Gå til innhold

Utmelding av statskirken


GratefulOctopus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var en ganske omstendelig prosess den gang, det å melde seg ut, men nå er det langt enklere.

Jeg meldte meg ut i 1973, og det var enkelt. Jeg skrev bare et alminnelig brev til presten og fikk svar om at én opplysning manglet: skulle jeg melde meg inn i noe annet samfunn i stedet? Verre var det ikke på den tida.

Anonymkode: 6156a...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknisk sett burde jo utmeldte la være å døpe, konfirmere og begrave i regi av kirken, hvis de melder seg og sine ut.

"Borgerlig konfirmasjon" lol :fnise:

Anonymkode: 140a9...2a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Praksisen med innmelding ved fødsel og dåp bør virkelig bli forbudt.

Dette mener du ikke. Selvfølgelig må det være adgang til å melde sine barn inn i et kirkesamfunn. Og det er jo nettopp ved dåp det gjøres!

Anonymkode: 6156a...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Teknisk sett burde jo utmeldte la være å døpe, konfirmere og begrave i regi av kirken, hvis de melder seg og sine ut.
"Borgerlig konfirmasjon" lol :fnise:

Det er da ikke så sjeldent at det er ikke-religiøse begravelser?. Bare vær klar over at kirkegården er gravplass for alle, også for hedninger 
Borgerlig konfirmasjon er bare noe tøys, men ungdommen har jo lyst på noen titusener i gaver, da. Så derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette mener du ikke. Selvfølgelig må det være adgang til å melde sine barn inn i et kirkesamfunn. Og det er jo nettopp ved dåp det gjøres!

Anonymkode: 6156a...9b9

Jo det mener jeg.

Avskaff all religion, og avskaff all pengestøtte til alle religiøse trossamfunn. Vi lever i 2017. Ikke middelalderen.

Anonymkode: f907d...38e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det mener jeg. Avskaff all religion, og avskaff all pengestøtte til alle religiøse trossamfunn. Vi lever i 2017. Ikke middelalderen.

Avskaffe offentlig pengestøtte, den er grei. Men å henrette alle religiøse, der synes jeg du går litt langt.

Anonymkode: 6156a...9b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Avskaffe offentlig pengestøtte, den er grei. Men å henrette alle religiøse, der synes jeg du går litt langt.

Anonymkode: 6156a...9b9

Seriøst? Hvem snakker om å henrette? Skjerp deg.

Anonymkode: f907d...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Hvem snakker om å henrette?

Du! Avskaff all religion, skrev du. Skal du klare det, må du nesten utrydde alle religiøse. Jeg kjenner i hvert fall ikke til noen annen metode. 

Anonymkode: 6156a...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://kirken.no/nb-NO/om-kirken/medlemskap/om-medlemskapet/tilhorighet-og-medlemskap/ 

Ifølge kirken tvangsinnmeldes ingen barn ved fødsel. Er ikke ditt miste barn over 10 år? (Smugleser i dagboken din.) Her vil jeg se to muligheter, enten er du ikke utmeldt av statskirken, pappaen til barnet er medlem (er det tilstrekkelig til at barnet automatisk blir medlem?), eller at reglene er endret de siste årene?  Får du ikke papirer til kirkevalget eller hva det heter, så er du utmeldt. Da må forklaringen ligge  andre steder.

 

Anonymkode: d9e87...4b4

Har heller ikke nevnt noe om tvangsinnmelding. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

For å sikre at "kirkeskatten" ikke går til et religionssamfunn du ikke liker, kan du melde deg inn i

Det er ikke sånn det virker. Kirken får fortsatt like mye penger hvis man melder seg ut, men i tillegg får alle de andre litt mer pr. medlem så det totale skattetrykket går litt opp. Hvis man melder seg inn et annet sted går det enda mer opp, siden de vil få penger for det ekstra medlemsskapet i tillegg til å få litt mer for hvert av medlemmene de allerede har.

Anonymkode: 68697...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du! Avskaff all religion, skrev du. Skal du klare det, må du nesten utrydde alle religiøse. Jeg kjenner i hvert fall ikke til noen annen metode. 

Anonymkode: 6156a...9b9

Tror det er på tide du går og legger deg og slutter med å tillegge andre ting de aldri har sagt. God natt lille venn.

Anonymkode: f907d...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg meldte meg ut i 1973, og det var enkelt. Jeg skrev bare et alminnelig brev til presten og fikk svar om at én opplysning manglet: skulle jeg melde meg inn i noe annet samfunn i stedet? Verre var det ikke på den tida.

Anonymkode: 6156a...9b9

Det skulle vel i prinsippet være ganske enkelt da jeg meldte meg ut også, men det ble mye krøll. Jeg var aldri døpt og ingen av mine foreldre var medlemmer, så jeg skulle aldri være med, men blant annet mente de at det var trøblete å melde meg ut nettopp fordi jeg aldri skulle vært meldt inn. Ble blant annet tilbudt dåp bare for å kunne melde meg ut igjen. Ganske bakvendt, for å si det pent. Det gikk i orden på den femte henvendelsen min, og så var jeg plutselig medlem noen år senere igjen likevel. Så jeg har altså meldt meg ut to ganger av noe (som en av relativt få, ut fra hvor vide rammer det var for å bli medlem) jeg aldri skulle vært oppført som medlem av. Fikk også valgkort til kirkevalget for noen år siden, men det var det året mange ikke-medlemmer fikk valgkort ved en feil, så det skyldtes heldigvis ikke at jeg var blitt medlem igjen nok en gang.

I dag kan det uansett gjøres på nett, så nå er det jo voldsomt enkelt særlig for den yngre garde. Jeg har sjekket et par ganger i ettertid om jeg har blitt medlem igjen bare fordi det har skjedd to ganger tidligere.

Anonymkode: a0042...96f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg meldte meg ut i 1973, og det var enkelt. Jeg skrev bare et alminnelig brev til presten og fikk svar om at én opplysning manglet: skulle jeg melde meg inn i noe annet samfunn i stedet? Verre var det ikke på den tida.

Anonymkode: 6156a...9b9

Jeg har "meldt meg ut" av statskirka ikke mindre enn fire ganger. Riktignok er jeg døpt, så den første gangen var fair nok, men fire ganger skulle virkelig ikke være nødvendig... I motsetning til de fleste andre som har måttet melde seg ut flere ganger, er jeg ikke blitt meldt inn igjen mot min vilje - jeg er aldri reelt blitt meldt ut. De har sagt de har meldt meg ut og sendt meg bekreftelsesbrev med utmeldingsattest fire ganger, hvorav de tre første var falske. Først når jeg ringte fra politistasjonen og truet med anmeldelse for dokumentforfalskning (og onkel Politi tok seg en liten prat med dem også), meldte de meg ut på ordentlig. Sju år tok utmeldingsprosessen min, siden det tok litt tid før jeg oppdaget at den første utmeldelsen ikke var blitt gjort, og enda lenger før jeg forsto at dette var organisert svindel.  

Så så veldig enkelt har det nå ikke alltid vært å melde seg ut, for jeg vet at min historie på ingen måte er enestående. Du har rett og slett vært heldig som slapp så lett unna. Dette var forøvrig på 90-tallet. 

Anonymkode: c6361...762

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er på tide du går og legger deg og slutter med å tillegge andre ting de aldri har sagt. God natt lille venn.

Dette ynkelige og mislykkede forsøket på hersketeknikk er altså alt du klarer å komme opp med!
Nei, enten forklarer du greit hvilken annen metode enn henrettelser du tenker å bruke for å avskaffe all religion, eller så har du grundig tapt diskusjonen og er avslørt som pinlig korttenkt og uhederlig.

Anonymkode: 6156a...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest +LillePersille+
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er medlem, men er ikke kristen. Jeg har heller ingen planer om å melde meg ut.

Anonymkode: e70f6...dda

Samme her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest +LillePersille+
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette ynkelige og mislykkede forsøket på hersketeknikk er altså alt du klarer å komme opp med!
Nei, enten forklarer du greit hvilken annen metode enn henrettelser du tenker å bruke for å avskaffe all religion, eller så har du grundig tapt diskusjonen og er avslørt som pinlig korttenkt og uhederlig.

Anonymkode: 6156a...9b9

Ta en chill pill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldt meg ut tre ganger, den siste gangen var elektronisk og den funka vist ;-) Hadde borgelig konfirmasjon da, som nevnt, for pengenes skyld. Selv om vi lærte en del nyttig om voksenlivet da, økonomi, samliv o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...