Gå til innhold

Ser leger resepter utskrevet av andre leger?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser leger resepter utskrevet av andre leger? Ikke at det har noe å si for min del, men jeg begynte lure her en dag når han satt og klimpret på maskinen.

Anonymkode: bbc13...bf1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror faktisk det. Men jeg vet ikke om alle leger kan. Men jeg vet at legevakten kan se både resepter jeg har hentet ut og hvilke jeg ikke har benyttet og det tror jeg rimelig sikkert er uten å gå inn i kjernejournalen.

Anonymkode: 7d7ed...6ab

Skrevet

Jeg har en følelse på det. Den nye legen hadde skrevet ut de ppillene jeg bruker, uten at det i det hele tatt ble nevnt fra første stund, men hvor det bare var en resept igjen. Plutselig lå det en ny tilgjengelig fra den nye legen. 

(Nei, legen hadde på det tidspunktet enda ikke fått journalen fra mitt tidligere hjemsted) 

AnonymBruker
Skrevet

Du har noe som heter mineresepter.no hvor du kan se alle dine, og siden alt er elektronisk nå så vil jeg tro at legen også ser det.

Anonymkode: f8600...6d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De ser resepter som er skrivd ut tidligere. Det ligger i journalen 

Anonymkode: 37b1c...f05

AnonymBruker
Skrevet

Ja, legen ser alt du har hentet ut av resepter på apoteket. 

Anonymkode: b3c7c...cf2

AnonymBruker
Skrevet

Aida, snakket muligens for tidlig ang om at det ikke hadde noe for min del å si. Legevakten tenkte jeg faktisk ikke på. Får håpe jeg ikke blir akutt syk når jeg er på besøk hos familien, er lite interessert i å ha noen snublende over reseptene mine der om jeg får en UVI el. Er det mulig å "stenge" dette på noe vis? Eventuelt blir det foreldet på et eller annet tidspunkt?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Aida, snakket muligens for tidlig ang om at det ikke hadde noe for min del å si. Legevakten tenkte jeg faktisk ikke på. Får håpe jeg ikke blir akutt syk når jeg er på besøk hos familien, er lite interessert i å ha noen snublende over reseptene mine der om jeg får en UVI el. Er det mulig å "stenge" dette på noe vis? Eventuelt blir det foreldet på et eller annet tidspunkt?

De har taushetsplikt. De må ha tilgang på journalen din. Det vil du være svært glad for at de har den gangen du trenger livsnødvendig hjelp. Hvis du er så redd for at andre kan se hva du har inne så må du bare reise hjem igjen hvis du blir syk.

Anonymkode: 5bd43...454

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh nei.. tenk at noen for vite at du har tatt en antibiotika kur :ironi:  hvem skal "snuble" over dette med mindre de er helsepersonell som har deg som pasient? 

Anonymkode: 8993a...a10

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser leger resepter utskrevet av andre leger? Ikke at det har noe å si for min del, men jeg begynte lure her en dag når han satt og klimpret på maskinen.

Kommer helt an på hvem som har skrevet ut resept og hva de har skrevet resept på. Resepter kan "låses" dersom det er snakk om medisin mot kjønnsykdom ol. 

Ellers kommer det og an på hvordan du i din kjernejournal har endret innstillingsmenyen. Men du kan ikke fjerne hva som helst. Legen ser at du har hentet resept på det hun har skrevet ut. 

Anonymkode: 21941...560

AnonymBruker
Skrevet

Nei de kan ikke det. De kan bare se det hvis du har gitt tillatelse til å dele det. Og det har du jo ikke automatisk. Hver resept du får har et eget nummer,og det er det bare du og legen/ legekontor som har skrevet det ut som kan se. 

Anonymkode: 90ab0...411

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, legen ser alt du har hentet ut av resepter på apoteket. 

Anonymkode: b3c7c...cf2

Av det den legen har skrevet ut ja,ikke det andre leger har skrevet ut.

AnonymBruker
Skrevet

Av det den legen har skrevet ut ja,ikke det andre leger har skrevet ut.

Gjør de vel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør de vel.

Ok,du tar feil, men det er helt ok for meg. Jeg vet nemlig at det er sånn.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du må på f.eks legevakt for å få medisiner (f.eks smertstillende), blir det sendt en epikrise til din fastlege. Ikke pga. du fikk medisiner, men for at han skal kunne følge opp og evnt. notere ned din effekt av preparatet hvis du oppsøker han senere med samme problem.

Anonymkode: 2f144...a9a

AnonymBruker
Skrevet

Ok,du tar feil, men det er helt ok for meg. Jeg vet nemlig at det er sånn.

Og jeg vet de gjør det ettersom jeg selv har opplevd det.

:fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil jo tro at leger har en viss oversikt, hvis ikke kunne vel dette kanskje misbrukes av pasienten selv? Som f.eks få utskrevet flere medikamenter enn personen egentlig skulle ha, ved å oppsøke ulike leger..

Anonymkode: 42377...a67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg vet de gjør det ettersom jeg selv har opplevd det.

:fnise:

Ok,da har du gitt tillatelse til det.

AnonymBruker
Skrevet

Ok,da har du gitt tillatelse til det.

Nei, det har jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil jo tro at leger har en viss oversikt, hvis ikke kunne vel dette kanskje misbrukes av pasienten selv? Som f.eks få utskrevet flere medikamenter enn personen egentlig skulle ha, ved å oppsøke ulike leger..

Anonymkode: 42377...a67

Nettopp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...