Gå til innhold

Jeg har ingen interesse av venninners barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

For øvrig synes jeg det er interessant at aktiviteter som har med barn å gjøre, eller involverer håndarbeid, kategoriseres som "klisjeer" og "dilldall". Hvorfor det, egentlig? Fordi det er tradisjonelt "kvinnedomene", med andre ord trivielt, lite intelligent, treigt? Hvis en mann legger ut instagrambilder av tradisjonelle manneaktiviteter som skigåing eller seiling, anses han da som triviell, snever og uinteressant for folk flest? Jeg tror det fremdeles er en ubalanse der, og at man møter visse aktiviteter og interesser med nedlatenhet, mens andre får passere. 

Anonymkode: d1219...074

Jeg ville ikke kategorisert skigåing eller seiling som "mannsaktiviteter". De er i hvert fall ikke ekvivalenter av kvinner som tar bilde av en kaffekopp med et artig melkemotiv. Det er fysisk fostrende aktiviteter i friluft, som voksne og barn, menn som kvinner, har glede av.

Jeg sier heller ikke at aktiviteter "som har med barn å gjøre" prinsipielt er dilldall. Det er mye spennende du kan gjøre med barna dine - alt fra å ta dem med på en forestilling, lære dem en sport eller en aktivitet, til å leke med dem i parken eller ta dem med i museum. Dette jeg refererer til som "dilldall" er noe som jeg ser stadig oftere blant småbarnsmødre - ting de selv synes er morsomt og lite slitsomt å pusle med, og som gjerne tar seg godt ut på sosiale medier. Jeg tror ærlig talt det ikke er spesielt viktig for barna hvilken designer ullvottene er fra, eller å bli avbildet på instagram og se så søt ut som mulig (en forfengelighet jeg egentlig synes det er ekstremt negativt å lære barna).

Poenget mitt her er uansett ikke å fremstille mødre - eller kvinner - negativt. Men nå er det faktisk slik at menn og kvinner rent biologisk er ulike, og har hver sine positive og negative sider. Noen av de litt krampaktige sidene ved kvinner kommer ekstra godt til uttrykk i småbarnsfasen, og det må være lov å påpeke dette uten at det skal bli en bitter kjønnskamp.

Jeg synes det er en lei tendens at alle innlegg må "balanseres" der vi skal trekke frem det negative ved menn samtidig, dersom det påpekes noe negativt ved kvinner. For ja, småbarnsmødre jeg kjenner viser mye mer av disse tingene enn småbarnsfedre jeg kjenner. Kanskje har andre en annen erfaring, og det er greit, men det er i hvert fall min. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 15. april 2017 den 16.22, AnonymBruker skrev:

Synes det høres rart ut. Altså, jeg har heller ingen interesse av å snakke om bleier og amming 24/7, man mister jo ikke sin personlighet bare fordi man setter barn til verden. Likevel er det jo ikke til å stikke under en stol at livet forandres når man får barn, mest fordi man har mindre tid til overs. Det er vanskelig å pleide nære vennskap om man er forventet å skaffe barnevakt til ungen hver gang man ser hverandre. Det må være rom for å være mor, selv om man er noens venn. Det er tross alt et normalt aspekt ved menneskelivet.

Det går dessuten begge veier. Hvis den ene skal lytte til datingproblemer og gi råd og støtte, så må også den andre parten lytte til det hun har å fortelle om sitt familieliv. Det er ikke alltid den andre parten har ting å fortelle som man selv synes er det mest spennende i verden, men det er liksom en del av greia i et vennskap. Man strekker seg litt, og viser toleranse for hverandres livssituasjon.

Når jeg leser tråder som dette, slår de meg ofte som litt kvinnefiendtlige. Mødre er treige, uinteressante, navlebeskuende, trivielle, har ikke peiling på nyheter eller politikk, tenker bare på neste bleieskift og gullungens nye melketenner.. Jeg mener det er en nedvurderende kjønnsstereotypi, ikke virkelighet. Tror ikke menn møter sånne holdninger når de blir fedre - menn er liksom interessante og allsidige uansett, de! 

Anonymkode: d1219...074

Vel, av alle kvinner og menn jeg kjenner som har fått barn, så snakker mødrene ekstremt mye om barna, mens fedrene snakker om det samme som de snakket om før de ble fedre. Jeg opplever også at det er nærmest umulig for mødrene å få "fri" til å ta et glass vin eller gå på kafe uten barna, mens mine mannlige venner er titt og ofte med på lønningspils osv. 

Tror ikke det er bare i min omgangskrets det er slik...

Anonymkode: 09c20...552

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...