pingla95 Skrevet 3. april 2017 #1 Skrevet 3. april 2017 vil så innderlig søke høyere utdanning til neste høst. Dette innebærer å flytte langt unna min egen familie til Oslo. Hva kan jeg få av støtte osv? Hva er mulighetene som fulltidsstudent, barnehage, bolig osv. Jeg kommer ikke til å ha noen andre en meg selv og datteren min som vil være 2,5år når vi flytter. Jeg har masse venner og datteren min er født i oslo, men ikke noen andre til å hjelpe en meg selv. Ønsker å studere sykepleie, men er livredd for å ikke lykkes. Har noen erfaring med å være helt alene uten bf, familie og være fulltidsstudent? Hvordan løste dere det?
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #2 Skrevet 3. april 2017 Du får noen tusen ekstra i måneden når du har barn, men det er ikke kjempemye. Hvis du er fra Oslo bør du studere i Oslo sånn at du kan få barnepass av familie når du skal jobbe helg. Anonymkode: b41d9...dc8
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #3 Skrevet 3. april 2017 Du har rett til støtte som forelder, sikkert mer fordi du er aleneforelder. Søk hos lånekassen. Tror det vil være riktig valg av deg å skaffe deg en utdanning. Når du har alt på stell finner du kanskje en pappa til datteren din og Anonymkode: 91da0...082
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #4 Skrevet 3. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får noen tusen ekstra i måneden når du har barn, men det er ikke kjempemye. Hvis du er fra Oslo bør du studere i Oslo sånn at du kan få barnepass av familie når du skal jobbe helg. Anonymkode: b41d9...dc8 Les HI om igjen. Anonymkode: 60bb6...903 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #5 Skrevet 3. april 2017 Hvis du kvalifiserer til overgangsstønad, vil dette hjelpe deg langt på vei mot å bli sykepleier. Les mer her: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/overgangsstønad#chapter-1 Anonymkode: 11e8e...de2
pingla95 Skrevet 3. april 2017 Forfatter #6 Skrevet 3. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du kvalifiserer til overgangsstønad, vil dette hjelpe deg langt på vei mot å bli sykepleier. Les mer her: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/overgangsstønad#chapter-1 Anonymkode: 11e8e...de2 Jeg får allerede overgangsstønad, men så usikker på hvor mye jeg blir å få når jeg går over til student å ikke fulltids jobb
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #7 Skrevet 3. april 2017 Jeg har mottatt full overgangsstønad i de tre årene jeg har studert sykepleie. Det utgjør ca 17 000,- brutto pr måned. Vet ikke hvor lenge du har hatt overgangsstønad allerede. Hovedregelen er vel at man skal ha det i maks tre år, men du må nesten høre med NAV om de er villige til å betale utdanning for deg, eller deler av den. Anonymkode: 11e8e...de2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #8 Skrevet 3. april 2017 6 minutter siden, pingla95 skrev: Jeg får allerede overgangsstønad, men så usikker på hvor mye jeg blir å få når jeg går over til student å ikke fulltids jobb Siden studiene ikke er nødvendige for at du skal få deg jobb, vil du miste OS når du velger å slutte i jobb og begynne å studere. Anonymkode: 2a3c9...c37 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #9 Skrevet 3. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har mottatt full overgangsstønad i de tre årene jeg har studert sykepleie. Det utgjør ca 17 000,- brutto pr måned. Vet ikke hvor lenge du har hatt overgangsstønad allerede. Hovedregelen er vel at man skal ha det i maks tre år, men du må nesten høre med NAV om de er villige til å betale utdanning for deg, eller deler av den. Anonymkode: 11e8e...de2 Sånn var det tidligere. Det ble kraftig strammet inn på dette i fjor. Anonymkode: 2a3c9...c37 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #10 Skrevet 3. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sånn var det tidligere. Det ble kraftig strammet inn på dette i fjor. Anonymkode: 2a3c9...c37 Oj, det visste jeg ikke. Hvordan er reglene nå? Anonymkode: 11e8e...de2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #11 Skrevet 3. april 2017 Sørg for at du studerer på et studiested som er tilknyttet SiO, så får du enkel tilgang på studentbolig og barnehage. Anonymkode: a137f...59d
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #12 Skrevet 3. april 2017 16 minutter siden, pingla95 skrev: vil så innderlig søke høyere utdanning til neste høst. Dette innebærer å flytte langt unna min egen familie til Oslo. Hva kan jeg få av støtte osv? Hva er mulighetene som fulltidsstudent, barnehage, bolig osv. Jeg kommer ikke til å ha noen andre en meg selv og datteren min som vil være 2,5år når vi flytter. Jeg har masse venner og datteren min er født i oslo, men ikke noen andre til å hjelpe en meg selv. Ønsker å studere sykepleie, men er livredd for å ikke lykkes. Har noen erfaring med å være helt alene uten bf, familie og være fulltidsstudent? Hvordan løste dere det? Lånekassen gir rundt 9.000 kroner i lån og stipend per måned. Bostøtte er avhengig av husleien, men maks som legges til grunn er 7.800 kroner i Oslo. Hovedregelen er at du får overgangsstønad i maks tre år, men det er regler rundt dette som er avhengig av situasjonen din. Du kan f.eks ikke si opp en jobb for å starte på utdanningen og bli avhengig av NAV for å gjøre dette og du kan ikke ha noen form for utdanning fra før av. SiO har studentbarnehage. Vanlig barnehage er du for sen til og enslige har ingen prioritering i Oslo. Aleneforeldreforeningen har Rødhette og Røde Kors har Marte som er tilbud til aleneforeldre. Anonymkode: 7f153...e4b
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #13 Skrevet 3. april 2017 Endringer OS 1. Jan 2016: http://www.dinside.no/okonomi/slik-blir-reglene-for-stonad-til-enslige-foreldre/61019975 Anonymkode: 2a3c9...c37 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #14 Skrevet 3. april 2017 Jeg tok sykepleien når jeg var slene med barn . Du har jo mye praksis og må da jobbe turnus. Hadde det ikke vært for at jeg hadde et rikt nettverk som kunne passe hadde det aldri gått. Når jeg jobbet på sykehuset begynte noen av vaktene 645 og det er jo før barnehagen åpnet. Sykehuset og utdanningsinstitusjonen ville ikke høre snakk om tilrettelegging. Det med bolig og økonomi ordner seg alltid men sørg for at du har et nettverk. Anonymkode: 5a6b9...f94 2
pingla95 Skrevet 3. april 2017 Forfatter #15 Skrevet 3. april 2017 Jeg bor på en veldig liten plass hvor jeg ikke har mulighet for høyere utdanning. Har 2 jobber, 2-4 dager som frisør og en ekstra jobb på matvarebutikk. Det innebærer mest jobb på kveldstid og ingen av jobbene er det mulighet til å tilrettelegge slik jeg kan jobbe mer på dagtid. Jeg er jo så å si aldri hjemme med datteren min føler jeg. Jobb hver lørdag. Derfor ønsker jeg å få en høyere utdanning en nå og jeg ønsker meg tilbake til oslo. Kan alltids søke meg frisør jobb i oslo, men det innebærer ekstremt mye kveld og helgevakter. Og da ingen som kan passe datteren min. Går i en liten sirkel hvor jeg ikke aner hva jeg skal gjøre eller hvor jeg skal gjøre av meg
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #16 Skrevet 3. april 2017 5 minutter siden, pingla95 skrev: Jeg bor på en veldig liten plass hvor jeg ikke har mulighet for høyere utdanning. Har 2 jobber, 2-4 dager som frisør og en ekstra jobb på matvarebutikk. Det innebærer mest jobb på kveldstid og ingen av jobbene er det mulighet til å tilrettelegge slik jeg kan jobbe mer på dagtid. Jeg er jo så å si aldri hjemme med datteren min føler jeg. Jobb hver lørdag. Derfor ønsker jeg å få en høyere utdanning en nå og jeg ønsker meg tilbake til oslo. Kan alltids søke meg frisør jobb i oslo, men det innebærer ekstremt mye kveld og helgevakter. Og da ingen som kan passe datteren min. Går i en liten sirkel hvor jeg ikke aner hva jeg skal gjøre eller hvor jeg skal gjøre av meg Sykepleiere har ugunstige arbeidstider de også, tenkt over det? Når du skal i praksis kan du ikke ha fravær, har du noe nettverk som ev kan hjelpe deg i Oslo? Anonymkode: 062b2...683 3
Siri_H Skrevet 3. april 2017 #17 Skrevet 3. april 2017 (endret) 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok sykepleien når jeg var slene med barn . Du har jo mye praksis og må da jobbe turnus. Hadde det ikke vært for at jeg hadde et rikt nettverk som kunne passe hadde det aldri gått. Når jeg jobbet på sykehuset begynte noen av vaktene 645 og det er jo før barnehagen åpnet. Sykehuset og utdanningsinstitusjonen ville ikke høre snakk om tilrettelegging. Det med bolig og økonomi ordner seg alltid men sørg for at du har et nettverk. Anonymkode: 5a6b9...f94 7 minutter siden, pingla95 skrev: Jeg bor på en veldig liten plass hvor jeg ikke har mulighet for høyere utdanning. Har 2 jobber, 2-4 dager som frisør og en ekstra jobb på matvarebutikk. Det innebærer mest jobb på kveldstid og ingen av jobbene er det mulighet til å tilrettelegge slik jeg kan jobbe mer på dagtid. Jeg er jo så å si aldri hjemme med datteren min føler jeg. Jobb hver lørdag. Derfor ønsker jeg å få en høyere utdanning en nå og jeg ønsker meg tilbake til oslo. Kan alltids søke meg frisør jobb i oslo, men det innebærer ekstremt mye kveld og helgevakter. Og da ingen som kan passe datteren min. Går i en liten sirkel hvor jeg ikke aner hva jeg skal gjøre eller hvor jeg skal gjøre av meg Det blir ikke mindre kveld og helg som sykepleier da. Så kanskje du skulle tenkt på et alternativt utdanningsløp som gir muligheten for dagtidjobbing. Hva med sosionom, barnevernspedagog eller lærer? Endret 3. april 2017 av Siri_H 2
pingla95 Skrevet 3. april 2017 Forfatter #18 Skrevet 3. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sykepleiere har ugunstige arbeidstider de også, tenkt over det? Når du skal i praksis kan du ikke ha fravær, har du noe nettverk som ev kan hjelpe deg i Oslo? Anonymkode: 062b2...683 Fult klar over det. Mine fleste venninner er sykepleiere. Dette har vært noe jeg virkelig har lyst til å bli. Som sagt har jeg ingen i oslo til å hjelpe meg. Bf kan i perioder hjelpe til,men ikke noe jeg kan stole på at han vil støtte opp. Her jeg bor nå vil jeg ikke ha mulighet til å ta noe mer utdanning og dårlig med jobber.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #19 Skrevet 3. april 2017 Som nevnt over så innebærer sykepleiestudiet mye praksis, og da må du regne med å følge praksisstedets vakttider og turnus til kontaktsykepleier. Hos oss har studentene i gjennomsnitt 1 aftenvakt i uka, en helg på kortpraksis, to helger i langpraksis, og 2-4 netter avhengig av praksislengde. Du kan max ha ti prosent fravær, så du bør absolutt studere et sted du har noen som kan være barnevakt, evt kunne betale noen for dette. Når du er ferdig utdannet vil du også måtte regne med å jobbe turnus, med kveld, natt, helg og høytid. Det finnes dagjobber for sykepleiere, men det er mange om beinet, og både erfaring og/eller videreutdanning må gjerne til for å få disse. Anonymkode: 5bd36...c0d 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #20 Skrevet 3. april 2017 1 minutt siden, pingla95 skrev: Fult klar over det. Mine fleste venninner er sykepleiere. Dette har vært noe jeg virkelig har lyst til å bli. Som sagt har jeg ingen i oslo til å hjelpe meg. Bf kan i perioder hjelpe til,men ikke noe jeg kan stole på at han vil støtte opp. Her jeg bor nå vil jeg ikke ha mulighet til å ta noe mer utdanning og dårlig med jobber. Da er det bare og stå på og skaffe seg nettverk i Oslo som kan hjelpe,lykke til. Anonymkode: 062b2...683
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå