Gå til innhold

Utmelding av statskirken


GratefulOctopus

Anbefalte innlegg

(Vet ikke om jeg er i riktig forum, så bare flytt denne til et eventuelt riktig forum)

Er det mange av dere som har meldt dere ut av statskirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gjort det to ganger, og jeg skulle aldri vært medlem i utgangspunktet (ikke døpt og ingen foreldre som var medlemmer). Jeg er ikke den eneste jeg kjenner som har stått feilaktig på listene der, akkurat, selv om det vel i hvert fall en av gangene ikke var kirkens egen feil.

Det var en ganske omstendelig prosess den gang, det å melde seg ut, men nå er det langt enklere.

Anonymkode: a0042...96f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det en gang, aldri blitt innmeldt igjen. Men ungene som jeg har fått har fått tilbud om dåp, 4årsbok og alt, selv om vi ikke har forbindelse til kirken. Så de prøver seg hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk på at for hver person som melder seg ut av statskirken, så får andre religiøse statsstøttede samfunn MER av pengene.

Anonymkode: 140a9...2a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bare husk på at for hver person som melder seg ut av statskirken, så får andre religiøse statsstøttede samfunn MER av pengene.

Anonymkode: 140a9...2a7

Veldig gøyalt at dette brukes som et slags argument for å forbli i en menighet man ikke deler tro med.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Ananas. skrev:

Veldig gøyalt at dette brukes som et slags argument for å forbli i en menighet man ikke deler tro med.

Ja, herlighet, det kan jo være en MUSLIM som får de! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det. Skulle heller ikke vært medlem i utgangspunktet siden jeg ikke er døpt. 

Anonymkode: 98c62...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare husk på at for hver person som melder seg ut av statskirken, så får andre religiøse statsstøttede samfunn MER av pengene.

Anonymkode: 140a9...2a7

Hva med å slutte å drive med feilinformasjon? Det er faktisk ikke tilfelle. 

 

Meldt meg ut for lenge siden. Etterpå har flere i slekta fulgt etter. Praksisen med innmelding ved fødsel og dåp bør virkelig bli forbudt.

 

 

Anonymkode: f907d...38e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare husk på at for hver person som melder seg ut av statskirken, så får andre religiøse statsstøttede samfunn MER av pengene.

Anonymkode: 140a9...2a7

Hva så, egentlig. Selvfølgelig synes jeg ikke det er topp med mer penger til andre trossamfunn, men jeg kommer ikke til å tenke så smått og uambisiøst at jeg forblir medlem av en type skadelig, organisert overtro for å sperre for noen ekstra kroner til andre typer skadelig, organisert overtro.

Men jeg er enig i at metodene for å regne ut støtte til trossamfunn bør revideres, altså, hvis det fortsatt er slik det gjøres.

Anonymkode: a0042...96f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle i hvert fall tidligere, bli automatisk utmeldt når man ikke konfirmerte seg. Da jeg meldte meg ut så fikk jeg først beskjed om at jeg ikke var medlem. Også ooops da jeg sjekket en gang til så var jeg visst medlem. Selv om jeg ikke skulle vært det.

Anonymkode: 98c62...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva så, egentlig. Selvfølgelig synes jeg ikke det er topp med mer penger til andre trossamfunn, men jeg kommer ikke til å tenke så smått og uambisiøst at jeg forblir medlem av en type skadelig, organisert overtro for å sperre for noen ekstra kroner til andre typer skadelig, organisert overtro.

Men jeg er enig i at metodene for å regne ut støtte til trossamfunn bør revideres, altså, hvis det fortsatt er slik det gjøres.

Anonymkode: a0042...96f

Du svarer på ditt eget spørsmål. Jo flere som er klar over og klager over at man må betale mer skatt til trossamfunn når noen  melder seg ut, jo større er sjansen for at politikerene tar ansvar for å gjøre noe med det. Når ingen klager kommer det eneste presset fra KrF, og de vil selvsagt være mot å redusere støtten til kirken.

Anonymkode: 68697...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å slutte å drive med feilinformasjon? Det er faktisk ikke tilfelle.

Jo, det er helt riktig. Støtten til statskirken går ikke ned når noen melder seg ut, den forblir den samme, altså litt høyere pr medlem. De andre trossamfunnene får like mye pr medlem som statskirken, så når støtten pr medlem går opp får alle de andre litt mer. Totalt sett har derfor utgiftene gått opp.

Anonymkode: 68697...0a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meldte meg ut for et halvt år siden. Aldri trodd på fiktive guder og trollmenn.

I det siste har jeg sett hvor mye krig, død og lidelse religion har skapt. Så jeg vil ikke ha noe med det der å gjøre. Det får de religiøse styre med på egenhånd seg i mellom.

Anonymkode: b1974...154

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Silfen skrev:

Jeg har gjort det en gang, aldri blitt innmeldt igjen. Men ungene som jeg har fått har fått tilbud om dåp, 4årsbok og alt, selv om vi ikke har forbindelse til kirken. Så de prøver seg hele tiden. 

https://kirken.no/nb-NO/om-kirken/medlemskap/om-medlemskapet/tilhorighet-og-medlemskap/ 

Ifølge kirken tvangsinnmeldes ingen barn ved fødsel. Er ikke ditt miste barn over 10 år? (Smugleser i dagboken din.) Her vil jeg se to muligheter, enten er du ikke utmeldt av statskirken, pappaen til barnet er medlem (er det tilstrekkelig til at barnet automatisk blir medlem?), eller at reglene er endret de siste årene?  Får du ikke papirer til kirkevalget eller hva det heter, så er du utmeldt. Da må forklaringen ligge  andre steder.

 

Anonymkode: d9e87...4b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare husk på at for hver person som melder seg ut av statskirken, så får andre religiøse statsstøttede samfunn MER av pengene.

Anonymkode: 140a9...2a7

Er ikke mitt problem at de har en ordning der støtten til andre trossamfunnet kommer an på medlemmer i statskirken. Så det er for meg revnende likegyldig

Anonymkode: 5a136...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er medlem, men er ikke kristen. Jeg har heller ingen planer om å melde meg ut.

Anonymkode: e70f6...dda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å slutte å drive med feilinformasjon? Det er faktisk ikke tilfelle. 

 

Meldt meg ut for lenge siden. Etterpå har flere i slekta fulgt etter. Praksisen med innmelding ved fødsel og dåp bør virkelig bli forbudt.

 

 

Anonymkode: f907d...38e

Du blir ikke innmeldt ved fødsel. Foreldrene melder inn barn de velger å døpe, det er det som en innmeldingen.
Langt mer skremmende er det at mange døper barna sine uten å mene noe med det - bare fordi det er tradisjon. Det burde ikke vært greit. Mange kristne samfunn har forøvrig ikke barnedåp, men at man må ta stilling som voksne. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man skulle i hvert fall tidligere, bli automatisk utmeldt når man ikke konfirmerte seg. Da jeg meldte meg ut så fikk jeg først beskjed om at jeg ikke var medlem. Også ooops da jeg sjekket en gang til så var jeg visst medlem. Selv om jeg ikke skulle vært det.

Anonymkode: 98c62...42b

Hvis du aktivt er meldt inn (dåp) må du aktivt melde deg ut. Det kan du gjøre når du er 15 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å slutte å drive med feilinformasjon? Det er faktisk ikke tilfelle. 

 

Meldt meg ut for lenge siden. Etterpå har flere i slekta fulgt etter. Praksisen med innmelding ved fødsel og dåp bør virkelig bli forbudt.

 

 

Anonymkode: f907d...38e

Det er bare å slutte å døpe barna inn i noe man ikke selv tror på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...