Gå til innhold

Fant penger, ikke mine, skal jeg beholde?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, lillsunshine skrev:

Det er tydelig at du TS bruker alle argument du kan finne for å rettferdiggjøre at dette er greitt. I tillegg skal du blande dette til tro og religion. Å mene at dette er moralsk galt har da ingenting med noen tro å gjøre, dette er ren og skjær etikk. Du burde ta å lese litt om etikk og moral. 

Uansett hvordan du snur og vender det kan du ikke rettferdiggjøre at det er greitt å ta de pengene. Du kan måtte mene at du har rett på det ene og det andre fordi søsteren oppfører seg sånn og sånn, men det er fortsatt galt å ta penger fra en gave som søsteren din har glemt. At du måtte mene at hun ikke bryr seg om gaven, gjør det ikke mer riktig å ta pengene. Du svarer forøvrig ikke på om du hadde synest det var greitt om tilfellet var motsatt. 

Hadde jeg vært søsteren din hadde jeg blitt veldig skuffet over dine holdninger og verdier. Uansett om jeg hadde hatt behov for pengene eller ikke hadde jeg blitt skuffet over at du valgte å stjele en gave fra meg. 

Dersom det virkelig er sånn at søsteren din ikke bryr seg om eller trenger pengene, så er det jo bare å sende henne en melding og si ta du har funnet en gammel gave. Om hun ikke trenger eller vil ha dem så vil hun jo uansett gi det til deg. Da kan du ta dem med god samvittighet. Om hun derimot vil ha gaven hun har funnet så betyr det jo faktisk at hun bryr seg om gaven likevel og dermed vil det være galt å ta disse selv.

For n'te gang: hun får ikke vite det, som om du hadde vært søsteren min hadde du ikke visst det, og dermed kunne du ikke vært skuffet.

Anonymkode: 83222...3a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står ingenting på pengene. Og du bestemmer selvsagt ingenting.

Ikke bokstavelig på pengene, nei. Men det står vel på gratulasjonskortet?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Snuppah00 skrev:

Håper hun får vite du har stjålet penger fra henne :) 

Med minste hun har installert kamera i øynene mine så hun ser alt jeg ser - hvordan i all verden skal hun kunne få vite om det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For n'te gang: hun får ikke vite det, som om du hadde vært søsteren min hadde du ikke visst det, og dermed kunne du ikke vært skuffet.

Da må jeg bare spørre, som også flere andre har gjort, hvorfor opprettet du denne tråden i det hele tatt, når du hadde bestemt deg for at du skulle beholde pengene?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, lillsunshine skrev:

Ok. Så du innrømmer at du er et dårlig menneske, at moralen faller pga. sosialt og økonomisk fall, og at dette ikke gjør deg noe, og at du er tilbøyelig til å stjele når du har mindre penger. Jeg synest det ser ut som du argumenterer for at du vet at det du gjør er galt og at det egentlig ikke gjør deg noe, og likevel så har du et stort behov for å diskutere om det du gjør er moralsk galt eller ikke. Beklager, at du er fattig og har lite penger gjør det ikke mer greitt. Du vet rett og slett at dette ikke er greitt, og at du ikke ville gjort det om du hadde hatt mer penger å rutte med. Dessuten antyder du at du har mer rett på å ta disse pengene enn en person som har nok med penger. Men altså, det har ikke du eller en med mer penger rett til, for det er uansett dine søsters penger.

Personen du svarte her var ikke meg, men en annen som åpenbart så argumenter som støtter mitt syn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Honey Dew skrev:

Ikke så lenge det stod navn på konvolutten/kortet. Når eier kan identifiseres, skal du levere pengene til til de rettmessige eierne

Har du noen gang kjørt i 81 i 80-sonen? Er jo ikke lov, ingen av dere moralister kunne vel finne på å gjøre noe sånt, ikke sant?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alvorlig talt, om jeg ikke hadde funnet dem ville de lagt der i mange tiår til, sikkert helt til tusenlappen hadde vært uten verdi, inflasjon er en ting, at seddelen kunne vært utgått er en annen.

Så i praksis er dette som å finne penger på gata. Hun har dessuten bedre økonomi enn meg og har ikke så mye bruk for de pengene..

Nei det er overhodet ikke det samme da du vet hvem som eier de 1000 kronene, det gjør du ikke om du finner de på gata med mindre du finner en lommebok med id

Anonymkode: ddec9...191

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
59 minutter siden, Chiyo skrev:

TS det galt uansett hvordan du snur og vender på det. Du har lest innlegg etter innlegg hvor folk sier at det er galt, men du tar det ikke til deg. Hvorfor spurte du til å begynne med? Hvis du spør må det være fordi du vet innerst inne at det ikke er greit.

Du sier at du ikke er en dårlig person, men likevel forsvarer du tyveri mot din egen søster. Hvis jeg har hatt 1000 kroner i banken i 10 år, betyr det at noen kan gå inn på min konto og ta det? Er ikke det tyveri og lavmål? Jeg har tusenvis av kroner på en konto jeg ikke tenker på en gang, jeg bruker dem aldri, men ingen kan ta dem av den grunn. Det er mine. 

Du vet at du har pengene, men disse ville bare lagt der for alltid, det er stor forskjell.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang kjørt i 81 i 80-sonen? Er jo ikke lov, ingen av dere moralister kunne vel finne på å gjøre noe sånt, ikke sant?

Går du tom for argumenter nå? Dette spørsmålet har ingen relevans for saken din.

Endret av Arabella
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke negative konsekvenser får det for min søster at jeg fant disse pengene og finner noe å bruke dem på? Ingen i det hele tatt. At det er så moralsk forkastelig er merkelig å begripe. På en skala fra 1 til 10 er det maks en 2'er, men her får man det til å høres ut som det verste et menneske kan begå mot en annen person.

Hør her Mister Utilitarisme, det er ikke konsekvenser som bestemmer om en handling er god eller ikke. Er det mindre fælt å voldta en steril person i koma fordi de ikke ligger merke til det?

Du stjeler fra et menneske, din egen søster, men du syns det er greit fordi hun ikke ligger merke til det. Hva om jeg stjal penger fra bestemors sparekonto når hun levde? Hun var gammel og senil, ville aldri ha funnet ut av det eller merket det på økonomien. Det handler ikke om hva konsekvenser som kommer ut av handlingen, det er handlingen i seg selv. Jeg hadde tigger på gaten før jeg hadde stjålet penger av mine søsken. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det litt feilmargin på speedometeret da. En får heller ikke bot for å kjøre 1 km/t for fort. Å stjele penger er forbudt uansett hvordan du vrir og vender på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Chiyo skrev:

Hør her Mister Utilitarisme, det er ikke konsekvenser som bestemmer om en handling er god eller ikke. Er det mindre fælt å voldta en steril person i koma fordi de ikke ligger merke til det?

Du stjeler fra et menneske, din egen søster, men du syns det er greit fordi hun ikke ligger merke til det. Hva om jeg stjal penger fra bestemors sparekonto når hun levde? Hun var gammel og senil, ville aldri ha funnet ut av det eller merket det på økonomien. Det handler ikke om hva konsekvenser som kommer ut av handlingen, det er handlingen i seg selv. Jeg hadde tigger på gaten før jeg hadde stjålet penger av mine søsken. 

Dette!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alvorlig talt, om jeg ikke hadde funnet dem ville de lagt der i mange tiår til, sikkert helt til tusenlappen hadde vært uten verdi, inflasjon er en ting, at seddelen kunne vært utgått er en annen.

Så i praksis er dette som å finne penger på gata. Hun har dessuten bedre økonomi enn meg og har ikke så mye bruk for de pengene..

Dette er ikke som å finne penger på gata,  nei. Det pleier ikke å stå navn på penger man finner på gata. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk så godt det ville føles å gi de tilbake til rette eier. Ingenting smaker bedre enn ren samvittighet :) Ville aldri gjort meg selv til tyv for et så lavt beløp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun ikke får vite at du har tatt pengene. Men med slike holdninger du har,  er det ikke umulig at hun merker det på andre måter. 

Hva tror du forressten farfaren din ville ha tenkt om han visste? 

Endret av Thyra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spør du oss, når du har bestemt deg for å beholde dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
28 minutter siden, Honey Dew skrev:

Nå er det litt feilmargin på speedometeret da. En får heller ikke bot for å kjøre 1 km/t for fort. Å stjele penger er forbudt uansett hvordan du vrir og vender på det.

Jo, man kan få bot, selv om politiet som regel ikke deler ut bøter for marginale fartsoverskridelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Honey Dew skrev:

Hvorfor spør du oss, når du har bestemt deg for å beholde dem?

Jeg er jo blitt behandlet her som om jeg har gjort det og mer til, så da kan jeg jo like greit gjøre det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ryddet litt i skuffer "hjemme", der fant jeg en konvolutt med bursdagskort og en 1000-lapp inni fra farfar, han pleide alltid å gi penger. Men dette var altså til storesøsteren min.

MEN det er fra, hold dere fast nå, 2009!! Hun kommer jo ikke til å savne de pengene, jeg mener, når hun bare la dem ned og glemte dem!?

Er fortsatt din søsters!

Tenker litt sånn om hvis farfar er død, hva om pengene ikke er glemt men gjemt. Siste lappen fra farfar kanskje?

Endret av Forundret..
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er jo blitt behandlet her som om jeg har gjort det og mer til, så da kan jeg jo like greit gjøre det?

Ehm, du spurte jo om du skal beholde pengene, også blir det sur fordi folk svarer at det er moralsk forkastelig om du gjør det? Du får et ærlig svar på hva folk mener du skal gjøre, men du motsetter deg jo alle de svarene og virker etterhvert veldig bestemt på at du skal gjøre det uansett. Det er ikke du som har blitt behandlet om du har gjort det, det er du som motsetter deg alle ærlige svarene du får, så du er akkurat det offeret du har gjort deg selv til. Men du har jo bare bestemt deg, og nå legger du skylden over på alle andre for at du eventuelt gjør det. Du spurte, du fikk ærlige svar. Så får du gjøre hva du vil med saken, men du kan ikke skylde på at svarene i denne tråden får deg til å gjøre det. 

Anonymkode: d5582...e30

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...