Sofiegj Skrevet 13. april 2017 #81 Skrevet 13. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Årsenhet er langt i fra det samme som bachelor. Et årsstudium er nettopp et år. Ingenting mer. Done. Finito. Finale. Når året er omme så er du ferdig med mindre du søker på et helt annet studie Bachelor er 3, og etter endt skolegsng har du oppnådd en bachelorgrad. Anonymkode: 983f4...0db Hæ, ferdig?? Er vel vanlig å søke seg til 2.året når man er ferdig med 1.året årsenhet?
Sofiegj Skrevet 13. april 2017 #82 Skrevet 13. april 2017 (endret) På 13.4.2017 den 17.10, AnonymBruker skrev: Et ÅRSSTUDIUM er 1 års studier, 60 studiepoeng. En BACHELOR er 3 års studier, 180 studiepoeng. En BACHELOR gir deg en BACHELORGRAD, et årsstudium gir deg bare 60 studiepoeng. Du får ikke noen jobb med et årsstudium alene, for det gir deg ikke mer enn ett års kompetanse på fagområdet. BI er for folk som ikke kommer inn på NHH. De slipper inn alt og alle så lenge du kan betale. Husk at både skolepengene + studielånet ditt skal betales tilbake en dag, og om du stryker i 60 studiepoeng (dvs. du failer på alle eksamenene) så får du ikke mer lån før du har tatt opp minst ett av fagene og bestått. Veldig dumt å kaste penger ut av vinduet på den måten. Anonymkode: b3717...406 Ja, men når jeg har bestått 1.året årstudium så søker man bare seg opp til 2.året? Verre enn det er det ikke. Endret 14. april 2017 av ninuska_
Gjest frøken_1975 Skrevet 13. april 2017 #83 Skrevet 13. april 2017 1 minutt siden, Sofiegj skrev: Ja, men når jeg har bestått 1.året årstudium så søker man bare seg opp til 2.året? Verre enn det er det ikke. Det stemmer:) Men Siden det er ett fett for deg om du havner i Tr.heim eller Oslo så søk på Universiteter og Høyskoler i nærheten, for å muligens slippe studieavgiften på BI.
Sofiegj Skrevet 13. april 2017 #84 Skrevet 13. april 2017 1 minutt siden, frøken_1975 skrev: Det stemmer:) Men Siden det er ett fett for deg om du havner i Tr.heim eller Oslo så søk på Universiteter og Høyskoler i nærheten, for å muligens slippe studieavgiften på BI. Hvilken studieavgift? Er vel bare lånet man må tilbakebetale og ikke stipendet. Lånet er vel 120.000kr? Er vel bare å jobbe i et år også tilbakebetale. Er det noe frist for når man må tilbakebetale det lånet?
Gjest frøken_1975 Skrevet 13. april 2017 #85 Skrevet 13. april 2017 På BI koster det 68.200,- for å gå der i 3 år. Med mindre du bor hjemme og har foreldre som betaler alt, så må du bruke studielån for å betale husleie og livsopphold. Da blir det mindre å tilbakebetale hvis du går på HIO f.eks hvor det bare koster 2-300,- pr semester i studieavgift. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/
Sofiegj Skrevet 13. april 2017 #86 Skrevet 13. april 2017 14 minutter siden, frøken_1975 skrev: På BI koster det 68.200,- for å gå der i 3 år. Med mindre du bor hjemme og har foreldre som betaler alt, så må du bruke studielån for å betale husleie og livsopphold. Da blir det mindre å tilbakebetale hvis du går på HIO f.eks hvor det bare koster 2-300,- pr semester i studieavgift. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/ HIO har vel veldig høyt snitt? Men hvordan kan jeg regne ut hvor mye jeg vil få i stipend ca? Må jeg tilbakebetale stipendet også, når jeg er ferdig utdanna?
