Gjest Caroline91 Skrevet 14. april 2017 #21 Skrevet 14. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I fare for å si noe dumt lar jeg være å si noe denne gangen Anonymkode: aa555...3ba Så fint God påske til deg!
Gjest Caroline91 Skrevet 14. april 2017 #22 Skrevet 14. april 2017 1 minutt siden, Hoppetaujenta skrev: Det skjer over alt hele tiden her inne, så det skal du ikke ta personlig. Plei deg selv, hvil godt ut og god bedring fra meg. Tusen takk :-) God påske!
Gjest Caroline91 Skrevet 14. april 2017 #23 Skrevet 14. april 2017 Jeg vil bare si sorry for min uvitenhet. Det var ikke meningen ovenfor dere som virkelig har ME. Unnskyld:)
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #24 Skrevet 14. april 2017 Unnskyld meg, men har folk med ME så mye fordommer mot psykisk sykdom? Psykisk sykdom ødelegger livet til folk det også... Anonymkode: bcee8...20e
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #25 Skrevet 14. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld meg, men har folk med ME så mye fordommer mot psykisk sykdom? Psykisk sykdom ødelegger livet til folk det også... Anonymkode: bcee8...20e Nei det har vi ikke. Kan prøve å sammenligne det med kreft. Kreftpasienter får høre at kreften ligger i hodet. Det er psykisk. Dør man av kreft har man ikke villet ønsket bli frisk nok. Kreft er en fysisk sykdom og skal behandles deretter, ME er en fysisk sykdom som enda ikke har en behandling. Man skal derimot ikke behandle en fysisk sykdom som om den er psykisk. Man blir ikke bedre av ME ved å få høre at man må tenke seg frisk og slikt. Anonymkode: aa555...3ba 2
Gjest Overrasket Skrevet 14. april 2017 #26 Skrevet 14. april 2017 (endret) 56 minutter siden, Caroline91 skrev: Jeg vil bare si sorry for min uvitenhet. Det var ikke meningen ovenfor dere som virkelig har ME. Unnskyld:) Tror ikke du har noe å beklage, du bare stilte et spørsmål. Ikke din feil at det var om det mest betente helsetemaet for tiden. Endret 14. april 2017 av Overrasket
Gjest Axl Rose Skrevet 14. april 2017 #27 Skrevet 14. april 2017 (endret) Tviler på det er influensa du har. Årets utbrydd nærmer seg slutten å ligger på svært lav nivå i hele landet. Skal være veldig uheldig for å få det nå. Er nok mest sannsynlig en kraftig forkjølelse. Det kan føles som influensa når den er kraftig nok. Å våren er jo kjent for mye forkjølelse så er det som herjer mest nå. Det føles jo som man aldri blir frisk av forkjølelsene.. Influensa begynner brått med hodepine, muskelsmerter og høy feber (40 grader). ME har jeg ingen kunnskap om så det kan eg ikke svare på. Endret 14. april 2017 av Axl Rose
Gjest Caroline91 Skrevet 14. april 2017 #28 Skrevet 14. april 2017 40 minutter siden, Bootyhunter skrev: Tviler på det er influensa du har. Årets utbrydd nærmer seg slutten å ligger på svært lav nivå i hele landet. Skal være veldig uheldig for å få det nå. Er nok mest sannsynlig en kraftig forkjølelse. Det kan føles som influensa når den er kraftig nok. Å våren er jo kjent for mye forkjølelse så er det som herjer mest nå. Det føles jo som man aldri blir frisk av forkjølelsene.. Influensa begynner brått med hodepine, muskelsmerter og høy feber (40 grader). ME har jeg ingen kunnskap om så det kan eg ikke svare på. Det begynte brått med sterk hodepine, høy feber og kraftige muskelsmerter i hele kroppen.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #29 Skrevet 14. april 2017 6 minutter siden, Caroline91 skrev: Det begynte brått med sterk hodepine, høy feber og kraftige muskelsmerter i hele kroppen. Ingen tvil om influensa da. Tre av mine venner har nettopp hatt influensa selv. Man har ikke sterke muskelsmerter av forkjølelse, det er et av de typiske kjennetegnene for influensa. Hvil deg godt og ta vare på deg selv Anonymkode: 6a975...8aa
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #30 Skrevet 14. april 2017 16 minutter siden, Blablab skrev: Men det er din vurdering Jeg mener man burde fått muligheten og beskjed om risikoen, så kan man selv bestemme om man er villig til å ta den. Fortsetter men bruker kanskje lengre tid enn normalt å komme meg igjennom listen. Det er flere ting jeg ikke vet hva, eventuelt er normalt ved ME er så jeg lar dem stå. orker ikke å kommentere vesidenav. Relaterte autoimmune eller endokrine sykdommer: Addisons sykdom Alopecia (flekkvis håravfall) Binyretretthet Cushings sykdom Cøliaki Dermatomyositt (revmatisk sykdom som angriper hud og muskler) Diabetes Type 1 og 2 Fibromyalgi Hard og opphovnet hud (Myksødem) Insulinresistens Kronisk utmattelsessyndrom (ME) Multippel sklerose - Her motsier de seg selv. Tror ikke det er mulig å ha MS og ME samtidig? Revmatoid artritt Reynauds syndrom (“likfingre”) Sjøgrens syndrom (kronisk betennelse som fører til revmatisme) Polycystisk ovariesyndrom (PCOS) Polymyalgia rheumatica (Betennelsestilstand i musklene) Polymyositt (Revmatisk sykdom som angriper muskler) Psoriasis Tidligere eggstokksvikt Tidligere nedgang i eggproduksjon Sarkoidose (Betennelse osm kan ramme flere organer) Systemisk lupus erythematosus (SLE) Ulcerøs kolitt Vitiligo (Flekkvis pigmenttap) Ødem – hevelse og fortykket hud – av: Ankler Ansikt Armene Ben Føtter Hals Hender Måneansikt (ødem vises tydelig i ansiktet) Øyne Åreknuter Munn og hals: Blødende tannkjøtt Dårlig ånde Dårlig tannhelse Epileptiske anfall Følelse av klump i halsen Følelse av trykk på strupen Lav, raspende, hes og tonløs/klangløs stemme (husky) Smerter og ømhet i nakke og/eller skjoldbruskkjertelområdet Struma (forstørrelse av skjoldbruskkjertelen i halsen) Svie i halsen Sår hals Hoven tunge Munntørrhet Saltsug Sangstemme blir dårligere Smerter i kjeveleddet (TMJ) Søtsug Svelgeproblemer Tilbøyelighet for hull i tennene Tilbøyelighet for tannkjøttsykdom Tannkjøttreduksjon Ubehagelig å bruke skjerf, høyhalset genser og halssmykker Vedvarende gnissing av tenner i søvne Ører: Døvhet Lydfølsom Innvendig kløe iørene Lyder i ørene (susing, ringing) Milde hørselshallusinasjoner Tinnitus Svimmelhet pga væske i det indre øret Øket produksjon av ørevoks Øyne: Dårlig fokus Dobbeltsyn Følsom for lys Grønn stær Grå stær Hevelser rundt øynene Hurtig skiftende blikk gjør at du føler deg svimmel Hyppige leamus (dirring) i øynene Kramper i øyelokk Mørke ringer under øynene Milde synshallusinasjoner i ytterste øyekrok Røde, betente øyne Sandete øyne Såre, trette øyne Tunge øyelokk Tørre øyne Tåkesyn Problemer med nattsynet Hår: Finere hår Fortynning av ytterste øyenbryn Grovt hår Hårtap på kroppen (menn) Hårtap på hodet(Alopecia) Sprøtt hår Tørt hår Tap av øyenvipper Tidlig skallethet (menn) Tidlig gråning av håret Sprøtt hår som knekker før det rekker å vokse ut Ingen øyenbryn Øket kroppsbehåring (Kvinner) - Her har jeg ikke peiling. Jeg har ikke merket noe til dette, annet enn tynnere hår. Jeg har også mistet litt hår, men det er pga stress. Negler: Bleke Flakete og eller skivete Fortykkede Gulaktige Går i stykker når de klippes Inngrodde Myke Riflede Skjøre Tverrstripet Tilbøyelighet for neglesopp- Vet ikke så mye her heller. Noen kan kanskje oppleve dette? Jeg gjør ikke. Ikke mer enn før. Hud: Akne i ansiktet Blek hud Bleke lepper Blødningsproblemer Blødersykdom Byller Eksem Elveblest For tidlig aldring Føflekker og vorter Får lett blåmerker Grove og eller rue flekker Gulaktig farge på huden, (gulsott) Hudflassing Hudfliker Kronisk kløe Kuler påbeina Langsom sårtilheling Manglende eller redusert svette Matt ansiktsuttrykk Pergamentlignende fine rynker Pigmentering i hudfurer Raynauds fenomen (misfarging av fingre) Rødt kløende utslett Sprekkende hud Sprekker på hæler Tørr hud Tørre slimhinner Tørrkløende hodebunn Utslett på bryst og armer Åreknuter Nummenhet og prikking i: Ansikt Armene Bein (legger og lår) Føtter Hender Rygg- Noen opplever nok dette. Jeg gjør til tider, men da er det pga muskler som tuller seg til. Smerter: Carpal Tunnelsyndrom (hender eller underarmer) Felles stivhet Fibromyalgi Gikt Hælspore (ben som vokser ut på hælbenet) Håndleddsmerter Kronisk hodepine Kronisk rygg- og korsryggsmerter Leddgikt Migrene Muskler- og leddsmerter Muskelkramper Smerter i fotsålen Smerter i kjeveleddet (TMJ) Smerter under hælen – ofte forårsaket av hælspore Tarsal Tunnelsyndrom (bena) Tendinitt (senebetennelser) Verkende beinFordøyelse: Abdominal oppblåsthet (oppblåst mage) Alkoholintoleranse Cøliaki - vet ikke Dårlig næringsopptaksevne i tarmen Forstoppelse For mye tarmgass GERD (gastroøsofageal refluks Glutenintoleranse - vet ikke men jeg tåler gluten enda. Hard avføring Hemoroider Irritabeltarm syndrom (IBS) Kvalme Laktoseintoleranse Magesår Matallergi Matintoleranse Må ofte opp om natten for å tisse Må ofte på toalettet Overdreven raping) Refluks Tarmbetennelse Tap av appetitt Tarmgassutslipp Tykktarmsbetennelse Økt volum rundt magen Menstruasjonsforstyrrelser: Cyster på eggstokk(ene) Ekstrem oppblåsthet og væskeansamlinger Endometriose For tidlig eller forsinket pubertet For tidlig eller forsinket overgangsalder Hysterektomi (livmorfjerning) Konstant blødning Manglende eggløsning Menstruasjonssyklus på over 35 dager Meget lange sykluser Muskelknuter på eggstokk(ene) Opphør av menstruasjon (amenoré) Premenstruell syndrom (PMS) Premenstruell spenning (PMT) Tung syklus (menoragi) Uregelmessig menstruasjon Uutholdelig smerte i løpet av syklusen Veldig korte sykluser Vanskelig overgangsalder Reproduktive lidelser og graviditet: Abort Blodfattig fødende (jernmangel, anemi, hos den fødende er farlig) Brystene lekker melk (selv om man ikke ammer) (gjelder også menn) Blødning Donoreggsvikt Dødfødsel Dårlig sårtilheling både med og uten keisersnitt Erektil dysfunksjon Fall i sædkvalitet Fibrocystisk brystsykdom (Cystiske bryster) For tidlig fødsel Får barn med Autisme eller Aspergers (Kontroversielt. Se lenker nederst på siden) Fødselsskader Høy fødselsvekt Infertilitet In vitro befruktningssvikt Lav brystmelktilførsel Lav fødselsvekt Lave testosteron-nivåer (menn) Langt svangerskap Manglende evne for livmoren å utvide seg (dvs å la fostervannet gå) Morkakeløsning Nyfødte med svak intellektuell utvikling Nyfødte med gulsott Problemer med amming Seksuell dysfunksjon Smertefull sex Smerter i og rundt c-delen arret (keisersnittet) Svangerskapsdiabetes Svangerskapsforgiftning Tap av sexlyst Unormale østrogennivåer Unormale progesteronnivåer Utvikling av bryst/brystvev (menn) Utsatte veer Vaginal tørrhet Har ikke vært gravid så dette vet jeg ikke så mye om. Mye står blankt fordi jeg ikke vet nok om dette. Emosjonell: Angst og panikkanfall Følelser av harme Humørsvingninger Irritabel Lettskremt Lett opprørt Mangel på tillit Nervøsitet Personlighetsendringer Skvetten Ønsker å være alene - Dette her er nok veldig individuelt og hvordan man selv takler sykdommen. Andre relaterte tilstander: Anemi Alvorlig vitamin- og mineralmangel Brokk Hyponatremi (lavt blodnatrium) Kjemikaliefølsomhet Klossethet Kronisk allergi Lav binyrefunksjon Mangel på koordinering Myasthenia Gravis (muskelsvakhet) Myxødem koma (ved meget langtkommen, ubehandlet hypothyreose) Osteoporose Plattfot Rastløse ben-syndrom Rhabdomyolysis (ødeleggelse av skjelettmuskulatur) Skoliose (skjevhet i ryggsøylen) Smale hofter (kvinner) Stress og lav stresstoleranse Tendens til å snuble/falle Tedens til å være kortvokst Tedens til å være høyvokst Tremor (skjelving) Hjerne: Angst og panikkanfall ADHD Alzheimers sykdom Bipolar sykdom Demens Depresjon Dårlig konsentrasjon Fobier Forvirring Fødselsdepresjon Hallusinasjoner Hjernetåke Hukommelsestap Lite ork Mani Mareritt Mental treghet OCD i mild form Panikkanfall Parkinsons sykdom Personlighetsforstyrrelser Schizofreni Selvmordstanker Sesongbasert depresjon Støy og/eller stemmer i hodet Vrangforestillinger Nyre og blære: Albuminuria (protein i urinen) Blærekatarr (kronisk blæreproblemer) Hyppig behov for å urinere Inkontinens (urinlekkasje) Inkontinens mens du sover Irritabel blære Kronisk nyresvikt Nyrestein Nyresykdom Må ofte opp om natten for å gå på do Redusert produksjon av urin Tilbakevendende nyreinfeksjoner Tilbakevendende blæreinfeksjoner Galleblæren: Galleblæresykdom Gallestein Lever: Diabetes Forhøyede leverenzymer Hypoglykemi Lever som er øm og forstørret Leversykdom Opphopning i leveren- Her har jeg ikke peiling. Lunger: Astma Bronkitt Emfysem Lungebetennelse Lungekreft Pleuraeffusjon (væske rundt lungene) Problemer med å trekke et fullstendig åndedrag Pustebesvær Tetthet i brystet Tung pust - Noen opplever nok dette, men det tror jeg er pga stramme muskler rundt lungene eller noe. Jeg opplever ikke dette. Hjerte: Arytmi (uregelmessig hjerterytme) Brystsmerter Dårlig sirkulasjon Forhøyet C-reaktivt protein (betennelsesmarkør som viser om CRP er høy) Fortetning av kransarteriene Forstørret hjerte Hjertebank Hjerteflimmer Hjerteinfarkt Hjertesykdom Hjertesvikt Hopper over hjerteslag Høyt blodtrykk Høyt kolesterol Høy LDL («dårlig») kolesterol Høye triglyserider Koronarsykdom (hjertesykdom) Lavt blodtrykk Langsom/svak puls (under 60 slag i minuttet) Mitralklaffprolaps (Mitralklaff: en klaff med to seil som skiller venstre atrium og venstre ventrikkel) Rask puls (over 90 slag i minuttet i hvile) Slag Væskeansamling Åreforkalkning - Mye jeg ikke vet her heller, men tror også dette her er indivudielt utenom uregelmessig hjerterytme. Kreft: Brystkreft Endokrin kreft (kreft i kjertler i kroppen) Hudkreft Kreft i skjoldbruskkjertelen Lungekreft Prostatakreft Økt risiko for kreft - usikker på denne her, men det tror jeg alle er. Nedsatt funksjonsevne Amputert eller redusert sosialt liv utenom jobb eller studier Generell sløvhet Forsover seg ofte til jobb Fungerer dårlig i forhold Får ikke med seg hva som skjer rundt en Klarer ikke å holde på en jobb Klarer ikke jobbe 100% Klarer ikke å be om hjelp Klarer ikke følge med i samtaler Kommer for sent til alle avtaler Mangel på tillit til andre mennesker Mangel på evne til å ta tak i egne problemer Problemer i nære relasjoner Problemer med å forholde seg til folk Problemer med å styre økonomien Redsel for konfrontasjoner Redusert evne til å holde det ryddig/rent hjemme Ønske om å være alene Sløvede sanser Tiltaksløshet 12 minutter siden, Blablab skrev: Jeg har bare det som jeg skrev opp som er en liten del av det som står på den listen. Ikke meningen å tråkke noen på tærne. Jeg er bare så uendelig glad for å ha blitt frisk selv og sluppet unna diagnosen. Så tenkte å dele min kunnskap om det kunne være hjelp for noen. Hadde jeg ikke fått den kunnskapen selv hadde jeg ikke blitt frisk og hadde endt opp med diagnosen selv. Nei, det er jeg ikke. Men jeg synes det var verdt å ta sjansen på medisinering selv om jeg ikke var garantert et positivt utfall. Så da er det sikkert flere som tenker som meg som burde få den muligheten. Du er jo fast bestemt på at ME og lavt stoffskifte er det samme. Jeg har nå tatt med alt på listen (tror jeg?) av lavt stoffskifte. Du ser nå forskjell, håper jeg. Anonymkode: aa555...3ba
