snurk Skrevet 8. april 2017 #1 Skrevet 8. april 2017 Jeg har nylig funnet ut at jeg er gravid og er noe panikkslagen. Jeg og samboer kjøpte vår første leilighet sammen sommeren 2016, og da vi begge var nyutdannet hadde vi ikke det største budsjettet. Vi endte derfor opp med en 1-romsleilighet/studioleilighet på 43 kvm. Vi har pusset opp har helt nytt kjøkken og bad, samt satt opp gipsvegg slik at vi har adskilt sovedel. Det er jo ikke akkurat den perfekte leiligheten med tanke på barn og optimalt sett burde vi nok hatt minimum 1 soverom. Vi skal jo selvfølgelig ikke bo i en liten leilighet for alltid, men akkurat nå har jeg svært liten lyst å selge leiligheten og flytte... Vi trives veldig godt her og elsker leiligheten selv om den er liten. Jeg vil derfor høre om det er fullstendig galskap å ha en baby i en 1-roms leilighet? Er det noen andre som har erfaring med det? Vi tenker at vi gjerne vil bli boende her til neste sommer, da vil barnet være omentrent 6 måneder - hvor vi så skal inn i noe større. Jeg setter pris på alle tilbakemeldinger og erfaringer - gode som dårlige :-)
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #2 Skrevet 8. april 2017 Babyen legger ikke noe merke til det fra eller til. Er vel mer dere som kommer til å irritere dere over liten plass. Vi bor i 3 roms og det føles lite nok med alt som en trenger av utstyr. Det kreves smarte løsninger, dere kan jo ha slikt stellebord som henger på veggen som ikke tar mye plass. Hvor skal babyvognen stå og diverse. Går også ann å kjøpe sånn babyvugge som en kan henge i taket men de vokser ut av den fort. Går nok fint for en periode hvis dere tenker ut litt plassbesparende løsninger 😊 Anonymkode: 37db5...de4 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #3 Skrevet 8. april 2017 Frem til 6 måneder går det helt fint. Vi bodde like smått frem til vårt barn var 15 mnd. Da vi flyttet merket vi at han satt pris på mer plass å bevege seg på, men en baby tar ikke store plassen. For vår del måtte vi bare passe på å rydde etter oss hele tiden, man har ikke plass til mye rot når man bor sånn. Fordelen er jo at det aldri rekker å samle seg opp mye husarbeid. Anonymkode: 7a517...ee6 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #4 Skrevet 8. april 2017 Hvis dere tar hensyn til baby og er stille og rolig, så går det for en liten stund. Om du eller han hadde vært alene med baby, så hadde det gått mye lettere. Jeg bodde i 1-roms i 4år jeg Anonymkode: af967...7dd
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #5 Skrevet 8. april 2017 Det går helt fint det første året, en baby tar liten plass Anonymkode: 608d5...43d 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #6 Skrevet 8. april 2017 Det hadde gått veldig fint å bo trangt det første året for vår del Anonymkode: d2a39...65c 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #7 Skrevet 8. april 2017 Det første året har man babyen tett på nesten 24/7, så det skal nok gå helt greit. Da vårt barn var baby var babyen i samme rom som oss, eller med døren på gløtt nesten hele tiden, så vi trengte virkelig ikke et ekstra rom til babyen. Det eneste som er litt kjekt å ha er muligheten for å trekke seg litt tilbake og slappe av for en av de voksne. Vår baby var veldig aktiv på natten, så vi byttet ofte på å sove på dagtid mens den andre passet babyen. Ellers er det jo en del utstyr som vogn, vippestol, babygym, bilsete osv. som tar en del plass, men man må jo ikke nødvendigvis ha ALT av utstyr (vår baby hatet f.eks. å sitte i vippestol) heller, og det finnes jo smarte løsninger på det meste så lenge man tør å tenke utenfor boksen. Anonymkode: ce0b4...7c3 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #8 Skrevet 8. april 2017 1 time siden, snurk skrev: Jeg har nylig funnet ut at jeg er gravid og er noe panikkslagen. Jeg og samboer kjøpte vår første leilighet sammen sommeren 2016, og da vi begge var nyutdannet hadde vi ikke det største budsjettet. Vi endte derfor opp med en 1-romsleilighet/studioleilighet på 43 kvm. Vi har pusset opp har helt nytt kjøkken og bad, samt satt opp gipsvegg slik at vi har adskilt sovedel. Det er jo ikke akkurat den perfekte leiligheten med tanke på barn og optimalt sett burde vi nok hatt minimum 1 soverom. Vi skal jo selvfølgelig ikke bo i en liten leilighet for alltid, men akkurat nå har jeg svært liten lyst å selge leiligheten og flytte... Vi trives veldig godt her og elsker leiligheten selv om den er liten. Jeg vil derfor høre om det er fullstendig galskap å ha en baby i en 1-roms leilighet? Er det noen andre som har erfaring med det? Vi tenker at vi gjerne vil bli boende her til neste sommer, da vil barnet være omentrent 6 måneder - hvor vi så skal inn i noe større. Jeg setter pris på alle tilbakemeldinger og erfaringer - gode som dårlige :-) Jeg kjenner til tilfeller der par med nyfødt baby har fått pålegg om å selge ettroms leiligheter fordi det blir for mange personer på for lite areal. Så vær obs på den muligheten, særlig dersom du får helsesøster/jordmor på hjemmebesøk etter fødsel. Da kan hun melde i fra. Anonymkode: 9266d...780 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #9 Skrevet 8. april 2017 Det går nok fint frem til neste sommer ts! Anonymkode: 88a56...2a9 2
marsiglia Skrevet 8. april 2017 #10 Skrevet 8. april 2017 Vi bor 4 stk i en 30-40 kvadrat leilighet med et soverom. Eldste gutten er to år. Nå spiser vi ofte en annen plass og jeg er flink til å holde orden + at vi er ofte ute. Planen er å bygge om når vi har papirene i orden. Må man, så må man 3
snurk Skrevet 8. april 2017 Forfatter #11 Skrevet 8. april 2017 Tusen takk alle sammen for betryggende og flotte svar :-) Siden vi nettopp har pusset opp leiligheten har vi hatt stort fokus på smarte løsninger så plassmangel tror jeg nok skal kunne løses på et vis. Vi har også en nokså romslig bod som er til stor hjelp. Jeg har over hodet ingen erfaring med barn så det er veldig fint å høre at andre har overlevd helt fint med liten plass :-) 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #12 Skrevet 8. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner til tilfeller der par med nyfødt baby har fått pålegg om å selge ettroms leiligheter fordi det blir for mange personer på for lite areal. Så vær obs på den muligheten, særlig dersom du får helsesøster/jordmor på hjemmebesøk etter fødsel. Da kan hun melde i fra. Anonymkode: 9266d...780 Hvem melder helsesøster i fra til, mener du? Anonymkode: f5561...441 9
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #13 Skrevet 8. april 2017 Det går helt fint Nyfødte har ikke noe døgnrytme uansett, og det er også anbefalt at babyer sover på samme rom som foreldrene det første året. Man trenger absolutt ikke ha et instagrambabyrom. Det holder med en soveplass til babyen, gjerne en bedsidecrib i starten, og deretter ei sprinkelseng. Men de fleste samsover helt i begynnelsen, mest lettvindt ift nattamming. En baby trenger ikke ei stor leilighet. Alt den trenger er mat, kjærlighet og omsorg. Anonymkode: c60d1...0bf 7
Gjest GoldenLioness Skrevet 9. april 2017 #14 Skrevet 9. april 2017 Her bruke ikke babyen noe plass. Han samsov med meg så eneste var at mannnen noen ganger måtte sove i sofaen i starten. Etterhvert som han ble litt større sov vi alle tre i sengen Det som tok plass var stellebordet egentlig. Og så litt gulvplass til et babygym...utover det var det ikke mye småen krevde. Ellers er det sprinkelsengen som tar litt plass. Om barnevognen kan stå ute eller i bod er ikke det noe problem heller vedrørende plass. Vi har nesten 90 kvm og eget soverom til småen, men han brukte ikke det rommet før han var nærmere året og skulle starte i barnehagen. Det var også da vi merker at vi trengte plassen for han krabbet overalt og trengte å utfolde seg mht til å gå og lære å gå. Så 6 mnd burde være helt greit å bo så trangt.
atropos Skrevet 9. april 2017 #15 Skrevet 9. april 2017 På 8.4.2017 den 21.19, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner til tilfeller der par med nyfødt baby har fått pålegg om å selge ettroms leiligheter fordi det blir for mange personer på for lite areal. Så vær obs på den muligheten, særlig dersom du får helsesøster/jordmor på hjemmebesøk etter fødsel. Da kan hun melde i fra. Anonymkode: 9266d...780 Hæ? Det er det rareste jeg har hørt😳 10
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #16 Skrevet 10. april 2017 Det går helt fint, eneste utfordring er at hvis barnet skriker mye på natten så kan ikke en av dere legge dere på stuen for å få litt ro. Men for babyen spiller det ingen rolle. Anonymkode: 26dc9...bd4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #17 Skrevet 10. april 2017 Vi bodde også på liten plass frem til vi skulle ha andremann. Mine tips er: hør med sameiet hvor dere kan ha vognen. Heng babyens vugge i taket. Reisebarnestol til å henge på bordet eller feste på en vanlig stol, fungerer fint til daglig også (tripp-trapp er flott, men alle vil snuble i bens på den mår dere bor så trangt), Ikke kjøp noe før dere trenger det, vi brukte veldig sjelden stellebordet (stelte på gymmatte på kjøkkengulvet), jeg likte ikke bleiebøtten, baby likte ikke babygymen.. Vi var glade for at vi hadde vaskemaskin og tørketrommel på eget bad, jeg var mer glad for tørketrommel og ga gladelig vekk plass til større stellebord til fordel for tørketrommel. Deilig å slippe tørkestativ på liten plass. Vi byttet ut sofaen med en det gikk greit å sove i/på, ved sykdom etc kan det bli mye med alle tre i en sovealkove. Igjen, ikke kjøp noe "for sikkerhetsskyld" eller i god tid. Selg det forrige på Finn før dere kjøper nytt / neste størrelse. Må vognen stå ute/ i fellesarealer, kjøp brukt vogn. Vi kjøpte en stor god dypvogn brukt, som vi solgte til samme pris når vi hadde behov for vogn baby kunne sitte i. Da slapp vi å oppbevare bag til vogn noe sted når den ikke var i bruk lenger. Gi beskjed til de som gjerne gir dere gaver til baby at det må tas hensyn til plassen. Svigermor kjøpte lekegrind til oss.. Hun forstod selv at det ikke var plass til den, når de bar den inn (jo, de hadde vært der mange ganger for, men vichadde gode løsninger så hun så vel aldri hvor lite plass det egentlig var) men det hadde vært greiere med et gavekort på BabyShop enn å måtte be de komme tilbake med bil en dag for å bli med å bytte den.. Anonymkode: 6e843...44b 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #18 Skrevet 10. april 2017 For babyens del tenker jeg at det går helt fint. Våre barn har vært som klistret på oss de første månedene, så vi hadde sånn sett overlevd i en sovekupé. Det eneste jeg også tenker på, er at det ikke blir mulighet for dere til å sove på skift dersom baby er veldig urolig på natta. Vår yngstemann gråt fra 18-03 hver dag i noen måneder, og da var det greit å kunne dele på å bære, bysse og sove. Men det er jo langt fra alle babyer som er sånn! Ellers støtter jeg forslaget om å f.x bare bruke stellematte. Jeg har også stelt mye på håndkle på gulvet. Da kan babyen ligge og sprelle mens jeg finner fram klær etc. Anonymkode: 58203...647 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #19 Skrevet 11. april 2017 Det går helt fint. Men får dere kollikbarn, bør dere tenke ut hvordan dere skal få sovet ut på skift innimellom. Har dere familie eller venner i nærheten med gjesterom dere kan få låne en gang i blant? Anonymkode: 94dd9...b09 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #20 Skrevet 11. april 2017 Det første året skal jo babyen bare sove hos dere allikevel :-) Det bør gå helt fint. Er bare å ikke dra inn alle mulige ting. Anskaff dere kun det som er viktig =) Anonymkode: 1d376...f52 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå