Gå til innhold

Hvordan vi ødelegger barna med ros


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fleste foreldre tenker at det er selvsagt at de kan si til barna sine at det var flink som gjorde riktig på matteoppgaven, flink til å tegne eller flink til å være forsiktig over veien. Men det viser seg at denne måten å rose på skaper dårlig selvtillit hos barn når de møter på utfordringer de ikke får til. For når de er flinke eller smarte når de får til noe, så betyr dette at de ikke er flinke eller at de er dumme når de ikke får til noe. Det blir et slags bevis på at man er dum og ikke like flink som de andre.

Måten det lønner seg å rose barna på, er ved å rose innsatsen. Ser man at barnet har fått et bra resultat, sier man at det må ha jobbet hardt som fikk det til

Lurer også på hvor mange her som føler at utfordringer de ikke får til betyr at de ikke er smarte eller flinke. Helt til jeg var rundt 25 år tok jeg dårlige karakter, stryk og jobboppgaver jeg ikke fikk til perfekt som et tegn på at jeg ikke var flink nok og at jeg ikke kunne være særlig smart. Helt fra jeg var barn og inn i begynnelsen av 20-årene slet jeg med dårlig selvtillit. Jeg kunne få 5 og 6, A og B. Men fikk jeg ikke det beste resultatet måtte dette bety at jeg ikke var smart nok. Jeg er en som ble fortalt at jeg var eksepsjonelt smart og flink allerede fra barneskolen av, så for min del stemmer dette ganske godt

http://www.aftenposten.no/norge/Ros-riktig---sa-flink-du-er-odelegger-for-barna-46073b.html

Anonymkode: 3113b...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Måten det lønner seg å rose barna på, er ved å rose innsatsen. Ser man at barnet har fått et bra resultat, sier man at det må ha jobbet hardt som fikk det til

Anonymkode: 3113b...56a

Enn om barnet jobber så hardt det kan, og virkelig legger inn en innsats, og likevel ikke klarer å gjøre det de vil?

Er det ikke da et snev av feil å alltid si at ungen må ha jobbet hardt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ginny skrev:

Enn om barnet jobber så hardt det kan, og virkelig legger inn en innsats, og likevel ikke klarer å gjøre det de vil?

Er det ikke da et snev av feil å alltid si at ungen må ha jobbet hardt?

Man skal ikke alltid si det, nei, man skal helst si det når det stemmer.....

Anonymkode: 3113b...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke alltid si det, nei, man skal helst si det når det stemmer.....

Anonymkode: 3113b...56a

Hva sier man i de andre tilfellene da? Og hva bruker man som standard for hva som er bra eller ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ros innsatsen, ikke personen. "Dette var bra jobbet" i stede for "nå har du vært flink og jobbet bra" Og ærlig talt, ikke alt trenger roses heller. Man er ikke flink om man spiser opp maten sin liksom, man er veloppdragen. Man er ikke flink når man kler på seg selv, man lærer noe helt grunnleggende alle mennesker må kunne. Har ingenting med å være flink å gjøre. Og man er ikke flink når man gjør leksene sine, man er arbeidsom. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man roser innsatsen, ikke utfallet. Man roser gjøremålet, ikke resultatet. 

Så flink du er til å støvsuge. Nei. 
Så bra at du støvsuger. Ja. 

Så flink du er i matte. Nei.
Så godt å se at du jobber med matte. Ja. 

Anonymkode: 677cc...15f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man roser innsatsen, ikke utfallet. Man roser gjøremålet, ikke resultatet. 

Så flink du er til å støvsuge. Nei. 
Så bra at du støvsuger. Ja. 

Så flink du er i matte. Nei.
Så godt å se at du jobber med matte. Ja. 

Anonymkode: 677cc...15f

Enig i dette...

Og så vil jeg påstå at de barna som vokser opp til å ikke greie seg her i livet, sjeldent er de barna som foreldrene har "rost for mye"...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måten det lønner seg å rose barna på, er ved å rose innsatsen. Ser man at barnet har fått et bra resultat, sier man at det må ha jobbet hardt som fikk det til.

Anonymkode: 3113b...56a

Det vil heller ikke fungere på alle barn. Veldig flinke barn kan få strålende resultater uten å at det ligger hard jobbing bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg tenker blir feil er om man f.eks roser noen kjappe krusseduller like mye som man roser en tegning barnet har lagt arbeid ned i. Hvorfor skal barnet da bli motivert til å legge arbeid ned i noe hvis skribling får samme respons?

Anonymkode: 26f75...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk at barn som er flinke til noe skal få ros for det og jeg! 

Anonymkode: e161a...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så nå er det galt å rose barna sine også.... Er det rart man lett kan føle seg som dårlige foreldre?

Nei, man skal ikke rose barna for hver eneste ting de gjør i positiv retning, men å si at de er flinke til noe når de er det, burde da kunne gå an. 

Og som nevnt over her, de vi ser som klarer seg dårligst i voksenlivet er sjeldent de som har fått mest ros som barn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Ginny skrev:

Enn om barnet jobber så hardt det kan, og virkelig legger inn en innsats, og likevel ikke klarer å gjøre det de vil?

Er det ikke da et snev av feil å alltid si at ungen må ha jobbet hardt?

Om du leser artikkelen:

  • Nå jobbet du virkelig lenge og hardt med leksene. Spesielt var det bra at du konsentrerte deg så lenge og gjorde deg helt ferdig.»"
  • Eller: «Det bildet har så mange fine farger. Fortell meg om dem.»
  • Eller: «Jeg merker at du la mye følelser inn i det pianostykket. Hva kjenner du når du spiller det?». Dette kan du si hvis barnet jobbet hardt og likevel ikke fikk en bra karakter eller en bra tid:
  • «Jeg liker innsatsen du la ned i dette, men la oss jobbe sammen litt mer og finne ut hva det er du ikke forstår ennå.»
  • Eller: «Alle lærer på forskjellige måter. La oss fortsette å prøve å finne en måte som passer for deg.» Pass også på hvordan du snakker om andre.
10 minutter siden, CaramelDevil skrev:

Ja, så nå er det galt å rose barna sine også.... Er det rart man lett kan føle seg som dårlige foreldre?

Nei, man skal ikke rose barna for hver eneste ting de gjør i positiv retning, men å si at de er flinke til noe når de er det, burde da kunne gå an. 

Og som nevnt over her, de vi ser som klarer seg dårligst i voksenlivet er sjeldent de som har fått mest ros som barn.....

Menneskets psykologi og psyke er ekstremt kompleks. Selvsagt er det ekstremt vanskelig å oppdra barn. Det er ikke slik noen tror at man popper ut barn og tar det som tut og kjør og barna vokser opp og blir reflekterende og selvstendige individer. Selv må ting kan ha stor påvirkning om det skjer ofte eller om det er kritisk nok. Det å kalle barnet ditt smart og flink som vane kan ha skadende effekt i form av lav selvtillit og å gjøre det dårligere på skolen enn man ellers ville. Jeg vet for eks om en veldig smart gutt som fikk til alt på barneskolen, og som hele tiden fikk høre hvor smart og flink han var. Etter en stund begynte han å slurve med leksene, om han i det hele tatt gjorde dem. Han fikk stort press på at han måtte være flink, at det var det som betydde noe.

Jeg har også møtt mange over gjennomsnittlig intelligente voksne som har eller hadde lignende selvillitsproblemer i voksen alder. De følte aldr de strakk til, de følte seg mindre verdt, de var usikre på seg selv.

Dette påvirker til og med hvordan man takler depresjon. De som får høre at det er personlige egenskaper som avgjør om de gjør det bra eller dårlig, hat større problemer med å komme seg ut av en depresjon. Mens de som tror innsatsen er viktig jobber hardere for å komme seg ut av depresjonen fordi de er vant til at utfordringer kan løses med innsats, ikke med medfødte evner til å være flink og smart. Om du leste hele artikkelen står det om dette lenger ned.

Kanskje en del av grunnen til at så mange ungdom er deprimerte er fordi en stor andel foreldre roser barna på feil måte.

Anonymkode: 3113b...56a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet for eks om en veldig smart gutt som fikk til alt på barneskolen, og som hele tiden fikk høre hvor smart og flink han var. Etter en stund begynte han å slurve med leksene, om han i det hele tatt gjorde dem. Han fikk stort press på at han måtte være flink, at det var det som betydde noe.

Anonymkode: 3113b...56a

Akkurat sånn var det for meg også. Én kommentar eller ti har ikke så mye betydning, men når du får høre det hele tiden fra alle kanter så risikerer du at det til slutt blir hele din identitet, hele din verdi.

Anonymkode: 89e10...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i HI. Tror også det er lett å ende opp med lav selvfølelse hvis man bare får ros og skryt når man gjør som foreldrene ønsker. Tror mange "gullunger" har opplevd noe slikt. Hvis de blir fortalt (mellom linjene) at de er bedre, flinkere en andre og får gaver/penger når de gjør som foreldrene vil eller stiller foreldrene i et godt lys og hvis de feiler eller ikke lever opp til foreldrenes "krav" så er de dårlige og uverdige.

Anonymkode: a09f2...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar

Ros i seg selv ødelegger nok ikke men Overdrevent ros kan nok kanskje ødelegge i svært få tilfeller

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...