Gå til innhold

khaleesi og andre rare navn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Møtte nylig en ung jente som hadde fått sitt første barn og barnet skulle hete khaleesi. For dere som ikke kjenner igjen navnet er dette fra serien game of thrones. Mitt spørsmål er om det egentlig er greit å gi slike navn? Barna vil jo finne ut hvor det kommer fra, og Å være oppkalt etter en vakker dronning er jo også en del å leve opp til. Game of thrones går nok heller ikke av moten med det første heller!

Anonymkode: 637eb...d2e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Khaleesi betyr vel dronning? Akkurat som å kalle barnet for Queen. Spesielt..... 

Anonymkode: 811f0...5bc

• Liker 11
Gjest Margit Spat
Skrevet

For meg er det noe man kan kalle hunden eller katten sin, ikke et barnenavn. For en del år siden, da kioskromanserien Sagaen om isfolket var populær, var det folk som kalte opp ungene sine etter figurer derfra, også. GoT-navn blir i samme gate for meg. 

Skrevet

I utgangspunktet tenker jeg at det som er mest stress med det navnet er måten det staves vs hvordan det uttales. Khaleesi/Kalisi liksom. Og så får jeg litt Heaven baklengs "Nevaeh" fornemmelse.. Litt sånn unge mødre. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg skal kalle mitt fremtidige barn for Gandalf eller Hodor :phaedra:

Anonymkode: e219d...a4a

• Liker 19
Skrevet

Det er vel i samme gate som å bruke navn fra Ringenes Herre, Sagaen om Isfolket eller kjente fotballspillere. Litt spesielt, men ikke det verste man kan finne på.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Arkana skrev:

Det er vel i samme gate som å bruke navn fra Ringenes Herre, Sagaen om Isfolket eller kjente fotballspillere. Litt spesielt, men ikke det verste man kan finne på.

Nei er jo ikke et stygt navn, enig i at der finnes verre navn. 

Gjest Dorey
Skrevet

Det som irriterer meg her er at Khaleesi ikke er et navn, men en tittel! Tror mange ikke har forstått at hun heter Daenerys.

Gjest chiki
Skrevet

Jeg vet om ei jente på barneskolen her som heter Ninja. 

Komikerfrue sin sønn heter Dexter.

kunne ikke gjort det selv. Men det er fult lovlig å kalle barna det man vil

Skrevet

Hvis det er lov å kalle barnet sitt Khaleesi så skal jeg kalle mitt neste barn for enten Fantorangen eller Portvakten ;)

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, QQbaby skrev:

Hvis det er lov å kalle barnet sitt Khaleesi så skal jeg kalle mitt neste barn for enten Fantorangen eller Portvakten ;)

Fantorangen!  Barnet ditt vil jo ha det kuleste navnet i barnehagen 😅😉

• Liker 17
Skrevet
Akkurat nå, Dorey skrev:

Det som irriterer meg her er at Khaleesi ikke er et navn, men en tittel! Tror mange ikke har forstått at hun heter Daenerys.

Det argumentet skjønner jeg ikke. Det er ingenting som bare er navn helt fra starten av, navn kommer alltid av noe. Bjørn er et dyr, Svein betyr gutt osv. At Khaleesi opprinnelig er en tittel er således ikke uvanlig på noe vis.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Dorey skrev:

Stemmer! Kjempe irriterende. 

• Liker 4
Gjest Dorey
Skrevet
2 minutter siden, Arkana skrev:

Det argumentet skjønner jeg ikke. Det er ingenting som bare er navn helt fra starten av, navn kommer alltid av noe. Bjørn er et dyr, Svein betyr gutt osv. At Khaleesi opprinnelig er en tittel er således ikke uvanlig på noe vis.

Jeg skjønner hva du mener og er i og for seg enig. Men min oppfatning er at veldig mange tror at Khaleesi er navnet til Daenerys og ønsker å gi barnet hennes navn.

Skrevet

Skulle jeg hatt barn skulle jeg kalt dem Luke, Anakin og Leia ass. :ironi: 

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fantorangen!  Barnet ditt vil jo ha det kuleste navnet i barnehagen 😅😉

Bare så synn at det vil falme. Tror ikke det er så kult etter barnehagen. 

Foreldre som gir barnet navn som Khaleesi og annen eksperimentell feanskap er ekstremt egoistiske.

• Liker 5
Skrevet (endret)
24 minutter siden, Salka skrev:

Skulle jeg hatt barn skulle jeg kalt dem Luke, Anakin og Leia ass. :ironi: 

Nei nei, hvorfor så kjedelig? Ditt unike barn trenger et unikt navn, jeg foreslår Bossk, Joclad, Rinnrivin eller Warlug. Barnet trenger defnitivt ikke bekymre seg for å måtte dele navn med andre i klassen. :Hehe:

Endret av Arkana
  • Liker 5
Skrevet

Ikke så rart. Jeg er også oppkalt etter en romanskikkelse. Altså ikke regn, men mitt virkelige navn. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Møtte nylig en ung jente som hadde fått sitt første barn og barnet skulle hete khaleesi. For dere som ikke kjenner igjen navnet er dette fra serien game of thrones. Mitt spørsmål er om det egentlig er greit å gi slike navn? Barna vil jo finne ut hvor det kommer fra, og Å være oppkalt etter en vakker dronning er jo også en del å leve opp til. Game of thrones går nok heller ikke av moten med det første heller!

Og hvor lenge vil det ta før barnet blir kalt kalesje?  Huff.

Anonymkode: e56a8...8fd

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, QQbaby skrev:

Foreldre som gir barnet navn som Khaleesi og annen eksperimentell feanskap er ekstremt egoistiske.

12 minutter siden, QQbaby skrev:

😅😅😅 Ser for meg når Fantorangen blir en voksen mann og kommer som aksjemegler i mørk dress...for ikke å snakke om når han skal presentere seg på foreldremøtet i barnehagen: "Hei, jeg heter Fantorangen og er pappaen til Eddie på Avd.3"...

Anonymkode: 73967...237

• Liker 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...