Gå til innhold

Romenere.

fuglekvitter__

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 timer siden, Linaria skrev:

1. Rumenere og romfolk er ikke det samme. 

2. Man må være fryktelig forsiktig med å dømme mennesker man vet lite om, og å generalisere, og spesielt å kalle folkegrupper navn, som "scum" o.l. Det er slikt som skaper strid og hat og holocaust, og jeg synes det er ganske sykt at oppegående mennesker som har lært verdenshistorie på skolen, synes det er akseptabelt å gjøre dette. 

Det er en meget forvirret person som har skrevet dette....dessverre.

Anonymkode: 40dad...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg foreslår at du leser denne artikkelen (og gjerne Fafo-rapporten det refereres til) og jobber med deg selv og holdningene dine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en meget forvirret person som har skrevet dette....dessverre.

Jeg eller TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Linaria skrev:

Jeg eller TS?

Ikke du. 

Anonymkode: a88e8...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
10 timer siden, fuglekvitter__ skrev:

Siden romenere og sånt blir behandlet såpass dårlig og siden de er stigmatiserte: Er det dårlig gjort av meg å mene alt jeg mener om rom-folk?

- De vil bare være med andre rom-folk - det her er viktig, for hvorfor vil dem bare være med andre rom-folk?

Ja, for nordmenn inviterer dem jo på middag støtt og stadig, men de takker alltid nei for de vil bare henge med andre romfolk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Linaria skrev:

Jeg eller TS?

TS. Beklager, ble litt uklart. Jeg svarte til deg at ts er noe forvirret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts? fullstendig  sinnsykt innlegg. 

Anonymkode: eeab2...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe forvirret? Klin kokos  gæren og ondskapsfull kaller jeg TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, venus24 skrev:

Jeg foreslår at du leser denne artikkelen (og gjerne Fafo-rapporten det refereres til) og jobber med deg selv og holdningene dine.

Du vet ingenting om mine holdninger basert på et innlegg om rumenere.
Jeg har jo også svart på at jeg overhode ikke er rasistisk ovenfor dem, det eneste man sier er det de sier selv: oppfør dere som folk.

Jeg har ingenting i mot at de reiser og lever som de vil, men jeg kommenterte det - men at dem ikke jobber og utdanner ungene sine er jo synd. Det sier dem jo selv også. De har ikke med privatlærer på turen antar jeg... De har ikke skolegang selv heller så de har ikke mulighet til å lære barna sine det heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts? fullstendig  sinnsykt innlegg. 

Fordi?

Noe forvirret? Klin kokos  gæren og ondskapsfull kaller jeg TS.

Du, det er det ikke. Det er fordomsfullt og det sier jeg jo også, og vet at ikke alle er sånn, men en god del av dem unngår jobb, skole, de stjeler og lyver. Har du noen gang følt dem og hatt dem på kroppen din selv?

Jeg vet ikke alt om dem, nei, men mener at mange kaller rumenere dette. Og de flytter/reiser hele tiden, og har problemer med å slå rot. Jeg er ikke forvirret når jeg bekrefter at de ikke jobber, studerer, og er kjent for å stjele og å lyve. Har du opplevd de slik jeg beskriver dem? For jeg har det så det er ikke det at jeg skal lage de til verdens verste mennesker, men jeg får ikke sagt det nok: er det så vanskelig å oppføre seg som folk? 

Det eneste man ber dem om er at de lar være å lyve, stjele og sånne ting. At de følger vanlige lover og regler. Det er faktisk ikke lov å tigge, det er ikke lov å gjøre mye av det de kan gjøre på en offentlig plass (for å si det pent).

9 timer siden, Linaria skrev:

Ja, for nordmenn inviterer dem jo på middag støtt og stadig, men de takker alltid nei for de vil bare henge med andre romfolk...

