AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #41 Del Skrevet 5. april 2017 Lurer om dette er typisk for barnehagelærerutdannelse? Har litt ulik erfaring med jobb/studiemiljøer og synes det er påfallende mange mobbere blant de som skal jobbe/jobber med barn. Har observert mye som jeg synes ikke er bra i det hele tatt. Anonymkode: 0eea4...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #42 Del Skrevet 5. april 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller vi kan snu saken på hoder; du skulket gruppearbeid, derfor liker de deg ikke. Jeg hater også unnasluntrere av gruppearbeid, det er de verste snylterne. "jammen jeg har kjæreste", buhu da får han komme til deg da og så får du dele helgen mellom kjæreste og skole. Du er neppe så uskyldig i dette som du vil ha det til. Anonymkode: fdb19...9da Hvordan kan du være så sikker på at vedkommende skulker gruppearbeid? Det er alltid to sider av en sak selvfølgelig, men jeg må likevel si at jeg er overrasket over hvordan du fremstiller det i forumet. Når man skal ut i arbeidslivet så forventes det at man har gode samarbeidsevner. Man har tydeligvis ikke det når man driver med baksnakking og ekskludering bak samarbeidspartneren. Anonymkode: a8f8f...47b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #43 Del Skrevet 5. april 2017 Jeg har bare studert på universitetet, har ikke erfaring med mobbing derfra. Men det er kanskje heller ikke like synlig eller lett at det blir mobbing dersom man kun tar fag sammen og har forelesninger noen få timer i uka, og ellers ikke tilbringer tid på samme sted. Det jeg derimot har opplevd er klikkdannelser hvor noen danner en gjeng som blir sentral og dominerende i studiemiljøet, dette var mest fremtredende på grunnfagsnivå. I det ene tilfellet så var det mange hyggelige folk som var med i den såkalte klikken, men de fikk en veldig egen intern humor og referanser, og om man ikke hang med de hele tiden så ble man automatisk litt utenfor. I den andre tilfellet så besto klikken av en del jenter som dannet linjeforening, men som på ingen måte framsto som inkluderende i studiemiljøet. På mellomfag og særlig hovedfag/master så sluttet de fleste fra den kule klikken på faget, og de var de mest seriøse som fortsatte. Det ble et veldig annet og mye hyggeligere miljø. Anonymkode: 74914...870 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 5. april 2017 #44 Del Skrevet 5. april 2017 7 timer siden, JackIost skrev: Høres veldig rart ut! Dette er vel gjerne noe som kan skje på studier hvor det nesten er utelukkende bare kvinner. Er vel tilsvarende i arbeidslivet, ser sjelden slikt på arbeidplasser som er mannsdominert eller hvor det er en god blanding På studiet mitt er det nesten sharp 50/50 fordeling av kvinner og menn, og jeg kan LOVE deg at gutta baksnakker og bitcher minst like mye som jentene. Jobbet også i et svært mannsdominert miljø (jeg var den eneste kvinnen), og alle mennene baksnakket og bitchet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spegel Skrevet 5. april 2017 #45 Del Skrevet 5. april 2017 7 timer siden, JackIost skrev: Høres veldig rart ut! Dette er vel gjerne noe som kan skje på studier hvor det nesten er utelukkende bare kvinner. Er vel tilsvarende i arbeidslivet, ser sjelden slikt på arbeidplasser som er mannsdominert eller hvor det er en god blanding For noe tull! Jeg jobber som eneste kvinne i et team på 12. Her er det minst like mye drama og baksnakking som på kvinnedominerte arb plasser. Det merkes også mye bedre når det er noe på gang, fordi det kjeftes og smelles høylytt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 5. april 2017 #46 Del Skrevet 5. april 2017 (endret) 2 timer siden, Alice123 skrev: På studiet mitt er det nesten sharp 50/50 fordeling av kvinner og menn, og jeg kan LOVE deg at gutta baksnakker og bitcher minst like mye som jentene. Jobbet også i et svært mannsdominert miljø (jeg var den eneste kvinnen), og alle mennene baksnakket og bitchet. Typisk KG, argumentet a la: Påstand: Menn er sterkere enn kvinner. Motargument: Nehei! Hildeborg Hugdal tar 215 kg i benkpress, det er mer enn hva 99,9 % av alle menn i hele verden klarer! Når det er sagt: -Hva slags arbeidsplass jobbet du ved? -Var det årelang utfrysing der, som stakk så dypt som den kategorien vi snakker om her? -Hva slags studie går du på, som har samlet en gjeng gutter som bitcher og baksnakker? Endret 5. april 2017 av JackIost 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 5. april 2017 #47 Del Skrevet 5. april 2017 1 time siden, spegel skrev: For noe tull! Jeg jobber som eneste kvinne i et team på 12. Her er det minst like mye drama og baksnakking som på kvinnedominerte arb plasser. Det merkes også mye bedre når det er noe på gang, fordi det kjeftes og smelles høylytt. Ingen har sagt at det er 0 tilfeller av problem blant de titusenvis av mannsdominerte arbeidplasser her i landet Som du selv sier er slike ting ev. mer åpent blant menn og mer i det skjulte blant kvinner Hva slags type arbeidsplass er dette, da? Årelang utfrysing av medarbeidere forekommer hyppig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puselusk Skrevet 5. april 2017 #48 Del Skrevet 5. april 2017 Får sjokk når jeg leser at høgskolestudenter som går studier som barnehagelærer og barnevernspedagog mobber andre medstudenter! Går selv andre år på vernepleie, og har også hatt en del fellesundervisning med barnevernspedagogstudentene. Mobbing og hvordan dette påvirker mennesker er ikke et ukjent tema i utdanningene, og vil ikke tro det er ukjent i barnehagelærerutdanningen heller. En ting er at høgskolestudenter mobber, det er ille, og det vitner om liten innsikt og modenhet. Noe man skulle tro alle hadde oppnådd noe av i den alderen. At studenter på typ helse- og sosialfaglige utdanninger tyr til mobbing synes jeg er rett og slett er skremmende. Jeg tenker jo at det er helt essensielt at en person som går denne veien har gode mentaliseringsevner, og er bevisst på å utvikle sin personlige kompetanse hele tiden. Når man mobber, viser man svært manglende selvinnsikt og empati. Disse tror jeg neppe vil kunne sette seg inn i den faglige helheten særlig godt, da det krever at man evner å sette det inn i en etisk kontekst og tenkemåte. Så det de gjør er ikke bare utrolig umodent og slemt, men også urovekkende i forhold til det studiet de går på. Jeg håper at det finnes en anledning til å foreta en skikkethetsvurdering på disse. Men såklart det avhenger jo av hva bevis som finnes av mobbeatferden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #49 Del Skrevet 5. april 2017 1 time siden, JackIost skrev: Typisk KG, argumentet a la: Påstand: Menn er sterkere enn kvinner. Motargument: Nehei! Hildeborg Hugdal tar 215 kg i benkpress, det er mer enn hva 99,9 % av alle menn i hele verden klarer! Når det er sagt: -Hva slags arbeidsplass jobbet du ved? -Var det årelang utfrysing der, som stakk så dypt som den kategorien vi snakker om her? -Hva slags studie går du på, som har samlet en gjeng gutter som bitcher og baksnakker? Jeg er ikke personen du siterte, men her ser du en artikkel om hvordan gutter også mobber https://www.education.com/reference/article/Ref_Bullying_Differences_17898/ Se gjerne på referansen de har brukt i denne artikkelen også. Nå forstår jeg jo at denne tråden handler om voksne, og jeg selv, har samme erfaring med voksne som personen du siterer. Det finnes folk som baksnakker ( som faktisk, er mobbing. verbal mobbing ) på alle arbeidsplasser, også i alle arbeidsplasser jeg har jobbet. Mitt verste tilfelle var en jobb jeg hadde, hvor jeg jobbet med eldre kreative menn, og jeg, kvinnelig ansatt og yngst, skulle lide under deres misunnelse. Jeg fikk nemlig ekstremt mye skryt for min kreativitet og fikk mer ansvar enn en annen av de eldre gutta. Han ble ekstremt sjalu og mobbet meg deretter, fikk alle med. jeg ble så ødelagt at jeg måtte slutte. Den andre situasjonen var på høyskole, der en fyr sammen med en kvinne, mobbet og baksnakket meg. Når jeg vokste opp, og gikk ungdomskole, ble jeg også baksnakket og mobbet, av gutter. I mine arbeidsplasser, har jeg også blitt plaget og sladret om av menn. Kvinner kan være ille, men det er også menn. Om du skal fornekte dette, så lager du en veldig snål versjon av virkeligheten. Menn baksnakker. http://www.huffingtonpost.co.uk/2014/07/25/why-we-bitch_n_5620656.html Anonymkode: 3062f...de3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #50 Del Skrevet 5. april 2017 På 4.4.2017 den 19.20, AnonymBruker skrev: Hei! Takk for at du deler din historie og svar på spørsmålet! Sannheten er at jeg er i lignende situasjon som deg, bare at jeg studerer master. For ikke så lenge siden hadde jeg fått beskymringsmelding fra en medstudent som også sitter i et studentutvalg. En annen medstudent hadde også overhørt at andre studenter hadde baksnakket meg og mente at jeg ikke burde fortsette studiet. Som deg har jeg også fått gode tilbakemeldinger på tidligere jobber, praksis, (karakterer) osv. Jeg har tatt det opp med studieleder og mente at det ansvaret lå hos læreren. Saken var at læreren hevder at saken ikke kunne gjøre noe med dette siden de ikke hadde navn på baksnakkere utenom den som hadde sendt beskymringsmeldingen. Jeg har vært i kontakt med studentombudet og studentparlamentet som hevder at de ikke kunne gjøre noe med det utenom at de ba meg om å ta det opp med medstudentene i en forelesning (som jeg ikke har problemer med) eller at jeg tar det opp med studentutvalget på fakultetet mitt (der melderen også sitter). Anonymkode: a8f8f...47b Mulig jeg misforstod baksnakkingen her - men det er vel ikke for mobbing å regne om noen en gang snakker nedsettende om deg? Det er jo kjipt - og veldig lite hyggelig selvsagt. Men det er noe man må regne med at kan forekomme - og jeg synes det er å forvente at man kan overse det selv. Jeg har vært i en liknende situasjon flere ganger oppigjennom, både på skole, vgs, universitet og en episode på jobb. De to sistnevnte var det samme person som stod bak, og hun ble omtalt på en måte som at "er du med henne er hun grei, er du mot henne får du helvete". Og jeg klarte irritere henne, noe som igangsatte en lengre periode med skikkelig dårlig stemning og kjip oppførsel fra en hel gjeng(flere av de hadde jeg tidligere vært venn med på studiet). Det var jo kjipt, med det gav seg fordi jeg bare ignorerte det uten å hisse henne enda mer opp eller "legge meg flat". Jeg ignorerte henne, og hun nådde ikke frem. Jeg så på dette som noe man jo må takle fra tid til annen, og sålenge det ikke er systematisk så har det lite for seg å ta det noe voldsomt opp - for de som utfører det kan det bare bli fyr på bålet og gi enda mer rom for å ha noe negativt på deg. Mitt mål var vel mest å aldri gi de noe som kunne gi dem "rett", og de som var med i gjengen hennes så jo etterkvart hvordan hun var og tok litt avstand. Uten at jeg fikk noen unnskyldning for det, men. Anonymkode: 576a4...81d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #51 Del Skrevet 5. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke personen du siterte, men her ser du en artikkel om hvordan gutter også mobber https://www.education.com/reference/article/Ref_Bullying_Differences_17898/ Se gjerne på referansen de har brukt i denne artikkelen også. Nå forstår jeg jo at denne tråden handler om voksne, og jeg selv, har samme erfaring med voksne som personen du siterer. Det finnes folk som baksnakker ( som faktisk, er mobbing. verbal mobbing ) på alle arbeidsplasser, også i alle arbeidsplasser jeg har jobbet. Mitt verste tilfelle var en jobb jeg hadde, hvor jeg jobbet med eldre kreative menn, og jeg, kvinnelig ansatt og yngst, skulle lide under deres misunnelse. Jeg fikk nemlig ekstremt mye skryt for min kreativitet og fikk mer ansvar enn en annen av de eldre gutta. Han ble ekstremt sjalu og mobbet meg deretter, fikk alle med. jeg ble så ødelagt at jeg måtte slutte. Den andre situasjonen var på høyskole, der en fyr sammen med en kvinne, mobbet og baksnakket meg. Når jeg vokste opp, og gikk ungdomskole, ble jeg også baksnakket og mobbet, av gutter. I mine arbeidsplasser, har jeg også blitt plaget og sladret om av menn. Kvinner kan være ille, men det er også menn. Om du skal fornekte dette, så lager du en veldig snål versjon av virkeligheten. Menn baksnakker. http://www.huffingtonpost.co.uk/2014/07/25/why-we-bitch_n_5620656.html Anonymkode: 3062f...de3 Jeg har samme opplevelse som deg. Har blitt merket av dette, også snakk om uønsket seksuell oppmerksomhet fra mannlig kollega. ( som jeg fikk stoppet ) Anonymkode: 0eea4...b83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #52 Del Skrevet 5. april 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller vi kan snu saken på hoder; du skulket gruppearbeid, derfor liker de deg ikke. Jeg hater også unnasluntrere av gruppearbeid, det er de verste snylterne. "jammen jeg har kjæreste", buhu da får han komme til deg da og så får du dele helgen mellom kjæreste og skole. Du er neppe så uskyldig i dette som du vil ha det til. Anonymkode: fdb19...9da Hvordan i huleste får du til å vri det til at jeg skulket gruppearbeid? Hadde du synes det var ok om noen prøvde å manipulere deg til å tro at du måtte gjøre det slutt med kjæresten fordi de mente du skulle sette av alle helgene dine til gruppearbeid? Jeg sluntret nok aldri unna gruppearbeid, nei. Jeg var i et avstandsforhold og var hele veien tydelig med gruppa på at annenhver helg er jeg med kjæresten, og da reiser jeg fredag ettermiddag/kveld og er tilbake søndag kveld. Når de kunne ta vakter på jobb når som helst om de ville, så tror jeg nok man må tenke seg om en gang til før man påstår at JEG nedprioriterte gruppearbeid. Jeg skulket ingenting Anonymkode: 46d25...bb2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #53 Del Skrevet 5. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sluntret nok aldri unna gruppearbeid, nei. Jeg var i et avstandsforhold og var hele veien tydelig med gruppa på at annenhver helg er jeg med kjæresten, og da reiser jeg fredag ettermiddag/kveld og er tilbake søndag kveld. Når de kunne ta vakter på jobb når som helst om de ville, så tror jeg nok man må tenke seg om en gang til før man påstår at JEG nedprioriterte gruppearbeid. Jeg skulket ingenting Anonymkode: 46d25...bb2 Så dine helger med kjæresten var hellige og trumfet alt, mens du forventer at de andre skal prioritere gruppearbeidet foran ting de kanskje syntes var vel så viktig som du synes kjærestetiden var? Jeg aner en sak med flere sider og uenighet her, heller enn en mobbesak med et offer og slemme mobbere... Anonymkode: 12305...b0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #54 Del Skrevet 5. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så dine helger med kjæresten var hellige og trumfet alt, mens du forventer at de andre skal prioritere gruppearbeidet foran ting de kanskje syntes var vel så viktig som du synes kjærestetiden var? Jeg aner en sak med flere sider og uenighet her, heller enn en mobbesak med et offer og slemme mobbere... Anonymkode: 12305...b0f Du får svare meg på det du klipte bort Anonymkode: 46d25...bb2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiteful Skrevet 5. april 2017 #55 Del Skrevet 5. april 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bare studert på universitetet, har ikke erfaring med mobbing derfra. Men det er kanskje heller ikke like synlig eller lett at det blir mobbing dersom man kun tar fag sammen og har forelesninger noen få timer i uka, og ellers ikke tilbringer tid på samme sted. Det jeg derimot har opplevd er klikkdannelser hvor noen danner en gjeng som blir sentral og dominerende i studiemiljøet, dette var mest fremtredende på grunnfagsnivå. I det ene tilfellet så var det mange hyggelige folk som var med i den såkalte klikken, men de fikk en veldig egen intern humor og referanser, og om man ikke hang med de hele tiden så ble man automatisk litt utenfor. I den andre tilfellet så besto klikken av en del jenter som dannet linjeforening, men som på ingen måte framsto som inkluderende i studiemiljøet. På mellomfag og særlig hovedfag/master så sluttet de fleste fra den kule klikken på faget, og de var de mest seriøse som fortsatte. Det ble et veldig annet og mye hyggeligere miljø. Anonymkode: 74914...870 Hjelpes. Jeg går vgs. og en skulle jo tro st du har beskrevet skolen min nå. Ærlig talt da! Hele vgs har jeg gleda meg til å bli ferdig for å slippe dette barnslige tullet, og nå så leser jeg om at det er null forskjell på høgskole/universitet og vgs? Hvor lavt kan man synke egentlig? Nå gleder ejg meg ikke til videre studier likevel ass. Med min flaks så ender jeg nok opp med å havne på bånn av den usynlige "rangstigen", igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 6. april 2017 #56 Del Skrevet 6. april 2017 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke personen du siterte, men her ser du en artikkel om hvordan gutter også mobber https://www.education.com/reference/article/Ref_Bullying_Differences_17898/ Se gjerne på referansen de har brukt i denne artikkelen også. Nå forstår jeg jo at denne tråden handler om voksne, og jeg selv, har samme erfaring med voksne som personen du siterer. Det finnes folk som baksnakker ( som faktisk, er mobbing. verbal mobbing ) på alle arbeidsplasser, også i alle arbeidsplasser jeg har jobbet. Mitt verste tilfelle var en jobb jeg hadde, hvor jeg jobbet med eldre kreative menn, og jeg, kvinnelig ansatt og yngst, skulle lide under deres misunnelse. Jeg fikk nemlig ekstremt mye skryt for min kreativitet og fikk mer ansvar enn en annen av de eldre gutta. Han ble ekstremt sjalu og mobbet meg deretter, fikk alle med. jeg ble så ødelagt at jeg måtte slutte. Den andre situasjonen var på høyskole, der en fyr sammen med en kvinne, mobbet og baksnakket meg. Når jeg vokste opp, og gikk ungdomskole, ble jeg også baksnakket og mobbet, av gutter. I mine arbeidsplasser, har jeg også blitt plaget og sladret om av menn. Kvinner kan være ille, men det er også menn. Om du skal fornekte dette, så lager du en veldig snål versjon av virkeligheten. Menn baksnakker. http://www.huffingtonpost.co.uk/2014/07/25/why-we-bitch_n_5620656.html Anonymkode: 3062f...de3 Nok en gang en artikkel som bare bekrefter det jeg sier, nemlig hva som er typisk for jenter som mobber kontra gutter Nok en gang må jeg påpeke at ingen har sagt at gutter/menn ikke er i stand til å bedrive mobbing som er typisk for jenter, også dette kommer godt fram i artikkelen "din", hvor det påpekes f.eks at selv om flest gutter liker dataspill så er det også jenter som liker dataspill Endret 6. april 2017 av JackIost Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #57 Del Skrevet 6. april 2017 6 timer siden, Spiteful skrev: Hjelpes. Jeg går vgs. og en skulle jo tro st du har beskrevet skolen min nå. Ærlig talt da! Hele vgs har jeg gleda meg til å bli ferdig for å slippe dette barnslige tullet, og nå så leser jeg om at det er null forskjell på høgskole/universitet og vgs? Hvor lavt kan man synke egentlig? Nå gleder ejg meg ikke til videre studier likevel ass. Med min flaks så ender jeg nok opp med å havne på bånn av den usynlige "rangstigen", igjen. Klassene er uansett ganske store på de fleste studier slik at du finner noen å henge med. Selv om det dannes grupper på høyere utdanning så er de litt mer flytende enn vgs og ungdomstrinnet. Folk er som regel voksne og oppfører seg deretter. Tror det går bra jeg, lykke til! Anonymkode: cab13...c59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #58 Del Skrevet 6. april 2017 7 timer siden, Spiteful skrev: Hjelpes. Jeg går vgs. og en skulle jo tro st du har beskrevet skolen min nå. Ærlig talt da! Hele vgs har jeg gleda meg til å bli ferdig for å slippe dette barnslige tullet, og nå så leser jeg om at det er null forskjell på høgskole/universitet og vgs? Hvor lavt kan man synke egentlig? Nå gleder ejg meg ikke til videre studier likevel ass. Med min flaks så ender jeg nok opp med å havne på bånn av den usynlige "rangstigen", igjen. Forskjellen er at på høyskole har du også eldre studenter, gjerne de 25 pluss som man kan bli kjent med i stedet for de som baksnakker. Man har ikke BARE bitchy folk der. Men det er noen der. Men må bare si at, noen ganger har ikke alder noe å si, men mental modenhet og hvor mye vgs faktene henger igjen. Jeg er 30 og orker ikke bry meg om baksnakking, jeg er også like hyggelig mot alle som en i klassen min. Sitter gjerne å snakker med de som er 19 så lenge de ikke baksnakker og slenger drit, det orker jeg ikke. Anonymkode: 3062f...de3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #59 Del Skrevet 6. april 2017 På 4.4.2017 den 17.34, AnonymBruker skrev: Er det noen her som har opplevd mobbing eller baksnakking i høyere utdanning? Isåfall... hvordan håndterte du det? Sa du i fra til universitetet/høgskolen? Håndterte de saken for deg? Anonymkode: a8f8f...47b Nå er du faktisk voksen, og det er forventet at du klarer en god del mer mtp å håndtere mennesker som ikke liker deg helt på egenhånd. Anonymkode: 6d229...ffa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #60 Del Skrevet 6. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå er du faktisk voksen, og det er forventet at du klarer en god del mer mtp å håndtere mennesker som ikke liker deg helt på egenhånd. Anonymkode: 6d229...ffa Siden det ikke går å gi minuspoeng her på KG: 1 minus til deg Anonymkode: 5dcbf...163 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå