Gå til innhold

Hvorfor blir ikke helsepersonell rustestet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, det var da enda bra. Agenda? Jeg har aldri vært sjuk engang, men den gangen jeg blir det vil jeg ikke bli satt kanyler på av folk som har mere medisiner i seg enn meg. Jeg mener politimenn f.eks? De må ha plettfri vandel for å i det hele tatt få gå på skole. Så jeg fatter bare ikke hvorfor det er så slakke regler for helsepersonell?

Anonymkode: 8e236...351

Ja, jeg er enig med en annen i at du tydelig har en agenda mot helsepersonell. 

Anonymkode: 55d67...12f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden sammenligner du det og legger det til grunn for å argumentere for at helsepersonell skal testes? 

Og hvorfor akkurat helsepersonell? Hva med yrkessjåfører? Hva med piloter? Hva med politi? Hva med rettsvesenet? Hva med badevakt? Hva med barnehagelærer, eller lærer generelt? Hva med brannmann? Listen fortsetter. Dette er alle yrker som kan potensielt gi store konsekvenser for andres liv dersom en person i yrket misbruker rusmidler. 

Generelt er ikke dette et problem av den omfang at det er behov for dette. Det er ikke akkurat vanlig at helsepersonell blir fratatt autorisasjonen. I tillegg er det ressurskrevende. 

Anonymkode: 55d67...12f

De siste årene har antallet helsepersonell som blir fratatt autorisasjon årlig ligget på drøyt hundre personer. De største årsakene er rus og deretter seksuelle relasjoner. Det er dermed mokså vanlig at autorisasjoner tilbakekalles når det er grunnlag for det.

Rutinemessig testing uten mistanke er meningsløst og dyrt, og desuten er det ikke uten videre lovlig. AKAN fungerer godt i helsevesenet, og personer med rusproblemer blir fulgt godt opp. Det er svært strenge regler for helsepesonell og rus. Det virker som om noen i denne tråden ikke helt forstår virkeligheten vi lever i.

Anonymkode: fd64a...1f1

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Profesjonelle idrettsutøvere testes opp og ned for doping, så hvorfor rustestes ikke helsepersonell obligatorisk, folk som liksom skal skalte og valte med folks liv? Den vanligste grunnen til at helsepersonell mister autorisasjonen er nettopp rusmiddelmisbruk men da har det som reglel gått så langt at de stjeler fra medisinrommet. Før det får de stort sett være i fred. Hvorfor taes det ikke random rustester av helsepersonell? 

Hvorfor skal bilførere få kjøre bil uten å blåse i alkometeret før startsperren åpnes? 

Se på det store antallet helsepersonell som daglig håndterer medisiner. Hvor mange er det som mister autorisasjsonen årlig? 

https://www.helsetilsynet.no/no/Toppmeny/Presse/Nyhetsarkiv/Reaksjoner-mot-helsepersonell-og-virksomheter-i-helse-og-omsorgstjenesten-i-2016/

I følge lenket mistet 113 helsepersonell 120 autorisasjoner. I den store sammenhengen er dette forsvinnende få i forholdt til antall autorisasjoner. 

Anonymkode: db654...d8d

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, det var da enda bra. Agenda? Jeg har aldri vært sjuk engang, men den gangen jeg blir det vil jeg ikke bli satt kanyler på av folk som har mere medisiner i seg enn meg. Jeg mener politimenn f.eks? De må ha plettfri vandel for å i det hele tatt få gå på skole. Så jeg fatter bare ikke hvorfor det er så slakke regler for helsepersonell?

Jeg tror ikke det er mange steder man kan jobbe som autorisert helsepersonell uten å fremlegge vandelsattest.

Men som andre sier er det meningsløst, enormt ressurskrevende og ulovlig å teste alle på jevn basis. Det skal skje hvis man har grunn til å tro at noen er ruset på jobb. Jeg stusser på at et busselskap får lov til å teste samtlige sjåfører hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner til 2 tilfeller i min by,der ambulansepersonell er sparket. Da har det gått så lang tid,at det ble synlig. Den ene med alkohol og den andre narkotika.

Anonymkode: 5beb2...be4

AnonymBruker
Skrevet
På 7.4.2017 den 11.09, linsejesus skrev:

Jeg tror ikke det er mange steder man kan jobbe som autorisert helsepersonell uten å fremlegge vandelsattest.

Men som andre sier er det meningsløst, enormt ressurskrevende og ulovlig å teste alle på jevn basis. Det skal skje hvis man har grunn til å tro at noen er ruset på jobb. Jeg stusser på at et busselskap får lov til å teste samtlige sjåfører hver dag.

Det å rutinemessig teste leger og sykepleiere med alkolås hver dag, burde være en selvfølge. Dette er imidlertid ikke tilstrekkelig en gang for alkohol. Helsepersonell har pliktsmessig avhold 12 timer før de går på jobb. De som tar en øl eller et glass vin i 19-20-tiden dagen før de går på jobb, blir nesten aldri avslørt. Her burde det settes inn ressurser for å få ryddet vekk alle dem som ikke følger regelverket.

Anonymkode: e6804...979

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å rutinemessig teste leger og sykepleiere med alkolås hver dag, burde være en selvfølge. Dette er imidlertid ikke tilstrekkelig en gang for alkohol. Helsepersonell har pliktsmessig avhold 12 timer før de går på jobb. De som tar en øl eller et glass vin i 19-20-tiden dagen før de går på jobb, blir nesten aldri avslørt. Her burde det settes inn ressurser for å få ryddet vekk alle dem som ikke følger regelverket.

Tror ikke vi har såååå flust med helsepersonell at vi bør sparke alle som har drukket et glass vin kl 20 når de begynner på jobb 7:30 :P og man må legge frem politiattest for å gå på skole som helsepersonell. 

Anonymkode: 6c1c3...9be

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ørten andre ting man kan ruse seg på, og vi får nok mer igjen for pengene på andre måter enn å tvangsteste alle hele tiden. Hvis man har god grunn til å tro at noen er rusa på jobb har man lov til å teste dem. 

Skrevet

Søvnmangel er nok et større problem uansett. Jeg har tatt et barn med på legevakten og ble behandlet av en lege som hadde vært på jobb i 36 timer sammenhengende. 

AnonymBruker
Skrevet

Men det er jo forskjell på rus og medisinbruk. Hvordan skal en skille her da? Er det forbudt for helsepersonell å bruke A og B preparater? Hvis en person har brukt smertestillende eller sovemedisin 1 dag før arbeid er vel ikke det forbudt?

Anonymkode: f4e30...589

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil, pliktmessig avhold er 8 timer. 

Anonymkode: 1f0dd...57f

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fei. Det er 8 timer.

Anonymkode: 4e415...2e0

AnonymBruker
Skrevet
På 7.4.2017 den 3.48, AnonymBruker skrev:

Profesjonelle idrettsutøvere testes opp og ned for doping, så hvorfor rustestes ikke helsepersonell obligatorisk, folk som liksom skal skalte og valte med folks liv? Den vanligste grunnen til at helsepersonell mister autorisasjonen er nettopp rusmiddelmisbruk men da har det som reglel gått så langt at de stjeler fra medisinrommet. Før det får de stort sett være i fred. Hvorfor taes det ikke random rustester av helsepersonell? 

En dame på jobben min drev og stjal morfin! Ingen ante noe før hun ble fersket...

men det slo meg senere at det måtte være en grunn til at hun alltid var så "høy"... jeg trodde det var personligheten, at hun var veldig utadvendt, høylytt og sprudlende, skjønt jeg av og til lurte på om hun hadde tatt seg en cognac.. det snakket hun ofte om. Viste seg senere at hun hadde alvorlige rusproblemer med både alko og narko... Ja, det hører til historien at hun fikk jo sparken da det ble oppdaget :) Jeg syns egentlig synd på henne... men jeg kan love at rutinene på jobb ble skjerpet etter denne insidensen. 

Anonymkode: c4de4...028

Skrevet
På 7.4.2017 den 4.19, AnonymBruker skrev:

Pokker heller for en flisespikking. Poenget er jo bare at andre yrkesgrupper som ikke har noe ansvar som helst sjekkes for illegale stoffer. Så hvorfor sjekkes ikke helsepersonell? 

Det handler om å tillit til sine medarbeidere. Og arbeidstakere. Jo flere tråder jeg leser på dette forumet, jo mer sikker blir jeg på at mange her inne ønsker et fullstendig overvåket, kontrollert samfunn der det ikke er tilstrekkelig at vi er intelligente, selvtenkende individer som kan ta selvstendige valg. Vi må virkelig ha noen til å ta avgjørelser for oss, passe på oss. Vi flyttet ut fra mammas rede, og nå er det opp til samfunnet å ta opp mammarollen?

Nei. De aller fleste går ikke rundt rusa på jobb. Og det må vi respektere. Vi må ha tillit til at arbeidere, helsepersonell og alle andre i en viktig jobb nettopp gjør jobben sin, og gjør den riktig. Vi må innse at voksne mennesker er nettopp voksne, og at de aller fleste av oss er oppegående, kritiske, vanlige mennesker uten noe behov for å bli kontrollert og overvåket. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...