waco Skrevet 29. juli 2002 #1 Del Skrevet 29. juli 2002 Vi vet at de fleste kvinner er flinkere til å knote med småting, det vet vi fordi så mange kvinner liker å brodere og strikke. Hvorfor tror dere det er kvinner som skrur sammen computere på samlebånd i Østen? Kvinner er flinkere til den slags arbeide, menn har gjerne litt utvidere horisont, vi ser gjerne litt bortenfor kvinner ofte snevrere verden. Vi burde lytte til historien, lære litt av våre forfedre, hva kom det av fortidens menn fant det nødvendig å kneble kvinnen hjemme? Hva slags kunnskaper er det fortiden skjuler? Kvinnenaturen er svært eksplosiv hun hisser seg opp for ingenting, kan det være krisemaksimeringen og den generelle utryggheten som følger med damer, at menn fant det for best å la dama styre heimen? Jeg tror vi bør respektere flere hundretusen år hvor mannen låste kvinnen på rett plass. Siden kvinner gjerne er flinkere med de små nyanser og detaljer må mannen være oppmerksommere for å se helhet og fornuft i ting og tang. Dette er logisk, og for dere som ikke skjønner det, kan jeg gjerne forklare. Naturen har ment noe med at kvinner oftere bryr seg om de nære ting, mens menn gjerne har større ambisjoner. Dagens kvinner tror de er lykkelige, selv om de knasker i seg allslags piller, får det aldri til, og den dagen er selvsagt verre enn den forrige. Sånn går hverdagen rundt for de aller fleste damer, livet er et eneste stort mas og jag. Det er for deres eget skyld dere bør holde dere hjemme. Waco som i sin naivitet tror at tippoldemoren sin må ha vært en lykkelig kvinne…. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineA Skrevet 29. juli 2002 #2 Del Skrevet 29. juli 2002 Hei, Waco! Mener du med dette at hjemmeværende kvinner er lykkeligere enn yrkesaktive kvinner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2002 #3 Del Skrevet 29. juli 2002 nei , waco nå får du ta å gi deg! du greier å provosere mindre og mindre folk her inne på kvinneguiden, alt du skriver om er kvinnen, kvinnen og kvinnen....hvorfor ikke skrive om noe annet? Du holder vel på å le deg i hjel av damer som blir provosert, men kutt ut da, vi har avslørt deg for lenge siden, og dette blir for dumt. Du er latterlig, har du ikke noe annet å finne på enn å skrive dumme innlegg her inne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 29. juli 2002 Forfatter #4 Del Skrevet 29. juli 2002 Det er sikkert at kvinner som er hjemmeværende er lykkeligere enn andre kvinner, det bevis av pilleforbruket til kvinner. Og det er en kjent sak at særlig kvinner har høyt sykefravær og en del belastningsskader. Og dere klager jo på barnehagepriser og stress. Siste gjest, jeg får bare unnskylde at jeg plager dere med å stille konstruktive spørsmål angående behandling av damer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineA Skrevet 29. juli 2002 #5 Del Skrevet 29. juli 2002 Hvor fant du statistikken på at det "pilleforbruket til kvinner" betyr at hjemmeværende er mer lykkeligere enn yrkesaktive kvinner? Mener å ha hørt at det er flest menn som tar selvmord, hva skal vi tolke av det da? I ditt første innlegg her var du inne på noe som er rett; at kvinner bruker mest den hjernehalvdelen (venstre, tror jeg) som gjør at de kan ha oversikten over flere ting samtidig, og at flest menn bruker mest den halvdelen som gjør at de egner seg til å gå i dybden på 1 ting om gangen. Dette betyr at kvinner er velegnet til å ha f.eks. prosjektlederstillinger - ikke at de er ulykkelige?????!!!! Selv har jeg høyskoleutdannelse og har vært yrkesaktiv i 5 år nå, og svarte tidligere i dag på en annen tråd at jeg var meget lykkelig. Tjener bra med penger og er ikke økonomisk avhengig av noen. Hva i all verdens navn skulle jeg ha gjort hjemme da??? Hadde jeg bare gått innenfor hjemmets vegger og snakket med potteplantene, nei DA hadde jeg blitt ulykkelig og sur da. (og da hadde kanskje jeg også hatt over 1300 innlegg på KG også) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 29. juli 2002 Forfatter #6 Del Skrevet 29. juli 2002 Slik du forteller så virker det nesten som om du egentlig ikke har prøvd å være hjemmeværende, hva skal du gjøre når du får barn da? Det blir litt teit hvis vi skal nekte for at kvinner både er mer syke og bruker mer piller generelt sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineA Skrevet 29. juli 2002 #7 Del Skrevet 29. juli 2002 Hallo again, Waco! Jeg nektet IKKE for at kvinner var mere syke (hvor fikk du det fra?????), bare lurte på kilden din for å hevde dette. Ikke kommenterte du påstanden min om menn og selvmord, heller. Det som er teit (for å bruke dine egne ord) er å påstå at alle blir lykkeligere av å være hjemmeværende. Har IKKE lyst til å være hjemmeværende, har du? "Hva skal du gjøre når du får barn da" spør du? Jeg har IKKE lyst på barn nå (det er ikke sikkert at jeg KAN å heller, kan ikke ta det for gitt heller. Så det "problemet" gidder jeg ikke å engasjere meg i nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jbkaarud Skrevet 29. juli 2002 #8 Del Skrevet 29. juli 2002 ..., hva skal du gjøre når du får barn da? Hva med å gjøre slik som flere og flere gjør - deler permisjonen og koser seg med barna? Kunne ikke du tenke deg det, Waco, du som også vil påvirke oppdragelsen så sterkt? :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 29. juli 2002 Forfatter #9 Del Skrevet 29. juli 2002 Nå kjenner ikke jeg selvsagt til din sak personlig, men hvorfor kan vi ikke heller la folk gjøre som de vil, istedetfor å oppmuntre kvinner til å arbeide ute? Waco linea, noengang bør man også tenke på samfunnets beste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jbkaarud Skrevet 29. juli 2002 #10 Del Skrevet 29. juli 2002 Kan det kanskje ha noe med at samfunnet har behov for mer arbeidskraft enn det menn alene kan tilby? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 29. juli 2002 Forfatter #11 Del Skrevet 29. juli 2002 Så lenge kvinner ikke blir kvotert inn, men stiller på like kår som mannen, så skulle jeg ikke si noe på det. På tide at kvinner også starter bedrifter, dem kan ikke bare få og få hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineA Skrevet 29. juli 2002 #12 Del Skrevet 29. juli 2002 linea, noengang bør man også tenke på samfunnets beste. Denne må du forklare meg, Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 29. juli 2002 Forfatter #13 Del Skrevet 29. juli 2002 Det er en høyere kostnadsfaktor og ha kvinner i arbeid, dere har mer sykefravær og har oftere hodepine. Men kjære linea, det er ikke jeg som har bestemt at det skal være sånn. Det er ikke min skyld at kvinner oftere blir oppgitt og sutrer for omtankens trøst. Jeg liker dere for slik dere er, jeg synes det er noe litt frøkenaktig og søtt over denne "fortvilelsen" dere har når dere kommer til kort.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kid-a Skrevet 29. juli 2002 #14 Del Skrevet 29. juli 2002 Skjønner du ikke det da, at vi er nødt til å kvinner i arbeidslivet. Det er mange yrker kvinner har, som svært få menn kunne tenkt seg. Hvis kvinnene skulle vært hjemmeværende, hadde blitt mangel på vaskepersonell og kontorarbeidere, for eksempel. Lavtlønnede yrker er veldig dominert av kvinner, vennen min... Jeg sier ikke at det er riktig at det er sånn, men det er nu engang slik. Kvinner står på mer enn menn, det er derfor vi blir fortere syke. Kvinner jobber ræva av seg, mens menn slapper av mer på jobb, altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineA Skrevet 29. juli 2002 #15 Del Skrevet 29. juli 2002 Hei! Utenom ferier har jeg faktisk kun hatt 2 fraværsdager jeg, Waco-vennen, og det har vært for å gå i begravelser. (Og det samme er for flere av mine kvinnelige kolleger, to MANNLIGE kolleger av meg er for tiden sykemeldt for depresjon - det passer vel ikke helt inn med dine påstander, Waco?) Og ser i profilen din at du er student så vi kan vel diskutere mer vedr. arbeidslivet senere når/hvis du får deg jobb? :blunke: Mener du at det ideelle samfunnet består av kun yrkesaktive menn (og alle kvinner som hjemmeværende)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2002 #16 Del Skrevet 29. juli 2002 linea - det er innlegg som dette han venter på, men det finner du nok ut... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 29. juli 2002 Forfatter #17 Del Skrevet 29. juli 2002 Mener du at det ideelle samfunnet består av kun yrkesaktive menn (og alle kvinner som hjemmeværende)? Det blir gjerne slik kvinner stiller spørsmål etter at dem har misforstått, det har jeg ikke sagt med et eneste ord. Jeg vil bare fjerne alle tiltak for å få kvinner i arbeid, hva er det som er så vanskelig å forstå med det? Skjønner du ikke at kvinner kanskje også skulle begynne å stille på lik linje som menn, istedetfor å få særgoder hele tiden slik kvinner har... (f eks verneplikt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kid-a Skrevet 29. juli 2002 #18 Del Skrevet 29. juli 2002 Du har et poeng, Waco... er litt enig med deg. Hvordan kan det bli likestilling når kjønnene har forskjellige rettigheter? Jeg klarer ikke helt å fatte det, men noen gjør det visst. Jeg er imidlertid svært fornøyd med at jeg slipper verneplikten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest , kvinne 34 år Skrevet 30. juli 2002 #19 Del Skrevet 30. juli 2002 Jeg må si meg litt enig med Waco , jeg kunne virkelig tenkt meg å være hjemmeværende . I dag stresser jeg baken av meg for å rekke alt jeg skal med jobb , henting av barn , butikk , klesvask , rydding , matlaging osv osv ..........døgnet har ikke nok timer .......igår kunne jeg sette meg ned klokken 2230 , da kunne jeg slappe av , hvem har godt av å ha det slik . Hadde det ikke vært bedre å få være hjemme slik som tidligere genereasjoner , jeg tror også at min oldermor var lykkelig ..........hun hadde allverdens med oppgaver , men hun stresset veldig lite. Femeinistene har gjort en god jobb........men det er ingen som har spurt meg . Jeg kjenner flere jenter /kvinner som kunne tenke seg å være hjemmeværende , men mulighetene er ikke der , vi er idag avhenging av to inntekter for å i det hele tatt bo og leve . Det er virkelig synd at vi ikke har et reelt valg . Jeg har selv universitetsutdannelse , tjener bra med penger , men jeg er ikke mere lykkelig av den grunn ...........nei la oss komme oss tilbake tilbake til kjøkkenbenken , det tror jeg hadde vært godt for mange ekteskap . Det jeg mener er at vi bør ha en debatt om dette , vi kvinner er faktiskt bedre anlagt til å kommunisere , det var det vi holdt på med når mennene var å jaktet , vi stelte med barna , lagde mat ...........det samme som vi gjør idag . Men da var det ikke snakk om kvinner i mannsarbeid ..............det betydde ulykke . Jeg tror også man bør se på den generasjonen av barn som vokser opp idag , de har veldig dårlig oppdragelse , og ofte manglende respekt synes jeg . Men det er jo ikke rart , foreldre tar ikke det ansvaret som det er å ha barn . Jeg sier ikke alle , men det er naivt å ikke se det . Jeg mener Waco har et poeng , og jeg synes vi virkelig bør tenke på dette , er det så farlig å innrømme at vi er mere slitne , at vi ikke er mannnen overlegen , hva er så viktig med å hele tiden hevde seg ovenfor mannen..............la oss heller samarbeide , la kvinner få være kvinner og menn menn. " Den største utfordringen for kvinner er å tolke riktig og støtte mannen når han ikke snakker " Ønsker alle en herlig sensommer dag . Hilsen sørlandet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viking Skrevet 30. juli 2002 #20 Del Skrevet 30. juli 2002 Jeg innrømmer så gjerne jeg at jeg ikke alltid orker like mye fysiske som mannen min. Jeg jobber i full stilling og har to barn. Når jeg kommer hjem er jeg ofte mer sliten enn min mann. Grunnen er at jeg ikke kobler ut resten av verden når jeg er på jobb. Jeg planlegger resten av dagen, bruker lunsjen på å ha dårlig samvittighet, for barna som har hatt lange dager i barnehage og på fritidsordning denne sommeren. Jeg tenker på alt jeg ikke har fått gjordt, og, og, og....... Når min mann setter seg i bilen og kjører på jobb, glemmer han alt som har med hjemmet å gjøre. Han kobler ut, og går på jobb. Dette er forskjellen som gjør at kvinner er mer slitne enn menn. Min mann tar halvparten av husarbeidet hjemme, så vi har en fin arbeidsdeling. Men så var det all planlegging og tenking, og den dårlige samvittigheten. Kanskje vi skulle lære litt av mannen der, og lære oss å koble ut litt. Ikke planlegge og bekymre oss ihjel. Waco dro fram kvinner og menns fokus, og jeg tror dette kommer inn her. Det ble påstått at når mannen var ute og jaktet, så satt kvinnene hjemme og kommuniserte og laget mat. For noe stort tull. Datidens kvinner var og utearbeidende, de var samlere, mens menn var jegre. Og der tror jeg det ovennevnte kommer inn. Mannen skulle jakte, og hadde 100% fokus på det, han hadde kunne bare konsentrere seg om en ting, nemlig byttet. Kunne ikke kommunisere, for da ble byttet skremt. De hadde fokus kun på EN ting. Kvinnene var som sagt samlere, og skulle i tillegg til å holde hjemmet og passe barna, altså ut å samle bær, urter og andre ting naturen gav dem. Det fantes selvfølgelig ikke barnehager i den tiden, så barna var med. For å samle måtte en ha øynene åpne, lete, og i tillegg ha et øye på barna, altså flere fokus. De gikk jo flere i flokk, som mannen, så i tillegg til alt det andre kunne de kommunisere med hverandre. Nok en gang MANGE fokus, mens menn som sagt tidligere kun hadde ETT fokus. Kanskje det er noe av dette som henger igjen. Hva vet jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå