Gå til innhold

Hvem kan lese journalen din?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvem har tilgang på den? Hvem synes du det er greit at de leser den? Kan hvem som helst lese journalen hvis du gir dem tilgang/lov?

Anonymkode: 2a036...063

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er usikker. Jeg stengte av for kjernejournal, så jeg håper de begrenser det noe. Er svært lite begeistret for at tilfeldige legevaktleger ol muligens får tilgang til dette om jeg er innom for en UVI el. 

Anonymkode: feba1...94b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De son har behov for å lese journalen din har vel tilgang? Er det så farlig da?

Anonymkode: 6e8e3...9a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle som har tilgang til journalen din har taushetsplikt. Av de som har tilgang, er det bare de som har behandlingsansvar som har lov til å gå inn og lese i den. All bruk blir logger. Journalsnoking får konsekvenser.

Er det virkelig så farlig at de som trenger informasjonen tilegner seg den? De har lovpålagt taushetsplikt, og kan straffes om de ikke overholder den.

Unndrar man opplysninger man synes er pinlige, risikerer man feilbehandling.

Jeg skjønner virkelig ikke problemet med at man kvalitetssikrer informasjon for å gi optimal behandling.

Anonymkode: a862d...51f

• Liker 1
Skrevet

Kun fastlege/sykehus/spesialister har anledning til å lese min

AnonymBruker
Skrevet

Min forrige fastlege sendte kopi av hele journalen min til Nav. Synes det er ganske ubehagelig at saksbehandler kan lese hele min  helsehistorie fra jeg var 0 til 22 år. Helt greit at han leser det som er relevant for den sykdommen jeg har nå, men han trenger da vel ikke å vite om alt. Og i hvertfall ikke spørre meg ut om den gangen jeg brakk armen i 6. klasse eller blindtarmbetennelsen jeg hadde da jeg var fjorten. 

Anonymkode: 8cb00...3bb

• Liker 4
Gjest antbug
Skrevet

Jeg har aldri blitt klok på hvem det er som faktisk kan gå inn og lese den. Jeg skulle ønske det var enklere å finne ut av, for det er jo snakk om svært private opplysninger. Hvordan kan man finne ut av det?  Det skulle vært som med skatten, at du kunne logge deg inn og se med én gang hvem som har vært innom. 

AnonymBruker
Skrevet

"Alle" med tilgang til personnummeret ditt kan i teorien logge inn og lese journalen din. Snakker om helsepersonell nå, altså. Det er jo sånn på apoteket også, nå som man har e-resept. Selv om du bor i Alta og kun bruker apoteker i det området, kan din eks som jobber på apotek i Trondheim logge inn og forsyne seg av informasjon om hvilke medisiner du står på. 

Ja da, de får en smekk på lanken om de gjør det uten grunn. Men da er informasjonen allerede ervervet. Det hjelper lite å få litt kjeft da.

Anonymkode: f559b...c1e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har tilgang på den? Hvem synes du det er greit at de leser den? Kan hvem som helst lese journalen hvis du gir dem tilgang/lov?

Ingen kan lese en journal bare for å lese den. Helsepersonell skal ha et berettiget behov for å åpne og lese i en journal. All journalåpning i sykehus loggføres. Går helsepersonell inn og leser journaler de ikke har ett berettiget behov for å lese eller mer enn behovet tilsier, så kan de får reaksjon fra eombudet. Pasienter kan skriftlig be om å få tilsendt utskrift av logg på sin egen sykehusjournal. 

3 minutter siden, antbug skrev:

Jeg har aldri blitt klok på hvem det er som faktisk kan gå inn og lese den. Jeg skulle ønske det var enklere å finne ut av, for det er jo snakk om svært private opplysninger. Hvordan kan man finne ut av det?  Det skulle vært som med skatten, at du kunne logge deg inn og se med én gang hvem som har vært innom. 

Helsepersonell med berettighet behov, ingen andre. Unntaket er dersom du har kopier av journalen din liggende på steder der andre kan finne og lese den. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min forrige fastlege sendte kopi av hele journalen min til Nav. Synes det er ganske ubehagelig at saksbehandler kan lese hele min  helsehistorie fra jeg var 0 til 22 år. Helt greit at han leser det som er relevant for den sykdommen jeg har nå, men han trenger da vel ikke å vite om alt. Og i hvertfall ikke spørre meg ut om den gangen jeg brakk armen i 6. klasse eller blindtarmbetennelsen jeg hadde da jeg var fjorten. 

Anonymkode: 8cb00...3bb

Dette kan du påklage enten ved hjelp av advokat eller Pasientombudet og få journalen i sin helhet fjernet fra Nav sitt system. Det er ulovlig det legen her har gjort. 

En annen ting er at dersom du havner i en ulykke og krever personskadeerstatning. Da kan forsikringsselskap kreve kopi av hele journalen fordi pasienten må dokumentere sammenheng mellom skade og plage/skade, og sannsynliggjøre at plagen ikke er noe pasienten har hatt tidligere. 

Anonymkode: b794c...067

• Liker 1
Gjest antbug
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Alle" med tilgang til personnummeret ditt kan i teorien logge inn og lese journalen din. Snakker om helsepersonell nå, altså. Det er jo sånn på apoteket også, nå som man har e-resept. Selv om du bor i Alta og kun bruker apoteker i det området, kan din eks som jobber på apotek i Trondheim logge inn og forsyne seg av informasjon om hvilke medisiner du står på. 

Ja da, de får en smekk på lanken om de gjør det uten grunn. Men da er informasjonen allerede ervervet. Det hjelper lite å få litt kjeft da.

Vet du om det er mulig å få vite hvem som har sjekket deg uten at du har konkrete mistanker om hvem som har snoket?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, antbug skrev:

Vet du om det er mulig å få vite hvem som har sjekket deg uten at du har konkrete mistanker om hvem som har snoket?

Se mitt svar over. Om apoteket har tilsvarende logg som sykehusene vet jeg ikke. Datatilsynet kritiserte legevakter og legekontor for en del år siden fordi de ikke hadde datalogg over hvem som hadde åpnet og lest en journal. Om dette er rette opp vet jeg heller ikke. 

• Liker 2
Gjest antbug
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Se mitt svar over. Om apoteket har tilsvarende logg som sykehusene vet jeg ikke. Datatilsynet kritiserte legevakter og legekontor for en del år siden fordi de ikke hadde datalogg over hvem som hadde åpnet og lest en journal. Om dette er rette opp vet jeg heller ikke. 

Ok, takk. At det loggføres er jo en trygghet, men jeg antar at loggene ikke gjennomgås rutinemessig og at det bare er ved konkrete mistanker det blir gjort? I så fall er det ikke usannsynlig at det snokes en hel del selv om det egentlig bare er de med berettiget behov som skal ha lov til å gå inn. 

Gjest Daryl Dixon
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som har behov for informasjonen synes jeg er helt ok at de leser den, det skulle bare mangle. Hvis det er noen du vil skal lese journalen som ikke har den elektronisk kan du få utskrift og betale for det. Har selv gjort det og latt noen lese.

AnonymBruker
Skrevet

Både på kjernejournal og helsenorge.no kan du sjekke loggen om noen har vært inne og sett på journalen din. Når jeg har hentet medisin kommer det jo selvsagt opp hvilket apotek som har vært inne på meg, de har jo ikke tilgang på journalen din selvsagt. Merker man at noen har snoket så klager man jo selvsagt men som andre skriver her hvem som har logget seg på kan de finne ut. 

Anonymkode: d0c8e...4e6

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Smekk på lanken? Kjeft? Burde fått sparken. 

Skrevet

Kan vi se hvem som har åpnet journalen vår?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, positivitet skrev:

Kan vi se hvem som har åpnet journalen vår?

Du kan ikke få en liste med navn, men hvis du har mistanke om at f.eks en onkel som er lege har snoket på journalen din kan du nok spørre helseforetaket om de kan sjekke om denne onkelen din har snoket. 

Anonymkode: 7d223...fbb

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke få en liste med navn, men hvis du har mistanke om at f.eks en onkel som er lege har snoket på journalen din kan du nok spørre helseforetaket om de kan sjekke om denne onkelen din har snoket. 

Anonymkode: 7d223...fbb

Jeg har tilgang til lister med datalogg over alle som har åpnet journaler. Der står når de har logget seg inn, hvilke dokumenter de har lest, hvor lenge de har vært inne, yrkestittel og navn, samt avdeling de er ansatt på. 

Alt dette har pasienter mulighet til å be om å få utskrift av, uten å måtte oppgi grunn. 

Anonymkode: ea598...b17

AnonymBruker
Skrevet

Hvem som kan lese journal er veldig individuelt. Journalen som fastlegen min skriver, kan alle legene på legekontoret lese. Journalen på legevakta kan kun de på legevakta lese. Journalen fra psykologen min kan alle som jobber i psykisk helsevern i hele helseforetaket lese, og journalen min fra somatikken kan kun de på det aktuelle sykehuset lese. 

Anonymkode: b7090...d7e

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tilgang til lister med datalogg over alle som har åpnet journaler. Der står når de har logget seg inn, hvilke dokumenter de har lest, hvor lenge de har vært inne, yrkestittel og navn, samt avdeling de er ansatt på. 

Alt dette har pasienter mulighet til å be om å få utskrift av, uten å måtte oppgi grunn. 

Anonymkode: ea598...b17

Hvem spør en? Er det andre enn fastlegen som kan komme med denne informasjonen?

Anonymkode: feba1...94b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...