Gjest frøken_1975 Skrevet 13. april 2017 #87 Skrevet 13. april 2017 Nå skal det sies at jeg går ut i fra at du ikke er ferdig med vgs! Det stemmer at HIO har høyt snitt, men jobb HARDT de neste månedene så kanskje du greier det? https://stottekalk.lanekassen.no/ Stipend trenger du ikke å tilbakebetale, men husker ikke helt hvordan det er med omgjøring av lån til stipend osv.
Sofiegj Skrevet 13. april 2017 #88 Skrevet 13. april 2017 6 minutter siden, frøken_1975 skrev: Nå skal det sies at jeg går ut i fra at du ikke er ferdig med vgs! Det stemmer at HIO har høyt snitt, men jobb HARDT de neste månedene så kanskje du greier det? https://stottekalk.lanekassen.no/ Stipend trenger du ikke å tilbakebetale, men husker ikke helt hvordan det er med omgjøring av lån til stipend osv. Jeg bør vel kanskje bare søke nå, så kan jeg søke om stipend og lån imorra på lånekassen?
Gjest frøken_1975 Skrevet 13. april 2017 #89 Skrevet 13. april 2017 Få unna søknaden til Samordna Opptak og BI nå, så slipper du å tenke mer på det. Du kan ikke søke om studielån/stipend før du har fått en studieplass.
Sofiegj Skrevet 13. april 2017 #90 Skrevet 13. april 2017 Akkurat nå, frøken_1975 skrev: Få unna søknaden til Samordna Opptak og BI nå, så slipper du å tenke mer på det. Du kan ikke søke om studielån/stipend før du har fått en studieplass. Får man noe bekreftelse på at man har søkt? Brev i posten eller på mail?
Gjest frøken_1975 Skrevet 13. april 2017 #91 Skrevet 13. april 2017 Antakeligvis på mail. Vet ikke hvordan det er lenger.
Sofiegj Skrevet 13. april 2017 #92 Skrevet 13. april 2017 2 minutter siden, frøken_1975 skrev: Antakeligvis på mail. Vet ikke hvordan det er lenger. Fordi jeg kommer på det punktet der det står "dokumentasjon" og der står det at jeg må sende inn vitnemål? Men jeg har ikke fått det enda. Kan jeg legge det inn senere?
Gjest frøken_1975 Skrevet 13. april 2017 #93 Skrevet 13. april 2017 Det står at du skal krysse av for at du fullfører vgs senere i år, på listen over hva som må lastes opp i søknaden.
Sofiegj Skrevet 13. april 2017 #94 Skrevet 13. april 2017 1 minutt siden, frøken_1975 skrev: Det står at du skal krysse av for at du fullfører vgs senere i år, på listen over hva som må lastes opp i søknaden. Ja, men det står fortsatt: Alle obligatoriske dokumenter til søknaden må være lastet opp elektronisk før søknadsbehandlingen påbegynnes. Dokumentasjonen som lastes opp må være skannede originaldokumenter. Vi gjør oppmerksom på at utskrifter fra Nasjonal vintemåldatabase ikke godkjennes. Du må til enhver tid kunne fremvise originaldokumenter for kontroll på forespørsel. Dokumentasjonen som lastes opp må være en av følgende filtyper: pdf, doc, docx, odf, tiff, jpeg eller jpg
Gjest frøken_1975 Skrevet 13. april 2017 #95 Skrevet 13. april 2017 Da kan jeg dessverre ikke hjelpe deg, siden jeg ikke kan logge på. I følge brukerveiledning så skulle man bare krysse av for at man ikke har fullført vgs.
Ankimaki Skrevet 13. april 2017 #96 Skrevet 13. april 2017 1. Trondheim er etter min mening bedre enn Oslo, fordi studentmiljøet er bedre der. Det er bra uteliv, og man blir bedre kjent med hverandre fordi mange flytter dit for å studere og kjenner gjerne ingen. 2. Årsenhet er når du studerer ett år, gjerne som et forkurs for å komme inn på 3 årlig bachelor. Det er ofte for de som ikke har høyt nok snitt til vanlig bachelor. Nå vet jeg ikke hvordan det er med BI, men normalt vil ikke årsenhet si at du går første året, og så neste år går du andre året. Det er som regel ett år, hvor du lærer en del innenfor retningen du har valgt, men det gir deg ikke grad eller rett til å hoppe over i bachelor-studiet 2 året. Da må du begynne på nytt igjen. 3. Man får bekreftelse på at man har søkt på samordna opptak sine sider. Du kan logge av og på når du ønsker og sjekke at du har sendt søknad. 4. Ettersending av dokumentasjon pleier å kunne gjøres etter at du har fått vitnemål. Mulig at du må krysse av for at du ikke er ferdig med vgs. 5. Ang lån, så får man som regel 2 lån når man velger BI. Ett lån som er til skolepenger, og ett lån som de fleste studenter får til livsopphold. Du kan enkelt gå på lånekassen sine sider og finne kalkulatorer for hvor mye du vil å i støtte. Nå har jeg ikke sjekket, men det lånet til livsopphold er på rundt 100.000 for 2 semestre. Da får man ca 20.000 i august/sep og i januar. Sep til des og feb til mai er det rundt 7800 man får utbetalt. Av disse 100.000 kan 40% omgjøres til stipend om man står på eksamene. Resten er lån. Alle pengene du får til BI er lån. 6. Nedbetaling skjer etter endt studie. Du får nedbetalingsplan fra lånekassen. 7. Nå er det nye regler ang sommeren, men du må belage deg på at du ikke får utbetalt særlig studielån i juni og juli. Tror de skal øke lånet litt hvert år, men du må nok fortsatt jobbe for å kunne leve. Håper jeg har svart på noen av spm dine 1
Sofiegj Skrevet 13. april 2017 #97 Skrevet 13. april 2017 2 minutter siden, Ankimaki skrev: 1. Trondheim er etter min mening bedre enn Oslo, fordi studentmiljøet er bedre der. Det er bra uteliv, og man blir bedre kjent med hverandre fordi mange flytter dit for å studere og kjenner gjerne ingen. 2. Årsenhet er når du studerer ett år, gjerne som et forkurs for å komme inn på 3 årlig bachelor. Det er ofte for de som ikke har høyt nok snitt til vanlig bachelor. Nå vet jeg ikke hvordan det er med BI, men normalt vil ikke årsenhet si at du går første året, og så neste år går du andre året. Det er som regel ett år, hvor du lærer en del innenfor retningen du har valgt, men det gir deg ikke grad eller rett til å hoppe over i bachelor-studiet 2 året. Da må du begynne på nytt igjen. 3. Man får bekreftelse på at man har søkt på samordna opptak sine sider. Du kan logge av og på når du ønsker og sjekke at du har sendt søknad. 4. Ettersending av dokumentasjon pleier å kunne gjøres etter at du har fått vitnemål. Mulig at du må krysse av for at du ikke er ferdig med vgs. 5. Ang lån, så får man som regel 2 lån når man velger BI. Ett lån som er til skolepenger, og ett lån som de fleste studenter får til livsopphold. Du kan enkelt gå på lånekassen sine sider og finne kalkulatorer for hvor mye du vil å i støtte. Nå har jeg ikke sjekket, men det lånet til livsopphold er på rundt 100.000 for 2 semestre. Da får man ca 20.000 i august/sep og i januar. Sep til des og feb til mai er det rundt 7800 man får utbetalt. Av disse 100.000 kan 40% omgjøres til stipend om man står på eksamene. Resten er lån. Alle pengene du får til BI er lån. 6. Nedbetaling skjer etter endt studie. Du får nedbetalingsplan fra lånekassen. 7. Nå er det nye regler ang sommeren, men du må belage deg på at du ikke får utbetalt særlig studielån i juni og juli. Tror de skal øke lånet litt hvert år, men du må nok fortsatt jobbe for å kunne leve. Håper jeg har svart på noen av spm dine Tuuusen takk!! Nydelig svar! Ja, jeg gikk for Trondheim, har samme inntrykk som du selv sier der ;). Oslo er vel også vanskeligere å komme inn på BI, de krever vel litt høyere snitt enn i Trondheim, mtp på at det naturlig nok er flere søkere der? Er det noe spesifikt snitt for å komme inn på BI? Jeg tok markedsføringledelse Trondheim. Har hørt rykter om at man må minum ha 3,5 i snitt? Eller kan man komme inn der med 2 i snitt også, sålenge det er ledige plasser?
Ankimaki Skrevet 13. april 2017 #98 Skrevet 13. april 2017 (endret) 3 timer siden, Sofiegj skrev: Tuuusen takk!! Nydelig svar! Ja, jeg gikk for Trondheim, har samme inntrykk som du selv sier der ;). Oslo er vel også vanskeligere å komme inn på BI, de krever vel litt høyere snitt enn i Trondheim, mtp på at det naturlig nok er flere søkere der? Er det noe spesifikt snitt for å komme inn på BI? Jeg tok markedsføringledelse Trondheim. Har hørt rykter om at man må minum ha 3,5 i snitt? Eller kan man komme inn der med 2 i snitt også, sålenge det er ledige plasser? Jeg vet desverre ikke noe om snitt. Har hørt at man trenger studiekompetanse og muligens noen realfag i enkelte studieløp, men jeg kan ikke si hva snittet er. Regner med at du kan finne det ut på BI sine sider da, det bør stå opptakskrav. Tenker det samme som deg ang at det sikkert er enklere å komme inn i Trondheim, men søk gjerne andre steder i landet også for å være sikker. Det er mange som ikke kommer inn i ønsket by, og må ta første året i en man kanskje ikke var så giret på. Men da kan du søke deg over til den byen du vil til, på andre året ☺ Det jeg har erfart er at man finner seg som oftest til rette uansett hvor man havner, hvis man er litt sosial og tørr å gå litt ut av komfortsonen sin. Endret 13. april 2017 av Ankimaki
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #99 Skrevet 14. april 2017 I en artikkel i E24 som er nylig skrevet står de følgendet: Vurderer du økonomi? Tenker du derimot på å utdanne deg innen økonomi og administrasjon, bør du kanskje revurdere retningen dersom du er opptatt av trygge jobbutsikter. Ifølge SSB har svært mange unge tatt denne utdannelsen de siste årene, allerede nå er det flere utdannede innenfor denne retningen enn det er behov for. De spår at gapet mellom arbeidsstyrke og etterspørsel vil være fire ganger så stort i 2035 som det er i dag. Saltvedt er ikke overrasket over dette. – Vi kommer til å ha et mye mer automatisert samfunn i fremtiden. Etterspørselen etter de tradisjonelle økonomene vil endre seg. Vi kommer for eksempel ikke til å trenge økonomimedarbeidere i en bank, og typiske trading-desker vil falle bort. Anonymkode: 1ae20...961
Sofiegj Skrevet 14. april 2017 #100 Skrevet 14. april 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: I en artikkel i E24 som er nylig skrevet står de følgendet: Vurderer du økonomi? Tenker du derimot på å utdanne deg innen økonomi og administrasjon, bør du kanskje revurdere retningen dersom du er opptatt av trygge jobbutsikter. Ifølge SSB har svært mange unge tatt denne utdannelsen de siste årene, allerede nå er det flere utdannede innenfor denne retningen enn det er behov for. De spår at gapet mellom arbeidsstyrke og etterspørsel vil være fire ganger så stort i 2035 som det er i dag. Saltvedt er ikke overrasket over dette. – Vi kommer til å ha et mye mer automatisert samfunn i fremtiden. Etterspørselen etter de tradisjonelle økonomene vil endre seg. Vi kommer for eksempel ikke til å trenge økonomimedarbeidere i en bank, og typiske trading-desker vil falle bort. Anonymkode: 1ae20...961 Jeg kjørte på med markedsføirngledelse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå