JackIost Skrevet 4. april 2017 #21 Del Skrevet 4. april 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja! Jeg ble mobbet og utfryst i 2 år av bachelorutdanningen min, særlig det første året. Det var baksnakking, drittslenging og forsøk på å få meg ut av utdanningen bokstavelig talt... Ironisk nok har de fleste av dem (en jentegjeng på 6-7 stk) droppet ut av utdanningen og jeg mistenker et par av de for å ha blitt veiledet ut av studiet. Det var snakk om ganske lav selvinnsikt for å si det sånn. Jeg selv gikk ut med fine tilbakemeldinger (og karakterer) fra både praksis og studiestedet, så jeg klarte meg bra Men tilbake til spørsmålet ditt - dessverre kan jeg ikke akkurat skryte av systemet når det gjelder å si fra om sånt. Kanskje bidro det til å vurdere skikketheten på enkelte av de siden dette åpenbart var mobbing, men for min del - nada. Jeg tok det forsåvidt opp med en handlingslammet lærer, jeg vil nok tro at andre kunne ha slått hardere ned på det. Hvis du ikke oppnår noe ved å ta kontakt med deg så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med studieveileder, som muligens kan ta tak i det. Jeg snakket jo kun med denne læreren så har ikke erfaring med noe utover det. Hvis ikke DET fører noe sted så ville jeg rett og slett sendt inn tvilsmelding for skikkethet. Mobbere passer ikke inn i de fleste yrker. Anonymkode: 46d25...bb2 Aldri hørt om lignende. Hvorfor i all verden skulle 6-7 jenter finne ut at de skulle mobbe deg? Var det kanskje noen du kjente fra før? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #22 Del Skrevet 4. april 2017 3 minutter siden, JackIost skrev: Aldri hørt om lignende. Hvorfor i all verden skulle 6-7 jenter finne ut at de skulle mobbe deg? Var det kanskje noen du kjente fra før? Nei, kjente de ikke fra før. Les innlegget jeg skrev tidligere om hvordan de gikk frem. Anonymkode: 46d25...bb2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #23 Del Skrevet 4. april 2017 PS. dette er TS sin tråd, ikke min svar gjerne på TS sitt spørsmål om dere kan Anonymkode: 46d25...bb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amaha Skrevet 5. april 2017 #24 Del Skrevet 5. april 2017 Det virker som det er ukultur i de fleste klasser, oftest kan man forklare det med sosiale gruppefenomen hvor individene innad i en gruppe rangerer seg selv. Det er selvoppnevnte sjefer, selvoppnevnte kritikere som tar jobben med å kritisere andre så fort de har sjansen. Det er ikke uvanlig og det er ikke uvanlig at det får fortsette fordi skolene ofte ikke er gode på å forhindre ukultur og mobbing blant voksne. Det er kanskje ironisk at profesjonsstudier innen helse og sosial faktisk har studenter som mobber andre mennesker når de lærer om menneskeverd og hvordan hjelpe andre... Men vi vet jo at det finnes mobbere i alle bransjer, på alle høyskoler, alle videregående og barneskoler... Mobbere tar også utdannelse og finnes i arbeidslivet som kolleger og ledere, dessverre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #25 Del Skrevet 5. april 2017 Jeg har gått på 2 forskjellige studier, det ene et prestisjestudie, der var det ingen mobbing, utfrysning eller lignende. Syntes det faktisk var veldig koselig miljø. Så startet jeg på vernepleier studie, og der var det utfrysning, baksnakking, drittkasting, og skikkelig dårlig oppførsel. Ble helt sjokkert over hvordan de oppfører seg, med tanke på at de skal ut, og jobbe med de mest sårbare menneskene. Anonymkode: 76983...1d3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 5. april 2017 #26 Del Skrevet 5. april 2017 Baksnakking er jo helt normalt overalt. Jeg kjenner ingen som bare snakker vel om andre og omgås alle like mye. Hvorfor skulle situasjonen være en annen på en skole/universitet enn ellers i samfunnet? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 5. april 2017 #27 Del Skrevet 5. april 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan jeg vite hva som var grunnen til at de frøs meg ut? Vi var i studiegruppe sammen, og de gikk sammen og skjelte meg ut fordi jeg reiste bort til kjæresten annenhver helg, fordi de syntes at vi skulle sette av alle helgene til gruppearbeid. Mens de kunne jobbe når de selv ville. De frøs meg også ut igjennom hele året, ettersom de ikke nådde fram med det de gjorde. Hver gang vi hadde gruppearbeid så ble jeg totalt oversett, som om jeg ikke var der, eller var uønsket. Jeg følte meg også tvunget til å bli med på en hyttetur med denne gruppa, hvor jeg hele denne helgen følte at jeg ikke var ønsket der. Hvis jeg kan anta hvorfor de frøs meg ut, så er det nok bare det generelle behovet for makt over andre. Og kanskje de fant ut at jeg var et lett offer fordi jeg er en person som engasjerer meg og kanskje ikke er redd for å rekke opp hånda eller si hva jeg mener. I tillegg til at jeg kanskje ikke var den kuleste, peneste osv. "Lederen" i denne gjengen var tillitsvalgt i klassen, og en gang stod hun foran hele klassen mens jeg var der, for å fortelle alle hvor fælt alt var. Ikke med mitt navn direkte, men jeg skjønte at det handlet om meg og kanskje en person til. Hun begynte å gråte og jeg tror halve klassen hadde medfølelse med henne (på grunn av hennes overtalelsesevne i andre sammenhenger), mens resten ikke skjønte en dritt. Hensikten var iallefall å få alle til å forstå at det var noen i klassen som gjorde livet vanskelig for henne (noe som var ganske uforståelig). De baksnakket meg også mye, og sa til alle i klassen at jeg var et dårlig menneske som ikke hører hjemme i barnehagen. Det var generelt mye hvisking og tisking i denne gjengen, og en gang under en fremføring satt de bakerst i klasserommet og hviska høyt at den ene jenta som fremførte var feit, hadde for små klær etc. I ettertid har jeg også fått høre flere ting som har vært sagt angående min person. Anonymkode: 46d25...bb2 Høres veldig rart ut! Dette er vel gjerne noe som kan skje på studier hvor det nesten er utelukkende bare kvinner. Er vel tilsvarende i arbeidslivet, ser sjelden slikt på arbeidplasser som er mannsdominert eller hvor det er en god blanding Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofia123 Skrevet 5. april 2017 #28 Del Skrevet 5. april 2017 1 time siden, JackIost skrev: Høres veldig rart ut! Dette er vel gjerne noe som kan skje på studier hvor det nesten er utelukkende bare kvinner. Er vel tilsvarende i arbeidslivet, ser sjelden slikt på arbeidplasser som er mannsdominert eller hvor det er en god blanding Jada. Kun kvinnner som fryser ut, mobber og baksnakker. "Menn mobbes av menn, og det er menn som er de verste mobberne, slår Einarsen fast. - Hele 70 prosent av de som blir mobbet, mobbes av menn. Kvinner blir mobbet av både menn og kvinner, mest av sine medsøstre."http://www.arbeidstilsynet.no/arbeidervernartikkel.html?tid=89778 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNedPåAlt Skrevet 5. april 2017 #29 Del Skrevet 5. april 2017 Jeg gikk på et mannsdominert studie og det var ingen som ble mobbet som vi så. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PandA# Skrevet 5. april 2017 #30 Del Skrevet 5. april 2017 8 minutter siden, JackIost skrev: Høres veldig rart ut! Dette er vel gjerne noe som kan skje på studier hvor det nesten er utelukkende bare kvinner. Er vel tilsvarende i arbeidslivet, ser sjelden slikt på arbeidplasser som er mannsdominert eller hvor det er en god blanding Da har du vært heldig. Jeg har jobbet på en mannsdomminert arbeidsplass og der var det mobbing og baksnakking så det holdt. Og jeg har også gått på et studie som var kvinnedomniert og et som var en god blanding og mobbing, baksnakking og utfrysning var det på begge studiene. Så jeg synes personlig ikke det diverse brukere forteller høres veldig rart ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #31 Del Skrevet 5. april 2017 Jeg har jobbet med bare menn og alle de baksnakket meg så at menn er så uskyldige, det er ikke sant. De kan være like bitre sure og sjalue da også, men da må noe skje som gjør at de blir usikre på seg selv og føler seg underdanige, og må jekke andre ned for å komme seg opp. Nå studerer jeg selv og er voksen (30) sammen med unge mennesker ( 19 til 30 ) Det er en del damer i studiet som behandler andre ufint, eller lager drama. Det handler om umodenhet og usikkerhet. Det er bare å heve seg over det og ignorere, og vær like grei uansett. Aldri si noe stygt om noen i jobb eller studie som du ikke kan stå for. Det gagner ingen og får deg bare til å se utrolig dum og barnslig ut. Baksnakking er bare å slutte med om man ønsker å fremstå som voksen. Anonymkode: 3062f...de3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Winza Skrevet 5. april 2017 #32 Del Skrevet 5. april 2017 Kan ikke fordra mobbere, ble mobbet på barneskolen så mobbere har jeg ingenting til overs for Det var på barneskolen, at det er voksne folk på høgskoler osv som driver og mobber er helt utrolig, de kan ikke ha fått noe oppdragelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 5. april 2017 #33 Del Skrevet 5. april 2017 1 time siden, Sofia123 skrev: Jada. Kun kvinnner som fryser ut, mobber og baksnakker. "Menn mobbes av menn, og det er menn som er de verste mobberne, slår Einarsen fast. - Hele 70 prosent av de som blir mobbet, mobbes av menn. Kvinner blir mobbet av både menn og kvinner, mest av sine medsøstre."http://www.arbeidstilsynet.no/arbeidervernartikkel.html?tid=89778 I artikkelen "din" står det jo nettopp at i de alvorligste og mest langvarige sakene så er det en kvinne som er offeret, og ellers står det at kvinner mobbes mest av andre kvinner. En fordel å lese artikkelen før du bruker den som bevis på at jeg tar feil I utgangspunktet var det for øvrig her snakk om høyere utdanning Jeg tror ikke menn som går der mobber så mye, har jeg aldri hørt om i hvert fall Aldri sett noe til, og artikkelen sier også at menn i "lavere lag" er de som mobber mest, men at det da gjerne er "kortvarige" ting og ikke årelang utfrysning som var temaet her Synd det for øvrig ikke står noe om hvor datagrunnlaget kommer fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #34 Del Skrevet 5. april 2017 2 minutter siden, JackIost skrev: I artikkelen "din" står det jo nettopp at i de alvorligste og mest langvarige sakene så er det en kvinne som er offeret, og ellers står det at kvinner mobbes mest av andre kvinner. En fordel å lese artikkelen før du bruker den som bevis på at jeg tar feil I utgangspunktet var det for øvrig her snakk om høyere utdanning Jeg tror ikke menn som går der mobber så mye, har jeg aldri hørt om i hvert fall Aldri sett noe til, og artikkelen sier også at menn i "lavere lag" er de som mobber mest, men at det da gjerne er "kortvarige" ting og ikke årelang utfrysning som var temaet her Synd det for øvrig ikke står noe om hvor datagrunnlaget kommer fra Har det noe å si da? Hva artikkelen sier og hva du har sett og ikke sett? TS opplever dette, og mobbing er aldri greit, uansett Bare fordi du ikke har opplevd noe personlig betyr ikke det at ikke andre kan ha andre erfaringer *fått skikkelig avsmak på disse smileyene av en eller annen grunn* Anonymkode: 4052a...1d0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 5. april 2017 #35 Del Skrevet 5. april 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har det noe å si da? Hva artikkelen sier og hva du har sett og ikke sett? TS opplever dette, og mobbing er aldri greit, uansett Bare fordi du ikke har opplevd noe personlig betyr ikke det at ikke andre kan ha andre erfaringer *fått skikkelig avsmak på disse smileyene av en eller annen grunn* Anonymkode: 4052a...1d0 Jeg poengterer bare at den type langvarig utfrysing/mobbing som regel er noe kvinner blir utsatt for av andre kvinner Og så var det noen som var uenige, og henviste av en eller annen grunn til en artikkel som bekreftet mitt syn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #36 Del Skrevet 5. april 2017 Vel jeg ble baksnakket av menn både på høyskole og i arbeidslivet. nå har jeg blitt 30 og har ikke opplevd så mye dritt da folk blir voksne når de blir 25 men er som sagt tilbake på skolen og der baksnakker som regel kvinner i alderen 18 opp til 22 Anonymkode: 3062f...de3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #37 Del Skrevet 5. april 2017 Eller vi kan snu saken på hoder; du skulket gruppearbeid, derfor liker de deg ikke. Jeg hater også unnasluntrere av gruppearbeid, det er de verste snylterne. "jammen jeg har kjæreste", buhu da får han komme til deg da og så får du dele helgen mellom kjæreste og skole. Du er neppe så uskyldig i dette som du vil ha det til. Anonymkode: fdb19...9da 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiteful Skrevet 5. april 2017 #38 Del Skrevet 5. april 2017 (endret) Nå gruer jeg meg til høyere utdanning... Jeg trodde man ble ferdig med dette tullet på VGS😭😭😭 Endret 5. april 2017 av Spiteful Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #39 Del Skrevet 5. april 2017 Har opplevd det, føler man ikke kan ta igjen heller for da blir man nesten ikke trodd og stemplet. Men, det går en grense, har masse gode egenskaper og når folk prøver seg på meg nå setter jeg grenser med en gang. Svake mennesker som må tråkke på andre for å føle seg bedre selv, jeg nekter å jobbe med slike mennesker. Vil omgå meg med ressursterke og trygge som løfter..det er bra det.! Hilsen ikkemobber som har vært alt for snill med ustabile bitre mobbere. Anonymkode: 0eea4...b83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #40 Del Skrevet 5. april 2017 5 minutter siden, Spiteful skrev: Nå gruer jeg meg til høyere utdanning... Jeg trodde man ble ferdig med dette tullet på VGS😭😭😭 Sett grenser med en gang, da får du respekt. Ellers må alle bare lære seg og ikke bry seg om hva andre mener om deg. Anonymkode: 0eea4...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå