Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Økkis
Presisering
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om de kan gjøre det? Selvfølgelig kan de det. Det er deres hus, punktum finale. Så du må finne et annet sted å bo om du vil passe hunder. Kjipt, men sånn er det bare.

Anonymkode: 98a67...775

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke din hund, så å kreve at du skal ha den der virker litt urimelig. Det hadde jo vært lurt å spørre huseier FØR du sa ja til å passe hund. Da hadde kanskje huseier vært mer på den positive siden.

"det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse" passer ganske enkelt ikke mellom huseier/leietaker.

Anonymkode: c9b75...d42

• Liker 7
Gjest Poverella
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om de kan gjøre det? Selvfølgelig kan de det. Det er deres hus, punktum finale. Så du må finne et annet sted å bo om du vil passe hunder. Kjipt, men sånn er det bare.

De kan ikke ha en masse regler som ikke omfattes i kontrakten nei. 

TS, jeg er ingen jurist, men man skulle da tro at det skulle være spesifisert i leiekontrakten, spesielt om det ikke er ønskelig med dyrehold. Kunne forstått det om det ikke sto noe om det dersom det ikke var så viktig for utleier, men det er det tydeligvis her - og det burde de ha spesifisert.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke vært komfortabel med å ha dyr i en leid leilighet på jevn basis, dersom jeg visste at huseier hadde et stort problem med det. 

Anonymkode: d781c...51c

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke din hund, så å kreve at du skal ha den der virker litt urimelig. Det hadde jo vært lurt å spørre huseier FØR du sa ja til å passe hund. Da hadde kanskje huseier vært mer på den positive siden.

"det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse" passer ganske enkelt ikke mellom huseier/leietaker.

Anonymkode: c9b75...d42

Jeg har jo ikke krevd noen ting. Jeg informerte huseier om at jeg ønsket å passe en hund i en uke og lurte på om dette var greit. Selv om jeg regnet med dette ikke var noe problem ettersom dette ikke var regulert kontrakten. 

Ettersom dette tydeligvis var uakseptabelt burde de jo ha tatt seg bryet med å skrive det i kontrakten. 

• Liker 11
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som om om det er deres hus har jo tross alt ts betalt for å disponere leiligheten. Så da kan de jo ikke styre alt selv om de eier boligen. Mange utleiere nekter dyrehold og setter andre begrensninger. Jeg vet ikke helt hvor grensen går juridisk,  men man skulle jo tro at det som ikke bryter norsk lov eller noe av det som står i kontrakten er innafor. 

Hvus de ikke engang tåler at dyr er på besøk der,  burde de absolutt skrive det i kontrakten. 

• Liker 22
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke vært komfortabel med å ha dyr i en leid leilighet på jevn basis, dersom jeg visste at huseier hadde et stort problem med det. 

Anonymkode: d781c...51c

Jevn basis er det ikke. Jeg reiser som nevnt mye i jobben. Passet vel hund 4 helger i fjor i den forrige leiligheten jeg leide.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, de kan faktisk ikke nekte deg dette. Selv om det er deres hus er det ditt hjem, og du har rett til å ha hvem du vil på besøk om de har hund eller ikke, og til å passe hunder om du ønsker det. Du må selvsagt sørge for at det ikke blir unødvendige ulemper for dem (bjeffing i tide og utide og møkk på plenen for eksempel), men de kan ikke nekte deg å ha den der. Da måtte de skrevet dette i kontrakten.

(Om det er lurt å gå stikk imot ønskene deres er en helt annen sak, og noe du må bedømme selv.)

Og selv om det hadde stått i kontrakten kunne du hatt husdyr under enkelte forutsetninger likevel.  

Anonymkode: 5939d...7f3

• Liker 12
Skrevet
9 timer siden, Økkis skrev:

For fire måneder siden flyttet jeg inn i en sokkelleilighet jeg leier av et eldre ektepar. Det står ingenting om at dyrehold ikke er tillatt i kontrakten og det ble ikke nevnt noe om dette da jeg skrev under eller flyttet inn i leiligheten. Jeg har lenge hatt lyst på hund, men på grunn av mye reising i forhold til jobb har ikke dette vært mulig. Jeg har i stedet for vært hundepasser for kollegaer og venner når det trengs i leiligheten jeg bodde i tidligere. 

Jeg har nå sagt ja til å passe en liten hund for en kollega 1 uke etter påske og tenkte det kunne være greit å bare informere utleier om dette. Da fikk jeg til svar at de ikke var komfortable med dyr i huset sitt og at dette måtte de si nei til. Jeg får heller ikke ha venner med hund på besøk. Videre sier de at det er nok av bjeffende hunder fra naboene og katter som pisser på eiendommen deres.

Jeg skjønner ikke helt dette, men sa til dem at dette var svært kjedelig å høre og at dersom dyrehold (og dyrepass/besøk) var uakseptabelt så burde de ha regulert dette i leiekontrakten. Jeg fikk da følgende svar "Vi leier ut til deg, en person! Selv om vi ikke har skrevet noe om dyrehold i kontrakten, betyr ikke dette at det er lov!"

Kan de gjøre dette? Når dette ikke er regulert i kontrakten kan de da nekte meg å passe hund over kortere perioder eller ha venner med hund på besøk?

Jeg har ikke til hensikt å krangle med huseier og jeg har godtatt at de ikke ønsker at jeg skal ha hunder på besøk, men er nysgjerrig på om loven sier noe om dette.

Ikke forvent at du kan gjøre noe som ikke står i kontrakten. De har nok sine grunner til at de ikke ønsker dyr av noe slag på sin eiendom.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Økkis skrev:

For fire måneder siden flyttet jeg inn i en sokkelleilighet jeg leier av et eldre ektepar. Det står ingenting om at dyrehold ikke er tillatt i kontrakten og det ble ikke nevnt noe om dette da jeg skrev under eller flyttet inn i leiligheten. Jeg har lenge hatt lyst på hund, men på grunn av mye reising i forhold til jobb har ikke dette vært mulig. Jeg har i stedet for vært hundepasser for kollegaer og venner når det trengs i leiligheten jeg bodde i tidligere. 

Jeg har nå sagt ja til å passe en liten hund for en kollega 1 uke etter påske og tenkte det kunne være greit å bare informere utleier om dette. Da fikk jeg til svar at de ikke var komfortable med dyr i huset sitt og at dette måtte de si nei til. Jeg får heller ikke ha venner med hund på besøk. Videre sier de at det er nok av bjeffende hunder fra naboene og katter som pisser på eiendommen deres.

Jeg skjønner ikke helt dette, men sa til dem at dette var svært kjedelig å høre og at dersom dyrehold (og dyrepass/besøk) var uakseptabelt så burde de ha regulert dette i leiekontrakten. Jeg fikk da følgende svar "Vi leier ut til deg, en person! Selv om vi ikke har skrevet noe om dyrehold i kontrakten, betyr ikke dette at det er lov!"

Kan de gjøre dette? Når dette ikke er regulert i kontrakten kan de da nekte meg å passe hund over kortere perioder eller ha venner med hund på besøk?

Jeg har ikke til hensikt å krangle med huseier og jeg har godtatt at de ikke ønsker at jeg skal ha hunder på besøk, men er nysgjerrig på om loven sier noe om dette.

Skal du lage konflikt, så ta hunder inn på besøk eller hundepass. Er du opptatt av å ville bli boende en stund der du bor, så retter du deg etter det du har fått beskjed om, nemlig at de leier ut til deg, en person ingen medboere verken på korttidsopphold eller langtidsopphold. Verken på to eller fire bein. 

Du har fått klar beskjed, bryter du den får du og ta konsekvensene. 

Skal du være hundevakt, så får det skje i hundenes hjem, eller ved at du finner deg en annen bolig. 

Anonymkode: 8e337...564

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ike hør på de som sier at kontrakt er lov, for det er det ikke. Mange som prøver seg på å ha punkter i kontrakt som strider med norsk lov. 

I linken til brukeren over står det

Men selv om det står i leiekontrakten at dyrehold ikke er tillatt, kan det være at du må godta at leieren har et kjæledyr. Ifølge husleieloven kan nemlig leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Men dette er jo en hund du passer. Ser ikke at de kan nekte deg å ha en hund der en uke, hvilken lov skal de slenge med i bordet som tilsier at du ikke kan passe en hund en uke? 

Men hovedproblemet er som alltid at du ender opp i krangel på husvert, og det har jo sine konsekvenser

Anonymkode: c2262...13d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du lage konflikt, så ta hunder inn på besøk eller hundepass. Er du opptatt av å ville bli boende en stund der du bor, så retter du deg etter det du har fått beskjed om, nemlig at de leier ut til deg, en person ingen medboere verken på korttidsopphold eller langtidsopphold. Verken på to eller fire bein. 

Du har fått klar beskjed, bryter du den får du og ta konsekvensene. 

Skal du være hundevakt, så får det skje i hundenes hjem, eller ved at du finner deg en annen bolig. 

Ingenting av dette svarer på noe av det trådstarter spør om. Kom du bare for å vifte med pekefingeren? 

Anonymkode: 6e788...c5b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ike hør på de som sier at kontrakt er lov, for det er det ikke. Mange som prøver seg på å ha punkter i kontrakt som strider med norsk lov. 

I linken til brukeren over står det

Men selv om det står i leiekontrakten at dyrehold ikke er tillatt, kan det være at du må godta at leieren har et kjæledyr. Ifølge husleieloven kan nemlig leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Men dette er jo en hund du passer. Ser ikke at de kan nekte deg å ha en hund der en uke, hvilken lov skal de slenge med i bordet som tilsier at du ikke kan passe en hund en uke? 

Men hovedproblemet er som alltid at du ender opp i krangel på husvert, og det har jo sine konsekvenser

Anonymkode: c2262...13d

Du kan ikke bruke dette i forhold til pass av hund. 

AnonymBruker
Skrevet

Når det ikke står noe om det i kontrakten kan du selvfølgelig gjøre som du vil. Det er ikke slik at de gjør deg en tjeneste ved å la deg bo der, du betaler sikkert ganske mye penger hver måned for et produkt, nemlig et hjem, og utleier har liten styringsrett på detaljer. Utleier er å anse som en profesjonell part, men disse menneskene har åpenbart ikke satt seg inn i husleieloven. Det vil selvsagt føre til flere problemer på lang sikt, så jeg hadde begynt å kikke etter ny leilighet. Og informert utleier om hvordan husleieloven virker, dersom det var viktig for meg å passe denne hunden. 

Anonymkode: f727d...3e5

• Liker 11
Skrevet

Bare å ta hunden med deg hjem, om huseier begynner å bråke så kan du bare vise han kontrakten. Huseier kommer ingen vei om det blir en sak ut av det, han taper

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, tdm900 skrev:

Ikke forvent at du kan gjøre noe som ikke står i kontrakten. De har nok sine grunner til at de ikke ønsker dyr av noe slag på sin eiendom.

FEIL. Du skal ikke forvente å måtte forholde deg til begrensninger i normal livsførsel når dette ikke engang står i kontrakten. Utleier kan ikke nekte TS å kjøpe hund, passe hund eller for den saks skyld la en samboer flytte inn og deretter få barn. Dette er regulert i husleieloven, som mange som har svart i denne tråden burde sette seg litt bedre inn i.

• Liker 19
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FEIL. Du skal ikke forvente å måtte forholde deg til begrensninger i normal livsførsel når dette ikke engang står i kontrakten. Utleier kan ikke nekte TS å kjøpe hund, passe hund eller for den saks skyld la en samboer flytte inn og deretter få barn. Dette er regulert i husleieloven, som mange som har svart i denne tråden burde sette seg litt bedre inn i.

Det er ikke leieboeren sin eiendom, men huseier! Da er det huseier som bestemmer hva som kan tillates av "friheten" til en leietaker! Og srlv om det ikke står i kontrakten!

Hvordan tror du det ville gått om en hver leietaker kunne tatt seg friheter til alt mulig, om det ikke er presisert i leiekontrakten? Tenk deg før du kommer din noe tvilsomme påstand!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt sjokkert over hvordan enkelte mener det bare er å gjøre det en selv gil, fordi ingenting står i loven, ingenting står i husleiekontrakten. Da er det bare rett frem og hæla i taket. Er ikke det minste rart at enkelte stadig havner i trøbbel, for det de selv mener er urettferdigheter, vanskelige utleiere også videre....

• Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, tdm900 skrev:

Det er ikke leieboeren sin eiendom, men huseier! Da er det huseier som bestemmer hva som kan tillates av "friheten" til en leietaker! Og srlv om det ikke står i kontrakten!

Hvordan tror du det ville gått om en hver leietaker kunne tatt seg friheter til alt mulig, om det ikke er presisert i leiekontrakten? Tenk deg før du kommer din noe tvilsomme påstand!

Man har husleieloven å forholde seg til, så man kan ikke gjøre som man vil selv om det ikke står i kontrakten.

Det står ingenting om dyr i husleieloven utenom dette, og det har ingen med TS sitt spørsmål å gjøre:

Sitat

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...