Ellam Skrevet 1. april 2017 #1 Skrevet 1. april 2017 Burde man da kanskje vurdere å avlive? Ser det skrives i flere grupper på Facebook om hundeeiere som er så forbannet hvis de møter på løse hunder. Da deres hund ikke går overens med andre hunder, og ganske sikkert vil gå til angrep hvis den løse hunden springer bort til den. Altså, da går du rundt med en "vandrende drapsmaskin". At alle bør ha hundene sine i bånd, og ikke slippe sine bort til den andre hunden uten å spørre om det er greit først, er en ting. Men, man kan glippe båndet, hunden kan smette ut husdøren etc. Jeg har ikke tenkt så mye over det før, men nå har det flyttet inn en omplasseringshund i nabolaget som ikke går overens med andre hunder i det hele tatt. Eier sier selv at vi ikke kan slippe vår hund bort til den, da den mest sannsynlig vil gå til angrep. Er det rett å beholde disse aggressive hundene?😬 Ps Jeg vet ikke helt hva jeg mener blir rett, men vært interessant å høre forskjellige meninger og argumenter😊
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #2 Skrevet 1. april 2017 Slik aggresjon kommer ofte av frykt og det kan være vanskeligere å håndtere om hunden faktisk er i bånd. Noen hunder blir mer aggressive i bånd enn uten selv om det kan bli litt bjeffing. Ikke at jeg forsvarer at hunder går løse, jeg bare poengterer at hunder kan bli mer mannevonde av å gå i bånd om de har fryktaggresjon og møter en annen hund. Slik jeg har opplevd det er det mye oftere små hunder som har slik aggressivitet mot andre hunder, kanskje fordi de har blitt angrepet eller følt seg i en truet situasjon som valp som følge av en større hund og dermed har fått denne problematikken. Jeg synes ikke man skal drive å avlive i hytt og gevær uten å ha prøvd diverse tiltak. Avliving må være siste utvei. Anonymkode: 099f2...d91 3
Ellam Skrevet 1. april 2017 Forfatter #3 Skrevet 1. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik aggresjon kommer ofte av frykt og det kan være vanskeligere å håndtere om hunden faktisk er i bånd. Noen hunder blir mer aggressive i bånd enn uten selv om det kan bli litt bjeffing. Ikke at jeg forsvarer at hunder går løse, jeg bare poengterer at hunder kan bli mer mannevonde av å gå i bånd om de har fryktaggresjon og møter en annen hund. Slik jeg har opplevd det er det mye oftere små hunder som har slik aggressivitet mot andre hunder, kanskje fordi de har blitt angrepet eller følt seg i en truet situasjon som valp som følge av en større hund og dermed har fått denne problematikken. Jeg synes ikke man skal drive å avlive i hytt og gevær uten å ha prøvd diverse tiltak. Avliving må være siste utvei. Anonymkode: 099f2...d91 Ja denne hunden i nabolaget er fryktaggresiv. Og har også forstått det slik at det kan være bedre uten bånd👍 Også det at man ikke avliver uten å ha prøvd ulike metoder for å få bort slik atferd, er jeg enig i. Men hva når dette ikke går, eller eier ikke er spesielt interessert i å trene på dette. Skal man da bare "få lov" til å ha en hund som alle andre hundeeiere må vokte seg for?
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #4 Skrevet 1. april 2017 2 minutter siden, Ellam skrev: Ja denne hunden i nabolaget er fryktaggresiv. Og har også forstått det slik at det kan være bedre uten bånd👍 Også det at man ikke avliver uten å ha prøvd ulike metoder for å få bort slik atferd, er jeg enig i. Men hva når dette ikke går, eller eier ikke er spesielt interessert i å trene på dette. Skal man da bare "få lov" til å ha en hund som alle andre hundeeiere må vokte seg for? Det er nok slik det fungerer i praksis så fremt bikkja ikke angriper andre hunder fysisk. Bjeffing må man nesten regne med av og til. Men tror nok de fleste hundeeiere strekker seg langt for at hunden skal prøve å få et bedre forhold til andre hunder og minimere hundens angst på forskjellige måter. Anonymkode: 099f2...d91 1
Walterwhite Skrevet 1. april 2017 #5 Skrevet 1. april 2017 4 minutter siden, Ellam skrev: Ja denne hunden i nabolaget er fryktaggresiv. Og har også forstått det slik at det kan være bedre uten bånd👍 Også det at man ikke avliver uten å ha prøvd ulike metoder for å få bort slik atferd, er jeg enig i. Men hva når dette ikke går, eller eier ikke er spesielt interessert i å trene på dette. Skal man da bare "få lov" til å ha en hund som alle andre hundeeiere må vokte seg for? Men altså, det er eiers ansvar å ha kontroll på sin hund. Klarer du ikke passe på at hunden din ikke løper bort til andre når den er løs må du ha den i bånd. 6
Gjest Skrevet 1. april 2017 #6 Skrevet 1. april 2017 Jeg har en hund som kan virke slik, men møter han en løs hund er det meste fryd og gammen, men om den løse hunden svarer på knurring eller bjeffing blir det et helvette uten like som oftest.
Ellam Skrevet 1. april 2017 Forfatter #7 Skrevet 1. april 2017 6 minutter siden, Rørleggerfrue skrev: Men altså, det er eiers ansvar å ha kontroll på sin hund. Klarer du ikke passe på at hunden din ikke løper bort til andre når den er løs må du ha den i bånd. Jo, jeg mener også at man skal passe på sin egen hund og ha kontroll over at den ikke løper bort til andre hunder. Men ting kan skje, eksempelvis at man glipper båndet.
Ellam Skrevet 1. april 2017 Forfatter #8 Skrevet 1. april 2017 (endret) 4 minutter siden, Ann Christin skrev: Jeg har en hund som kan virke slik, men møter han en løs hund er det meste fryd og gammen, men om den løse hunden svarer på knurring eller bjeffing blir det et helvette uten like som oftest. Jeg tenker på de hundene hvor eier vet, og sier selv at hunden med stor sannsynlighet vil angripe andre hunder, uavhengig av hvordan den andre hunden oppfører seg. Endret 1. april 2017 av Ellam
Walterwhite Skrevet 1. april 2017 #9 Skrevet 1. april 2017 1 minutt siden, Ellam skrev: Jo, jeg mener også at man skal passe på sin egen hund og ha kontroll over at den ikke løper bort til andre hunder. Men ting kan skje, eksempelvis at man glipper båndet. Ja men da får man passe bedre på da. Hunder er gode på språk så har man en høflig hund med god sosialisering så vil den ikke gå bort til en hund som viser at den ikke ønsker det. Jeg har en stor hannhund som fint passerer alt av hunder men som er av en rase som somregel ikke går med samme kjønn. Men han er ikke aggressiv. Hadde en hannhund kommet opp i trynet hans kunne det fort blitt en slosskamp, ikke fordi min er aggressiv men fordi den løse er uhøflig og ikke tar hans signaler om at han ikke vil hilse. Det er ingen hunder som bare flyr på, de gir en bøtte med signaler først. 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #10 Skrevet 1. april 2017 Har man en hund med voldsom aggresjon mot andre hunder, bør man ta forhåndsregler når man går i områder der det er sannsynlig å møte på andre med hund. Munnkurv er da et alternativ. Dette til beskyttelse for andre hunder og ikke minst hunden selv. Det er også et ansvar jeg synes man bør ta. Anonymkode: 5ef97...3b2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #11 Skrevet 1. april 2017 6 minutter siden, Rørleggerfrue skrev: Ja men da får man passe bedre på da. Hunder er gode på språk så har man en høflig hund med god sosialisering så vil den ikke gå bort til en hund som viser at den ikke ønsker det. Jeg har en stor hannhund som fint passerer alt av hunder men som er av en rase som somregel ikke går med samme kjønn. Men han er ikke aggressiv. Hadde en hannhund kommet opp i trynet hans kunne det fort blitt en slosskamp, ikke fordi min er aggressiv men fordi den løse er uhøflig og ikke tar hans signaler om at han ikke vil hilse. Det er ingen hunder som bare flyr på, de gir en bøtte med signaler først. For en arrogant holdning til at uhell kan skje, og en innsikt som tydelig bygger kun på egen og smal erfaring. Anonymkode: 5ef97...3b2
Walterwhite Skrevet 1. april 2017 #12 Skrevet 1. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: For en arrogant holdning til at uhell kan skje, og en innsikt som tydelig bygger kun på egen og smal erfaring. Anonymkode: 5ef97...3b2 Skjønner ikke helt hvordan du fikk det ut av innlegget men okei! Selvfølgelig kan uhell skje. 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #13 Skrevet 1. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har man en hund med voldsom aggresjon mot andre hunder, bør man ta forhåndsregler når man går i områder der det er sannsynlig å møte på andre med hund. Munnkurv er da et alternativ. Dette til beskyttelse for andre hunder og ikke minst hunden selv. Det er også et ansvar jeg synes man bør ta. Anonymkode: 5ef97...3b2 De fleste aggressive hunder bruker bare kroppsspråk og lyd. Å si at alle hunder som kan bjeffe på en annen hund må gå rundt med munnkurv på hver tur blir for dumt. Eier har som regel kontroll på hunden, det gjelder å ta ansvar og bruke ordentlig sele på hunden, gjerne med hank til å holde i så er mye gjort. Folk med store beist av noen hunder som i tillegg er aggressive og bare bruker halsbånd rister jeg på hodet av. Det er superlett for hunden å vri seg ut av halsbåndet under et eventuelt basketak, det skjer ikke om du har sele med korrekt størrelse for din hund. Anonymkode: 099f2...d91
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #14 Skrevet 1. april 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste aggressive hunder bruker bare kroppsspråk og lyd. Å si at alle hunder som kan bjeffe på en annen hund må gå rundt med munnkurv på hver tur blir for dumt. Eier har som regel kontroll på hunden, det gjelder å ta ansvar og bruke ordentlig sele på hunden, gjerne med hank til å holde i så er mye gjort. Folk med store beist av noen hunder som i tillegg er aggressive og bare bruker halsbånd rister jeg på hodet av. Det er superlett for hunden å vri seg ut av halsbåndet under et eventuelt basketak, det skjer ikke om du har sele med korrekt størrelse for din hund. Anonymkode: 099f2...d91 Var faktisk i tvil om jeg skulle inkludere en setning om at dette selvsagt gjelder hunder som eier vet vil gjøre utfall og kan volde stor skade, men konkluderte med at det var gitt. Ser nå at det ikke kom tydelig nok frem. Ellers veldig enig i det du skriver om sele. Anonymkode: 5ef97...3b2
Ellam Skrevet 1. april 2017 Forfatter #15 Skrevet 1. april 2017 33 minutter siden, Rørleggerfrue skrev: Ja men da får man passe bedre på da. Hunder er gode på språk så har man en høflig hund med god sosialisering så vil den ikke gå bort til en hund som viser at den ikke ønsker det. Jeg har en stor hannhund som fint passerer alt av hunder men som er av en rase som somregel ikke går med samme kjønn. Men han er ikke aggressiv. Hadde en hannhund kommet opp i trynet hans kunne det fort blitt en slosskamp, ikke fordi min er aggressiv men fordi den løse er uhøflig og ikke tar hans signaler om at han ikke vil hilse. Det er ingen hunder som bare flyr på, de gir en bøtte med signaler først. Jeg tror jeg har høflige hunder, med godt språk og som leser andre hunders språk. Og jeg passer på. Men litt kjedelig å ha en hund i nabolaget som eier er ganske sikker på at vil angripe uansett. Men håper jo at mine vil trekke seg unna hvis det blir nødvendig.
Kvinne87Rogaland Skrevet 1. april 2017 #16 Skrevet 1. april 2017 Jeg synes at folk er blitt hysteriske. Hunder er i dyr med instinkter. Når du velger å ta inn et dyr, må man sette seg inn i "språket" og atferden til dette dyret. Mange skaffer seg en hund for å få en "kosebamse" og blir forferdet over at denne kosehunden kan ha feil og mangler, eller behov utenom kos, mat og tur. Møter ofte på hundeeiere (som regel kvinner) som er hysteriske. Ser olmt på meg hvis hunden min knurrer på deres hind, eller løfter opp sin egen hund. Hunder seg imellom har et eget språk og et eget hierarki. Det er ikke krise hvis to hunder støter sammen og finner utav hvem som er sjefen. Som regel blir det ingen alvorlige skader av det - det ser kanskje litt skremmende ut, men slipper man hundene løs og lar de finne utav det går det som regel fint. En underkastet seg og den andre viser dominanse. Man skal la hund være hund. Innenfor visse grenser selvfølgelig. Men om en hun bjeffer og knurrer på andre hannhunder når den går forbi i bånd? Er det så farlig? 1
Ellam Skrevet 1. april 2017 Forfatter #17 Skrevet 1. april 2017 6 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev: Jeg synes at folk er blitt hysteriske. Hunder er i dyr med instinkter. Når du velger å ta inn et dyr, må man sette seg inn i "språket" og atferden til dette dyret. Mange skaffer seg en hund for å få en "kosebamse" og blir forferdet over at denne kosehunden kan ha feil og mangler, eller behov utenom kos, mat og tur. Møter ofte på hundeeiere (som regel kvinner) som er hysteriske. Ser olmt på meg hvis hunden min knurrer på deres hind, eller løfter opp sin egen hund. Hunder seg imellom har et eget språk og et eget hierarki. Det er ikke krise hvis to hunder støter sammen og finner utav hvem som er sjefen. Som regel blir det ingen alvorlige skader av det - det ser kanskje litt skremmende ut, men slipper man hundene løs og lar de finne utav det går det som regel fint. En underkastet seg og den andre viser dominanse. Man skal la hund være hund. Innenfor visse grenser selvfølgelig. Men om en hun bjeffer og knurrer på andre hannhunder når den går forbi i bånd? Er det så farlig? Ser jeg ikke har skrevet det tidligere, men jeg mener hunder som allerede har angrepet andre hunder, og der det er sannsynlig at den vil gjøre det igjen.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #18 Skrevet 1. april 2017 1 time siden, Ellam skrev: Jeg har ikke tenkt så mye over det før, men nå har det flyttet inn en omplasseringshund i nabolaget som ikke går overens med andre hunder i det hele tatt. Eier sier selv at vi ikke kan slippe vår hund bort til den, da den mest sannsynlig vil gå til angrep. Vet du ingenting mere om hunden enn dette? Hva betyr "angrep"? Skader den andre hunder, har den drept andre hunder, kjenner eieren den godt nok til å si at den vil gå til angrep? Du skal jo også holde din hund under kontroll, en fryktaggressiv hund har ikke bruk for at andre hunder kommer svinsende bort mens den selv er i bånd, det kan gjøre mye skade. Anonymkode: 6ba31...ce8 1
Walterwhite Skrevet 1. april 2017 #19 Skrevet 1. april 2017 17 minutter siden, Ellam skrev: Jeg tror jeg har høflige hunder, med godt språk og som leser andre hunders språk. Og jeg passer på. Men litt kjedelig å ha en hund i nabolaget som eier er ganske sikker på at vil angripe uansett. Men håper jo at mine vil trekke seg unna hvis det blir nødvendig. Men kan du ikke snakke med naboen? Hvis dette bekymrer deg. Spør om du kan hjelpe, kanskje naboen kan trene med sin med dine som statister? Kanskje dere kan gå tur sammen, i bånd såklart? Når jeg flyttet hit hadde naboen sin hund løs hele tiden. Jeg stakk bortom og slo av en prat og vi ble enige om at de skulle slutte å la den "lufte seg selv". Selv om den hadde gjort det i alle år forstod de at jeg ikke helt ønsket at den plutselig sto i hagen når min var ute. 3
Kvinne87Rogaland Skrevet 1. april 2017 #20 Skrevet 1. april 2017 11 minutter siden, Ellam skrev: Ser jeg ikke har skrevet det tidligere, men jeg mener hunder som allerede har angrepet andre hunder, og der det er sannsynlig at den vil gjøre det igjen. Hvis hunden er mannevond og ikke forstår signalene til andre hunder, er det selvfølgelig grunn til å vurdere avlivning. Men det er ganske vagt det du skriver. Hvis hunden har "gått i" en annen hund - altså startet en slåsskamp, er ikke dette et så veldig sjeldent fenomen. Når to hunder møtes har de en utveksling, og det kan godt være at den andre hunden har gitt signaler eller provosert hunden uten at eierne nødvendigvis har fått det med seg. Min far passet en tispe som kunne "angripe" andre tisper - hun gikk i dem, laget masse bråk for å vise at hun var sjefen, og så gikk hun vekk. De andre hundene hadde aldri en skramme. Dette er selvfølgelig ikke ønsket atferd, men heller ikke grunnlag for avlivning. Har denne hunden alvorlig skadet eller drept en annen hund? Eller har den bare yppet til bråk? Det er en stor forskjell her. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå