Gå til innhold

Hvem kan lese journalen din?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på regelen om å signere som helsepersonell.

Nori, mod

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som tidligere nevnt blir all journalåpning loggføres, samt at man må begrunne skriftlig hvorfor man åpner en sperret journal. Unntaket er om man er innlagt på avdelingen evt vedkommende som sniker, jobber på. Selv om journalen ikke er sperret da, loggføres alt, og uansett hvor man navigerer seg i journalen så legger man igjen elektroniske spor. Det er absolutt ikke lov å gå inn i journalen kun for å lese. Man skal ha skjellig grunn til å åpne dokumentene.

De som er tilhørende Helse Nord, kan gå inn på helsenorge.no og sjekke loggen over hvem som har vært inne i journalen.

Helse Vest jobber med å få på plass samme løsning på helsenorge. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bare bra at helsepersonell som du er innom har journalen din? Har det noe å si i praksis? Jeg har svigermor som er sekretær på Dps der jeg går. Har avklart med psykologen at hun ikke skriver mine epikriser. Aner ikke om hun har tilgang til min journal, men om hun har det spiller det ingen rolle. Jobb og privatliv er to forskjellige ting. Dessuten skal ikke sekretærer inn på dem hvis ikke liv og helse er i fare.

Da jeg var gravid visste gynekologen min at jeg har strevd med spiseforstyrrelser. Da fikk jeg en god samtale med ham om spiseforstyrrelser i svangerskap, og det var positivt for min del. Hadde aldri fortalt ham det om ikke han visste det fra før.

At helsepersonell som behandler deg har tilgang til din journal ser jeg som et gode, for da ser de helheten og kan behandle deg deretter 😊

Anonymkode: 82fbd...378

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...