Gå til innhold

Ser leger resepter utskrevet av andre leger?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjedde på legekontoret og har ingenting med apoteket å gjøre.

Anonymkode: 5bd43...454

Da hadde han vel fått epikrise fra legevakt da.Er vel ikke det ts spurte om.

Anonymkode: 90ab0...411

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt an på hvem som har skrevet ut resept og hva de har skrevet resept på. Resepter kan "låses" dersom det er snakk om medisin mot kjønnsykdom ol. 

Ellers kommer det og an på hvordan du i din kjernejournal har endret innstillingsmenyen. Men du kan ikke fjerne hva som helst. Legen ser at du har hentet resept på det hun har skrevet ut. 

Anonymkode: 21941...560

Nei nei nei. Resepter låses ikke så ikke andre kan se dm. Det er heller ikke kjernejournalen legen henter inforen fra, selv om den ligger der og. 

Anonymkode: dbe4a...b18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle medikamenter som legges inn elektronisk legges inn i rseptformidleren , her ligger også de andre reseptene pasientene har fra før av. Litt av poenget ved innføring av e-resept er jo nettopp å hindre at pasienter shopper legemidler som f.eks sovemedisiner og smertestillende hos ulike leger uten at noen kan oppdage det. Legen kan også ha oversikt over om du faktisk har hentet ut medisiner som er foreskrevet, og hvor mange ganger du evt har igjen på resepten. I Kjernejournalen ligger alt som er hentet ut, også på gammeldagse papirresepter, men de færreste gidder å sjekke her uten at det er særlige omstendigheter. Leger har for øvrig taushetsplikt bare for å minne om det. Ellers ser jo de på apoteket hva du har fått resept på hver gang de slår deg opp i sysytemet. 

Anonymkode: dbe4a...b18

Skrevet

Ja, de kan se alle medisiner som er skrevet ut til deg, men i følge legen min på sykehuset må de ha min tillatelse for å gå inn og se hvilke medisiner andre i helsevesenet, for eksempel fastlegen min, har skrevet ut.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk! :)

Får få ordnet opp i dette før det blir tid til ferie. Legen som stort sett er på legevakten der er en som familien har mye med å gjøre (bygd med mer sau enn folk), og taushetsplikt eller ei, jeg er ikke bekvem med at h'n og kontordamene vet detaljer om min helse. Og det å reise en 7 timer til fastlegen er upraktisk om jeg kan unngå det.

Anonymkode: bbc13...bf1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av det den legen har skrevet ut ja,ikke det andre leger har skrevet ut.

Du tar feil.

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok,du tar feil, men det er helt ok for meg. Jeg vet nemlig at det er sånn.

Du tar feil. Jeg vet nemlig at det er sånn.

Anonymkode: 3854d...cb2

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet kan de se alle resepter som er skrevet ut etter den dagen du fikk kjernejournal.  Noen har hatt kjernejournal ganske lenge nå, andre har akkurat fått det. (Man kan reservere seg mot å ha kjernejournal, men det er noe man må aktivt gå inn og ordne selv.  Gjør man ikke noe, får man det automatisk). 

Anonymkode: 32ead...3ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...