Gå til innhold

Er Norge i fare?

Fremhevede innlegg

Gjest Tåteflaske
Skrevet

Beklager dumt spørsmål, men jeg forstår ikke politikk. Har fått med meg at det har skjedd en del ting i Europa og nå er det fare for krig mellom USA og Nord-Korea. Men jeg skjønner ingenting. Hva vil skje Norge dersom det blir krig der? Og kan det blir krig i Norge pga det som skjer rundt om i verden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis Nord-Korea går til angrep mot USA så tas NATOs artikkel 5 i kraft. Artikkel 5 fastslår at et angrep på et medlemsland, er det et angrep på hele NATO alliansen. Altså Norge MÅ hjelpe til, siden vi er medlem i NATO. At Nord-Korea kan angripe Norge, fordi Norge deltar sammen med NATO kan skje. 

Gjest Tåteflaske
Skrevet

Men er det bare jeg som er redd da? Hvorfor skulle de angripe Norge? Selv om vi er medlem i NATO...

Skrevet
19 minutter siden, Tåteflaske skrev:

Men er det bare jeg som er redd da? Hvorfor skulle de angripe Norge? Selv om vi er medlem i NATO...

Det er mange som er redd for Nord Korea, det er gode grunner til det. 

Siden Norge er allierte med USA, så står vi med USA. Da kan det komme at Norge må bruke militær makt mot Nord Korea, og da kan Nord Korea svare med å angripe tilbake. 

Skrevet

Nord Korea vil nok ikke ha noen kapasitet til å angripe Norge. Ville sovet godt :) 

De vil være opptatt med å redde seg selv der nede i Asia. 

Skrevet

Hvis det blir krig mellom Nord Korea og USA er det farlig for alle på jorden. Uansett allianse.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer ikke til å skje, for et ubetydelig land som Nord Korea å gå til krig mot USA? Det er bokstavelig talt selvmord.

Anonymkode: 35a9f...2db

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, debattanten skrev:

Nord Korea vil nok ikke ha noen kapasitet til å angripe Norge. Ville sovet godt :) 

De vil være opptatt med å redde seg selv der nede i Asia. 

Jeg sover ihvertfall ikke godt hvis store befolkningsområder i Asia blir truffet av atomvåpen. Noe som fort kan skje med krig mellom disse landene.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Gullik skrev:

Jeg sover ihvertfall ikke godt hvis store befolkningsområder i Asia blir truffet av atomvåpen. Noe som fort kan skje med krig mellom disse landene.

Nei, du har forsåvidt et poeng der. 

Men noen bomber og raketter over vårt land vil det nok ikke bli i fra Nord-Korea. Med mindre de får hjelp av Russland eller noe slikt. 

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å følge media. De ønsker kun å spre frykt, selv nå som det er fredeligere enn på lenge her på jorden.

Anonymkode: 9f1d6...88b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste land som er i fare er Sør Korea. 

Anonymkode: f9331...5cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen mener det ikke er farlig som du ser og noen mener det er farlig. 

Tiden får vise. Om det blir krig så går det ut over hele verden. Jeg tror ikke vi vil leve i fred. Er en rik mann i Kina som hjelper fattige. Han sier om at fattigdommen som den er i dag fortsetter blir det krig. Mange årsaker til at det kan bli krig.... 

Helt umulig å svare på om det blir krig. 

Anonymkode: 3ae3d...f11

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om dette blir et nytt kapittel i historiebøkene, maken til skremselspropaganda har jeg aldri sett før. Det begynner faktisk å bli dumt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, verden ER allerede i 3 verdenskrig for den som ikke har skjønt det.....

Akkurat som den stille krigen på 70-80 tallet, bare at vi vil få se mye mer av uroligheter, mye mer vold, drap og trusselterror. Mye mer bevæpnet politi og elitestyrker. Nye mer av alt. Amerikanerne er ikke i Norge for kun trening. Den største reelle faren for Norge er Russland. Deretter Korea og Kina. Lederen for Tyrkia er heller ikke ufarlig, samt han i Somalia. 

Trump i seg selv utgjør en fare for hele verden, noe han akkurat har bevisst ved å benytte denne bomba. 

Deretter har vi de udetonerte bombene av religiøse fanatikere.

So yes we got it all nowadays. Game of thrones and Hunger Games have just started for real.

Anonymkode: 09c68...4d8

• Liker 1
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om dette blir et nytt kapittel i historiebøkene, 

Det blir alltid nye kapitler i historiebøkene.

Skrevet (endret)
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste land som er i fare er Sør Korea. 

Anonymkode: f9331...5cd

Hvis Kim snakker sant, og er villig med atomvåpen, så er det nok flere land enn Sør Korea som står i fare. Husk hvordan Tsjernobyl påvirket Norge, var ikke mye, men kan ha langvarig konsekvenser for nabolandene. 

Endret av sommermorgen
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ikke til å skje, for et ubetydelig land som Nord Korea å gå til krig mot USA? Det er bokstavelig talt selvmord.

I så fall et ubetydelig land som vant Koreakrigen, har over 1 million soldater, har a-våpen og er villige til å ofre seg

• Liker 2
Gjest Tåteflaske
Skrevet

Jeg er veldig bekymret altså. Så håper at det roer seg. Hvor i Norge kommer de til å slå til da hvis de absolutt skal angripe Norge?

Gjest Tåteflaske
Skrevet

Og hvor alvorlig fare er det for oss sivile i Norge? Synes det er dumt at ingen nevner det i avisene. Folk lurer jo på hva som vil skje. Men ingen gir svar. Kun spekulasjoner. Avisene bør slutte å skremme vettet av folk.

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
Akkurat nå, Tåteflaske skrev:

Jeg er veldig bekymret altså. Så håper at det roer seg. Hvor i Norge kommer de til å slå til da hvis de absolutt skal angripe Norge?

Sjansen for at Nord Korea angriper Norge er ca like  stor som sjansen at Luxembourg gjør det.  Det er en ting å være paranoid men det får da være grenser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...