Gå til innhold

Romenere.

fuglekvitter__

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, absinthia skrev:

De fleste har da normal folkeskikk. Jeg har aldri opplevd å bli hverken spyttet eller kjeftet på. Jeg har derimot kjent at jeg blir ille berørt og at synet av tiggere minner meg på at det finnes fattigdom i verden. Dessverre for meg selv, så er jeg ikke så enkel at jeg  synes det er noen løsning å putte penger i koppen, fordi jeg da er med på at folk har omreisende tigging som jobb, når de heller burde hatt fokus på at neste generasjoner får utdanning og bedre livsvilkår - derfor smiler jeg og hilser, men sender pengene mine til frelsesarmeen. 

Er forøvrig i mot forbud mot tigging.

Dersom du er i mot at de overnatter i skogen og forsøpler, får du bare kjempe frem at det finnes bedre overnattingslokaler, med muligheter for bad og å kvitte seg ned avfall. - Så blir dine plager med å være vitne til fattigdom og hva den gjør, lindret litt. 

Det er mye som trengs og mye som kan gjøre en forskjell.

Vet du f.eks at om du spanderer en  frukt hver dag på et barn som opplever fattigdom som er så stor som vi snakker om, blant store deler av europeiske sigøynere, folk i slummen i Brasil mm, så kan dette bety at vedkommende får mindre mangelsykdommer, som følge av vitaminmangel, forbedret konsentrasjon -noe som videre kan føre til mindre sjanse for å droppe ut av skole tidlig i livet, mindre sjanse for kriminalitet ( som følge av bedre utvikling av hjernen, mindre impulsiv, bedre konsentrasjon osv) ? 

Det er uhyre mange faktorer som jobber i mot så fattige mennesker, når det gjelder å komme seg ut og opp. 

Jeg ser jo på det du skriver, at dette temaet kanskje er litt for komplekst for deg, da du nok sliter med andre ting selv.

Hvordan klarer du å bare få lov til å smile å hilse for deretter å bli lat i fred? Hva gjør du for at de velger og ikke mase på deg etter noe sånt? Bor du på et stort eller et lite sted?
Nå er man tilbake til dette med å være saklig. Jeg sitter ikke og forsøker å degradere deg ved å påstå at du sliter med ting og gudene vet hva fordi du har en annen mening en meg. Når det er sagt så mener man jo at det er riktig å gi til Frelsesarmeen/romania, men som nevnt: dette er folk som ikke bryr seg en døyt om hvordan andre har det, så de pengene velger jeg å spare. Da er det mange andre ting jeg heller vil gi til.

Å glorifisere det jeg beskriver (for det er nesten det du gjør) blir naivt, og dumt. Som om at man sitter og gjemmer seg bak de og en del av dem ekstremt dårlige holdninger. Skyv det over dit liksom... Du gjør det samme du, bare på en annen måte og du beskriver det nesten bare med andre ord... 

Jeg kan ikke sende frukt til Brasil. Det skjønner du vel... :roll: Det har ingenting å gjøre med at man ikke takler å se fattigdom, det har å gjøre med at dem ikke oppfører seg. Hva dem har i lommene sine har jo ikke jeg noe med, hvis ikke det er tingene mine de har tatt med seg da. ;) 

Det du skriver er for meg svada og tåkeprat. De støtter aldri noen, så da støtter ikke jeg folk som skriker etter en på gata for deretter å be folk om å gi dem penger, ellers.... :P Og som nevnt: hold deg til saken, og ikke til hva du mener er min person. Hva du mener om meg får du bare mene.

Hvis man skal holde seg til de som tigger så klarer de å tigge til seg store beløp. Og det er bevist.
De vil ikke ha et fast bosted, og det er et par uker siden hvor regjeringen la frem et forslag om at de kunne få en plas/leirs å bo. Men naboene vil ikke ha dem til naboer. Så så lett som du skal ha det til å være er det ikke jenta mi/gutten min... Hadde det enda vært det... 

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Nå er man tilbake til dette med å være saklig. Jeg sitter ikke og forsøker å degradere deg ved å påstå at du sliter med ting og gudene vet hva fordi du har en annen mening en meg. Når det er sagt så mener man jo at det er riktig å gi til Frelsesarmeen/romania, men som nevnt: dette er folk som ikke bryr seg en døyt om hvordan andre har det, så de pengene velger jeg å spare. Da er det mange andre ting jeg heller vil gi til.

Å glorifisere det jeg beskriver (for det er nesten det du gjør) blir naivt, og dumt. Som om at man sitter og gjemmer seg bak de og en del av dem ekstremt dårlige holdninger. Skyv det over dit liksom... Du gjør det samme du, bare på en annen måte og du beskriver det nesten bare med andre ord... 

Jeg kan ikke sende frukt til Brasil. Det skjønner du vel... :roll: Det har ingenting å gjøre med at man ikke takler å se fattigdom, det har å gjøre med at dem ikke oppfører seg. Hva dem har i lommene sine har jo ikke jeg noe med, hvis ikke det er tingene mine de har tatt med seg da. ;) 

Det du skriver er for meg svada og tåkeprat. De støtter aldri noen, så da støtter ikke jeg folk som skriker etter en på gata for deretter å be folk om å gi dem penger, ellers.... :P Og som nevnt: hold deg til saken, og ikke til hva du mener er min person. Hva du mener om meg får du bare mene.

Du kan ikke si at " de "gjør det, du kan bare si at noen gjør det - ellers tror jeg det ville vært vanskelig å bevege deg rundt, uten å ha en skokk med tiggere løpende etter deg. 

Når du skjærer alle over en kam på denne måten, blir det akkurat det samme som om jeg skulle si at: Sosialhjelpsmottakerne i Oslo, er tungt narkomane og stjeler.

..men vi vet jo godt at det ikke er tilfellet for alle som får sosialhjelp, selv om det stemmer på noen. 

Og du...du har jo litt problemer med å skjønne sammenhenger, det ville for de fleste, være ganske tydelig at jeg ikke mener at du skal ta flyet til fattige land hver morgen med en frukt, eller eventuelt sende det nedover - det var et eksempel på hvor lite som skal til for å gjøre store forskjeller. 

Endret av absinthia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, absinthia skrev:

Du kan ikke si at " de "gjør det, du kan bare si at noen gjør det - ellers tror jeg det ville vært vanskelig å bevege deg rundt, uten å ha en skokk med tiggere løpende etter deg. 

Når du skjærer alle over en kam på denne måten, blir det akkurat det samme som om jeg skulle si at: Sosialhjelpsmottakerne i Oslo, er tungt narkomane og stjeler.

..men vi vet jo godt at det ikke er tilfellet for alle som får sosialhjelp, selv om det stemmer på noen. 

Det er merkelig, jeg må legge til en sur holdning for å få gå forbi dem til tider. 
Og det er jo ikke noe gøy. 
Hvorfor dem slipper deg fordi så lett forbi, det lurer jeg litt på. Det skulle holde med å riste litt på hodet, men det gjør det ikke... Det skrev du jo selv for deg så var dette veldig enkelt. Lær meg din måte å håndtere det på, for da kan man bruke den. :) 

Man påstår ikke at alle er sånn, men en god del av dem er sånn og det er bevist.At du mener at de er så fantastiske... Bra for deg, men jeg ser sjeldent noen som deg gjøre disse tingene du påpeker burde vært gjort mot rom-folk/sigøynere (alt det gode du mener folk kan/skal gjøre).

Men hva har sprøytenarkomani, sosialhjelpmottagere og stjeling med dette temaet å gjøre? Så disse er plassert i samme bås for deg i sammen med rumenere? Eller var det det stikk motsatte? Du sporer jo helt av... Det er jo en helt annen diskusjon. Du må tenke på at hvis du gir til Frelsesarmeen så gir du faktisk til narkomane, og ingenting er vel bedre enn det.

Hva er det neste i diskusjonen? "Er det dette skattepengene mine går til?"

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, Antoinette skrev:

Det er ikke skrivefeil når det gjentas igjen og igjen i samme innlegget. 

:angry:

Anonymkode: adf0b...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, Antoinette skrev:

RUmenere, 

hva f.... er romenere

Sigøynere er ikke nødvendigvis rumenere. De er statsløse og finnes i alle land. Opprinnelig kom sigøynerne fra India

Anonymkode: 3795f...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sigøynere er ikke nødvendigvis rumenere. De er statsløse og finnes i alle land. Opprinnelig kom sigøynerne fra India

Anonymkode: 3795f...5ef

Vet det... Det er ikke jeg som blander sigøynere og rumenere. 
Hvis du har lest en eller annen sin forklaring om dette, så sier jeg bare: Dvs?

Sitat

De kaller sigøynere rom-folk ja, men det har ingenting med Romania og rumenere å gjøre. Rumenere ser ikke på rumenske sigøynere som rumenere i det hele tatt. 

Sigøynerne bor i stor grad i egne sigøynerlandsbyer utenfor byene i Romania eller på landsbygda. Landsbyene er rimelig anarkistisk oppbygd og mangler infrastruktur. Sigøynere behandles svært dårlig i Romania også og er en mye fattigere og mer ressurssvak gruppe enn rumenere fordi svært få av dem utdanner seg f.eks, tiltross for at det settes av skoleplasser til sigøynere i offentlige skole

Anonymkode: cd427...ccf

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Med den massive innvandringen fra deler av verden hvor verdisynet er helt forskrudd, så synes jeg rom-folk er vårt minste problem. Ja, de nasker litt, bæsjer i skogen, selger noen piller i parken og tigger etter småmynter.

Men de truer deg ikke med bomber fordi du er vantro, de voldtar deg ikke fordi du går kledd som en hore uten mannlig følge. De kaster ikke stein på politiet fordi de mener alle er rasister. De brenner ikke biler fordi de ikke får gratis utdanning, bolig, jobb og damer. De krever ikke at felleskapets spilleregler skal endres slik at de er tråd med en 1400 år gammel bok.

Asylstrømmen har gitt meg et perspektiv på rom-folk jeg tidligere ikke hadde.  dag er jeg langt mer vennlig innstilt til de. 

Anonymkode: c9461...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med den massive innvandringen fra deler av verden hvor verdisynet er helt forskrudd, så synes jeg rom-folk er vårt minste problem. Ja, de nasker litt, bæsjer i skogen, selger noen piller i parken og tigger etter småmynter.

Men de truer deg ikke med bomber fordi du er vantro, de voldtar deg ikke fordi du går kledd som en hore uten mannlig følge. De kaster ikke stein på politiet fordi de mener alle er rasister. De brenner ikke biler fordi de ikke får gratis utdanning, bolig, jobb og damer. De krever ikke at felleskapets spilleregler skal endres slik at de er tråd med en 1400 år gammel bok.

Asylstrømmen har gitt meg et perspektiv på rom-folk jeg tidligere ikke hadde.  dag er jeg langt mer vennlig innstilt til de. 

Anonymkode: c9461...e60

Det har heller ingenting med saken å gjøre. For det første så bestemmer ikke du hva det å gå kledd som en hore uten mannlig følge er - kan ikke du forklare hva det er forresten. Det sier veldig mye om deg ut i fra dine formuleringer nå egentlig. Det har jo ingenting med noe av dette å gjøre.

Og jo, det kan da vel hende de gjør. Jo, de gjør sånne ting de også. Det gjør jo mange nordmenn og det.
Minste problem? Da har du ikke fulgt med nøye. Da følger du med på det du vil følge med på - og det er i og for seg greit men det du mener nå er jo helt på trynet og har nesten ingen relasjon til det jeg skriver om. Det blir jo din mening om det da, og den må du jo få ha, akkurat som om at jeg får ha min. ;) 

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...