AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #21 Skrevet 31. mars 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 164 høy og veier 105 kg. Ligget i narkose to ganger, å legen var overrasket over hvor fort jeg kom meg etterpå. Så jeg tror du skal la legene gjøre jobben sin nytter ikke å sitte her inne med "liksomspesialister" som tror de har fasiten på alt her i livet Anonymkode: cc898...834 Altså: Når du er veldig overvektig, så kan det være større vansker med å bøye hodet godt bakover, slik at man får ned tuben (=intubere). I verste fall kan dette føre til oksygenmangel, og evt død. Hvis det er mere fett i halsområdet, vil dette også føre til at det er større vansker med å intubere. Mye bukfett klemmer på lungene når man ligger flatt under operasjonen. Dette gjør at pusten (altså respirasjonen) kan påvirkes, og evt bli dårligere, med oksygenmangle som reslultat. Problemet kan også oppstå når man vekkes, og skal begynne å puste selv etter narkosen. Videre vil mye bukfett føre til øket risiko for aspirasjon før, under og etter operasjonen, med den risikoen at man kan få mageinnhold i lungene. Dette avhjelpes med å faste fra midnatt kvelden før, men det er ikke 100% risikofritt likevel. Likeså vil mye fettvev i kroppen påvirke kroppens evne til å ta opp virkestoffene i narkosen. Det er dermed noe mere usikkert hvorvidt all medisinen kommer i vevet der det skal, og det kan hope seg opp i fetttvevet og virke lengre enn det som er heldig. Videre er det øket risiko for å få blodpropp, respirasjonssvikt og sirkulasjonsforstyrrelser hos overvektige. Dette er noe anestesipersonalet vet på forhånd, og det tas forhåndsregler. Likevel vurderes sterkt overvektige som mere risikable å gi narkose, og det skal være nødvendig å gjøre dette inngrepet før man faktisk vurderer å gjennomføre det. Ts, alt dette kan det medisinske personalet ta hånd om, og de vurderer om hvor høy risiko dette inngrepet har. De vil ikke anbefale det hvis de ikke mener det er trygt. Anonymkode: 8feb8...391 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #22 Skrevet 31. mars 2017 Jeg er 160. Opererte mandlene da jeg veide ca 115kg. Mandlene var i utgangspunktet "for små" til å opereres i flg ØNH-legen. Jeg "grein meg til" en operasjon likevel bl.a. pga store plager med flere årlige luftveisinfeksjoner og dårlig ånde. Operasjonen var dagkirurgi (ikke laser). Men måtte ligge en natt pga større blødningsfare pga vekta. (Kirurgen sa for øvrig at mandlene var STORE, og velegnet for fjerning, hun så det når hun var i gang. Så det var jo bra. Har forøvrig ikke hatt en luftveisinfeksjon siden op, ca 6 år siden! 😊) Min søster er på samme størrelse. Hun tok de med laser. Dro hjem samme dag. Gikk helt fint. Stol på legene. De vet hva de gjør. 😊 Anonymkode: db744...46c
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #23 Skrevet 3. april 2017 Jeg veide og er ca det samme som deg, når jeg opererte mandlene for 2 år siden. Det var null stress. Ja jeg måtte veies, men de får inn alle slags mulige fasonger, høyder og vekt hver eneste dag. Det går nok bra. Anonymkode: f26d2...d7b
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #24 Skrevet 3. april 2017 Ca samme bmi som deg, og narkose har jeg ingen planer om å godta med mindre jeg ikke kan unngå det. Men, konstante infeksjoner vil gjøre det vanskeligere å gå ned i vekt, så det i seg selv blir en faktor. Men for min del? Så leter jeg fortsatt etter en kirurg i Norge som foretar sterilisering av kvinner uten narkose. Enn så lenge blir det sølibat. Anonymkode: c439f...648
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #25 Skrevet 4. april 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ca samme bmi som deg, og narkose har jeg ingen planer om å godta med mindre jeg ikke kan unngå det. Men, konstante infeksjoner vil gjøre det vanskeligere å gå ned i vekt, så det i seg selv blir en faktor. Men for min del? Så leter jeg fortsatt etter en kirurg i Norge som foretar sterilisering av kvinner uten narkose. Enn så lenge blir det sølibat. Anonymkode: c439f...648 Sterilisering kan utføres med epidural... Anonymkode: 59847...dea
Pinkee Skrevet 4. april 2017 #26 Skrevet 4. april 2017 Slapp av, folk som tar slik fedmeoperasjoner legges i narkose. De overlever. Men, som flere har sagt, oppgi rett vekt. Lykke til, dette går så bra så!
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #27 Skrevet 4. april 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Sterilisering kan utføres med epidural... Anonymkode: 59847...dea Jeg vet, problemet er å finne en lege som gjør det her i landet. Jeg vet det ble tilbudt i Førde før, men det er meg bekjent ikke lenger aktuelt. Vet du tilfeldigvis om en retning jeg kan lete? La det litt på is de siste årene pga at jeg uansett var singel, men med tid og stunder endrer det seg kanskje. Anonymkode: c439f...648
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå