AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #181 Del Skrevet 12. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om man glemmer en bok hos noen, og vedkommende man glemte den hos om ni år anser den som sin egen, er det da tyveri? Anonymkode: 83222...3a4 Ja? Om man har mulighet til å levere den tilbake gjør man jo det! Anonymkode: aeff0...0b9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #182 Del Skrevet 12. april 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men argumentasjonen er like dårlig som i de andre innleggene. Anonymkode: 83222...3a4 Jeg er ikke enig. De fleste bruker jo moral som argument, det kan ikke kalles dårlig. Hva mener du ville være gode argumenter? Anonymkode: c6014...e5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #183 Del Skrevet 12. april 2017 Jeg tok noe gammelt skrot jeg fant i skapet hjemme, noen uker senere så hørte jeg noe bråk fra stua, gikk ut for å sjekke og da hadde broren min lett i hele huset og beskyldt foreldrene mine for å ha tatt tingene hans når det var jeg som tok det fordi det var jo så gammelt og jeg trengte det. Måtte levere det tilbake ja Anonymkode: 5a1ed...4e2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amaha Skrevet 12. april 2017 #184 Del Skrevet 12. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjer nok ikke. Men jeg kan jo legge en 50-lapp inni for å se, om hun finner det nevner hun det kanskje ...hva får du ut av tulletråder? Liker du oppmerksomheten? Svarene dine avslører deg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #185 Del Skrevet 12. april 2017 Jeg var en av de som sa de ville tatt pengene, og jeg ser noen spurte hva TS ville gjort om hun fant det var søsteren som stjal fra henne. Om situasjonen var omvendt og jeg fant ut min søster stjal fra meg, så kommer det veldig an på situasjonen hvordan jeg hadde reagert. Om jeg hadde normal inntekt og hun var arbeidsledig/ ufør e.l, så hadde jeg ikke brydd meg. 1000kr er ingenting når man har normal inntekt, men ekstremt mye når man ikke har det. Jeg hadde ikke satt meg til dommer om min søster hadde det lite romslig og jeg tjente nok til å dekke egne behov. Om vi tjente omtrent likt, kunne jeg tenkt det var smålig og hvordan jeg hadde reagert hadde kommet an på forholdet vårt og intensjonene hennes. Dersom hun hadde for vane å snylte på andre, stjele, lyve osv, så hadde det selvsagt vært utelukkende negativt. Men dersom søsteren min hadde flere positive sider hadde jeg nok ikke bært nag. Anonymkode: 224c9...284 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #186 Del Skrevet 12. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg var en av de som sa de ville tatt pengene, og jeg ser noen spurte hva TS ville gjort om hun fant det var søsteren som stjal fra henne. Om situasjonen var omvendt og jeg fant ut min søster stjal fra meg, så kommer det veldig an på situasjonen hvordan jeg hadde reagert. Om jeg hadde normal inntekt og hun var arbeidsledig/ ufør e.l, så hadde jeg ikke brydd meg. 1000kr er ingenting når man har normal inntekt, men ekstremt mye når man ikke har det. Jeg hadde ikke satt meg til dommer om min søster hadde det lite romslig og jeg tjente nok til å dekke egne behov. Om vi tjente omtrent likt, kunne jeg tenkt det var smålig og hvordan jeg hadde reagert hadde kommet an på forholdet vårt og intensjonene hennes. Dersom hun hadde for vane å snylte på andre, stjele, lyve osv, så hadde det selvsagt vært utelukkende negativt. Men dersom søsteren min hadde flere positive sider hadde jeg nok ikke bært nag. Anonymkode: 224c9...284 Kan legge til at vi har jo ikke en kultur i Norge der man gir penger til familie som har mindre. Det er litt interessant, men jeg tror faktisk at for de aller fleste som sliter økonomisk ville det føltes mindre ekkelt å stjele penger familien ikke visste om, enn å tigge om penger. Det er jo til ettertanke mtp samfunnet vi har skapt oss og lever i. Jeg sier ikke at familie burde gi penger til hverandre, bare at det er interessant Anonymkode: 224c9...284 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #187 Del Skrevet 12. april 2017 Det er da ikke greit å ta denne. Hvordan kan noen tenke at det er greit? Man sier i fra. Anonymkode: 82347...09b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest New Girl Skrevet 12. april 2017 #188 Del Skrevet 12. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men argumentasjonen er like dårlig som i de andre innleggene. Anonymkode: 83222...3a4 Trenger du virkelig annet argument enn at det er tyveri? At du stjeler fra søsteren din? For vi er enig i at det er å stjele, ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattugla Skrevet 12. april 2017 #189 Del Skrevet 12. april 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva om jeg ikke hadde ryddet? Da hadde pengene lagt der i noen tiår til. Er det en bedre løsning å bare la de ligge? Skjønner du ikke at denne situasjonen er en helt annen en om jeg hadde tatt penger fra lommeboka hennes? Anonymkode: 83222...3a4 Det finnes en løsning til som flere her har allerede foreslått; fortelle din søster at du har funnet en tusenlapp som hører til henne! At du har ryddet i skuffer og samtidig snoket i konvolutter som er merket med andres navn, betyr ikke at du har et krav på å beholde det som finner seg i det konvoluttet. Det er akkurat som å stjele fra lommeboken hennes. Hvis jeg forstod det riktig, er dette dessuten et hus/leilighet som dere begge to har eierskap i --> hun må kunne oppbevare ting der uten at du føler at du har rett på å stjele de. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #190 Del Skrevet 12. april 2017 4 timer siden, Amaha skrev: ...hva får du ut av tulletråder? Liker du oppmerksomheten? Svarene dine avslører deg Det var en skrivefeil, mente 500-lapp, en 0 som ikke kom med, for det hadde jeg i lommeboka fra før, altså en 500-lapp, tror jeg nevnte det litt tidligere i tråden. En 50-lapp hadde selvsagt vært helt useriøst, farfar gav alltid langt mer enn det. Anonymkode: 83222...3a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #191 Del Skrevet 12. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var en av de som sa de ville tatt pengene, og jeg ser noen spurte hva TS ville gjort om hun fant det var søsteren som stjal fra henne. Om situasjonen var omvendt og jeg fant ut min søster stjal fra meg, så kommer det veldig an på situasjonen hvordan jeg hadde reagert. Om jeg hadde normal inntekt og hun var arbeidsledig/ ufør e.l, så hadde jeg ikke brydd meg. 1000kr er ingenting når man har normal inntekt, men ekstremt mye når man ikke har det. Jeg hadde ikke satt meg til dommer om min søster hadde det lite romslig og jeg tjente nok til å dekke egne behov. Om vi tjente omtrent likt, kunne jeg tenkt det var smålig og hvordan jeg hadde reagert hadde kommet an på forholdet vårt og intensjonene hennes. Dersom hun hadde for vane å snylte på andre, stjele, lyve osv, så hadde det selvsagt vært utelukkende negativt. Men dersom søsteren min hadde flere positive sider hadde jeg nok ikke bært nag. Anonymkode: 224c9...284 Jeg kan jo snu på det selv. Om jeg hadde latt en gave som dette ligge i 8 år, så ville jeg ikke blitt forbannet om jeg hadde fått rede på at noen andre hadde tatt pengene og brukt dem. Faktisk ikke i det hele tatt. Jeg hadde vært flau over at jeg hadde glemt pengene, ev. ikke engang åpnet kortet (mistenker det er hva søsteren min har gjort, ikke åpnet det). Det er kanskje det som ligger bak, tanken på at jeg slett ikke ville blitt forbannet om noen hadde "gjort det samme mot meg". Anonymkode: 83222...3a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #192 Del Skrevet 12. april 2017 1 time siden, Kattugla skrev: Det finnes en løsning til som flere her har allerede foreslått; fortelle din søster at du har funnet en tusenlapp som hører til henne! At du har ryddet i skuffer og samtidig snoket i konvolutter som er merket med andres navn, betyr ikke at du har et krav på å beholde det som finner seg i det konvoluttet. Det er akkurat som å stjele fra lommeboken hennes. Hvis jeg forstod det riktig, er dette dessuten et hus/leilighet som dere begge to har eierskap i --> hun må kunne oppbevare ting der uten at du føler at du har rett på å stjele de. Nei, det er ikke det samme som å ta fra lommeboken hennes. Det ville jeg aldri gjort. Hun "oppbevarer" ikke dette. Hun har glemt at det finnes. Hun fikk en andel av huset etter at dette skjedde. Anonymkode: 83222...3a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #193 Del Skrevet 12. april 2017 3 timer siden, New Girl skrev: Trenger du virkelig annet argument enn at det er tyveri? At du stjeler fra søsteren din? For vi er enig i at det er å stjele, ikke sant? Nei, det er en slags gråsone vil jeg si. Anonymkode: 83222...3a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #194 Del Skrevet 12. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan legge til at vi har jo ikke en kultur i Norge der man gir penger til familie som har mindre. Det er litt interessant, men jeg tror faktisk at for de aller fleste som sliter økonomisk ville det føltes mindre ekkelt å stjele penger familien ikke visste om, enn å tigge om penger. Det er jo til ettertanke mtp samfunnet vi har skapt oss og lever i. Jeg sier ikke at familie burde gi penger til hverandre, bare at det er interessant Anonymkode: 224c9...284 Neivel? I vår familie hjelper vi hverandre om noen sliter, også økonomisk. Men vi stjeler ikke fra hverandre! De aller fleste ville gitt beskjed til søsteren om at pengene var funnet. Noe annet vitner om dårlig moral og elendig familiesamhold. Anonymkode: aeff0...0b9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #195 Del Skrevet 12. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Neivel? I vår familie hjelper vi hverandre om noen sliter, også økonomisk. Men vi stjeler ikke fra hverandre! De aller fleste ville gitt beskjed til søsteren om at pengene var funnet. Noe annet vitner om dårlig moral og elendig familiesamhold. Anonymkode: aeff0...0b9 Er det noen i din familie som sliter økonomisk? Ville du vært villig til å gi 1000kr til søsteren din som var ufør hver måned? Det er så veldig enkelt å si man aldri ville stejele når man har det godt og har en familie som vil hjelpe. Det er utrolig vanskelig for slike mennesker å leve seg inni en hverdag der man ikke har noen, der man bare ser andre mennesker ha det godt og der ingen bryr seg Det er så veldig enkelt å pårope seg moral når man ikke sliter for noe Anonymkode: 224c9...284 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #196 Del Skrevet 12. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det noen i din familie som sliter økonomisk? Ville du vært villig til å gi 1000kr til søsteren din som var ufør hver måned? Det er så veldig enkelt å si man aldri ville stejele når man har det godt og har en familie som vil hjelpe. Det er utrolig vanskelig for slike mennesker å leve seg inni en hverdag der man ikke har noen, der man bare ser andre mennesker ha det godt og der ingen bryr seg Det er så veldig enkelt å pårope seg moral når man ikke sliter for noe Anonymkode: 224c9...284 Hvavet du om hva jeg sliter med eller ikke? De fleste har et eller annet. Å stjele fra sin egen søster er uansett lavmål og vitner om dårlig moral. Anonymkode: aeff0...0b9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #197 Del Skrevet 12. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvavet du om hva jeg sliter med eller ikke? De fleste har et eller annet. Å stjele fra sin egen søster er uansett lavmål og vitner om dårlig moral. Anonymkode: aeff0...0b9 Dette svarer ikke på noen av spørsmålene jeg stiller. Lavmål og dårlig moral sier ingenting. Dette er bare ord som er enkle å gjemme seg bak når livet butter imot. Anonymkode: 224c9...284 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #198 Del Skrevet 13. april 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette svarer ikke på noen av spørsmålene jeg stiller. Lavmål og dårlig moral sier ingenting. Dette er bare ord som er enkle å gjemme seg bak når livet butter imot. Anonymkode: 224c9...284 Lavmål og dårlig moral sier ingenting? Det betyr at det ikke er etisk riktig, altså noe man ikke gjør av den enkle grunn at det er fryktelig dårlig gjort. Det er ikke ts sine penger. Hun bør gi dem til søsteren. Ellers stjeler hun, og det ville jeg aldri gjort nei. Om ts sliter økonomisk kan hun jo si at hun fant pengene, og spør om hun kan låne litt!? Alt er bedre enn å stjele pengene. Anonymkode: aeff0...0b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #199 Del Skrevet 13. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lavmål og dårlig moral sier ingenting? Det betyr at det ikke er etisk riktig, altså noe man ikke gjør av den enkle grunn at det er fryktelig dårlig gjort. Det er ikke ts sine penger. Hun bør gi dem til søsteren. Ellers stjeler hun, og det ville jeg aldri gjort nei. Om ts sliter økonomisk kan hun jo si at hun fant pengene, og spør om hun kan låne litt!? Alt er bedre enn å stjele pengene. Anonymkode: aeff0...0b9 Nei, stjeling er tegn på høy moral. Du har fortsatt ikke svart på spørsmålene mine. Har du noen gang gitt penger til familie og venner som sliter økonomisk uten å forvente dem tilbake? Ville du gitt et familiemedlem 1000-2000kr hver måned om det slet økonomisk? Det er det jeg mener med at det ikke er kultur for å gi penger til familiemedlemmer, folk gjør det ikke og synes ikke det faller seg naturlig heller. Anonymkode: 224c9...284 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #200 Del Skrevet 13. april 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at jeg ikke hører på dem er at argumentene er for dårlige. Om noen klarer å skrive noe fornuftig om dette kunne jern vurdert det annerledes, men når alle mener jeg er Satan selv som vurderer å ta pengene, tidenes verste tyv osv, så blir det bare usaklig. Anonymkode: 83222...3a4 Du virker litt kort ts....... Anonymkode: 067ae...71b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå