Arabella Skrevet 4. april 2017 #1 Del Skrevet 4. april 2017 Hvor kommer dette fra, at mange skriver "ho" i innlegg som ellers er holdt på mer eller mindre rettskrevet bokmål? Det heter "hun" skriftlig. Denne "språkblomsten" leste jeg nettopp: "Men denne jenta gir seg ikke med og skrive på snap at ho ønsker han i livet hos, osv osv." I livet "hos"??? "Meg" har overtatt for "jeg": "Meg og sjærsten skal på tur." Støtt og stadig ser jeg former som han sin, hun sin (til og med "huns"), din sin, min sin, vi sin. de sin, dem sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GulSol Skrevet 4. april 2017 #2 Del Skrevet 4. april 2017 Her jeg bor sier vi ho. Sikkert bare noen som ikke tenker så mye på skriftspråket sitt. Irriterende, men de finnes faktisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 4. april 2017 Forfatter #3 Del Skrevet 4. april 2017 (endret) 2 minutter siden, GulSol skrev: Her jeg bor sier vi ho. Sikkert bare noen som ikke tenker så mye på skriftspråket sitt. Irriterende, men de finnes faktisk! "Ho" er vanlig i mange dialekter, men det er ikke godkjent i skriftlig bokmål. "Ho" er et nynorsk pronomen. Der jeg vokste opp, hadde det muntlige språket mange innslag av svensk, men vi skrev da normalt norsk. Endret 4. april 2017 av Arabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GulSol Skrevet 4. april 2017 #4 Del Skrevet 4. april 2017 9 timer siden, Arabella skrev: "Ho" er vanlig i mange dialekter, men det er ikke godkjent i skriftlig bokmål. "Ho" er et nynorsk pronomen. Ikke alle bryr seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 4. april 2017 #5 Del Skrevet 4. april 2017 Det har vært lov å skrive ho på bokmål, det var en del av det såkalte radikale bokmålet. Jeg husker at norsklæreren på videregående gjorde oss oppmerksomme på dette siden de fleste på mitt hjemsted sier ho og ikke hun. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 4. april 2017 Forfatter #6 Del Skrevet 4. april 2017 3 timer siden, Perelandra skrev: Det har vært lov å skrive ho på bokmål, det var en del av det såkalte radikale bokmålet. Jeg husker at norsklæreren på videregående gjorde oss oppmerksomme på dette siden de fleste på mitt hjemsted sier ho og ikke hun. Det er mange år siden radikalt bokmål ble forsøkt innpasset. Det var nærmest en flopp som mislyktes. De som jeg har sett skrive "ho", skriver ikke spesielt radikalt ellers. I innlegget jeg siterte, var eiendomsprononomenet "hos". Det har aldri vært riktig, ikke på radikalt bokmål engang. Det heter faktisk "hennes". I nevnte innlegg skal det være "sitt". "ho ønsker han i livet hos." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #7 Del Skrevet 5. april 2017 3 timer siden, Arabella skrev: I innlegget jeg siterte, var eiendomsprononomenet "hos". Det har aldri vært riktig, Possessiver eller eiendomsord hører til ordklassen determinativ. Før i tida ble de ubøyelige possessivene regnet som genitiv av personlige pronomen, mens de som kan bøyes i kjønn og tall ble kalt eiendomspronomen. "Hennes" var altså et personlig pronomen, men den mer logiske "nye" terminologien kom for 20 år siden, så det er vel på tide at den trenger inn hos de som liker å gi inntrykk av å være språkinteresserte? Av possessiver finnes det et usedvanlig rikt utvalg i dialektene – i farten kan jeg nevne kåns, dokkers og dises. Hos må regnes blant de mer uskyldige feil i skriftspråket, det er logisk og lettforståelig for absolutt alle. Jeg legger vinn på å unngå å framstå som et petimeter, og pleier ikke å hisse meg opp over at lettforståelige dialektord sniker seg inn i skriftspråket. Det er nok av annet å slå ned på! Anonymkode: 4058f...cd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #8 Del Skrevet 7. april 2017 Ho ho ho Anonymkode: be0f9...22f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicathv Skrevet 16. april 2017 #9 Del Skrevet 16. april 2017 Jeg skriver bokmål, men bruker ofte 'ho'. Det er bevisst. 'Hun' virker så utrolig fisefint i mine ører/øyne. Men skriver aldri 'hos' når jeg mener 'hennes'. (På min dialekt heter det 'hoses': De e hoses feil at ho skrivæ galt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 16. april 2017 Forfatter #10 Del Skrevet 16. april 2017 (endret) 39 minutter siden, Nicathv skrev: Jeg skriver bokmål, men bruker ofte 'ho'. Det er bevisst. 'Hun' virker så utrolig fisefint i mine ører/øyne. Men skriver aldri 'hos' når jeg mener 'hennes'. (På min dialekt heter det 'hoses': De e hoses feil at ho skrivæ galt) Jeg er oppvokst i en bygd med bred dialekt. Vi sa også "ho", men skrev "hun", eiendomspronomenet var "hennes". Endret 16. april 2017 av Arabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #11 Del Skrevet 16. april 2017 2 minutter siden, Arabella skrev: Jeg er oppvokst i en bygd med bred dialekt. Vi sa også "ho", men eiendomspronomenet var "hennes". hinna si, hinna sitt, hinna sin Det sa vi, men vi skrev det ikke. Vi sa ho, men skrev hun. Anonymkode: 14177...720 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #12 Del Skrevet 17. april 2017 Me seier o og ni. Når me skriv, kjem det an på kva for språk me skriv. Til dømes esperanto: ŝi og ŝin. Anonymkode: 4058f...cd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #13 Del Skrevet 17. april 2017 Det er da vanlig å skrive bokmål eller nynorsk. Om man sier ho og hos muntlig, betyr ikke det at man skal skrive det. Et skriftspråk skal forstås på tvers av dialekter. Det blir vanskelig om folk begynner å skrive dialekt! Anonymkode: 11e83...8c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 17. april 2017 #14 Del Skrevet 17. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det blir vanskelig om folk begynner å skrive dialekt! Tja. Det er uvandt, iallfall. Verre å kjenne igjen et skrevet dialektord enn om du hører det. Men nå skal vi ikke overdrive dette, heller..Om noen skriver ho for både hun og henne, er dette uansett lett forståelig både muntlig oh skriftlig.Og det er vel det viktigste, at det er lett forståelig? Rødblyanten for rødblyantens skyld er jeg i hvert fall jeg lite for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 17. april 2017 Forfatter #15 Del Skrevet 17. april 2017 1 time siden, Vox_populi skrev: Tja. Det er uvandt, iallfall. Verre å kjenne igjen et skrevet dialektord enn om du hører det. Men nå skal vi ikke overdrive dette, heller..Om noen skriver ho for både hun og henne, er dette uansett lett forståelig både muntlig oh skriftlig.Og det er vel det viktigste, at det er lett forståelig? Rødblyanten for rødblyantens skyld er jeg i hvert fall jeg lite for. *Uvant*. Ellers henviser jeg til KG's regler angående språkbruk: * Innlegg som postes på Kvinneguiden skal være skrevet på bokmål eller nynorsk så lenge dette er mulig. Hvis norsk ikke er morsmålet kan man skrive på svensk, dansk eller engelsk. Det er ikke tillatt å skrive på dialekt eller bruke sms-språk i forumet. Denne regelen gjelder ikke i dagbøkene. Reglene er dessuten heller ikke fri for feil, for å nevne det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 17. april 2017 #16 Del Skrevet 17. april 2017 (endret) 1 time siden, Arabella skrev: *Uvant*. Ellers henviser jeg til KG's regler angående språkbruk: * Innlegg som postes på Kvinneguiden skal være skrevet på bokmål eller nynorsk så lenge dette er mulig. Hvis norsk ikke er morsmålet kan man skrive på svensk, dansk eller engelsk. Det er ikke tillatt å skrive på dialekt eller bruke sms-språk i forumet. Denne regelen gjelder ikke i dagbøkene. Så du henviser til reglene og kaster meg ut av KG fordi jeg begikk en skrivefeil? Javel, det kom litt brått på, men det har sine fordeler også. Mindre med sure kjerringer! Endret 17. april 2017 av Vox_populi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 17. april 2017 Forfatter #17 Del Skrevet 17. april 2017 (endret) 1 time siden, Vox_populi skrev: Så du henviser til reglene og kaster meg ut av KG fordi jeg begikk en skrivefeil? Javel, det kom litt brått på, men det har sine fordeler også. Mindre med sure kjerringer! Det var voldsomt som du tar på vei. Snakk om å ta ting personlig, jeg refererte til hva som stod i reglene angående språk på KG. Jeg er ingen sur kjerring. Ta deg en tur ut og løp av deg det dårlige humøret. Endret 17. april 2017 av Arabella Fandens tastatur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå