Gå til innhold

NAV og barnebidragsforvirring :S


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Rotemor skrev:

Det kan lett dokumenteres. Jeg tviler syerkt på dette ettersom forskuddsbidrag ikke behandles uten søknad - dvs far får brev i to omganger. Først ved søknad og så ved vedtak.

Han snakker ikke sant, eller han har ignorert posten sin.

Eller papirer har også her forsvunnet sporløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, Fugleskremsel skrev:

Eller papirer har også her forsvunnet sporløst.

Vel, vel. Si det til deg selv så mye du vil, men det øker ikke hverken sannsynligheten, mors "bedrageri" eller fars sløvhet ift situasjonen.

Det beste er jo bare å stikke fingeren i jorda, erkjenne situasjonen og handle løsningsorientert fra nå.

Endret av Rotemor
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rotemor skrev:

Vel, vel. Si det til deg selv så mye du, men det øker ikke hverken sannsynligheten, mors "bedrageri" eller fars sløvhet ift situasjonen.

Det beste er jo bare å stikke fingeren i jorda, erkjenne situasjonen og handle løsningsorientert fra nå.

Hvis papirene som far og mor leverte inn forsvant sporløst, så er det jo sannsynlig at NAV kunne rotet bort brevene som far skulle ha mottat og. Så enkelt er det. 

Takk for engasjementet, nå har vi oversikten over situasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fugleskremsel skrev:

Hvis papirene som far og mor leverte inn forsvant sporløst, så er det jo sannsynlig at NAV kunne rotet bort brevene som far skulle ha mottat og. Så enkelt er det. 

Takk for engasjementet, nå har vi oversikten over situasjonen.

Det forklarer ikke de siste 18 månedene.

Det er frustrende og se på at du velger et slikt selvbedrag, men det er jo ditt liv. Lykke til.

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fugleskremsel skrev:

Nå har vi oversikten over situasjonen.

Det virker ikke sånn utifra hva du forklarer.

Når NAV tar opp en sak til ny vurdering så betyr det at det er en påløpende sak der og de har da hele tiden rett til å vurdere om far er evner å betale bidrag. Det betyr at han hele veien kan bli krevd for forskuddet hvis han blir satt som pliktig, det er opp til NAV. 

Du sier at de leverte noen papirer om en privat avtale. Når det foreligger en åpen sak så kan de stenge innkrevingen, og om innkrevingen ikke var stengt så ville han fått løpende saker om barnebidrag. Det som er når NAV har utbetalt forskudd en periode så har de rett til å kreve far for de pengene hvis de finner at han har vært pliktig i den periode, noe som kan gjøres ved f.eks sjekk når selvangivelsen kommer. NAV får automatisk opplysninger fra Skatteetaten og har innsyn i hva han har hatt som inntekt. 

Og som sagt igjen, NAV blander seg ikke med mindre en av foreldrene ber dem om å blande seg. 

Anonymkode: f2f33...fa3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Fugleskremsel skrev:

ja, men far har ikke vært klar over at NAV betaler i hans sted. Ser du ikke det?

Litt rart av mor å ikke si noe om det. Og litt rart av far ikke å vite at det er slik det fungerer. Han har helt sikkert fått brev om dette. Han fikk et brev hvor han fikk beskjed om at han var ikke var bidragspliktig på grunn av økonomien sin, og det sto garantert i det samme brevet at mor derfor fikk bidragsforskudd fra NAV. Det lønner seg å lese brev man får.

Jeg tror ikke far slipper unna disse pengene, og det ville forbause meg veldig om dere får mor til å dele den utgiften på to.

Hun har tydeligvis nytt godt av begge ordningene. 

Og dette med at papirer har blitt borte, vel det må være mer som har blitt unnlatt å gi beskjed om her.  Du snakker om FVK og avtaler der. Jeg tror ikke at det ble gitt riktige opplysninger til NAV angående denne private avtalen, og at den skulle erstatte bidraget NAV forskutterte med. 

 

 

Anonymkode: 32f33...f51

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker ikke sånn utifra hva du forklarer.

Når NAV tar opp en sak til ny vurdering så betyr det at det er en påløpende sak der og de har da hele tiden rett til å vurdere om far er evner å betale bidrag. Det betyr at han hele veien kan bli krevd for forskuddet hvis han blir satt som pliktig, det er opp til NAV. 

Du sier at de leverte noen papirer om en privat avtale. Når det foreligger en åpen sak så kan de stenge innkrevingen, og om innkrevingen ikke var stengt så ville han fått løpende saker om barnebidrag. Det som er når NAV har utbetalt forskudd en periode så har de rett til å kreve far for de pengene hvis de finner at han har vært pliktig i den periode, noe som kan gjøres ved f.eks sjekk når selvangivelsen kommer. NAV får automatisk opplysninger fra Skatteetaten og har innsyn i hva han har hatt som inntekt. 

Og som sagt igjen, NAV blander seg ikke med mindre en av foreldrene ber dem om å blande seg. 

Anonymkode: f2f33...fa3

Det vet jeg, men kan han bli krevd hvis han ikke visste at de forskuddsbetalte i utgangspunktet? Tror nok isåfall at mor også har deler av skylden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Rotemor skrev:

Det beste er jo bare å stikke fingeren i jorda, erkjenne situasjonen og handle løsningsorientert fra nå.

 

14 minutter siden, Rotemor skrev:

Det er frustrende og se på at du velger et slikt selvbedrag, men det er jo ditt liv. Lykke til.

Jeg er så enig med deg!!! 

Anonymkode: f2f33...fa3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fugleskremsel skrev:

Det vet jeg, men kan han bli krevd hvis han ikke visste at de forskuddsbetalte i utgangspunktet? Tror nok isåfall at mor også har deler av skylden.

Ja. At han ikke leser posten sin er hans problem. 

Anonymkode: f2f33...fa3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja. At han ikke leser posten sin er hans problem. 

Anonymkode: f2f33...fa3

Og at nav roter bort ting burde være deres problem. Det skjer jo tydeligvis titt og stadig etter hva jeg har hørt og lest.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest hele tråden og nå si at du, TS velger minste motstands vei her. Du ignorerer det faktum at det er din samboer  og hans eks som har rotet det til her og ikke nav.

Våkn opp her eller hold deg unna saken.Dette angår jo strengt tatt ikke deg. I tillegg vil jeg si at siden du ikke var med på å skape dette rotet, ville jeg ikke forsvart partene, men heller bedt de ordne opp. Jeg har jobbet flere år i NAV og historien du serverer er klassisk fra folk som ikke gjør det de skal.

Endret av MapleSirup
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt rart av mor å ikke si noe om det. Og litt rart av far ikke å vite at det er slik det fungerer. Han har helt sikkert fått brev om dette. Han fikk et brev hvor han fikk beskjed om at han var ikke var bidragspliktig på grunn av økonomien sin, og det sto garantert i det samme brevet at mor derfor fikk bidragsforskudd fra NAV. Det lønner seg å lese brev man får.

Jeg tror ikke far slipper unna disse pengene, og det ville forbause meg veldig om dere får mor til å dele den utgiften på to.

Hun har tydeligvis nytt godt av begge ordningene. 

Og dette med at papirer har blitt borte, vel det må være mer som har blitt unnlatt å gi beskjed om her.  Du snakker om FVK og avtaler der. Jeg tror ikke at det ble gitt riktige opplysninger til NAV angående denne private avtalen, og at den skulle erstatte bidraget NAV forskutterte med. 

 

 

Anonymkode: 32f33...f51

Far har aldri fått noe brev om at han ikke var bidragspliktig, dette var et muntlig utsagn på et møte hos FVK for 6-7 år siden. Mor og far ble enig om at dette ville de ordne privat, men mor har tydeligvis søkt om forskuddsbidrag likevell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fugleskremsel skrev:

Det vet jeg, men kan han bli krevd hvis han ikke visste at de forskuddsbetalte i utgangspunktet? Tror nok isåfall at mor også har deler av skylden.

 

Selvsagt- Det handler om hva han burde ha visst. At han ikke leser posten sin skal ikke NAV klandres for.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Fugleskremsel skrev:

Og at nav roter bort ting burde være deres problem. Det skjer jo tydeligvis titt og stadig etter hva jeg har hørt og lest.

 

At NAV har rotet bort er kun spekulasjoner fra ditt ståsted da du ikke har vært tilstede. 

Anonymkode: f2f33...fa3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fugleskremsel skrev:

Far har aldri fått noe brev om at han ikke var bidragspliktig, dette var et muntlig utsagn på et møte hos FVK for 6-7 år siden. Mor og far ble enig om at dette ville de ordne privat, men mor har tydeligvis søkt om forskuddsbidrag likevell.

Igjen: Hvilken forbindelse har NAV og FVK??

Hvilken makt har FVK vedrørende bidrag?

INGEN! Det må du snart forstå. Det er INGEN forbindelse mellom hva FVK har sagt og hva NAV har gjort. Ingen...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fugleskremsel skrev:

Det vet jeg, men kan han bli krevd hvis han ikke visste at de forskuddsbetalte i utgangspunktet? Tror nok isåfall at mor også har deler av skylden.

 

Men hvordan er det mulig å ikke få med seg at NAV forskutterer?, det skjer jo i hver bidige sak når den ene parten er erklært ikke bidragspliktig, med mindre mor tjener for mye.

Vi har alle plikt til å sette oss inn i saksgangen og opplysningene vi får. NAV bryr seg neppe om hvem som visste hva eller hvem som ikke ga beskjed osv, de forholder seg til de fakta de har, og det er at far er bidragspliktig nå, og har vært det i 18 mnd.

Anonymkode: 32f33...f51

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, MapleSirup skrev:

Jeg har lest hele tråden og nå si at du, TS velger minste motstands vei her. Du ignorerer det faktum at det er din samboer  og hans eks som har rotet det til her og ikke nav.

Våkn opp her eller hold deg unna saken.Dette angår jo strengt tatt ikke deg. I tillegg vil jeg si at siden du ikke var med på å skape dette rotet, ville jeg ikke forsvart partene, men heller bedt de ordne opp. Jeg har jobbet flere år i NAV og historien du serverer er klassisk fra folk som ikke gjør det de skal.

Jeg ser to muligheter, NAV har all skyld i rotet, eller foreldrene har delt skyld. Alt avhenger av hvilken informasjon som har kommet frem dit den skal. Det er helt klart at dette ngår meg i aller høyeste grad, du vet ikke noe om vår privatøkonomi og livet vårt ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:Igjen: Hvilken forbindelse har NAV og FVK??

Hvilken makt har FVK vedrørende bidrag?

INGEN! Det må du snart forstå. Det er INGEN forbindelse mellom hva FVK har sagt og hva NAV har gjort. Ingen.

 

Sier ikke at FVK har hatt noe makt, men far har jo ikke visst at NAV var koblet inn i det hele tatt.

Endret av Fugleskremsel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Juniper skrev:

Trolig krevde mor å få barnebidraget forskuttert helt fra starten, da far var i rus og hadde psykiske problemer som du refererte til. 
Etter som far har kommet seg på beina har mor bedt han om penger til ulike ting for barnet. Han har oppfattet dette som barnebidrag. Har han en skriftlig avtale med mor som er datert tilbake på den tiden da dette begynte? 

Jeg tror mor har vært fullt klar over at hun har fått dobbelt opp, men gamblet på at det skulle gå bra. Ingen mottar et sånt beløp i måneden fra NAV uten å merke det på kontoen eller se det på selvangivelsen! 

Det er mulig mor bare har fått utbetalt deler av det beløpet NAV nå krever inn, og at resten sees på som bidragsgjeld, som hun har igjen å få. 

Dere må bare prøve å få til et møte med NAV og snakke igjennom saken. Hvis far kan bevise at de har hatt en privat avtale så har mor bevisst fått dobbelt opp. Det er i tilfelle svindel, som NAV burde være interessert i å gjøre noe med. 

Jeg får bidragsforskudd på hele 1540 kr i mnd for to barn, det er ikke det beløpet jeg merker mest at kommer inn, for å si det sånn. Det står heller ikke oppført på selvangivelsen. Far her betaler ikke bidrag, og han blir skyldig NAV beløpet på 1540kr pr mnd, og skyldig meg/ungene de resterende 3500 som han ikke betaler.

 

 

For å svare TS i tråden her vil jeg tro at det for 6-7 år siden ble søkt om bidrag via NAV. Han har jo blitt ærklært bidragsudyktig, og for å finne ut det må det på et tidspunkt ha blitt åpnet en sak hos NAV. NAV har sikkert da betalt bidragsforskudd til mor i flere år, men har funnet ut i senere tid at far nå er bidragsudyktig og vil kreve bidragsforskuddet tilbake,  naturlig nok.

Det sies jo ingenting her om hvor lenge far har vært bidragsdyktig, så kanskje far her har vært heldig og slipper billig unna, dersom han har vært bidragsudyktig i lenger enn 18 mnd.

Anonymkode: aa3d7...215

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg får bidragsforskudd på hele 1540 kr i mnd for to barn, det er ikke det beløpet jeg merker mest at kommer inn, for å si det sånn. Det står heller ikke oppført på selvangivelsen. Far her betaler ikke bidrag, og han blir skyldig NAV beløpet på 1540kr pr mnd, og skyldig meg/ungene de resterende 3500 som han ikke betaler.

 

 

For å svare TS i tråden her vil jeg tro at det for 6-7 år siden ble søkt om bidrag via NAV. Han har jo blitt ærklært bidragsudyktig, og for å finne ut det må det på et tidspunkt ha blitt åpnet en sak hos NAV. NAV har sikkert da betalt bidragsforskudd til mor i flere år, men har funnet ut i senere tid at far nå er bidragsudyktig og vil kreve bidragsforskuddet tilbake,  naturlig nok.

Det sies jo ingenting her om hvor lenge far har vært bidragsdyktig, så kanskje far her har vært heldig og slipper billig unna, dersom han har vært bidragsudyktig i lenger enn 18 mnd.

Anonymkode: aa3d7...215

Bidragsdyktig skulle det stå der. 

Anonymkode: aa3d7...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...