Nei, det er bare tull. Nordmenn inviterer dem så og si aldri på middager og sånt. De vil jo ofte være med "sine egne", det sier de jo selv også.

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
12 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Nei, det er bare tull. Nordmenn inviterer dem så og si aldri på middager og sånt. De vil jo ofte være med "sine egne", det sier de jo selv også.

Jeg var sarkastisk. Hva tror du er grunnen til at de ofte er med "sine egne"? De får aldri muligheten til å være med andre fordi folk har fordommer mot dem og ikke vil bli kjent med dem. Har du snakket med noen som sa at de kun vil være med "sine egne"?

Og er nordmenn noe særlig bedre? Henger vi mye med lokalbefolkningen når vi drar til Alicante, for eksempel? Folk har en tendens til å gruppere seg når de flytter til utlandet, da det er tryggere å være med folk som ligner en selv og har samme kultur. Det er helt naturlig for alle grupper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Linaria skrev:

Jeg var sarkastisk. Hva tror du er grunnen til at de ofte er med "sine egne"? De får aldri muligheten til å være med andre fordi folk har fordommer mot dem og ikke vil bli kjent med dem. Har du snakket med noen som sa at de kun vil være med "sine egne"?

Og er nordmenn noe særlig bedre? Henger vi mye med lokalbefolkningen når vi drar til Alicante, for eksempel? Folk har en tendens til å gruppere seg når de flytter til utlandet, da det er tryggere å være med folk som ligner en selv og har samme kultur. Det er helt naturlig for alle grupper. 

Så dem har aldri blitt tilbudt jobber og sånt av staten? De nekter og setter seg til, eller reiser og rasker med seg krims og krams som dem selger da eller?
Det er bilder av dem, og nesten hver gang står de bare med "sine egne". Jeg tror ikke dem vil være venner med oss, jeg tror dem bare vil ha ting, stjele å lage kaos og dårlig stemning. Det tror jeg om ganske mange av dem. Det ligger i blodet deres nesten. Man kan da ikke ha unnskyldninger for alt det dårlige noen eventuelt gjør?

Ja, jeg syntes nordmenn er litt bedre, men det er jo synd at man nesten må dra til folk for å bevise at man er bedre enn rumenerne som velger å sove ute, å stjele, osv... Det burde egentlig være åpenbart at man har en høyere moral enn det der.

Jeg leste om ei som kjente ei, og har blitt kjent med to stk når jeg var barn med de ville selvklart ikke bli kjent med noe av dette.
De var visst ganske gode venner (norsk og rumener). Skeptisk. :P
De var mye ute og reiste og sånn, de flyttet mye og slo seg liksom aldri ned noe sted. :P 

Dem tar seg ikke noe nær av at man sier slik om dem. For dem så er det en bra ting tror jeg... Dem har blitt tilbudt det meste og de takker jo nei. Jeg dømmer jo ikke dem for det liksom... 

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
1 minutt siden, fuglekvitter__ skrev:

Så dem har aldri blitt tilbudt jobber og sånt av staten? De nekter og setter seg til, eller reiser og rasker med seg krims og krams som dem selger da eller?
Det er bilder av dem, og nesten hver gang står de bare med "sine egne". 

Ja, jeg syntes nordmenn er litt bedre, men det er jo synd at man nesten må dra til folk for å bevise at man er bedre enn rumenerne som velger å sove ute, å stjele, osv... Det burde egentlig være åpenbart at man har en høyere moral enn det der.

Jeg leste om ei som kjente ei, og har blitt kjent med to stk når jeg var barn med de ville selvklart ikke bli kjent med noe av dette.
De var mye ute og reiste og sånn, de flyttet mye og slo seg liksom aldri ned noe sted. :P 

Igjen, de du snakker om er ikke rumenere. 
Jeg forstår ikke hvorfor det er lav moral av dem å sove ute i skogen, mens når vi nordmenn drar på telttur er vi aktive friluftsmennesker? 
Forstår heller ikke hva som er så spesielt galt med å ikke slå seg ned et sted. Det er en del mennesker som reiser rundt i verden uten å ha et fast hjem, og dersom de er vestlige, blir de sett på som eventyrere. 

