Gå til innhold

Dårlig gave?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var for en stund siden i bryllup hos en relativt god venninne og hennes mann. De ønsket seg penger i bryllupsgave, hvilket jeg i utgangspunktet ikke synes så mye om, særlig fordi jeg ikke har veldig god råd. Ved å gi penger følte jeg at det ville bli veldig synlig hvor "lite" jeg hadde mulighet til å gi.

Jeg valgte derfor å strikke brudevotter i gave. Dette er votter som i alle fall fra mitt ståsted er ganske flotte, de har masse mønster og jeg hadde også strikket inn brudeparets navn, dato og stedet der de giftet seg. Settet bestod av totalt fem votter - to hver til kvinne og mann og en "kjærlighetsvott", en ekstra stor vott hvor det er plass til å holde hender inne i. Det kostet meg rundt 350 kr i garn, og jeg brukte 100- 150 timer tilsammen på å strikke vottene. 

Jeg var i utgangspunktet veldig fornøyd med gaven, synes den ble både flott og personlig. Men venninnen min er ikke enig... Det var svært mange som ga andre gaver enn pengene de ønsket seg, men jeg er så vidt jeg vet den eneste som ikke har fått takkekort. Snakket med en annen venninne om dette, og hun sa at denne nygifte venninnen hadde sagt det var en dårlig gave og at hun kunne kjøpe votter på HM om det var det hun trengte.

Så, var det en dårlig gave? Jeg trodde virkelig den skulle være litt spesiell, særlig med tanke på at denne venninnen flere ganger har kommentert hvor flink jeg er til å strikke.

Anonymkode: 78df9...ade

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er sikker på at du har lagt mye innsats i vottene, men jeg er enig med venninnen din. Det er derimot småelig av henne å ikke gi takkekort, og å snakke med andre negativt om gaven. Man viser takknemlighet ovenfor det man får, selv om man "burde" fått en annen gave.

Du kunne gitt 350kr i stedet? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det var en flott gave! Dersom du virkelig har et talent for strikking og klarer å produsere noe unikt til brudeparet samt legger inn flere timer på det så er det helt fantastisk :) At bruden ikke likte gaven får så være, hun virker utakknemlig. Alle har tross alt ikke økonomi til å gi dyre gaver og å gi penger er ikke et krav. 

Anonymkode: 4798e...195

• Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Overhodet ikke en dårlig gave, heller vel mer mot at du har en dårlig venninne. 

Anonymkode: 446ec...2af

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Det var en veldig fin gave, venninnen din er utakknemlig.

Endret av Catalina Culès
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
40 minutter siden, Vackra skrev:

Jeg er sikker på at du har lagt mye innsats i vottene, men jeg er enig med venninnen din. Det er derimot småelig av henne å ikke gi takkekort, og å snakke med andre negativt om gaven. Man viser takknemlighet ovenfor det man får, selv om man "burde" fått en annen gave.

Fordi du mener at andre menensker er pliktig til å gi deg gaver om du gifter deg? Fordi du syns det er helt på sin plass at mennesker skal tilfredsstille deg og dine behov?

Det viktigste er ikke vennskap, at man kom i bryllupet eller at man bryr seg om hverandre- det er hvilken gave man gir. Penger, penger, penger. Hvem bryr seg om mennesker når man kan bade i materielle goder?

Anonymkode: c3e8f...3e3

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var for en stund siden i bryllup hos en relativt god venninne og hennes mann. De ønsket seg penger i bryllupsgave, hvilket jeg i utgangspunktet ikke synes så mye om, særlig fordi jeg ikke har veldig god råd. Ved å gi penger følte jeg at det ville bli veldig synlig hvor "lite" jeg hadde mulighet til å gi.

Jeg valgte derfor å strikke brudevotter i gave. Dette er votter som i alle fall fra mitt ståsted er ganske flotte, de har masse mønster og jeg hadde også strikket inn brudeparets navn, dato og stedet der de giftet seg. Settet bestod av totalt fem votter - to hver til kvinne og mann og en "kjærlighetsvott", en ekstra stor vott hvor det er plass til å holde hender inne i. Det kostet meg rundt 350 kr i garn, og jeg brukte 100- 150 timer tilsammen på å strikke vottene. 

Jeg var i utgangspunktet veldig fornøyd med gaven, synes den ble både flott og personlig. Men venninnen min er ikke enig... Det var svært mange som ga andre gaver enn pengene de ønsket seg, men jeg er så vidt jeg vet den eneste som ikke har fått takkekort. Snakket med en annen venninne om dette, og hun sa at denne nygifte venninnen hadde sagt det var en dårlig gave og at hun kunne kjøpe votter på HM om det var det hun trengte.

Så, var det en dårlig gave? Jeg trodde virkelig den skulle være litt spesiell, særlig med tanke på at denne venninnen flere ganger har kommentert hvor flink jeg er til å strikke.

Jeg blir helt oppgitt. Tenk å være så utakknemmelig at man ikke engang gir et takkekort, og baksnakker gaven ovenfor andre! Strikkevotter er kanskje ikke det man forventer å få i bryllupsgave, men hvorfor ikke? Alle har ikke like god råd,  men her hadde du lagt mye tid og omtanke i gaven, noe venninnen din burde ha satt pris på. Men enkelte klarer ikke å sette pris på annet enn det som har stor økonomisk verdi. Og blir sure når de føler de har fått "for lite". Bryllup handler vel om å komme sammen og feire kjærligheten mellom brudeparet, ikke om å konkurrere om å gi den dyreste gaven! Gjestene gir etter lommeboka og så får jammen brudeparet sende takkekort til ALLE de har fått gave fra. De utelater ikke en person for å demonstrere sin misnøye med gaven. Jeg skjønner ikke at noen kan tenke tanken en gang. Jeg skjønner at det føles sårt, men synes du skal prøve å heve deg over det. Det er venninnen din som dummer seg ut her. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syntes det var en flott gave :) 

Venninna di er utakknemlig. Man takker for gaver selv om man ikke liker gaven. Du har ikke så mye å rutte med og har brukt 350 kr. i garn og masse tid og omtanke på å lage en personlig gave. Jeg syntes "venninna" di burde skamme seg, samt at hun burde ha fått et kurs i takt og tone i bryllupsgave. 

Forhåpentligvis er hun nå en eks-venninne. 

Anonymkode: c6c69...d73

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Thyra skrev:

Jeg blir helt oppgitt. Tenk å være så utakknemmelig at man ikke engang gir et takkekort, og baksnakker gaven ovenfor andre! Strikkevotter er kanskje ikke det man forventer å få i bryllupsgave, men hvorfor ikke? Alle har ikke like god råd,  men her hadde du lagt mye tid og omtanke i gaven, noe venninnen din burde ha satt pris på. Men enkelte klarer ikke å sette pris på annet enn det som har stor økonomisk verdi. Og blir sure når de føler de har fått "for lite". Bryllup handler vel om å komme sammen og feire kjærligheten mellom brudeparet, ikke om å konkurrere om å gi den dyreste gaven! Gjestene gir etter lommeboka og så får jammen brudeparet sende takkekort til ALLE de har fått gave fra. De utelater ikke en person for å demonstrere sin misnøye med gaven. Jeg skjønner ikke at noen kan tenke tanken en gang. Jeg skjønner at det føles sårt, men synes du skal prøve å heve deg over det. Det er venninnen din som dummer seg ut her. 

Takk <3 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det var en flott gave :) 

Venninna di er utakknemlig. Man takker for gaver selv om man ikke liker gaven. Du har ikke så mye å rutte med og har brukt 350 kr. i garn og masse tid og omtanke på å lage en personlig gave. Jeg syntes "venninna" di burde skamme seg, samt at hun burde ha fått et kurs i takt og tone i bryllupsgave. 

Forhåpentligvis er hun nå en eks-venninne. 

Anonymkode: c6c69...d73

Tusen takk :) Har bestemt meg for å heve meg over det og prøve å glemme det litt, men dersom det kommer opp kommer jeg til å fortelle henne akkurat hva jeg mener, ja! 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

Blir helt målløs av dette, jeg hadde blitt rørt om noen hadde strikket slike votter til meg. Hvis hun vet at du har dårlig råd burde hun iallefall satt pris på det. Hun høres ut som hun er mest opptatt av status og penger og at det at noen bryr seg går henne hus forbi. Trist for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
56 minutter siden, Vackra skrev:

Hvorfor er det en dårlig gave? Jeg prøvde å gjøre det beste ut av situasjonen. 

Og å gi 350 kr? Når andre gir 500-1000 og kanskje enda mer? Det synes jeg hadde blitt ubehagelig, dessuten ville også det garantert blitt kommentert av den nygifte..

TS

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cocosa

Jeg synes det var en fantastisk flott gave! Personlig og hjemmelaget. Og selvsagt skal man takke uansett om man liker gaven eller ikke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen din er jo en ekte bridezilla av dimensjoner! :daane:

Håndlaget gave som du har brukt omtrent et helt månedsverk på å skape, - og hun sutrer.

Jeg hadde blitt rørt om du hadde vært min venninne :lillesky2:Prøv å heve deg over manglende folkeskikk og "dollarøyne", TS.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Æh, så innmari grusomt gjort av "venninnen" din. Jeg hadde blitt så glad for den gaven!! Hva å ta samme mynt tilbake? Si at du har skjønt at gaven ikke falt i smak og at du gjerne tar den gjerne tilbake, og rekker opp navn/dato og gir den til noen som virkelig er takknemlig? :)

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var en fin gave til en utakknemlig venninne. Hev deg over det.

Endret av emilie123
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes du ga en gjennomtenkt og kjempefin gave Ts. Jeg ville blitt utrolig glad for å få noe så flott i bryllupsgave. Det er en gave som du har lagt ned mye arbeid i, og gaven vil vare i mange år. Jeg synes din venninne virker umoden og hun er utvilsomt veldig utakknemlig. 

Anonymkode: b9124...407

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...