca 1 uke før mens og varer halvannen-to uker. Jeg har vært hos psykiater pga dette, men han kunne ikke hjelpe meg. Han sa bare at det var noen som hadde det slik. 

Håper noe andre her har noen gode råd.

Anonymkode: b7cd9...8ab

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også forferdelige PMS-symptomer, men jeg tror du har det verre. Jeg blir dypt deprimert og ingenting gir mening. Jeg blir også forferdelig irritabel.  Det starter ca 1 uke før mens og varer halvannen-to uker. Jeg har vært hos psykiater pga dette, men han kunne ikke hjelpe meg. Han sa bare at det var noen som hadde det slik. 

Håper noe andre her har noen gode råd.

Anonymkode: b7cd9...8ab

Takk for innlegg. Håper noen kan ha noen råd til oss. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke prevensjonsmidler har du prøvd da? 

Anonymkode: c6ce7...d43

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke prevensjonsmidler har du prøvd da? 

Jeg har prøvd såpass mange ulike at det er uaktuelt å prøve med flere.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest en del om PMS. Måten du beskriver dine plager samsvarer ikke med det forkning på PMS og PMS lignende plager har funnet, samt kriteriene for å få denne diagnosen. 

Når du er plaget 14 dager før mens og hele mens uka, så har du angivelig bare noen ytterst få dager uten plager. Jeg vil tro du har samme plagene gjennom hele måneden, du legger bare ikke like godt merke til det selv. Oppsøk lege og fortell hvordan du har det. Så får legen avgjøre hvordan og hvolken behandling du bør få. 

Anonymkode: 387a9...4c3

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Minya skrev:

Fjerning av eggstokker gjøres ikke på denne indikasjonen. Nedfrysing av egg gjøres heller ikke i Norge uten at personen har kreft eller skal gjennomgå cellegift/strålebehandling. 

Grunnen til at man ikke fjerner eggstokker er at kvinnen kommer i tidlig og brå overgangsalder og mangel på eggstokkenes hormoner før kroppen naturlig kommer i overgangsalderen, kan føre til en rekke negative effekter som beinskjørhet, hjerteinfarkt m.m. 

Om en Norsk gynekolog vil gi henne legemidler slik at hun kommer i midlertidig overgangsalder for å se om det har noen effekt er jeg usikker på. Det gjøres av enkelte gynekologer i England. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det en mulighet å prøve antidepressiva? Hvis ingenting annet funker, så bør det vel prøves ut.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest en del om PMS. Måten du beskriver dine plager samsvarer ikke med det forkning på PMS og PMS lignende plager har funnet, samt kriteriene for å få denne diagnosen. 

Når du er plaget 14 dager før mens og hele mens uka, så har du angivelig bare noen ytterst få dager uten plager. Jeg vil tro du har samme plagene gjennom hele måneden, du legger bare ikke like godt merke til det selv. Oppsøk lege og fortell hvordan du har det. Så får legen avgjøre hvordan og hvolken behandling du bør få. 

Jeg har ikke pms, men PMDD som er den ekstreme versjonen av pms. Har vært til både gynekolog og lege. Har ikke de samme plagene gjennom hele måneden. Har ført dagbok over symptomer i et år, og det er er et tydelig mønster med tanke på hvor jeg er i syklusen. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Er det en mulighet å prøve antidepressiva? Hvis ingenting annet funker, så bør det vel prøves ut.

Jeg har prøvd forskjellige antidepressiva.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det på omtrent samme måte... det begynner like etter eggløsning, med ekstremt sinne og irritasjon, spesielt til mann og barn. Jeg blir omtrent suicidal, i tillegg til fysiske symptom, som kviser, hodepine, økt vekt ... har bare prøvd Yasminelle, ble anbefalt av gynekolog. Disse gjorde bare at pms varte hele måneden! 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, bortsett fra å si at jeg forstår deg, skulle ønske det var mer fokus på dette problemet! Det ødelegger så mye, samboer søker nesten om skillsmisse hver måned! 

Anonymkode: f0ec4...eaf

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det på omtrent samme måte... det begynner like etter eggløsning, med ekstremt sinne og irritasjon, spesielt til mann og barn. Jeg blir omtrent suicidal, i tillegg til fysiske symptom, som kviser, hodepine, økt vekt ... har bare prøvd Yasminelle, ble anbefalt av gynekolog. Disse gjorde bare at pms varte hele måneden! 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, bortsett fra å si at jeg forstår deg, skulle ønske det var mer fokus på dette problemet! Det ødelegger så mye, samboer søker nesten om skillsmisse hver måned! 

Anonymkode: f0ec4...eaf

Takk for svar! Det føles godt at noen forstår meg, selv om jeg på ingen måte unner noen å oppleve dette. Jeg blir også omtrent suicidal i denne perioden og kjæresten min slår nesten opp med meg hver måned også! 

TS 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Feber og smerter i bena... endomentriose? Generell symptomlindring (smertelindrende og febernedsettende) kan muligens også dempe det fysiske endel, og dermed gjøre deg noe bedre i stand til å takle det psykiske.

Anonymkode: 41ddf...ce8

AnonymBruker
Skrevet

Feber og smerter i bena... endomentriose? Generell symptomlindring (smertelindrende og febernedsettende) kan muligens også dempe det fysiske endel, og dermed gjøre deg noe bedre i stand til å takle det psykiske.

Jeg tar febernedsettende når jeg har feber, men det tar ofte lang tid før det virker. Jeg ble diagnostisert for myalgi for noen år siden under knærne, så mistenker det er denne som blir forsterket når jeg har pms og er stresset. Har ikke noen symptomer på endomentriose ellers. 

TS 

AnonymBruker
Skrevet

Når du ts har prøvd både prevensjon av ulike varianter og antidepresiva uten effekt, så lurer jeg på hvor lenge du har stått på disse medikamentene sammenhengende, jeg lurer og på hvor gammel du er? 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar febernedsettende når jeg har feber, men det tar ofte lang tid før det virker. Jeg ble diagnostisert for myalgi for noen år siden under knærne, så mistenker det er denne som blir forsterket når jeg har pms og er stresset. Har ikke noen symptomer på endomentriose ellers. 

TS 

Hør hva de sier til febernedsettende FØR du får feber, eventuelt betennelsesdempende. Reumatiske faktorer er også verdt å utrede.

Og, om du reiser... vurder å gi CBD et forsøk. Det er på vei til å bli lovlig her i landet også, eventuelt at det å flytte til et land hvor det er lovlig kan være verdt å se på om det hjelper.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble anbefalt Cerazette for PMDD, noen som har prøvd det? Hormonpille hvor bivirkningen skal være at man mister menstruasjonen, men ser ikke helt at det skal være "alt" som trengs. 

Anonymkode: 35754...96b

Gjest Lofilteret
Skrevet

Jeg har lignende symptomer - selvmordskandidat minst en uke i måneden - og har også prøvd det meste. Går fast på antidepressiva og har hormonspiral slik at jeg ikke har noe blødning å regne. Men PMS forteller likevel alt om tiden i syklus. Hos meg varierer av en eller annen grunn intensiteten av depresjon litt fra gang til gang. Er jeg heldig er jeg bare lettere nedstemt og irritabel, men oftest er jeg under kjellergulvet. Det er vanskelig å beskrive hvor vannvittig det er at man en dag er i normalt godt humør og den neste er alt svart og man tenker på om det er nok piller i skapet. Mannen har bedre kontroll på syklusen enn meg, og han har seriøst tatt opp med meg om det er en mulighet å fremskynde overgangsalderen. Det sier litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...