Gå til innhold

Dårlig gave?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ræl? Virkelig? Votter man kjøper til 49 kr på Europris er ræl, hjemmestrikkede votter i kvalitetsgarn er alt annet enn ræl. Venninnen min har flere par  votter hun bruker jevnlig, så føler meg trygg på at det er hennes stil. Hun er utakknemlig fordi hun hadde sett for seg en stor pengeseddel, ikke votter. Det hadde ikke gjort noen forskjell om jeg hadde kjøpt noe til 350 kr, hun hadde nok vært like "skuffet" fordi det ikke oppfylte hennes krav til hva en slik gave skal koste. 

Men godt å høre at du hadde hatt vett nok til å sende takkekort ☺

Ts

Anonymkode: 78df9...ade

Jeg synes du virker motbydelig i din holdning. Javel, så brukte du timer på å strikke et par votter som du trodde at venninnen din skulle kaste seg i halsen din og takke deg for, men da hun ikke gjorde det, så sprang du inn på KG for å lufte ut hatet ditt, og få litt sympati. 

Hun spurte spesifikt etter penger, men likevel så gikk du imot hennes ønsker og ga henne noe hun ikke trengte eller hadde bedt om. Du mente at votter var en bedre gave å gi enn penger, men hvorfor det??? Du gjør deg jo ikke til mindre "fattig" ved å komme med votter! fremfor penger selv om du bare hadde 350,- kroner å avse.

Når du får klar beskjed fra en venninne om hva hun egentlig ønsker seg, og du går hardt imot dette ønsket for så å sutre og klage her inne, så føler jeg faktisk mest sympati for venninnen din. Votter var ikke på hennes ønskeliste, men penger, og det spesifiserte hun overfor deg, så jeg klarer ikke å forstå hvorfor du trodde at du skulle komme seirende ut av dette.

Anonymkode: 530a1...cd6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du virker motbydelig i din holdning. Javel, så brukte du timer på å strikke et par votter som du trodde at venninnen din skulle kaste seg i halsen din og takke deg for, men da hun ikke gjorde det, så sprang du inn på KG for å lufte ut hatet ditt, og få litt sympati. 

Hun spurte spesifikt etter penger, men likevel så gikk du imot hennes ønsker og ga henne noe hun ikke trengte eller hadde bedt om. Du mente at votter var en bedre gave å gi enn penger, men hvorfor det??? Du gjør deg jo ikke til mindre "fattig" ved å komme med votter! fremfor penger selv om du bare hadde 350,- kroner å avse.

Når du får klar beskjed fra en venninne om hva hun egentlig ønsker seg, og du går hardt imot dette ønsket for så å sutre og klage her inne, så føler jeg faktisk mest sympati for venninnen din. Votter var ikke på hennes ønskeliste, men penger, og det spesifiserte hun overfor deg, så jeg klarer ikke å forstå hvorfor du trodde at du skulle komme seirende ut av dette.

Gratulerer med bryllupet. 

Anonymkode: df387...fe3

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes brudeparet viser utrolig dårlig folkeskikk ved å snakke dårlig om gaven til andre, og å ikke takke deg for bryllupsgaven som du har laget. Likevel mener jeg du har bommet litt på gaven du valgte å gi. Tar man sjansen på å gi noe håndlaget, utenfor ønskeliste og som selvsagt ikke kan byttes, så bør man være 150% sikker på mottakers smak og at mottaker trenger eller ønsker seg det. 

Anonymkode: d2987...eef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Æsj! hold kjeft!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg synes venninnen din er uhøflig. Men hvis jeg spesifiserer hva jeg ønsker meg, forventer jeg å få akkurat det siden jeg kan ha en tanke bak det. Hva er ellers vitsen med å ønske seg noe? Av en eller annen grunn er det noen i min slekt som mener at lysestaker er alrighte gaver. Så jeg får to eller tre av dem hvert år til jul. Hva i all verden skal jeg gjøre? Jeg trenger ikke lysestaker. Jeg drukner i dem.

Så "forpliktelsen" er nok i min verden slik at dersom jeg ønsker at folk skal respektere min ønskeliste, så respekterer jeg deres. Jeg kan ikke fordra brudepar som har som eneste ønske "penger" selv, men hvis det er det de ønsker så blir de "avspist" med det beløpet jeg hadde tenkt å gi i penger. Dvs kr 350 hvis det var jeg hadde tenkt å gi og hadde råd til. Hvis du synes det er så flaut å gi etter evne må du gjøre noe med din følelse.

Jeg gjentar at jeg forstår tanken din bak gaven og at venninnen din er svært uhøflig og utakknemlig.

Det forstod jeg i det opprinnelige innlegget ditt også, beklager at jeg ikke gjorde det tydelig i svaret mitt. 

Skjønner veldig godt at å få lysestaker år etter år ikke er så moro. Jeg mener likevel det er en forskjell på det (i ditt tilfelle kan det jo nesten virke som om de du får lysestakene av ikke tenker eller husker at du har fått det tidligere) og den ene gaven jeg ga til venninnen min som jeg virkelig "la sjela" i. Ble såret av at hun ikke evner å se dette og over at hun snakker dritt om den til andre. 

Vi er uenige om ønsker/oppfyllelse av disse, men det er jo helt greit ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er en kjempe fin gave! Er det mulig at hun bare har glemt takkekortet/det har forsvunnet i posten? Det skjedde med oss da vi sendte til noen i familien. Det med baksnakkingen er uansett helt uakseptabelt.

Anonymkode: 8782c...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Motbydelig? Fordi hun ikke ga brudeparet penger?!? Det var det jo også flere av de andre gjestene som ikke gjorde. Ønskelister er veiledende,  ikke forpliktende. Man er ikke motbydelig selv om man ikke gir noen det de har sagt de ønsker seg,  og blir skuffet over å ikke få takkekort for bryllupsgaven man ga. Ts har sagt hvorfor hun ikke ga penger. Fordi hun "bare" hadde råd til 350 kroner. Vottene er verdt langt mer. Slike ting er ikke akkurat billig å kjøpe på Husfliden. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det forstod jeg i det opprinnelige innlegget ditt også, beklager at jeg ikke gjorde det tydelig i svaret mitt. 

Skjønner veldig godt at å få lysestaker år etter år ikke er så moro. Jeg mener likevel det er en forskjell på det (i ditt tilfelle kan det jo nesten virke som om de du får lysestakene av ikke tenker eller husker at du har fått det tidligere) og den ene gaven jeg ga til venninnen min som jeg virkelig "la sjela" i. Ble såret av at hun ikke evner å se dette og over at hun snakker dritt om den til andre. 

Vi er uenige om ønsker/oppfyllelse av disse, men det er jo helt greit ☺

Er du såret over at hun synes det du laget var stygt eller fordi hun snakket stygt om det til andre? 

Jeg er både enig og uenig med deg. Jeg hater å få hjemmelagede gaver fordi jeg ofte syns det er noe ræl. Det er også ofte mye følelser inne i bildet med slike gaver og mange blir fornærmet når man ikke får den responsen som er forventet. Jeg setter pris på tanken/arbeidet bak slik, selv om jeg ikke liker gaven, for det er faktisk tanken som teller. Personlig er jeg ikke interessert i å ha ett maleri jeg er sånn passe fornøyd med på veggen bare fordi noen jeg kjenner har malt det, uansett hvor fint det er i andre sine øyne eller hvor profesjonell kunstner personen evt er(bare ett eksempel). Slike hjemmelagde gaver kan ikke byttes og heller ikke kastes, så for mange blir det bare rot i skuffer, noe som er irriterende. Ett personlig kort evt "gavekort" på opplevelser sammen er ofte den beste gaven man kan få, helt gratis er det også :) 

Her har du jo tydelig bommet, uansett hvor mange andre hjemmestrikkede votter hun har og bruker. Virker på flere av svarene dine at du går veldig i forsvarsmodus med en gang noen nevner at du kanskje gjorde en liten bommert her, men det er jo også det som er "faren" med hjemmelagde gaver. 

MEN at hun ikke takker pent, unngår å sende takkekort og regelrett baksnakker gaven din til andre er HELT uakseptabelt!! Dette hadde jeg uten tvil tatt opp med henne. Slike folk fortjener å få hørt det, for uansett hvor lite glad man blir for selve gaven så viser man det ikke utad og setter pris på tanken bak. 

Anonymkode: 89c95...517

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 17.4.2017 den 21.54, Blondie65 skrev:

Jeg synes venninnen din er uhøflig. Men hvis jeg spesifiserer hva jeg ønsker meg, forventer jeg å få akkurat det siden jeg kan ha en tanke bak det. Hva er ellers vitsen med å ønske seg noe? Av en eller annen grunn er det noen i min slekt som mener at lysestaker er alrighte gaver. Så jeg får to eller tre av dem hvert år til jul. Hva i all verden skal jeg gjøre? Jeg trenger ikke lysestaker. Jeg drukner i dem.

Så "forpliktelsen" er nok i min verden slik at dersom jeg ønsker at folk skal respektere min ønskeliste, så respekterer jeg deres. Jeg kan ikke fordra brudepar som har som eneste ønske "penger" selv, men hvis det er det de ønsker så blir de "avspist" med det beløpet jeg hadde tenkt å gi i penger. Dvs kr 350 hvis det var jeg hadde tenkt å gi og hadde råd til. Hvis du synes det er så flaut å gi etter evne må du gjøre noe med din følelse.

Jeg gjentar at jeg forstår tanken din bak gaven og at venninnen din er svært uhøflig og utakknemlig.

Du kjære vene. Voks opp! Du forventer å få akkurat det. Er du 5 år gammel? Du skal ikke forvente en dritt. Kun utakknemlige mennesker forventer noe. Om barna mine kommer til meg og sier "mamma, jeg forventer å få gavene på ønskelisten min til bursdag og jul" så skal jeg love deg at DET BLIR INGEN BURSDAG ELLER JUL. Det værste som finnes er kravstore, utakknemlige drittunger og akkurat nå minner du meg om det. 

I vårt bryllup hadde vi også lister, og siden listene ikke var av de lengste sortene tydde folk til gavekort. Ja, det er kjedelig å få masse gavekort på butikker man har laget en liste for ETTER at listen er kjøpt opp. MEN, man blir jo ikke SUR for det? Det positive er at nå kan vi kjøpe mange gaver fremover for disse gavekortene som er til overs. Supert! Penger spart, penger tjent. 

Vi hadde et ganske så overdådig og dyrt bryllup, men det betyr ikke at vi kan forvente at gjestene skal gi gaver etter vår lommebok. De må gi etter SIN lommebok. Det er tanken som teller! Virker som mange har glemt denne normale tanken for god folkeskikk!

Anonymkode: ad8fc...d31

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 17.4.2017 den 23.12, AnonymBruker skrev:

Er du såret over at hun synes det du laget var stygt eller fordi hun snakket stygt om det til andre? 

Jeg er både enig og uenig med deg. Jeg hater å få hjemmelagede gaver fordi jeg ofte syns det er noe ræl. Det er også ofte mye følelser inne i bildet med slike gaver og mange blir fornærmet når man ikke får den responsen som er forventet. Jeg setter pris på tanken/arbeidet bak slik, selv om jeg ikke liker gaven, for det er faktisk tanken som teller. Personlig er jeg ikke interessert i å ha ett maleri jeg er sånn passe fornøyd med på veggen bare fordi noen jeg kjenner har malt det, uansett hvor fint det er i andre sine øyne eller hvor profesjonell kunstner personen evt er(bare ett eksempel). Slike hjemmelagde gaver kan ikke byttes og heller ikke kastes, så for mange blir det bare rot i skuffer, noe som er irriterende. Ett personlig kort evt "gavekort" på opplevelser sammen er ofte den beste gaven man kan få, helt gratis er det også :) 

Her har du jo tydelig bommet, uansett hvor mange andre hjemmestrikkede votter hun har og bruker. Virker på flere av svarene dine at du går veldig i forsvarsmodus med en gang noen nevner at du kanskje gjorde en liten bommert her, men det er jo også det som er "faren" med hjemmelagde gaver. 

MEN at hun ikke takker pent, unngår å sende takkekort og regelrett baksnakker gaven din til andre er HELT uakseptabelt!! Dette hadde jeg uten tvil tatt opp med henne. Slike folk fortjener å få hørt det, for uansett hvor lite glad man blir for selve gaven så viser man det ikke utad og setter pris på tanken bak. 

Det er jo ganske ufint å snakke nedlatende om gaver man får og i tillegg da ikke gi takkekort. Jeg var heller ikke hundre prosent overlykkelig over alle gavene vi fikk til vårt bryllup heller, men man sier jo ikke det til Gud og hvermann for det. Uansett så får alle som har gitt oss gave, stor som liten, takkekort. De som ikke ga får ikke takkekort. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 10.4.2017 den 15.49, Vackra skrev:

Jeg er sikker på at du har lagt mye innsats i vottene, men jeg er enig med venninnen din. Det er derimot småelig av henne å ikke gi takkekort, og å snakke med andre negativt om gaven. Man viser takknemlighet ovenfor det man får, selv om man "burde" fått en annen gave.

Du kunne gitt 350kr i stedet? 

Enig med deg, bedre å gi noe brudeparet ønsker seg og setter pris på. dette vitner til at dere ikke er gode venninner siden du ikke vistse at dette ikke kom til bli satt pris på, eller ikke brydde deg om det.

men måten hun oppfører seg på er veldig ufin.

Anonymkode: 3c981...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 12.4.2017 den 14.19, Blondie65 skrev:

Jeg synes tanken din bak gaven var svært god. Men jeg synes likevel du bommet da de helt eksplisitt ønsket seg penger. Helt åpenbart har du brukt tid og penger på noe venninnen din ikke bryr seg om.

Men å ikke takke for en gave med takkekort, det er uhøflig og smålig og viser at venninnen din ikke har folkeskikk.

enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 17.4.2017 den 21.25, AnonymBruker skrev:

Og man er forpliktet til å gi det folk ønsker seg, eller?

Nei,men vil heller gi noe som blir brukt og satt pris på av mottaker, og det bryr du tydeligvis ikke noe om.

Da vil jeg påstå at du er nesten like dårlig venn,hvis du ikke gidder tenke på hva dine venner og familier vil og ønsker,

det er visst dine behov som telles mest, er det ikke?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 17.4.2017 den 21.54, Blondie65 skrev:

enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke hadde blitt så veldig happy hvis jeg fikk votter i gave, da jeg aldri bruker votter og de hadde bare blitt liggende nederst i skuffen. 

Nå som det er sagt, så hadde jeg så klart sendt takkekort og ikke sagt til andre jeg ikke likte gaven.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Blondie65
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kjære vene. Voks opp! Du forventer å få akkurat det. Er du 5 år gammel? Du skal ikke forvente en dritt. Kun utakknemlige mennesker forventer noe. Om barna mine kommer til meg og sier "mamma, jeg forventer å få gavene på ønskelisten min til bursdag og jul" så skal jeg love deg at DET BLIR INGEN BURSDAG ELLER JUL. Det værste som finnes er kravstore, utakknemlige drittunger og akkurat nå minner du meg om det. 

I vårt bryllup hadde vi også lister, og siden listene ikke var av de lengste sortene tydde folk til gavekort. Ja, det er kjedelig å få masse gavekort på butikker man har laget en liste for ETTER at listen er kjøpt opp. MEN, man blir jo ikke SUR for det? Det positive er at nå kan vi kjøpe mange gaver fremover for disse gavekortene som er til overs. Supert! Penger spart, penger tjent. 

Vi hadde et ganske så overdådig og dyrt bryllup, men det betyr ikke at vi kan forvente at gjestene skal gi gaver etter vår lommebok. De må gi etter SIN lommebok. Det er tanken som teller! Virker som mange har glemt denne normale tanken for god folkeskikk!

Hvor står det at jeg ikke ønsker gaver etter giverens lommebok? Jeg blir like glad for en gave til kr 20 som en dyrere en dersom det er en fornuftig tanke bak. Hjemmestrikket klut? Kjempefint! 3 nye lysestaker hvert år? Nei takk altså. Spør meg heller hva jeg ønsker hvis det er så vanskelig.

Og hvor står det at jeg blir sur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tro du må roe deg litt. :) Trenger ikke å ta sånn på vei

Anonymkode: 1e4ca...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ganske ufint å snakke nedlatende om gaver man får og i tillegg da ikke gi takkekort. Jeg var heller ikke hundre prosent overlykkelig over alle gavene vi fikk til vårt bryllup heller, men man sier jo ikke det til Gud og hvermann for det. Uansett så får alle som har gitt oss gave, stor som liten, takkekort. De som ikke ga får ikke takkekort. 

Jeg skriver jo dette i innlegget du siterte? Ro ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tro du må roe deg litt. :) Trenger ikke å ta sånn på vei

Anonymkode: 1e4ca...f72

Jeg er nok ikke hissig, lille venn. Men det virker som alt for mange forventer alt for mye nå til dags. Blir rett og slett provosert over utakknemligheten visse mennesker har!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...