Gå til innhold

Bloggomtoppbloggere


Gjest TomineB

Anbefalte innlegg

Gjest Mrs. Random Nick
Akkurat nå, +LillePersille+ skrev:

Har du noe matnyttig å komme med eller skulle du bare spre eder og galle? 

Dette var matnyttig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest +LillePersille+
Akkurat nå, Mrs. Random Nick skrev:

Dette var matnyttig.

Jeg ser ingen link til noen lover som du nevner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick
Akkurat nå, +LillePersille+ skrev:

Jeg ser ingen link til noen lover som du nevner. 

Det er fordi jeg snakket om det på generell basis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest +LillePersille+
Akkurat nå, Mrs. Random Nick skrev:

Det er fordi jeg snakket om det på generell basis. 

Da har du ikke noe å komme med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest +LillePersille+
§ 2.Opphavsretten gir innen de grenser som er angitt i denne lov, enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for almenheten, i opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller bearbeidelse, i annen litteratur- eller kunstart eller i annen teknikk.

Som fremstilling av eksemplar regnes også overføring til innretning som kan gjengi verket.

Verket gjøres tilgjengelig for allmennheten når

a) eksemplar av verket frembys til salg, utleie eller utlån eller på annen måte spres til allmennheten,
b) eksemplar av verket vises offentlig uten bruk av tekniske hjelpemidler, eller
c) verket fremføres offentlig.

Som offentlig fremføring regnes også kringkasting eller annen overføring i tråd eller trådløst til allmennheten, herunder når verket stilles til rådighet på en slik måte at den enkelte selv kan velge tid og sted for tilgang til verket.

0 Endret ved lover 23 juni 1995 nr. 37 - se dens II (ikr. 30 juni 1995 iflg. res. 23 juni 1995 nr. 572), 17 juni 2005 nr. 97 - se dens III (ikr. 1 juli 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 630).
🔗Del paragraf

§ 3. Opphavsmannen har krav på å bli navngitt slik som god skikk tilsier, så vel på eksemplar av åndsverket som når det gjøres tilgjengelig for almenheten.

Har en annen rett til å endre et åndsverk eller å gjøre det tilgjengelig for almenheten, må dette ikke skje på en måte eller i en sammenheng som er krenkende for opphavsmannens litterære, vitenskapelige eller kunstneriske anseelse eller egenart, eller for verkets anseelse eller egenart.

Sin rett efter første og annet ledd kan opphavsmannen ikke fraskrive seg, med mindre den bruk av verket som det gjelder, er avgrenset efter art og omfang.

Selv om opphavsmannen har gitt gyldig samtykke til bruken, har han, hvis verket gjøres tilgjengelig for almenheten i slik krenkende skikkelse som nevnt i annet ledd, rett til å kreve at det enten ikke skjer under hans navn eller at det angis på fyldestgjørende måte at de foretatte endringer ikke skriver seg fra ham. Denne rett kan opphavsmannen ikke gi avkall på.

§ 4.Opphavsmannen kan ikke sette seg imot at andre benytter hans åndsverk på en slik måte at nye og selvstendige verk oppstår. Opphavsretten til det nye og selvstendige verk er ikke avhengig av opphavsretten til det verk som er benyttet.

Den som oversetter eller bearbeider et åndsverk eller overfører det til en annen litterær eller kunstnerisk form, har opphavsrett til verket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måte som gjør inngrep i opphavsretten til originalverket.

§ 5.Den som ved å sammenstille flere åndsverk eller deler av åndsverk skaper et litterært, vitenskapelig eller kunstnerisk samleverk, har opphavsrett til samleverket, men denne rett gjør ingen innskrenkning i opphavsretten til de enkelte verk som samleverket består av.

Hvis ikke annet er avtalt, står det de enkelte medarbeidere fritt å offentliggjøre sine bidrag på annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest +LillePersille+

Så hvis jeg har forstått det riktig så kan man ta screencapture (bilder) av tv bilder og publisere dette helt lovlig så lenge man krediterer. ? Var det ikke det jeg nevnte lenger opp i tråden? Åndsverkloven er ikke akkurat unik.

Endret av +LillePersille+
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, +LillePersille+ skrev:

Så hvis jeg har forstått det riktig så kan man ta screencapture (bilder) av tv bilder og publisere dette helt lovlig så lenge man krediterer. ? Var det ikke det jeg nevnte lenger opp i tråden? Åndsverkloven er ikke akkurat unik.

Nei, det kan man ikke

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, TomineB skrev:

Har også sett at mange bloggere, også toppbloggere, henter bilder på nettet. Jeg tror bloggerne tjener på at hun skriver om bloggerne. De får sikkert mer trafikk :) All PR er god PR :) 

Med tanke på at bloggen har 736 lesere i gjennomsnitt den siste uken er det vel begrenset hvor mye ny trafikk som evt går til toppbloggerne. Tviler på de bryr seg om den lille trafikken. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomineB
19 minutter siden, Mayoo skrev:

Med tanke på at bloggen har 736 lesere i gjennomsnitt den siste uken er det vel begrenset hvor mye ny trafikk som evt går til toppbloggerne. Tviler på de bryr seg om den lille trafikken. 

Nei, du har nok rett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest +LillePersille+
15 timer siden, Honey Dew skrev:

Nei, det kan man ikke

Det står at så lenge et verk har vært offentliggjort så kan en annen lage sin egen versjon ut av verket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orfeus
2 timer siden, +LillePersille+ skrev:

Det står at så lenge et verk har vært offentliggjort så kan en annen lage sin egen versjon ut av verket. 

Det innebærer ikke kopiering. Les #2, den er ganske tydelig. Det er nok vanskelig å forstå at foto og tekst ikke kan kopieres og legges ut på nettet sånn uten videre, men det er altså ulovlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette, og to like tråder er slått sammen.

Mynona, mod. 

Endret av Mynona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest +LillePersille+
3 timer siden, orfeus skrev:

Det innebærer ikke kopiering. Les #2, den er ganske tydelig. Det er nok vanskelig å forstå at foto og tekst ikke kan kopieres og legges ut på nettet sånn uten videre, men det er altså ulovlig. 

Klart, copy and paste er ulovlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, TomineB skrev:

Hørt at denne bloggen er sletta? 

Jeg finner den ikke igjen 😞😞😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomineB
18 minutter siden, Viking-girl skrev:

Jeg finner den ikke igjen 😞😞😞

Tror jeg så at det finnes en backup adr men husker ikke helt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...