Ja, det er galt å stjele. Det kan være de har høyere statistikk innen lommetyveri og sånn grunnet desperasjon og fremmedgjøring. Det er lettere å stjele iphonen til et menneske som kaller deg for "scum" og ikke synes du fortjener et godt liv fordi du har en annerledes kultur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Linaria skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor det er lav moral av dem å sove ute i skogen, mens når vi nordmenn drar på telttur er vi aktive friluftsmennesker? 
Forstår heller ikke hva som er så spesielt galt med å ikke slå seg ned et sted. Det er en del mennesker som reiser rundt i verden uten å ha et fast hjem, og dersom de er vestlige, blir de sett på som eventyrere. 

Ja, det er galt å stjele. Det kan være de har høyere statistikk innen lommetyveri og sånn grunnet desperasjon og fremmedgjøring. Det er lettere å stjele iphonen til et menneske som kaller deg for "scum" og ikke synes du fortjener et godt liv fordi du har en annerledes kultur. 

Så du syntes ikke det er litt rart hvis noen sover/ligger i flere døgn nede på Oslo s f.eks? 

Hadde dem enda tatt med telt og dratt ut i naturen og ryddet opp etter seg, men de gjør jo det motsatte.

Nei de får gjøre som dem vil og flytte og reise så mye dem vil. Det er ikke mitt liv. :)
Men det er jo en grunn til at noen velger å svare dem tilbake ikke sant? Jeg har aldri valgt å svare dem tilbake når dem har vært ekstra masete, men jeg kan skjønne at folk blir irriterte og lei.
Det er ingen som mener at dem ikke har fortjent et godt liv, det eneste man ber dem om er og ikke stjele, lyve, gjøre fra seg i naturen, osv... De må jo gjerne stjele telefoner også, men det er jo bare å sperre den. Sikkert ikke noe gøy hvis den er ny og sånt. 

Hun ene sto og skreik etter meg og noen over en lengre periode. Hun kjefta på folk på sitt eget språk, ingen skjønte hva hun sa, men det var nok ikke mye pent for hun så skikkelig sint ut. De vet egentlig bedre enn som så... De er fullt klar over hva dem gjør.

At et vanlig A4-liv ikke passer dem, så er det greit, men ikke klag da...  I alle grupper finnes det alltid noen som er greie også, det er det jo overalt. 

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Linaria skrev:

Hva er det du mener de er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Det er bilder av dem, og nesten hver gang står de bare med "sine egne". 

I steden for å være ignorant, burde du heller støtte dette prosjektet: http://www.frelsesarmeen.no/no/vart_arbeid/prosjekt_i_romania/

Rumenere og romfolk er ikke det samme, men det er mange rumenske romfolk, som tigger her. 

Hovedproblemet deres er at de ikke kommer seg ut av fattigdommen fordi forholdene er så håpløse. De får ofte ikke jobb, fordi de ikke har jobberfaring fra vanlige jobber og fordi sigøynere har dårlig rykte. Sigøynere ute i Europa, har dårlig rykte fordi mange ikke  har funnet andre måter å holde seg i live på, enn å ty til mer eller mindre lyssky aktiviteter.  Mange barn får ikke utdanning fordi familien deres er avhengig av at alle deltar i å få penger til mat. Uten utdanning er det vanskelig å komme seg opp av gjørma.

Dessverre er det også slik at når noen drar rundt i andre land for å tigge, så forsvinner fokuset på å få øvd opp vanlig arbeidserfaring hjemme, fordi tigging virker som den beste og mest velkjente løsningen, som gir mat i magen for hver dag. 

Dette er en ond sirkel, som det er veldig vanskelig å komme seg ut fra, da den ene ofte ekskluderer det andre.  Derfor vil jeg anmode deg å tenke på om du burde støtte Frelsesarmeens prosjekter i Romania, med arbeidstrening mm. 

( Nå er det bare tiggerne jeg snakker om, jeg vet at det finnes haugevis av europeiske sigøynere som jobber lovlydig som f.eks musikere. Det er liksom en av de andre veiene, denne gruppen mennesker har funnet en mulighet til å klare seg - hvilket har resultert i mange fantastiske musikere) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, absinthia skrev:

I steden for å være ignorant, burde du heller støtte dette prosjektet: http://www.frelsesarmeen.no/no/vart_arbeid/prosjekt_i_romania/

Rumenere og romfolk er ikke det samme, men det er mange rumenske romfolk, som tigger her. 

Hovedproblemet deres er at de ikke kommer seg ut av fattigdommen fordi forholdene er så håpløse. De får ofte ikke jobb, fordi de ikke har jobberfaring fra vanlige jobber og fordi sigøynere har dårlig rykte. Sigøynere ute i Europa, har dårlig rykte fordi mange ikke  har funnet andre måter å holde seg i live på, enn å ty til mer eller mindre lyssky aktiviteter.  Mange barn får ikke utdanning fordi familien deres er avhengig av at alle deltar i å få penger til mat. Uten utdanning er det vanskelig å komme seg opp av gjørma.

Dessverre er det også slik at når noen drar rundt i andre land for å tigge, så forsvinner fokuset på å få øvd opp vanlig arbeidserfaring hjemme, fordi tigging virker som den beste og mest velkjente løsningen, som gir mat i magen for hver dag. 

Dette er en ond sirkel, som det er veldig vanskelig å komme seg ut fra, da den ene ofte ekskluderer det andre.  Derfor vil jeg anmode deg å tenke på om du burde støtte Frelsesarmeens prosjekter i Romania, med arbeidstrening mm. 

( Nå er det bare tiggerne jeg snakker om, jeg vet at det finnes haugevis av europeiske sigøynere som jobber lovlydig som f.eks musikere. Det er liksom en av de andre veiene, denne gruppen mennesker har funnet en mulighet til å klare seg - hvilket har resultert i mange fantastiske musikere) 

Ja, det har dem. Sinnssykt dårlig rykte, men dem bryr seg ikke. Allikevel så ber man om vanlig folkeskikk, at dem ikke kjefter på folk, spytter og forsøker å stjele.

Å stå på gatehjørner og klunke med gitaren kalles ikke en jobb. Beklager.

Du forsvarer jo alt de gjør, og det er ikke èn god ting noen mener om dem. Du er vel unntaket da. :) 
Jeg støtter ikke noen som ikke kunne brydd seg mindre om hvordan allmennheten har det altså. 

Ja, det har stått at tiggerne er rumenere som da er det samme som sigøynere, men at det var en forskjell på dem også (ikke min mening altså).

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
5 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Haha! Dette skal jeg si til kjæresten min som har levd av å "klunke på gitaren" i 30 år nå :fnise: Jeg kjenner en som spiller trekkspill som en gang joina de som står og spiller utafor Nationaltheateret og alle syntes det var kjempehyggelig! 
Blir det plutselig jobb om man gjør det innendørs? :P

Jeg er forresten også unntaket. Jeg tror vi kan lære mye av dem og at de burde behandles på samme måte som andre mennesker. 
Hvordan i all verden vet du alle disse tingene forresten? At de ikke bryr seg om sitt dårlige rykte? At de ikke ønsker å jobbe og bli kjent med nordmenn? Har du blitt mye kjeftet på og spyttet på av dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Linaria skrev:

Haha! Dette skal jeg si til kjæresten min som har levd av å "klunke på gitaren" i 30 år nå :fnise: Jeg kjenner en som spiller trekkspill som en gang joina de som står og spiller utafor Nationaltheateret og alle syntes det var kjempehyggelig! 
Blir det plutselig jobb om man gjør det innendørs? :P

Jeg er forresten også unntaket. Jeg tror vi kan lære mye av dem og at de burde behandles på samme måte som andre mennesker. 
Hvordan i all verden vet du alle disse tingene forresten? At de ikke bryr seg om sitt dårlige rykte? At de ikke ønsker å jobbe og bli kjent med nordmenn? Har du blitt mye kjeftet på og spyttet på av dem? 

Tjente han bra eller? For hvis det er lukrativt så tar jeg med meg blokkfløyta mi. :danse: 

Ja, selvklart skal dem behandles likt på lik linje som alle andre, men dem vil ofte ikke det. Jeg har ikke prøvd så hardt altså. 
Nei, jeg har opplevd dem et par ganger. Da kjeftet hun og kjeftet hun og kjeftet hun... Jeg sier ikke at det er noe jeg vet... Jeg sier at dette er det noen påstår om dem. Inkludert politikerne altså. Etter at de fikk kjeft for å ha slått leir så sto noen frem og sa at dem følte seg stigmatiserte og det skjønner jeg jo godt.:P Fordi det står at dem vil bo i leirer, sove ute og sånt, og da blir liksom 1+1, 2. Dem vil ikke integreres.

Jeg skrev: Jeg tror ikke dem bryr seg hvis man kaller dem disse tingene.

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Ja, det har dem. Sinnssykt dårlig rykte, men dem bryr seg ikke. Allikevel så ber man om vanlig folkeskikk, at dem ikke kjefter på folk, spytter og forsøker å stjele.

Du forsvarer jo alt de gjør, og det er ikke èn god ting noen mener om dem. Du er vel unntaket da. :) 
Jeg støtter ikke noen som ikke kunne brydd seg mindre om hvordan allmennheten har det altså. 

Ja, det har stått at tiggerne er rumenere som da er det samme som sigøynere, men at det var en forskjell på dem også (ikke min mening altså).

De fleste har da normal folkeskikk. Jeg har aldri opplevd å bli hverken spyttet eller kjeftet på. Jeg har derimot kjent at jeg blir ille berørt og at synet av tiggere minner meg på at det finnes fattigdom i verden. Dessverre for meg selv, så er jeg ikke så enkel at jeg  synes det er noen løsning å putte penger i koppen, fordi jeg da er med på at folk har omreisende tigging som jobb, når de heller burde hatt fokus på at neste generasjoner får utdanning og bedre livsvilkår - derfor smiler jeg og hilser, men sender pengene mine til frelsesarmeen. 

Er forøvrig i mot forbud mot tigging.

Dersom du er i mot at de overnatter i skogen og forsøpler, får du bare kjempe frem at det finnes bedre overnattingslokaler, med muligheter for bad og å kvitte seg ned avfall. - Så blir dine plager med å være vitne til fattigdom og hva den gjør, lindret litt. 

Det er mye som trengs og mye som kan gjøre en forskjell.

Vet du f.eks at om du spanderer en  frukt hver dag på et barn som opplever fattigdom som er så stor som vi snakker om, blant store deler av europeiske sigøynere, folk i slummen i Brasil mm, så kan dette bety at vedkommende får mindre mangelsykdommer, som følge av vitaminmangel, forbedret konsentrasjon -noe som videre kan føre til mindre sjanse for å droppe ut av skole tidlig i livet, mindre sjanse for kriminalitet ( som følge av bedre utvikling av hjernen, mindre impulsiv, bedre konsentrasjon osv) ? 

Det er uhyre mange faktorer som jobber i mot så fattige mennesker, når det gjelder å komme seg ut og opp. 

Jeg ser jo på det du skriver, at dette temaet kanskje er litt for komplekst for deg, da du nok sliter med andre ting selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...