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #31 Skrevet 14. april 2017 9 timer siden, Caroline91 skrev: Hei! Huff, dette her er sikkert kjempeteit, og jeg vet at jeg er paranoid.. Så vær så snill, ingen spydige kommentarer:) På mandag fikk jeg influensa, så og si over natten. Hadde vært veldig kvalm og utrolig hodepine på søndag, men på mandag kom også feberen, vondt i halsen, og verking i hele kroppen spesielt i brystet, fingrene og beina, og slapp. Jeg har egentlig ikke vært i tvil om at det er influensa før i går. Da kom jeg tilfeldigvis over symptomene på ME. Og.. De er jo helt like som influensa!?! Hvordan vet jeg egentlig sikkert at det er influensa og ikke ME? God påske:) ME kommer jo ikke så brått på. Influensa kommer brått på og kan vare i 3-4 uker. ME kommer gradvis, med gode og dårlige perioder, og blir gjerne verre... og blir kronisk. Anonymkode: 2cba9...400
Gjest Nori Skrevet 14. april 2017 #32 Skrevet 14. april 2017 Tråden er ryddet for kommentar til moderering, personangrep, avsporinger og innlegg skrevet av personer som utgir seg for å være helsepersonell. Nori, mod
Gjest Axl Rose Skrevet 14. april 2017 #33 Skrevet 14. april 2017 (endret) 4 timer siden, Caroline91 skrev: Det begynte brått med sterk hodepine, høy feber og kraftige muskelsmerter i hele kroppen. Sikkert influensa da. Det går bittelitt fortsatt men sesonginfluensaen er snart over. Heldigvis. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen tvil om influensa da. Tre av mine venner har nettopp hatt influensa selv. Man har ikke sterke muskelsmerter av forkjølelse, det er et av de typiske kjennetegnene for influensa. Hvil deg godt og ta vare på deg selv Anonymkode: 6a975...8aa Jeg har hatt muskelsmerter av en kraftig forkjøling. Ikke veldig sterke smerter, men sterke nok. Følte meg elendig. Fikk ihvertfall beskjed om at det var en kraftig forkjølelse. Var sjuk i nesten to uker. I slutten var det bare kraftig hoste (som varte mye lengre) og smerte i brystet. Hadde influnesa når jeg var liten og da var jeg sengeliggende på selveste julaften også. Endret 14. april 2017 av Axl Rose
TheGirlWhoWaited Skrevet 14. april 2017 #34 Skrevet 14. april 2017 For det første, slapp av - du har ikke ME, selv om symptomene ligner. ME-syke forklarer ofte av det føles som om man er rammet av kraftig influensa hele tiden. Men ME kommer gjerne ikke så brått som dette, og det er uansett for tidlig å konkludere med - da vil du være syk LEEEENGE, gi denne influensaen tid til å hele seg, så skal du se at du blir frisk igjen. (Leser man symptomer på nettet, kan man konkludere med at man har de farligste sykdommer :-) For det andre: Det gjør da overhodet ingenting om man spør om slik hvis man er i tvil. Jeg kan ikke forstå at et skal såre, eller tråkke noen på tærne i det hele tatt - du lurer på noe, og da spør man - ikke noe galt i det :-) God påske!
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #35 Skrevet 18. april 2017 Kjære TS. Dette er ikke vondt ment, men du sier at du er paranoid. Etter min mening virker du ikke paranoid, men heller hypokonder. Dette er en reell diagnose, og verdt å tenke litt på. Jeg går i klasse med en som er hypokonder, og h*n innrømte at dette var forferdelig vondt. Redd for å være syk og at det er noe alvorlig hele tiden. Ønsker deg masse lykke til, og håper du er frisk igjen! Og ikke minst at du har hatt en fin påske til tross for sykdom! Anonymkode: 1d251...d30
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå