Gå til innhold

hva betyr aritmetrisk?

Champagne

Anbefalte innlegg

Jeg skal skrive en oppgave innen statistikk og skal forklare aritmetrisk, men jeg kan ikke helt forstå hva det betyr. Poenget er at jeg skal forklare hvorfor man ikke kan utføre aritmetriske operasjoner på variabler i en ordinalskala. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aritmetri er vel stort sett rekkefølgen på regneoperasjoner. Uttrykket er en av grunnpilarene i programmering.

Her er litt info:

http://www.mathstutor.com/Arithmetric.html

Det viktigste er i hvilken rekkefølge utregningene foretas, og det er det man må kunne for å bruke dette i praksis.

Og nå som jeg fikk snudd meg litt rundt her, så kan jeg hjelpe deg litt til :)

En ordinalskala er et sett med variabler som nummereres. F.eks. kommune = 1, by = 2, osv. Da gir det overhodet ingen mening å bruke aritmetriske operasjoner på variablene. For de mister meningen sin. Man kan godt si at "1 + 2 = 3", men det gir da "kommune + by = x", altså er informasjonen som kommer ut av de(n) aritmetriske operasjonen(e) fullstendig verdiløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ordinalskala er et sett med variabler som nummereres. F.eks. kommune = 1, by = 2, osv.  

Dette er vel kanskje litt unøyaktig forklart? Variabler som har verdier som ikke kan rangeres er på nominelt nivå (f.eks kjønn). Variabler med verdier som kan rangeres, men hvor vi ikke kan si noe om forholdet mellom verdiene, er på ordinalt nivå. F.eks kan folk bli bedt om å rangere hvor godt de liker et produkt på en skala fra 1-5 hvor 1= meget dårlig og 5 = meget godt. Men vi kan ikke si noe om hvor mye bedre noen liker produktet hvis de har svart 5 i forhold til hvis de har svart 4.

Jeg skal innrømme at jeg vet lite om aritmetri. Men det finnes i hvert fall en del analyseoperasjoner som ikke kan gjennomføres på data av ordinalnivå, fordi operasjonen krever at det er et presiserbart forhold mellom dataene. Et aritmetisk gjennomsnitt (vanlig gjennomsnitt) i eksempelet overfor, ville for eksempel være lite meningsfylt: Å si at gjennomsnittssvaret er 3,5 og at forbrukerne derfor liker produktet ganske godt, er misvisende. Vi vet ikke om de som liker produktet "meget godt" liker produktet dobbelt så godt eller fem ganger så godt som de som liker produktet "godt".

Ga dette noe mening?

mvh

Fløyel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...