Dr. A. Kula Skrevet 13. april 2017 #881 Del Skrevet 13. april 2017 (endret) 5 timer siden, Zenobia skrev: Ett! Ett helt ord. Mener at abstrakte ord ikke tilhører noe rike, siden de ikke kan manifesteres i noe man kan ta på, men jeg skal sjekke. En gang. Det er ikke en ting, det er abstrakt, så det er ikke noe du kan gi. Kommer vi til 15, skal jeg ta opp igjen akkurat ditt spørsmål Man bruker gjerne det rike som assosieres med det abstrakte, oftest menneske (dyreriket) dersom det er snakk om følelser, tilstand, opplevelse etc, men abstrakte "ting" kan også assosieres med andre riker. Eksempelvis vil tunnel, hull, undergang, mine og gruve alle assosieres med mineralriket. Transpirasjon hører derimot til planteriket etc. Exit: Og en ting til, man lytter til 20 spørsmål! Det er et radioprogram. (som også sendes på tv) Endret 13. april 2017 av Dr. A. Kula Tillegg pluss transformasjon korrigert til transpirasjon 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 13. april 2017 Forfatter #882 Del Skrevet 13. april 2017 (endret) @Dr. A. Kula Jeg har forsøkt å finne belegg for min oppfatning av at abstrakte ord ikke tilhører noe rike. Jeg måtte lete med lys og lykte, for det er forsvinnende få oppgaveord de sorterer under abstrakt-kategorien. https://tv.nrk.no/serie/20-spoersmaal-tv/MUHH48000814/11-07-2014#t=16m43s https://tv.nrk.no/serie/20-spoersmaal-tv/MUHH48000414/30-05-2014#t=24m17s https://tv.nrk.no/serie/20-spoersmaal-tv/OCHS20000908/25-07-2008#t=2m44s https://tv.nrk.no/serie/20-spoersmaal-tv/OCHS20001008/01-08-2008#t=14m31s Sølibat (abstrakt) blir betegnet som et begrep. Ikke noe om tilknyttet rike. Fokus (abstrakt) blir etter hvert betegnet som et fenomen(??) og å rote med det konkrete ser ut til å villede mer enn veilede. Tar forbehold om at jeg ikke har sett hele klippet, bare innledningen. Det jeg er ute etter svar på, er hvordan den som tenker på et ord, skal kategorisere ordet før første spørsmål. Munnkurv blir i det tredje klippet betegnet både som et ord som kan være konkret (blir da oppgitt å tilhøre plante- og mineralriket) OG abstrakt (relateres ikke til riker) Jernteppe (abstrakt). For å sitere Borge i det nederste klippet:"Det er et abstrakt begrep.. og er således da fritatt for tilhørighet til riker osv." Endret 13. april 2017 av Zenobia La til utfyllende opplysninger 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gladius Veritatis Skrevet 13. april 2017 #883 Del Skrevet 13. april 2017 sølibat er vel dyreriket sidan det er relatert til menneske? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 13. april 2017 Forfatter #884 Del Skrevet 13. april 2017 (endret) 20 minutter siden, Gladius Veritatis skrev: sølibat er vel dyreriket sidan det er relatert til menneske? Heisann! Begreper må jo være tilknyttet noe for å ha relevans? Vil jeg tro. Men ordet i seg selv er jo ikke noe konkret. Har du sett den nederste klippet? Eller sølibat-klippet (øverst)? Det man kan si om abstrakte begreper, kan jo være at de gjerne relateres til (eller assosieres med) et eller annet rike? Jeg mener det blir feil å si at det tilhører et rike, siden det er abstrakt. Fant en definisjon på abstrakt: som bare kan fattes i tanken og ikke med sansene, teoretisk, tenkt, mots. konkret. Endret 13. april 2017 av Zenobia La til 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #885 Del Skrevet 13. april 2017 Skulle vi tatt en runde da? Anonymkode: d3712...845 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 13. april 2017 Forfatter #886 Del Skrevet 13. april 2017 Jeg kan bli med hvis flere melder seg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
An0nymBruker Skrevet 13. april 2017 #887 Del Skrevet 13. april 2017 Akkurat nå, Zenobia skrev: Jeg kan bli med hvis flere melder seg Hei Jeg kan bli med å gjette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gladius Veritatis Skrevet 13. april 2017 #888 Del Skrevet 13. april 2017 Du har eit poeng i å distingvere mellom relasjon/assosiasjon og tilhørighet, men eg vil like fullt påstå at det er til hjelp å opplyse om relasjon til aktuelt rike. Feks symbiose og fotosyntese (planterike), demokrati og kjærleik (dyrerike), erosjon og oksidering (mineralrike) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 13. april 2017 Forfatter #889 Del Skrevet 13. april 2017 2 minutter siden, Gladius Veritatis skrev: det er til hjelp å opplyse om relasjon til aktuelt rike. HELT enig i at det er til hjelp Det er bare jeg som er vanskelig Jeg har forresten et ord.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gladius Veritatis Skrevet 13. april 2017 #890 Del Skrevet 13. april 2017 Berre å køyre på. Eg er med 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 13. april 2017 Forfatter #891 Del Skrevet 13. april 2017 Her kan det vel diskuteres om det ordet jeg tenker på er konkret eller abstrakt, for jeg vet ikke hvilket rike det ville sortert under. Jeg får være velvillig med tilleggsopplysninger underveis Det er et ord sammensatt av TO ord. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gladius Veritatis Skrevet 13. april 2017 #892 Del Skrevet 13. april 2017 #1: Er dette ein prosess? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
An0nymBruker Skrevet 13. april 2017 #893 Del Skrevet 13. april 2017 (endret) #2 Brukes det ordet ofte, av de fleste? Endret 13. april 2017 av An0nymBruker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NonJuan Skrevet 13. april 2017 #894 Del Skrevet 13. april 2017 (endret) #3 Er det noe du kunne tenkt deg å servere på en romantisk middag? Endret 13. april 2017 av NonJuan 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 13. april 2017 Forfatter #895 Del Skrevet 13. april 2017 Akkurat nå, Gladius Veritatis skrev: #1: Er dette ein prosess? Dette var ikke et dumt spørsmål! Det jeg vil si, er at ordet gjerne inneholder en prosess. Det er ikke prosessen vi skal frem til, men et ord uten en slik prosess, er ikke ordet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 13. april 2017 Forfatter #896 Del Skrevet 13. april 2017 1 minutt siden, An0nymBruker skrev: #2 Brukes det ordet ofte, av de fleste? Vil ikke si bruker, i høyden benytter. Påsken er faktisk en sånn stund. Akkurat nå, NonJuan skrev: #3 Er det noe du kunne tenkt deg å servere på en romantisk middag? Nei, men en som kjenner meg vil kunne nyte dette sammen med meg og maten 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gladius Veritatis Skrevet 13. april 2017 #897 Del Skrevet 13. april 2017 (endret) #4: Er dette ordet kun relatert til måltid? Endret 13. april 2017 av Gladius Veritatis 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NonJuan Skrevet 13. april 2017 #898 Del Skrevet 13. april 2017 #5 Er det noe som kan pynte et bord? Noe som kan utgjøre hele stemningen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gladius Veritatis Skrevet 13. april 2017 #899 Del Skrevet 13. april 2017 #6: har ordet noko med alkohol å gjere? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 13. april 2017 Forfatter #900 Del Skrevet 13. april 2017 1 minutt siden, Gladius Veritatis skrev: #4: Er dette ordet kun relatert til måltid? Absolutt ingen direkte relasjon til mat eller måltider. Men man kan jo gjøre flere ting samtidig. Akkurat nå, NonJuan skrev: #5 Er det noe som kan pynte et bord? Noe som kan utgjøre hele stemningen? Nei, beklager om jeg villedet her. Akkurat nå, Gladius Veritatis skrev: #6: har ordet noko med alkohol å gjere? Nei (huff, glem maten ) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå