Bambidilla Skrevet 10. april 2017 #81 Del Skrevet 10. april 2017 4 minutter siden, Jerry Lee skrev: Mente innstillingen til enkelte/skremmende mange i denne tråden. Akkurat. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #82 Del Skrevet 10. april 2017 7 minutter siden, Snurrepurre skrev: Du skriver kun for å lette din egen samvittighet, så det gidder jeg ikke respondere på engang. Men på et generelt grunnlag: Ved å stjele pengene, så er man en drittsekk. Men klart - det finnes jo dessverre noen av dem også i samfunnet vårt, og du er da en av dem om du stjeler fra søsteren din. Du kan overbevise deg selv om det så mye du vil, men noe vanlig tyveri gitt de omstendigheter som er, er dette selvsagt ikke. Anonymkode: 83222...3a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #83 Del Skrevet 10. april 2017 8 minutter siden, Outlander skrev: Herregud - seriøs - beholde penger? For noen skikkelig arseholes det er der ute i verden. Ikke noe overraskelse at verden går i dass etter å ha lest denne tråden. Man skulle trodd jeg hadde fundert på å rane en bank, drepe eller voldta noen slik folk holder på her. I stedet sørger jeg for at farfars penger kanskje blir brukt til noe, i stedet for å støve ned i en skuff til seddelen er utgått og ute av verdi. Anonymkode: 83222...3a4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #84 Del Skrevet 10. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man skulle trodd jeg hadde fundert på å rane en bank, drepe eller voldta noen slik folk holder på her. I stedet sørger jeg for at farfars penger kanskje blir brukt til noe, i stedet for å støve ned i en skuff til seddelen er utgått og ute av verdi. Anonymkode: 83222...3a4 Ja du verden, så snill du er. Anonymkode: 9ad15...1f1 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vackra Skrevet 10. april 2017 #85 Del Skrevet 10. april 2017 Er dette engang et spørsmål? Du skal levere de til henne selvfølgelig. Det står til og med navn på pengene. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 10. april 2017 #86 Del Skrevet 10. april 2017 (endret) Jeg hadde ALDRI tatt pengene til en person hvis jeg visste hvem det var! Det er tyveri! Jeg trodde du hadde funnet en hundrings på gaten eller noe. Du kan ikke ta 1000 kroner som din farfar har gitt til din søster. Vil hun ligge merke til det? Nei, hun har sikkert glemt det. Men rett og galt handler ikke om hva man kan komme seg unna med. Har du ikke et moralsk kompass? Endret 10. april 2017 av Chiyo 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 10. april 2017 #87 Del Skrevet 10. april 2017 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man skulle trodd jeg hadde fundert på å rane en bank, drepe eller voldta noen slik folk holder på her. I stedet sørger jeg for at farfars penger kanskje blir brukt til noe, i stedet for å støve ned i en skuff til seddelen er utgått og ute av verdi. Anonymkode: 83222...3a4 Nå må du høre her - dette er søsken din vi snakker om. Bare stjel penge du - og leve med det resten av livet ditt. Men ikke før karma kommer og tar deg. Endret 10. april 2017 av Outlander 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mousj Skrevet 10. april 2017 #88 Del Skrevet 10. april 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer jo ikke til å si noe, så hun får jo aldri vite det. Jeg var litt usikker, derfor jeg skrev om det her inne, men etter å ha lest innleggene til alle dere moralister, som åpenbart (i følge dere selv) lever som Jesus hele gjengen, så faller jeg mer og mer i retning av å ta pengene. Å snakke om verdisyn oppi det hele, herregud, det tar jo helt av! Kanskje bruker jeg det på gave til henne eller barna hennes? Anonymkode: 83222...3a4 Blir handlingen riktig om hun får vite det eller ei? Og hva annet en verdisyn tror du dette handler om? Ingen av dine innlegg antyder noe annet enn at du skal berike deg selv, men det kan jo hende at majoriteten av svarene du har fått kan ha påvirket samvttigheten dn bittelitt, siden du etter hvert har blitt mer agressiv. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillsunshine Skrevet 10. april 2017 #89 Del Skrevet 10. april 2017 (endret) Det er tydelig at du TS bruker alle argument du kan finne for å rettferdiggjøre at dette er greitt. I tillegg skal du blande dette til tro og religion. Å mene at dette er moralsk galt har da ingenting med noen tro å gjøre, dette er ren og skjær etikk. Du burde ta å lese litt om etikk og moral. Uansett hvordan du snur og vender det kan du ikke rettferdiggjøre at det er greitt å ta de pengene. Du kan måtte mene at du har rett på det ene og det andre fordi søsteren oppfører seg sånn og sånn, men det er fortsatt galt å ta penger fra en gave som søsteren din har glemt. At du måtte mene at hun ikke bryr seg om gaven, gjør det ikke mer riktig å ta pengene. Du svarer forøvrig ikke på om du hadde synest det var greitt om tilfellet var motsatt. Hadde jeg vært søsteren din hadde jeg blitt veldig skuffet over dine holdninger og verdier. Uansett om jeg hadde hatt behov for pengene eller ikke hadde jeg blitt skuffet over at du valgte å stjele en gave fra meg. Dersom det virkelig er sånn at søsteren din ikke bryr seg om eller trenger pengene, så er det jo bare å sende henne en melding og si ta du har funnet en gammel gave. Om hun ikke trenger eller vil ha dem så vil hun jo uansett gi det til deg. Da kan du ta dem med god samvittighet. Om hun derimot vil ha gaven hun har funnet så betyr det jo faktisk at hun bryr seg om gaven likevel og dermed vil det være galt å ta disse selv. Endret 10. april 2017 av lillsunshine 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cel Skrevet 10. april 2017 #90 Del Skrevet 10. april 2017 Den NORMALE reaksjonen da du fant pengene ville vært å tatt en telefon eller sendt melding til søsteren din og sagt "hei, jeg fant en konvolutt fra farfar til deg da jeg ryddet litt her! Og gjett hva som var oppi! Penger! 1000 kr faktisk! Kommer innom med de senere Stor klem " Eller noe sånt. Forholdet mellom dere må jo være helt skakkjørt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurrepurre Skrevet 10. april 2017 #91 Del Skrevet 10. april 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan overbevise deg selv om det så mye du vil, men noe vanlig tyveri gitt de omstendigheter som er, er dette selvsagt ikke. Anonymkode: 83222...3a4 Overbevise meg selv? Neida, hos meg er det (heldigvis) ganske instinktivt at man ikke stjeler. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #92 Del Skrevet 10. april 2017 Ge henne pengarna Anonymkode: 12e76...154 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppah00 Skrevet 10. april 2017 #93 Del Skrevet 10. april 2017 Håper hun får vite du har stjålet penger fra henne 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Axl Rose Skrevet 10. april 2017 #94 Del Skrevet 10. april 2017 Serriøst Ts er du så pengegal at du vil stjele gaven til søsteren din? Samme faen om det er flere år siden. Det er hennes. Ikke ditt! Skaff dine egne penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #95 Del Skrevet 10. april 2017 2 timer siden, FrittgåendeBurugle skrev: Herregud, selvsagt skal du ikke ta dem! Jeg er helt sjokkert over at det er så mange som mener det er greit. Bedritne mennesker! 2 timer siden, OPIgirl skrev: Mange av dere som svarer her har moral som ei bskgårdskatte og med fullstendig mangel på samvittighet.Forkastelig. Ikke rart verden er ett jævlig sted. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Denne tråden er bare et bevis på at det finnes mennesker som er skikkelig råtne inn til beinet. Jaja, det er ikke alle som er født med moral. Bare ta dem. Jeg lurer på hvor grensene dine går, når du gjør deg til tyv og stjeler fra din egen søster så har du sikkert stjålet fra både venner og familie før. Hvem vet hva du kan finne på Anonymkode: 7d533...d80 Enkelt å være 'moralsk' når man har god/ brukbar økonomi og/ eller støttende nettverk rundt seg som gjør ting lettere. Når man faller utenfor sosialt og økonomisk faller gjerne også 'moral' tilsvarende. Dess mindre penger jeg har selv, dess mer tilbøyelig er jeg til å stjele, enkelt og greit. Det gjør meg ikke noe at det gjør meg til et dårlig menneske. Og jeg vet mange som sitter på sin høye hest ikke har kjent på kroppen hvordan det er å slite økonomisk. Være student teller ikke da man vet at det er midlertidig og man får aldri kjent på kroppen hvordan det er som hverdag og sannsynlig fremtid. Har selv vært student og det er ikke sammenlignbart, sånn før noen drar "jeg var kjempefattig da jeg var student". Anonymkode: 224c9...284 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #96 Del Skrevet 10. april 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer jo ikke til å si noe, så hun får jo aldri vite det. Jeg var litt usikker, derfor jeg skrev om det her inne, men etter å ha lest innleggene til alle dere moralister, som åpenbart (i følge dere selv) lever som Jesus hele gjengen, så faller jeg mer og mer i retning av å ta pengene. Å snakke om verdisyn oppi det hele, herregud, det tar jo helt av! Kanskje bruker jeg det på gave til henne eller barna hennes? Anonymkode: 83222...3a4 Dette er en av de dummeste ansvarsfraskrivelsene jeg har lest i løpet av mine 8 år på KG. For å oppsummere det du sier: Hvis vi hadde sagt det var greit å beholde pengene, ville du beholdt dem. Når vi nå sier at det ikke er greit å beholde pengene er vi moralister, og du beholder dem. Du hadde altså tenkt å vinne denne samvittighetskampen med deg selv uansett, du trengte bare noen andre å skylde på? Anonymkode: c6014...e5e 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillsunshine Skrevet 10. april 2017 #97 Del Skrevet 10. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enkelt å være 'moralsk' når man har god/ brukbar økonomi og/ eller støttende nettverk rundt seg som gjør ting lettere. Når man faller utenfor sosialt og økonomisk faller gjerne også 'moral' tilsvarende. Dess mindre penger jeg har selv, dess mer tilbøyelig er jeg til å stjele, enkelt og greit. Det gjør meg ikke noe at det gjør meg til et dårlig menneske. Og jeg vet mange som sitter på sin høye hest ikke har kjent på kroppen hvordan det er å slite økonomisk. Være student teller ikke da man vet at det er midlertidig og man får aldri kjent på kroppen hvordan det er som hverdag og sannsynlig fremtid. Har selv vært student og det er ikke sammenlignbart, sånn før noen drar "jeg var kjempefattig da jeg var student". Anonymkode: 224c9...284 Ok. Så du innrømmer at du er et dårlig menneske, at moralen faller pga. sosialt og økonomisk fall, og at dette ikke gjør deg noe, og at du er tilbøyelig til å stjele når du har mindre penger. Jeg synest det ser ut som du argumenterer for at du vet at det du gjør er galt og at det egentlig ikke gjør deg noe, og likevel så har du et stort behov for å diskutere om det du gjør er moralsk galt eller ikke. Beklager, at du er fattig og har lite penger gjør det ikke mer greitt. Du vet rett og slett at dette ikke er greitt, og at du ikke ville gjort det om du hadde hatt mer penger å rutte med. Dessuten antyder du at du har mer rett på å ta disse pengene enn en person som har nok med penger. Men altså, det har ikke du eller en med mer penger rett til, for det er uansett dine søsters penger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea27 Skrevet 10. april 2017 #98 Del Skrevet 10. april 2017 Har du et dårlig forhold til din søster? Mine søsken ville GITT meg 1000 kroner hvis jeg hadde spurt, samme ville jeg gjort til dem. Vil du virkelig gjøre deg til tyv for en liten 1000-lapp? Har du veldig lite penger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #99 Del Skrevet 10. april 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enkelt å være 'moralsk' når man har god/ brukbar økonomi og/ eller støttende nettverk rundt seg som gjør ting lettere. Når man faller utenfor sosialt og økonomisk faller gjerne også 'moral' tilsvarende. Dess mindre penger jeg har selv, dess mer tilbøyelig er jeg til å stjele, enkelt og greit. Det gjør meg ikke noe at det gjør meg til et dårlig menneske. Og jeg vet mange som sitter på sin høye hest ikke har kjent på kroppen hvordan det er å slite økonomisk. Være student teller ikke da man vet at det er midlertidig og man får aldri kjent på kroppen hvordan det er som hverdag og sannsynlig fremtid. Har selv vært student og det er ikke sammenlignbart, sånn før noen drar "jeg var kjempefattig da jeg var student". Anonymkode: 224c9...284 Jeg hadde ikke stjålet fra min egen søster om jeg hadde hatt dårlig økonomi. Jeg hadde spurt henne om jeg kunne låne noe penger til mat hvis det var så gale. En normal person ville ikke latt sin egen bror eller søster sulte i hel. Men om du mener at det er greit å ta 1000 kroner fordi du har lite penger, så er det ikke det. Jo, det gjør det til en dårlig person. En god person hadde spurt om hjelp, om man var en god person ville familien hjulpet deg. Du trenger ikke crack. Anonymkode: 9b407...c9f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #100 Del Skrevet 10. april 2017 Her er forskjell på gode og slemme mennesker. God person tar det han trenger, og bare det han trenger. Slem person er GRÅDIG. Anonymkode: 9b407...c9f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå